Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Moosey, In de vijvertuinen van Ada Hofman stond een mooie cornus kousa bij een vijver. Ik vond dat altijd zo'n mooi plaatje. Hij vraagt wel een zurige grond.
Ik vind hier dingen van.
Frambozen schreef: ↑
11-04-2018 11:48
Juist niet, siergrassen moeten enorm veel zon hebben om mooi te worden. Google anders even op schaduw en vochtige grond. Felix had geloof ik aan het einde van het vorige topic een lijst met bloeiende schaduwplanten geplaatst.
Dank je. Ik ga in het vorige topic zoeken.

(late reactie van mij, ik ben niet veel op het forum :)).
Argh! Welke site gebruiken jullie om foto's up te loaden? Ik ben al een half uur bezig en niks werkt goed :'( Photobucket loopt vast, 500px heeft geen code om op fora te sharen, ImageShack stuurt me geen mail met verificatielink en op TinyPic komen mijn foto's op z'n kant terecht en is er geen optie om te roteren :thunder:

Prachtige boom inderdaad Cavia!
Moosey schreef: ↑
13-04-2018 12:09
Argh! Welke site gebruiken jullie om foto's up te loaden? Ik ben al een half uur bezig en niks werkt goed :'( Photobucket loopt vast, 500px heeft geen code om op fora te sharen, ImageShack stuurt me geen mail met verificatielink en op TinyPic komen mijn foto's op z'n kant terecht en is er geen optie om te roteren :thunder:

Prachtige boom inderdaad Cavia!
IK weet het ook helemaal een halve dag maar het is: postimage.org, Ik heb al uitgevogeld dat je die ook zonder registreren kan gebruiken (tenminste, gister zat ik nog op de verificatie te wachten, maar kon al wel posten). Je moet dan de tweede link gebruiken en hier tussen Afbeelding zetten. Dan komt het helemaal goed :-D
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik probeer enorme tegeltuinen zo positief mogelijk te benaderen. Ik snap niet waarom iemand zou kiezen voor zo'n tuin. Maar wil graag overal het positieve in zien.
Positief hier. Net telefoon gehad 25 april krijgen wij de sleutel van de woning. :jump: eindelijk kunnen we weer in een tuin(tje) beginnen.
Doe ik niet aan....
Felix_Urbexicus schreef: ↑
13-04-2018 06:23
Mooie rode kater ^^
:) Onze knuffel.
duet schreef: ↑
13-04-2018 08:23
Ziet er goed uit, Nina! Gezellige tuin!
Dank je, en dat voor een tegeltuin :D
Tja wat plantenbakken aan de schutting en wat leuke grote potten en het ziet er echt al heel anders uit hoor.
Dat lijkt mij ook hoor Nina, maar het is zóó slecht voor de afwatering van hemelwater... Wij hebben ook een 'makkelijke' tuin hoor, kunstgras zover het oog reikt (nou ja, tot het eind van de tuin dan). Wij zijn beiden zeer druk bezette mensen, hebben niet echt groene vingers en gebruiken onze tuin in de zomer als een kroeg voor vrienden. Vandaar. Kunstgras is niet het echte werk natuurlijk, maar daardoor kan wel het hemelwater wegvloeien. Maar mijn muurbak-ding word vandaag weer gevuld met van alles, heb nog wat grote potten voor op het terrasje en er groeit en bloeit nog best wel veel. En groen oogt toch een stuk gezelliger dan die lilleke grijze tegels van dat funda-huis. :proud:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Zo wat gaat het hier hard. Prachtig plaatjes zie ik allemaal voorbij komen. Ik heb helemaal zin om in de tuin te gaan werken. Gisteren hebben we voor het eerste de grasmaaier gebruikt.

Onze vingers blijven jeuken om de hele tuin op de kop te gooien. De laurierhaag is echt heel breed en moeilijk weer in vorm te krijgen. Het grasveldje is super hobbelig en er staat allerlei ander spul tussen en de hele tuin is niet naar mijn smaak. Er staat geen nkele groenblijver in de tuin (op 1 conifeer na, maar die ontnam alle zon uit de woonkamer), en er staan wel drie fruitboompjes, maar die waren echt slecht onderhouden en zitten slecht in de vorm en verder is alles super laag.

Maar we gaan echt even afwachten en kijken wat er dit jaar gebeurd en hoe we de tuin gebruiken en dan volgend voorjaar echt aan de slag.

Vraagje nog: Ik heb siererwten gezaaid in een bakje en die gaan heel goed.l Ze zijn nu zeker een centimeter of 8 hoog. Wanneer kan ik die de tuin in doen?
IK heb gevonden hoe die paarse planten van mijn foto heten!

https://www.planten-kopen.com/nl/seneci ... d=95758133 Een kruiskruid dus. Héhé!
Jaaa, dank je wel Hasse88, dat werkt tenminste zoals ik wil dat het werkt ;-D

He Kaaaaaat, gezellig! Goed idee om t even aan te kijken, eerst weten wat er allemaal is in je tuin voordat je gaat veranderen. Neem ook regelmatig foto's, anders vergeet je weer wat waar groeide in welk seizoen. En maak een keer een zon-schaduw tekening, zeg elke 2 uur een foto's maken van waar er zon/schaduw is en dat dan verwerken in een tekening, zodat je makkelijk kunt zien waar je volle zon/halfschaduw/schaduw hebt in je tuin. Maakt beplanting bedenken makkelijker.

