Het grote wasmanden topic.
woensdag 21 augustus 2019 om 22:46
donderdag 22 augustus 2019 om 09:49
Ik heb één wasmand, een hoge, ronde, witte, gevlochten van plastic, destijds gekocht in Blokker maar die heeft hem niet meer in het assortiment zie ik. Hij staat in de slaapkamer, omdat hij niet in de badkamer past.
Alles gaat daarin. Nat wasgoed wordt eerst uitgehangen, maar als het droog is verdwijnt het daar ook in. Een keer per week kijk ik na wat er in zit, sorteer ik het op stapeltjes: Kleur, donker, handdoeken+poetsdoeken was, dekbedovertrekken was, hoeslakens was en als het winter is niet-te-warm-wassen-en-niet-te-hoog-centrifugeren-truien-was. Als het stapeltje groot genoeg is dat het waswaardig is (ik ben alleen dus dat duurt soms even), gaat het mee naar de badkamer, waar de wasmachine staat. Of in mijn armen, of ik gooi het in de wasmand en neem de hele wasmand mee. Ik woon in een klein gelijkvloers huisje dus het zijn maar een paar stappen, ik heb dus geen draagmand of zo nodig.
Als het gewassen is wordt het uitgehangen om te drogen aan een droogrek in de hal buiten de badkamer (kleding) of gaat het in de droger, die staat boven op de wasmachine in de badkamer (de rest). Vanuit de droger wordt het in de badkamer (handdoeken en poetsdoeken) of slaapkamer (beddengoed) opgevouwen en gaat het in de armen weer mee om meteen opgeborgen te worden. Vanuit het droogrek gaat het in de armen ook weer mee naar de kledingkast om meteen opgehangen/opgevouwen en opgeborgen te worden.
Alles gaat daarin. Nat wasgoed wordt eerst uitgehangen, maar als het droog is verdwijnt het daar ook in. Een keer per week kijk ik na wat er in zit, sorteer ik het op stapeltjes: Kleur, donker, handdoeken+poetsdoeken was, dekbedovertrekken was, hoeslakens was en als het winter is niet-te-warm-wassen-en-niet-te-hoog-centrifugeren-truien-was. Als het stapeltje groot genoeg is dat het waswaardig is (ik ben alleen dus dat duurt soms even), gaat het mee naar de badkamer, waar de wasmachine staat. Of in mijn armen, of ik gooi het in de wasmand en neem de hele wasmand mee. Ik woon in een klein gelijkvloers huisje dus het zijn maar een paar stappen, ik heb dus geen draagmand of zo nodig.
Als het gewassen is wordt het uitgehangen om te drogen aan een droogrek in de hal buiten de badkamer (kleding) of gaat het in de droger, die staat boven op de wasmachine in de badkamer (de rest). Vanuit de droger wordt het in de badkamer (handdoeken en poetsdoeken) of slaapkamer (beddengoed) opgevouwen en gaat het in de armen weer mee om meteen opgeborgen te worden. Vanuit het droogrek gaat het in de armen ook weer mee naar de kledingkast om meteen opgehangen/opgevouwen en opgeborgen te worden.
donderdag 22 augustus 2019 om 09:52
Ik heb twee curver wasmanden waar eigenlijk altijd of vieze, of schone was in ligt. Die gebruik ik om was te transporteren maar ik ben meestal te lui om ze helemaal leeg te ruimen. En een IKEA decoratieve wasmand op de slaapkamer waar alleen vieze was in gaat.
Ik doe niet aan was scheiden. Al mijn kleding gaat op 30 graden kleur kort programma. Beddengoed / keukendoeken gaan op 60 of soms 90 graden. Daar heb ik geen aparte wasmand voor nodig. Dat haal ik van het bed af en prop ik in de machine.
Ik doe niet aan was scheiden. Al mijn kleding gaat op 30 graden kleur kort programma. Beddengoed / keukendoeken gaan op 60 of soms 90 graden. Daar heb ik geen aparte wasmand voor nodig. Dat haal ik van het bed af en prop ik in de machine.
donderdag 22 augustus 2019 om 10:27
Sue-Heck schreef: ↑22-08-2019 09:16Yep! Als man de was gaat doen, is het einde der tijden nabij.
Ik doe wel altijd zijn opgevouwen was in een aparte mand, die mag hij zelf opruimen, dan doe ik de rest van de manden (ik werk namelijk alle wasjes op 1 dag weg).
