Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 5
zaterdag 23 maart 2019 om 07:07
Deel vier is vol, nieuwe lente, nieuw TTT, deel vijf.
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
Ook in dit topic proberen we de groene tuin te promoten. De tegeltuin komt nog steeds negatief terug in het nieuws, en met reden.
Waarom zou je beter kunnen kiezen voor tegel eruit, plantje erin?
-afwatering. In een tegeltuin kan het regenwater moeilijker weg
-het wordt bloedheet op een betonnen vlakte op een warme dag
-de insecten hebben het al moeilijk genoeg: draag geen 'steentje' daaraan bij
-vogels, egels, eekhoorns en vlinders komen niet op visite zonder groen
-het is zoveel mooier!
voorbeeld van hoe het niet moet:

Zo kan het ook:

Iedereen die de natuur een warm hart toedraagt, met of zonder groene vingers, met een klein tuintje of de geluksvogel met een grote tuin, gevel- en balkontuinierder is van harte welkom om hier mee te schrijven.
We delen tips, ervaringen en foto's van onze groene paradijsjes graag, om anderen te inspireren.
Er komt weer een fijn tuinseizoen aan. We gaan weer graven, maaien, snoeien en zaaien.
We hebben er zin in!
woensdag 24 april 2019 om 15:28
woensdag 24 april 2019 om 16:15
woensdag 24 april 2019 om 17:14
Sterkte aan iedereen die in de lappenmand zit!
Met de Pasen heb ik vooral in de tuin zitten genieten. De bijen hotels worden druk bezocht, we zijn herontdekt door allerlei vogels, zo leuk.
En m'n man is nog los gegaan bij een plaatselijke tegelinruilactie en kwam met allerlei planten weer thuis, o.a. een hele mooie jasmijn.
Met de Pasen heb ik vooral in de tuin zitten genieten. De bijen hotels worden druk bezocht, we zijn herontdekt door allerlei vogels, zo leuk.
En m'n man is nog los gegaan bij een plaatselijke tegelinruilactie en kwam met allerlei planten weer thuis, o.a. een hele mooie jasmijn.
woensdag 24 april 2019 om 18:32
Op het stukje grond waar ik ga moestuinen staat ook een gigantische rabarber. Ik vroeg ernaar, en blijkbaar staat ie daar al zo'n 40 jaar. We hebben een paar stengels meegenomen, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet doen, haha.
woensdag 24 april 2019 om 19:19
Heerlijk dat het regent bij jou Duet!
Buienradar zit er hier weer eens compleet naast, vanaf eind van de middag is er al minstens vijf keer zware neerslag voorspeld. Er zijn drie druppels gevallen
Nu wordt er rond tien uur vanavond matige regen verwacht, nou eerst zien dan geloven hoor.
Vanmiddag was ik bij de fysio voor de tweede dry needling behandeling (auch...) en toen ik daar wegging wilde ik eigenlijk naar huis maar voordat ik het wist stond ik bij het tuincentrum binnen
De score: vier geraniums Rozanne, twee reigersbekken en Diascia en hangpetunia's om mijn potten mee te vullen. Ik heb alleen de hangpetunia's in potten gedaan meer lukte niet door de uitwerking van de behandeling. Aankomend weekend maar weer verder, morgen en vrijdag moet ik werken.
Buienradar zit er hier weer eens compleet naast, vanaf eind van de middag is er al minstens vijf keer zware neerslag voorspeld. Er zijn drie druppels gevallen
Vanmiddag was ik bij de fysio voor de tweede dry needling behandeling (auch...) en toen ik daar wegging wilde ik eigenlijk naar huis maar voordat ik het wist stond ik bij het tuincentrum binnen
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
woensdag 24 april 2019 om 19:52
Het is echt maar een randje van max 10 cm. En veel potten. Ik heb rozen, clematis en hedera geplant met een "op hoop van zegen"Calamitycat schreef: ↑24-04-2019 19:25Voor een tegeltuin is alles behoorlijk groen bij jou NinaMooi!
Maar het is en blijft een tegeltuin
woensdag 24 april 2019 om 20:10
Maar dan wel een voorbeeldigenina1966 schreef: ↑24-04-2019 19:52Het is echt maar een randje van max 10 cm. En veel potten. Ik heb rozen, clematis en hedera geplant met een "op hoop van zegen"Maar het doet het eigenlijk allemaal! En dat op zo'n smal randje met veel zand ipv aarde. Ook de braam doet het (te) goed. De druiven is een klein tegeltje voor verwijderd en die doet het ook super. In een jaar tijd al meters lang én druiven. Nou ja , druifjeS
Pergola achtige balken over de breedte van de tuin is al zo begroeit dat het schaduw geeft. Ik ben blij
![]()
Maar het is en blijft een tegeltuin![]()
![]()
Purr-a-noia
woensdag 24 april 2019 om 20:32
Dank je wel. Heb mijn best gedaan met het kleine stukje dat ik heb. Eerlijk gezegd vind ik zelf ook dat ik het maximale er uit heb gehaald. Genoeg tegelvloer (met mooie stenen) voor een zitje en groen genoeg om gezellig te zijn. Veel verticaal gewerkt.Calamitycat schreef: ↑24-04-2019 20:10Maar dan wel een voorbeeldigeZouden meer mensen moeten doen!
woensdag 24 april 2019 om 20:51
De natuur overdrijft het altijd meteen zoTuingravin schreef: ↑24-04-2019 20:50Hier onweer en het plenst. Ik ben blij met het water maar vrees net als Groentuintje voor schade aan wat er bloeit. Tis ook nooit goed of het deugt niet![]()
Purr-a-noia
woensdag 24 april 2019 om 20:55
Ik verheug me al op rabarbercrumble (met zure room)
Goed bezig geweest vandaag. Gras gemaaid en 1 vakje in de voortuin beplant, nu al 100x beter dan de houtsnippers met klaverzuring. Ieder plantje een ruim plantgat met koemest en tuinaarde gegeven. Nog 15 plantjes te gaan.
Verder vooral heerlijk genoten van t weer met mn kleine meid.
Goed bezig geweest vandaag. Gras gemaaid en 1 vakje in de voortuin beplant, nu al 100x beter dan de houtsnippers met klaverzuring. Ieder plantje een ruim plantgat met koemest en tuinaarde gegeven. Nog 15 plantjes te gaan.
Verder vooral heerlijk genoten van t weer met mn kleine meid.
Been there, done that, got the T-shirt.
woensdag 24 april 2019 om 21:06
Het gaat hier echt onbenullig tekeer. Het bliksemt aan een stuk door en het regent echt keihard. Ik hoop dat het rond tienen minder is, want man is om 22.00 uur klaar en moet dan met de brommer naar huis komen. Als het zo blijft onweren haal ik hem liever op, vind ik eng op de brommer.
Mijn tuin heeft straks geen last meer van droogte!
Mijn tuin heeft straks geen last meer van droogte!