Mijn stek:

Afbeelding

terrasje direct achter het huis, in de zomer nog verbazend zonnig. Zitten wat borders omheen die best leuk zijn, in één zitten alleen wel verschrikkelijk veel wilde hyacinten. Best een leuk bloemetje, maar al dat blad remt al het andere wat er staat (daslook, hosta, wat kruiden) nogal in z'n groei, dus ik probeer zo nu en dan wat te verwijderen, maar de bolletjes zitten echt enorm diep..

Afbeelding

Uitzicht over de rest van de tuin, die ligt een niveau lager (dijkhuis)

Afbeelding

Schuurtje met klimrozen, verder bollen en lavendel in dat bordertje. Daarachter nog een zelfgevluchten wilgenscherm (de schuur daarachter is van de buurman) met kiwi en druif er tegenaan, en bollen en rozen en lavendel ervoor.

Afbeelding

Tulpen en kievitsbloem in de border bij het wilgenscherm (en veeeeeel robertskruid, dat groeit hier overal)

Afbeelding

Kippenren met walnootboom erin, daarachter de moestuin

Afbeelding

Kippen ;-D

Afbeelding

Moestuin met perzikboom en kasje (en appelbomen en bessenstruiken en verder op t moment vooral veel gras. Maar daar komen dus de moestuinbakken en het grind)

Nog volop in ontwikkeling dus, maar mogelijkheden te over. Ik heb overigens wel een ontwerp laten maken, door een hovenier die vanuit de permacultuur gedachte werkt, dus met gebruik van heel veel recycling van materialen die er al zijn en ideeen voor een hoofdzakelijk eetbare en zeer diervriendelijke beplanting. Her en der wijk ik al wel een beetje van het ontwerp af, maar ik merk wel dat het heel fijn is om een richting te hebben. Anders ben je toch telkens dingetjes aan het doen waarvan je dan een jaar later weer bedenkt dat het eigenlijk toch anders moet (ik althans..)
En ze staan in de border! Hoera!

Afbeelding

Nu nog hopen dat het leisteen mijn kattenmonster verhinderd het te gebruiken als kattenbak en alle plantjes er weer uitgooit. Ze zat me wel een beetje verontwaardigd aan te kijken net... Oeps...

Morgen nieuwe aarde halen en wat extra kruiden. Mijn bieslook heeft deze keer de winter écht niet overleeft, maar de basilicum en peterselie komt goed op in mijn kweekkasje. Net als een aantal slasoorten. Lekker!
Wat een rúimte heb jij Moosey! Mijn hemel, dat zou ik echt niet bij kunnen houden!
Tuin Vind Post! Er ontploft van alles in mijn postzegeltje en vandaag met oudste zoon (Die gek is op tuinieren :heart: ) naar de Lidl geweest voor petunia's. We hebben roze en paarse en nu een bak of 3 vol. Nog veel meer potten te vullen, maar het begin is er.

Afbeelding

In de achtertuin ben ik vooral blij om te zien dat mijn klimplantenbeleid steeds meer vruchten af begint te werpen (40m2 volledig ommuurt/ beschuttingt) dus hopelijk zitten we over een paar maandjes tegen wanden vol groen en bloemen aan te kijken. De man gaat dit jaar dan echt een pergola over de hele breedte van de tuin maken, kunnen mijn klimmers helemaal los.

Jammer genoeg kan ik een heleboel foto's van de eerste paar pagina's niet zien, ik weet niet of dat aan de host ligt of aan mijn adblocker. Zo eens even kijken of ik wat foto's van mijn tuintje erop krijg.
Even proberen, de klimplantencollectie: Onder meer diverse clematis, stukje klimop met ?? met paarse bloemetjes erdoor, wilde wingerd in de knop, kamperfoelie, passiebloem, hop en kardinaals...(?) lekker zooitje bij elkaar.

Afbeelding
Moosey, jouw tuin! Wat een lap! Maar ook een leuk project! Hoe heten je kippen?

Regretterien, hoe maak je zo'n leuke fotocollage?
Ik vind hier dingen van.
Ik gebruik Pic Collage, gratis appje voor op je telefoon. (Al gebruik ik het ook veel voor kinderfoto's en heb dus ooit eens een euro neergelegd om er geen logo onderin te hebben)
Regretterien, heb je wel iets waar je clematissen en passieflora langs omhoog kunnen klauteren? Aan de schutting hebben ze niet genoeg houvast. En hou die klimop maar goed in de gaten, die neemt zo de tuin over als je even niet kijkt ;-)

Leuk je paarse border Hasse!

