Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 9!
woensdag 24 februari 2021 om 18:33
Alle tuinliefhebbers verzamelen zich hier, om te praten over alle mooie groene (en dan bedoelen we géén kunstgras!) tuinen, waarin we genieten van alle mooie planten, bloemen, bomen, vogels, kippen, konijnen en andere bezoekers.
We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:

of dit:

Maar dit!

We proberen al het beton en 75% tegeltuinen om te toveren tot mooie groene oases . Waar je in de zomer niet de temperatuur verhoogt wordt door de aanwezigheid van te veel beton of tegels. Waar je ook niet je voeten fikt, maar waar je heerlijk relaxed kan zitten genieten!
Wil je meeschrijven en ons helpen in de betonjungle-guerrilla, dan heb je van harte welkom!
Dus niet dit:
of dit:

Maar dit!

anoniem_206443 wijzigde dit bericht op 25-02-2021 17:25
10.96% gewijzigd
zondag 2 mei 2021 om 14:44
Wat een beauty Friez! Is het een groenblijvende?
@Momo, Alecta en GFL
In mijn vorige tuin had ik een grote vijver van 11 meter lang en 80 cm diep. Vol in de zon want dat werd bij mijn weten aangeraden door Ada Hofman. Ada is mijn vijvergoeroe. Net even gegoogeld en ik zie tot mijn blijde verrassing dat de Vijvertuinen een nieuwe eigenaar hebben die de vijvers weer in ere hersteld hebben. Ze gaan deze maand weer open!
https://www.devijvertuinenvanadahofman.nl/
Die grote vijver van mij had geen pomp en bleef toch helder. Veel zuurstofplanten en geen karperachtige vissen zoals goudvissen deed hem de truc.
Bij een kleinere vijver in een eerdere tuin hadden we een natuurlijk filter gebouwd. Naast de vijver hadden we een speciekuip ingegraven, ietsje hoger dan de vijver. Deze kuip vulden we met van onder naar boven steeds een kleiner formaat stenen en kiezels tot we bovenin met fijn grind eindigden. Met behulp van een pomp stroomde het water uit de vijver onderin de kuip en dat werd vervolgens gefilterd door het grind. Met een klein verloop stroomde het gefilterde water terug in de vijver. De slang van de vijver naar de kuip werd aan het zicht onttrokken door een bruggetje en daar zat ook de pomp. In de filterbak konden we gewoon waterplanten kwijt. Dat werkte ook best goed. Je zag het water niet stromen maar het gekabbel hoorde je wel.
@Momo, Alecta en GFL
In mijn vorige tuin had ik een grote vijver van 11 meter lang en 80 cm diep. Vol in de zon want dat werd bij mijn weten aangeraden door Ada Hofman. Ada is mijn vijvergoeroe. Net even gegoogeld en ik zie tot mijn blijde verrassing dat de Vijvertuinen een nieuwe eigenaar hebben die de vijvers weer in ere hersteld hebben. Ze gaan deze maand weer open!
Die grote vijver van mij had geen pomp en bleef toch helder. Veel zuurstofplanten en geen karperachtige vissen zoals goudvissen deed hem de truc.
Bij een kleinere vijver in een eerdere tuin hadden we een natuurlijk filter gebouwd. Naast de vijver hadden we een speciekuip ingegraven, ietsje hoger dan de vijver. Deze kuip vulden we met van onder naar boven steeds een kleiner formaat stenen en kiezels tot we bovenin met fijn grind eindigden. Met behulp van een pomp stroomde het water uit de vijver onderin de kuip en dat werd vervolgens gefilterd door het grind. Met een klein verloop stroomde het gefilterde water terug in de vijver. De slang van de vijver naar de kuip werd aan het zicht onttrokken door een bruggetje en daar zat ook de pomp. In de filterbak konden we gewoon waterplanten kwijt. Dat werkte ook best goed. Je zag het water niet stromen maar het gekabbel hoorde je wel.
Ik vind hier dingen van.
zondag 2 mei 2021 om 14:45
Wat ze willen met deze temperaturen, brrr.Calamitycat schreef: ↑02-05-2021 14:39Ik was heerlijk in de tuin bezig maar ben naar binnen gevlucht. Het zwembad hiernaast is weer gevuld dus vier krijsende koters hebben de tijd van hun leven. En de blaffende honden ook blijkbaar. Blegh. Wat heb ik toch een hekel aan die onnodige pleurisherrie.
En ik hou ook niet van krijsende kinderen.
Die honden reageren natuurlijk weer op dat krijsen.
Ik wens je veel sterkte.
Onze ex buren hebben een meid als je die hoort, daar werd ik niet blij van.
Heeft eens een weel lang elke dag in hun zwembad gezeten en dan als een grammofoon plaat hoorde je dan öooooooooh wat koud, ooooooooh wat koud, oooooooooh wat koud
Kind heeft een hele schelle stem, kan ze zelf niets aan doen (slechthorend) maar die ouders deden ook geen moeite om haar te laten stoppen met dat gekrijs.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
zondag 2 mei 2021 om 15:21
Tuinen op het zuiden dus het is hier al snel warm helaas.mama-inge schreef: ↑02-05-2021 14:45Wat ze willen met deze temperaturen, brrr.
En ik hou ook niet van krijsende kinderen.
Die honden reageren natuurlijk weer op dat krijsen.
Ik wens je veel sterkte.
Onze ex buren hebben een meid als je die hoort, daar werd ik niet blij van.
Heeft eens een weel lang elke dag in hun zwembad gezeten en dan als een grammofoon plaat hoorde je dan öooooooooh wat koud, ooooooooh wat koud, oooooooooh wat koud
Kind heeft een hele schelle stem, kan ze zelf niets aan doen (slechthorend) maar die ouders deden ook geen moeite om haar te laten stoppen met dat gekrijs.
Laat ik voorop stellen dat ik niets heb tegen spelende en lachende kinderen hoor maar dat gekrijs en gegil zo hard dat mijn trommelvliezen er zowat uitspringen is m.i. echt onnodig en de ouders zeggen er gewoon helemaal niets van. Bizar. Ik moest vroeger altijd naar binnen van mijn moeder als ik te hard gilde, en terecht.
Ik ben tijdelijk buiten gebruik. Probeer het later nog eens.
zondag 2 mei 2021 om 15:50
Momo en GLF,
Hopelijk gaat het gauw beter bij jullie!
Ik verbaas me ook over het zwembad bij jou CC. Het is hier behoorlijk koud, winderig en bewolkt. Heb net met de winterjas aan wat in de tuin gescharreld, wat druppels op mijn kop gehad. Geen zwembadweer.
Mijn kinderen moesten ook altijd naar binnen als ze buiten ruzie kregen en gingen krijsen en huilen. Zelfs de hond stuur ik naar binnen als hij naar mijn mening te vaak aanslaat tegen mensen die langs onze tuin lopen. Gelukkig is binnenkort de beukenhaag weer vol blad. Dan merkt hij nog maar de helft van de passanten op.

Mijn voorspelling komt uit: geum en akelei bloeien deze week.

Aardbeien zijn reusachtig en beginnen te bloeien. Ik kreeg vorige zomer een heldere ingeving. Ik heb vroeger bij een aardbeienboer gewerkt en daar moesten we ranken knippen. Nooit over nagedacht waarom. En ineens zag ik het licht
: door de ranken eraf te halen investeert de plant in zichzelf en niet in jonge plantjes die aan het einde van de rank groeien. Het resultaat is zichtbaar.

De elfenbloemen bloeien ook.

Ik verbaas me ook over het zwembad bij jou CC. Het is hier behoorlijk koud, winderig en bewolkt. Heb net met de winterjas aan wat in de tuin gescharreld, wat druppels op mijn kop gehad. Geen zwembadweer.
Mijn kinderen moesten ook altijd naar binnen als ze buiten ruzie kregen en gingen krijsen en huilen. Zelfs de hond stuur ik naar binnen als hij naar mijn mening te vaak aanslaat tegen mensen die langs onze tuin lopen. Gelukkig is binnenkort de beukenhaag weer vol blad. Dan merkt hij nog maar de helft van de passanten op.

Mijn voorspelling komt uit: geum en akelei bloeien deze week.

Aardbeien zijn reusachtig en beginnen te bloeien. Ik kreeg vorige zomer een heldere ingeving. Ik heb vroeger bij een aardbeienboer gewerkt en daar moesten we ranken knippen. Nooit over nagedacht waarom. En ineens zag ik het licht

De elfenbloemen bloeien ook.

zondag 2 mei 2021 om 16:39
Vreselijk, ik zou helemaal gestoord worden van zoiets. Zo erg. Geluid kun je niet buitensluiten ofzo. Dat houdt niet op bij de schutting.Calamitycat schreef: ↑02-05-2021 14:39Ik was heerlijk in de tuin bezig maar ben naar binnen gevlucht. Het zwembad hiernaast is weer gevuld dus vier krijsende koters hebben de tijd van hun leven. En de blaffende honden ook blijkbaar. Blegh. Wat heb ik toch een hekel aan die onnodige pleurisherrie.
zondag 2 mei 2021 om 16:41
Voor iedereen die het nodig heeft:
Wat een mooie clematis, Friezinnetje! Staat deze in de volle zon?
Mijn buren zijn ook veel buiten én hun kinderen. Altijd met veel kabaal. Onze verstandhouding is niet echt goed en ik merk dat het me stress geeft als ik ze hoor. Belachelijk, maar het is helaas zo. Ben bezig om een andere zitplek in de tuin te maken waardoor ik ietsje verder van hen af zit en wat beschutter, tegen zon en wind. Maar dat duurt nog wel even, want schutting verplaatsen en tegels (sorry) opnieuw leggen. En dan nog aankleden....
Wat een mooie clematis, Friezinnetje! Staat deze in de volle zon?
Mijn buren zijn ook veel buiten én hun kinderen. Altijd met veel kabaal. Onze verstandhouding is niet echt goed en ik merk dat het me stress geeft als ik ze hoor. Belachelijk, maar het is helaas zo. Ben bezig om een andere zitplek in de tuin te maken waardoor ik ietsje verder van hen af zit en wat beschutter, tegen zon en wind. Maar dat duurt nog wel even, want schutting verplaatsen en tegels (sorry) opnieuw leggen. En dan nog aankleden....
zondag 2 mei 2021 om 16:46
Wat een mooie foto's Duet en wat zien jouw aardbeienplanten er super gezond uit.
Het was hier op een buitje na vanochtend zonnig en best warm maar dat het zwembad nu al gevuld zou zijn daar keek ik ook wel van op *droomt verder over lekprikken en zo...*
Sterrenstof, vind ik niet belachelijk hoor. Die ouders kunnen er ook gewoon iets van zeggen.
Het was hier op een buitje na vanochtend zonnig en best warm maar dat het zwembad nu al gevuld zou zijn daar keek ik ook wel van op *droomt verder over lekprikken en zo...*
Sterrenstof, vind ik niet belachelijk hoor. Die ouders kunnen er ook gewoon iets van zeggen.
zondag 2 mei 2021 om 16:49
Ja precies, dat is het ook. Ik kan er ook heel slecht tegen, geeft me echt teveel prikkels.
Een paar jaar geleden voordat deze gezinnen hier woonde, was het heerlijk rustig dus dat mis ik wel heel erg.
De bbq staat ook alweer aan dus ik zit weer binnen met de ramen en deuren gesloten. Straks maar even een hapje eten maken en misschien vanavond als het rustig is nog even de tuin in. Ben nog steeds niet klaar met het planten van mijn nieuwe plantjes.
Wel fijn dat ik hier even van me af kan mopperen
zondag 2 mei 2021 om 17:26
Als mijn buren te veel lawaai maken, dan meld ik dat bij ze. Ruzie is er toch al, dus dat maakt niet meer uit
Hetzelfde als ze de stront van hun hond niet snel genoeg opruimen en ik in de stank zit.
Als ik de heg er uit ga halen, dan schuif ik mijn palen nog een meter naar hun kant op, want dat is nog van mij, zal ook wel commentaar op komen, maar hebben ze fijn pech.
Hetzelfde als ze de stront van hun hond niet snel genoeg opruimen en ik in de stank zit.
Als ik de heg er uit ga halen, dan schuif ik mijn palen nog een meter naar hun kant op, want dat is nog van mij, zal ook wel commentaar op komen, maar hebben ze fijn pech.
zondag 2 mei 2021 om 18:45
Ik heb vanmiddag ook weer even twee uur in de tuin geprutst. Had nog planten staan die erin moesten (gebroken hartje, uienbollen, geum, helleborus, een stokroos, boshyacinthen, van alles!). En daarna toch maar even gesproeid bij alle potten en nieuwe planten, want die regen... ik geloof niet dat er zoveel komt als ze voorspeld hadden.
Er is nog heel wat aardbei uit te roeien; ik heb nu weer twee vuilniszakken staan (...). En alles dat ik schoonmaak, daar plant ik nieuw voor terug. Af en toe vind ik onder de aardbei een plantje dat wanhopig probeert op te komen. Zo ontdekte ik net een setje lelietjes-van-dalen en wat laagblijvende sedum. Ik moet echt opschieten anders is dat allemaal dood, zo zonde!
Dus morgen weer!
Er is nog heel wat aardbei uit te roeien; ik heb nu weer twee vuilniszakken staan (...). En alles dat ik schoonmaak, daar plant ik nieuw voor terug. Af en toe vind ik onder de aardbei een plantje dat wanhopig probeert op te komen. Zo ontdekte ik net een setje lelietjes-van-dalen en wat laagblijvende sedum. Ik moet echt opschieten anders is dat allemaal dood, zo zonde!
Dus morgen weer!
zondag 2 mei 2021 om 18:53
Sabeltandcavia schreef: ↑02-05-2021 17:19CC, als de buren bbq-en of de boel bij elkaar krijsen, dan moet jij toch toevallig net de klimplanten bij de schutting besproeien?![]()
zondag 2 mei 2021 om 18:55
Ik heb er al zo vaak iets van gezegd maar het helpt niets. Daardoor word ik dus alleen maar nog gefrustreerder.friezinnetje2014 schreef: ↑02-05-2021 17:26Als mijn buren te veel lawaai maken, dan meld ik dat bij ze. Ruzie is er toch al, dus dat maakt niet meer uit![]()
zondag 2 mei 2021 om 18:58
Dank voor alle vijvertips.
Ik heb alleen even grasgemaaid vandaag.
Morgen eens even denken wat ik met 2 zakken sieruienbollen moet die ik vergeten ben afgelopen najaar
Vanavond een plan maken voor mn voortuin en plantjes bestellen.
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 2 mei 2021 om 19:41
Een tijdje terug schreef ik dat ik mee ging schrijven en lezen. Maar ik houd het niet bij. Wat een gezellige boel hier.
Ik moest nog steeds het gras verticuteren. Voor mij de eerste keer (we wonen hier nog geen jaar, daarvoor alleen een balkon). Ik dacht, dat doe ik wel met de hand. Dat is een stuk voordeliger en een hark kan jaren mee. Wauw, wat heb ik me daarop verkeken. We hebben 100-150 m2 gras. Dat heb ik op 30m2 na dit weekend allemaal gedaan. Mijn spieren doen nu al zeer.
Onze pruimenbomen hebben mooi gebloeid dit jaar. De appelbomen die we in de winter hebben gezet staan nu heel mooi in bloei. Mijn kiwiplant die vorig jaar nog een zaadje was is terug van weggeweest. De moestuin is ingezaaid.
Iedere dag zie ik weer nieuwe bloemen opkomen. Geen idee wat alles is.
Maar wat word ik gelukkig van tuinieren. Ik denk dat ik een nieuwe hobby heb gevonden. Ik hoef ook niet meer naar de sportschool.
Ik moest nog steeds het gras verticuteren. Voor mij de eerste keer (we wonen hier nog geen jaar, daarvoor alleen een balkon). Ik dacht, dat doe ik wel met de hand. Dat is een stuk voordeliger en een hark kan jaren mee. Wauw, wat heb ik me daarop verkeken. We hebben 100-150 m2 gras. Dat heb ik op 30m2 na dit weekend allemaal gedaan. Mijn spieren doen nu al zeer.
Onze pruimenbomen hebben mooi gebloeid dit jaar. De appelbomen die we in de winter hebben gezet staan nu heel mooi in bloei. Mijn kiwiplant die vorig jaar nog een zaadje was is terug van weggeweest. De moestuin is ingezaaid.
Iedere dag zie ik weer nieuwe bloemen opkomen. Geen idee wat alles is.
Maar wat word ik gelukkig van tuinieren. Ik denk dat ik een nieuwe hobby heb gevonden. Ik hoef ook niet meer naar de sportschool.
Chocolate is the answer, who cares what the question is..
zondag 2 mei 2021 om 19:50
Bedankt voor alle knuffels, jullie zijn lieverds. Hij had even een baal dag, maar net weer gebeld en zit er een stuk beter bij. Morgen middag kan ik hem weer zien en afgezien van dat heb ik morgen eindelijk even een dag voor mezelf.
Ik heb een rondje Hornbach gedaan met vrienden en ben goed geslaagd. In mijn voortuin bakken op het noorden zit nu een roze gebroken hartje, een rode sluiervaren, viola heartthrob en een puperklokje Northern Express purple. Het is precies zoals ik wilde.
Ik moest alleen aardig wat van de wortelkluit van de hartjes afhalen want de bloembak was iets kleiner en de plant iets groter dan ik dacht.
Ook twee leuke mini plantjes gevonden, Hornbach heeft altijd van die leukers voor 1.79. Als ze dan dood gaan doet het niet zo'n zeer in je portemonnee.
Ik heb een rondje Hornbach gedaan met vrienden en ben goed geslaagd. In mijn voortuin bakken op het noorden zit nu een roze gebroken hartje, een rode sluiervaren, viola heartthrob en een puperklokje Northern Express purple. Het is precies zoals ik wilde.
zondag 2 mei 2021 om 19:58
@Reep Chocolade, sportschool is inderdaad niet nodig na een dagje tuinieren. Leuk, dat alles het zo goed doet, dat is echt genieten.
Ik heb voor het gras een verticuteermachientje en zelfs dan is het nog hard werken, vind ik.
Zeker als je een groot gazon hebt, is zo'n ding geen overbodige luxe. Ik heb deze:
ooit voor 2 tientjes in nieuwstaat op marktplaats gekocht. Doet het echt goed.
Ik heb voor het gras een verticuteermachientje en zelfs dan is het nog hard werken, vind ik.
Zeker als je een groot gazon hebt, is zo'n ding geen overbodige luxe. Ik heb deze:
zondag 2 mei 2021 om 20:01
je kunt hem ook prima in een pot zetten met wat ondersteuning erbij