Manlief is er wel 1 van het soort: waar mijn kleding in zit, wordt mijn nieuwe kledingkast.
Dus zit het in de droger, leeft hij vanuit de droger.
Zit het in de wasmand die hij van mij zelf even moest legen, wordt diezelfde wasmand gewoon de nieuwe kledingkast![]()
Daar heb ik drie exemplaren van rondlopen thuis. Ik ben de enige die schone kleding uit de daarvoor bestemde kast haal, de rest haalt wat ze die dag aan willen trekken op bij de stapels gevouwen was op zolder. Ze lopen ontelbare keren per dag de trap op en af naar de zolder want daar is de mancave met de (spel)computers maar even je schone was meenemen en in je kast leggen ho maar.
Creativity is intelligence having fun
donderdag 22 augustus 2019 om 10:31
Ik gooi schone kleding van de kinderen op hun kamer, op hun bureauKirby schreef: ↑22-08-2019 10:27Daar heb ik drie exemplaren van rondlopen thuis. Ik ben de enige die schone kleding uit de daarvoor bestemde kast haal, de rest haalt wat ze die dag aan willen trekken op bij de stapels gevouwen was op zolder. Ze lopen ontelbare keren per dag de trap op en af naar de zolder want daar is de mancave met de (spel)computers maar even je schone was meenemen en in je kast leggen ho maar.
(en als het daar blijft liggen, dan mag dat)
Dat van man ruim ik even (gestreken) op
donderdag 22 augustus 2019 om 10:38
Ik heb er 6!
2 in de badkamer: 1 voor handdoeken, 1 voor kleding. (stylish verantwoord, past bij de badkmer)
2 voor ons (witte wasmanden)
2 voor onze dochter. (flexmanden van de action, passend in de kleuren van de kamer van dochter).
De wasmanden van de badkamer blijven altijd staan, de andere wasmanden wisselen steeds. Dus er staat 1 op de slaapkamer, daar gaat de vuile was in. Als hij vol is, dan gaat hij naar de waskamer. Daar ligt dan de schone was opgevouwen in de andere mand. Die gaat dan weer naar de slaapkamer, wordt opgeruimd (door man of kind) en dan is dat de wasmand voor vuile was.
2 in de badkamer: 1 voor handdoeken, 1 voor kleding. (stylish verantwoord, past bij de badkmer)
2 voor ons (witte wasmanden)
2 voor onze dochter. (flexmanden van de action, passend in de kleuren van de kamer van dochter).
De wasmanden van de badkamer blijven altijd staan, de andere wasmanden wisselen steeds. Dus er staat 1 op de slaapkamer, daar gaat de vuile was in. Als hij vol is, dan gaat hij naar de waskamer. Daar ligt dan de schone was opgevouwen in de andere mand. Die gaat dan weer naar de slaapkamer, wordt opgeruimd (door man of kind) en dan is dat de wasmand voor vuile was.
donderdag 22 augustus 2019 om 10:52
Wel goed voor hun conditie dat naar boven en naar beneden lopen.Kirby schreef: ↑22-08-2019 10:27Daar heb ik drie exemplaren van rondlopen thuis. Ik ben de enige die schone kleding uit de daarvoor bestemde kast haal, de rest haalt wat ze die dag aan willen trekken op bij de stapels gevouwen was op zolder. Ze lopen ontelbare keren per dag de trap op en af naar de zolder want daar is de mancave met de (spel)computers maar even je schone was meenemen en in je kast leggen ho maar.
Maar zijn het opgevouwen stapels per persoon?
Als ik alleen thuis ben dan gaat de was zodra het droog is gelijk de kast in. Vriend neemt alles in stapeltjes mee (bv al het ondergoed) of plukt wat van het rek af. Omdat het mij verder niet in de weg zit, laat ik het zo, anders ben ik steeds degene die de was op moet ruimen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:07
donderdag 22 augustus 2019 om 11:10
Ja en?Morgenstond_ schreef: ↑22-08-2019 11:07Wij deden de schone was heel lang in de wasmand waar de vuile was uitkwam![]()
Ik vervoer vuile en schone was ook in dezelfde wasmand. Het zijn open plastic wasmanden, die gaan echt niet ruiken ofzo.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:12
Ah, die van ons waren geen open plastic wasmanden, maar stoffen wasmanden. En er bleef dus vast ook wel stof of andere dingen in achter. Het voelde toch een beetje suf.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:23
donderdag 22 augustus 2019 om 11:32
Goh ik heb net ff geteld en heb het als alleenstaande best bont gemaakt
6 wasmanden (in elkaar gestapeld gebruik ik nu niet)
1 grotere rieten mand (kleding wat ik nu niet draag)
1 grote blauwe teil, waar ik nu mijn vuile was in dump.
Mijn wasmachine is kapot, dus als ik ga douchen was ik meteen wat kleren. Dus was sorteren zit er nu niet echt bij.
Grote blauwe teil had ik in een Turkse winkel gekocht, volgens mij is dat voor grote hoeveelheden eten voor een feest bv, zat nl een deksel bij.
Mijn wasmachine is kapot, dus als ik ga douchen was ik meteen wat kleren. Dus was sorteren zit er nu niet echt bij.
Grote blauwe teil had ik in een Turkse winkel gekocht, volgens mij is dat voor grote hoeveelheden eten voor een feest bv, zat nl een deksel bij.
donderdag 22 augustus 2019 om 11:54
Ik heb een IKEA bak met deksel op de badkamer op de eerste verdieping.
Een waszak van h&m voor het vervoer van deze was naar zolder, waar ikzelf slaap en ook een badkamer is.
Voor op zolder zoek ik nog een leuke wasmand.
Schone was wordt vervoerd naar beneden met IKEA tassen.
Ik blijf het een klein punt van irritatie vinden dat de wasmachine op zolder staat, dit was zo bij oplevering en iedereen (bouwbedrijf, buren) vind me een zeurpiet dat ik dat onhandig vond.
Gelukkig heb ik hierbij bevestiging gehad van het Viva forum anders was ik eraan onderdoor gegaan
Plus: man is nogal van het esthetische en wil de wasmand op de eerste verdieping weg, hij vindt dat iedereen 'discipline' moet hebben en de was direct naar zolder moet brengen.
Ook deze praatjes roepen agressie bij me op.
Een waszak van h&m voor het vervoer van deze was naar zolder, waar ikzelf slaap en ook een badkamer is.
Voor op zolder zoek ik nog een leuke wasmand.
Schone was wordt vervoerd naar beneden met IKEA tassen.
Ik blijf het een klein punt van irritatie vinden dat de wasmachine op zolder staat, dit was zo bij oplevering en iedereen (bouwbedrijf, buren) vind me een zeurpiet dat ik dat onhandig vond.
Gelukkig heb ik hierbij bevestiging gehad van het Viva forum anders was ik eraan onderdoor gegaan
Plus: man is nogal van het esthetische en wil de wasmand op de eerste verdieping weg, hij vindt dat iedereen 'discipline' moet hebben en de was direct naar zolder moet brengen.
Ook deze praatjes roepen agressie bij me op.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:58
0.56% gewijzigd
donderdag 22 augustus 2019 om 11:56
Ik leg alles in de kasten en doe het kledingbeheer, inclusief weggooien en vervangen. Behalve deels voor man en oudste zoekt nu ook zelf kast uit.Kirby schreef: ↑22-08-2019 10:27Daar heb ik drie exemplaren van rondlopen thuis. Ik ben de enige die schone kleding uit de daarvoor bestemde kast haal, de rest haalt wat ze die dag aan willen trekken op bij de stapels gevouwen was op zolder. Ze lopen ontelbare keren per dag de trap op en af naar de zolder want daar is de mancave met de (spel)computers maar even je schone was meenemen en in je kast leggen ho maar.
donderdag 22 augustus 2019 om 12:07
Oh ja, daar heb ik een stoel voor. Was die niet vies maar ook niet schoon is.Abundance-of-Freedom schreef: ↑22-08-2019 11:32Goh ik heb net ff geteld en heb het als alleenstaande best bont gemaakt![]()
![]()
donderdag 22 augustus 2019 om 12:56
Wij hebben 3 IKEA skubbs naast elkaar op de slaapkamer staan: in wit, zwart en rood. Daar gaat de was op kleur gesorteerd in. Afhankelijk van wat er in de was zit, sorteer ik nog uit op normaal of fijn/wolwas per kleur.

Beddengoed en handdoeken hebben geen eigen wasmand maar gaan gewoon direct naar het wasmachinehok als ze vervangen worden.
Voor vervoer van was gebruik ik klapkratjes. Daarin staat de was ook opgestapeld te wachten op z'n beurt naast de wasmachine (als ik bijvoorbeeld 3 wassen achter elkaar wil draaien).
Schone opgevouwen was gaat ook weer in de klapkratjes mee naar de kledingkast.
Verder hebben we op de slaapkamer nog 2 * 10 haakjes hangen met kledingstukken die wel gedragen maar nog niet vies zijn. 1 van deze haakjes is bezet met BH's die gewassen moeten worden (handwas).
Beddengoed en handdoeken hebben geen eigen wasmand maar gaan gewoon direct naar het wasmachinehok als ze vervangen worden.
Voor vervoer van was gebruik ik klapkratjes. Daarin staat de was ook opgestapeld te wachten op z'n beurt naast de wasmachine (als ik bijvoorbeeld 3 wassen achter elkaar wil draaien).
Schone opgevouwen was gaat ook weer in de klapkratjes mee naar de kledingkast.
Verder hebben we op de slaapkamer nog 2 * 10 haakjes hangen met kledingstukken die wel gedragen maar nog niet vies zijn. 1 van deze haakjes is bezet met BH's die gewassen moeten worden (handwas).
donderdag 22 augustus 2019 om 14:43
Ik heb er één, van plastic met een deksel. Schone was gaat in shoppers mee naar boven, na gebruik opgevouwen opbergen dus kost me geen ruimte. Iets waar ik nog geen oplossing voor heb: de wasmand wordt vies van binnen (stof dat nat geworden is blijft achter). Het is geen gladde wasmand en ik krijg hem niet schoon van binnen
. Ik ben dus op zoek naar een andere.
donderdag 22 augustus 2019 om 14:51
Ik gebruik boodschappentassen, simpele zwart / witte, ideaal! Ik verzamel op de badkamer, heb heel veel bonte was, dus veel kan bij elkaar.cowandchicken schreef: ↑21-08-2019 23:05Ik gebruik boodschappen kratjes.
Ideaal om op te bergen, want inklapbaar, en voor van alles te gebruiken als het nodig is.
donderdag 22 augustus 2019 om 15:06
Ik moest even tellen, heb er... acht.
Twee waszakken op onze slaapkamer, twee op kamer peuter (kleine curverbakjes), één in badkamer voor handdoeken en vier lage manden om de was in te vervoeren.
Ben echt een draak als het gaat om was opvouwen/opruimen. Dus ik was alles, mik het uit de droger in die lage manden en dan één keer tanden op elkaar en alles wegvouwen...
Twee waszakken op onze slaapkamer, twee op kamer peuter (kleine curverbakjes), één in badkamer voor handdoeken en vier lage manden om de was in te vervoeren.
Ben echt een draak als het gaat om was opvouwen/opruimen. Dus ik was alles, mik het uit de droger in die lage manden en dan één keer tanden op elkaar en alles wegvouwen...
donderdag 22 augustus 2019 om 17:47
Ik heb er 5, 4 heupwasmanden en 1 vaste die op de slaapkamer staat. Daar mik ik vaak alle was in, en zodra hij vol is, sorteer ik het naar de andere manden. Wit, handdoeken, en kleren, elk een eigen mand. Dat was ik dan uit per mand als ie vol is (niet per se op dezelfde dag hoor) en ophangen van de was gebeurt dan op zolder, de mand blijft daar dan staan.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
donderdag 22 augustus 2019 om 19:21
dianaf schreef: ↑22-08-2019 10:52Wel goed voor hun conditie dat naar boven en naar beneden lopen.![]()
Maar zijn het opgevouwen stapels per persoon?
Als ik alleen thuis ben dan gaat de was zodra het droog is gelijk de kast in. Vriend neemt alles in stapeltjes mee (bv al het ondergoed) of plukt wat van het rek af. Omdat het mij verder niet in de weg zit, laat ik het zo, anders ben ik steeds degene die de was op moet ruimen.
Toen ik de was nog deed was het idd per persoon op een stapel maar sinds man de was heeft overgenomen ligt de kleding van zoons nogal door elkaar. Mij maakt het niet uit, ik haal 1 of 2 keer per week mijn stapeltje van zolder om in de kast te leggen en de rest zoekt het maar uit
Creativity is intelligence having fun
donderdag 22 augustus 2019 om 20:34
Als ik was ga vouwen, heb ik voor elk van de kinderen een eigen mand en mijn eigen spul gooi ik er bij beide wat op. Handdoeken en washandjes in een mand en dan voor man nog apart een mand.
Als ik dat van de kinderen in 1 mand heb, blijf ik heen en weer lopen
Als ik dat van de kinderen in 1 mand heb, blijf ik heen en weer lopen
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
donderdag 22 augustus 2019 om 22:46
Gelukkig heb ik geen 11 categorieën handdoeken voor o.a. guests of fancy guests...lilalinda schreef: ↑22-08-2019 08:22haha, Grappig, dat je het zo noemt.
Ik wilde net tikken, "Ik geloof dat ik een kudde Monica's heb ontdekt".
ik heb 1 wasmand, die zit getakeld boven de wasmachine. Als ik ga wassen, kieper ik hem leeg, sorteer ik. En wat ik niet was... gaat weer in de mand.
Was gaat richting waslijn (geen droger) in een emmer.
En in een gezin met 2 grote kinderen, veel sport etc, gaat dat al jaren goed.
Dus ik val nog mee!
Beetje off topic dit, excuus! Gauw weer terug naar de wasmanden problematiek
donderdag 22 augustus 2019 om 23:13
Ik vind het niet off topic hoor. Iedereen heeft wel een kleine Monica in zich tochpippertjepepernoot schreef: ↑22-08-2019 22:46Gelukkig heb ik geen 11 categorieën handdoeken voor o.a. guests of fancy guests...
Dus ik val nog mee!![]()
Beetje off topic dit, excuus! Gauw weer terug naar de wasmanden problematiek![]()
Ik ben een neuroot met was opvouwen, man doet het anders dan ik, nou dan krijg ik bijna een rolberoerte als ik dat aan moet kijken
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
vrijdag 23 augustus 2019 om 01:57
Ik heb er dus een stuk of 10.
Bij HEMA hebben ze enkele leuke. Opvouwbaar. maar na ontvouwen krijg je ze NIET meer opgevouwen. De vouwen blijven er wel in zitten.
Een opvouwbare krat is natuurlijk ook handig. Kan de vierkante wasmand op staan als je ze niet gebruikt. Ik doe mijn was altijd door de wasmand te legen in een van de bakken. Ik kan kiezen uit een programma met heel veel varianten.
De varianten hebben elk een maximale lading aan kilo's.
Die kilo's gaan van 3 kg wol en fijn tot 8 kilo katoen met eco en ook weer verschillend in te stellen temperaturen. Ja, wol op 40 heb ik niet. Moet ik niet vergeten die op 30 te zetten. Is ook een Pool met een Duits kenteken. Die wasmachine van mij.
Die hobbelt een beetje door de ruimte heen wenn die Wäsche schleudert.
Het hört sich auch an alsob da ein Auto herum färht. Gelukkig heeft dat ding keine Hupe. Es gibt ein lautes "PING" en dan komen de andere wasmanden weer tevoorschijn om uit te laden en op te hangen.
Nee, niks gezopen. Ik was een beetje laat klaar vanavond.
Bij HEMA hebben ze enkele leuke. Opvouwbaar. maar na ontvouwen krijg je ze NIET meer opgevouwen. De vouwen blijven er wel in zitten.
Een opvouwbare krat is natuurlijk ook handig. Kan de vierkante wasmand op staan als je ze niet gebruikt. Ik doe mijn was altijd door de wasmand te legen in een van de bakken. Ik kan kiezen uit een programma met heel veel varianten.
De varianten hebben elk een maximale lading aan kilo's.
Die kilo's gaan van 3 kg wol en fijn tot 8 kilo katoen met eco en ook weer verschillend in te stellen temperaturen. Ja, wol op 40 heb ik niet. Moet ik niet vergeten die op 30 te zetten. Is ook een Pool met een Duits kenteken. Die wasmachine van mij.
Die hobbelt een beetje door de ruimte heen wenn die Wäsche schleudert.
Het hört sich auch an alsob da ein Auto herum färht. Gelukkig heeft dat ding keine Hupe. Es gibt ein lautes "PING" en dan komen de andere wasmanden weer tevoorschijn om uit te laden en op te hangen.
Nee, niks gezopen. Ik was een beetje laat klaar vanavond.