Yes, een fikse lap is het zeker. Het is wel de bedoeling dat-ie uiteindelijk enigszins onderhoudsarm wordt, door het zaaien van bloemenweide/berm-mengsels die dan zo's 2 keer per jaar gemaaid worden. En de randen van de moestuin moeten een soort voedselbosje worden wat zichzelf redelijk reguleert. Maargoed, daar gaat natuurlijk ook weer vanalles tussen groeien dat de boel over wil nemen..

Cavia, de kippen heten De Dames Kip, als ik onderscheid wil maken is het 'die grote' of 'die kleine'. Hoewel die kleine ook wel Houdini als bijnaam heeft. Ik heb echt goed over de ren nagedacht (expres Frans hekwerk genomen omdat dat lastiger is om overheen te fladderen, aangezien ze er niet op kan gaan zitten) maar vanochtend zat mevrouw al op het dwarsbalkje van het hekje tegen de punten van het Frans hekwerk aan te balanceren ;-D Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze eruit is. Niet dat ze er vandoor gaat hoor, de kipjes hebben het hier prima. Maar t is ongelofelijk hoe ze je tuin ondersteboven kunnen graven. Ik had ze eerst loslopen, maar t is geen doen als je ook nog iets van een siercomponent in je tuin wilt (bollen bijvoorbeeld, en ik ben vreselijk dol op bollen) Jij had toch ook kippen, meen ik me van een héél oud topic te herinneren?

Ik heb weer een schilderronde moestuinbak-planken gedaan vandaag en heb een beginnetje gemaakt met de stapelmuur. Mén wat zijn die 40X60 grindtegels een loeders om te verplaatsen ;-D
Ik heb nog steeds kippen maar die laten mijn tuin gewoon heel. Ze kunnen vreselijk goed helpen bij het onkruid wieden. Zodra ik neerkniel zitten ze met hun neus erbovenop en pikken alle wurmpjes en torretjes op die tevoorschijn komen. Ik moet ze vaak opzij duwen omdat ik er zelf niet meer bij kan. :lol:
Ik vind hier dingen van.
STC, Wat een leuke en handige fietskar! Van welk merk is die? Als ik je bericht quote dan krijg ik een link naar een massagetafelsalon? :proud:

ZonnigKleintje, wat een schitterende magnolia! En mooi die tulpen ook, leuk hoe alles lekker door elkaar groeit :heart:

Moosey, wat woon jij op een mooie plek en je plannen voor de tuin klinken geweldig. Vind het heel boeiend wat die hovenier heeft bedacht en ben erg benieuwd naar alle ontwikkelingen in je tuin in de toekomst.
Ik kan niet zonder mijn steekwagen voor het verplaatsen van tegels, zonder is het niet te doen. Ik zet ze rechtop, schuif de steekwagen eronder en gaan. Erg fijn en handig. Ik gebruik dat ding heel vaak, ook voor het verplaatsen van grote zakken potgrond.

Hasse, je border ziet er supergezellig uit. Laat de zomer maar komen!

RegretteRien, dat zal inderdaad erg mooi worden met al die klimmers. Ik zou ook ooit nog graag eens een pergola hebben over de hele breedte van de tuin, lijkt me erg mooi.
Ik zie (sinds gisteren geloof ik) ook de meeste foto's op de eerste pagina niet meer, in ieder geval die uit de OP. Heb ook een adblocker. Zal wel weer een of andere bug zijn?

Ik krijg door jullie foto's en enthousiaste verhalen ook zin om kipjes te gaan houden :lol:
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Calamitycat schreef: ↑
13-04-2018 20:10
STC, Wat een leuke en handige fietskar! Van welk merk is die? Als ik je bericht quote dan krijg ik een link naar een massagetafelsalon? :proud:
Huh? :rofl:

Ik heb gegoogled op fietskar hond opvouwbaar. Of op boodschappenkar fiets opvouwbaar. En daar stond ie.
Ik vind hier dingen van.
CC, als je kippen overweegt, neem dan kippen met pootbevedering. Krielen. Die richten bijna geen schade aan en dan kun je zo los laten lopen. Zo leuk hoe ze heerlijk in het zonnetje liggen te zandbadderen tussen de plantjes :heart:
Ik vind hier dingen van.
Aaawwww de kipjes :heart:

Tot zover mijn bijdrage, ben nog op vakantie ;-D
Tjezus, wat vals
Sabeltandcavia schreef: ↑
13-04-2018 20:42
Huh? :rofl:

Ik heb gegoogled op fietskar hond opvouwbaar. Of op boodschappenkar fiets opvouwbaar. En daar stond ie.
Raar he? Ik wilde je eigenlijk quoten en kreeg toen deze tekst tussen de img
www.massagetafelshop.nl/project/userfil ... _shade.jpg
:biggrin:

Maar ga ik googlen op fietskar hond opvouwbaar, dank!

Oooh, dat zou leuk zijn krieltjes die los kunnen lopen :flirting:
Zou dat ook goed gaan met de katten denk je? Mijn tokkieburen hebben ook katten, ongeveer 18 exemplaren... :|

Zou echt gaaf zijn als het zou kunnen want dan kan ik een trapje maken naar een van de bovenste hokken in Villa Flappie en dan hebben ze meteen een perfect nachthok.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven