Hoe doen jullie dat? (Huishouden bijhouden)

24-01-2019 10:53 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pff, het is weer eens zo ver. Op de bovenverdieping lijkt er wel een bom ontploft. Er moet nodig worden gestofzuigd en de badkamer is ook niet erg proper meer.

Ook de rest van het huishouden loopt achter. De nodige klussen worden wel gedaan. Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik werk (maar) 16 uur. En heb een kindje van 2. Mijn man helpt ook best veel mee. Maar toch krijg ik het niet voor elkaar om mijn huishouden op orde te houden. Voordat ik een kind had ging het wel goed, had ik er wel een ritme in. Maar nu wordt het lastig. Ik krijg zo het gevoel dat ik mijn gezin tekort doe.

Hebben jullie tips?
Ik denk er al een tijdje over om een schoonmaakster te vragen, maar dat vind ik ook nog zo wat. Ik werk maar 16 uur per week. Kind extra naar de opvang brengen zodat ik kan schoonmaken? Ik weet het niet.
Ik maak vaak al wat schoon in het weekend, mijn man gaat op dat moment met ons kind wat doen zodat ik mijn handen vrij heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan iedereen echt van harte het huishoudschema van Firma Huishouden aanraden (http://www.firmahuishouden.nl). Er zijn sinds kort 2 varianten: 1 met alle taken al ingedeeld en 1 die je elke week vrij kunt indelen (dus op werkdagen kun je dan kortere klusjes doen bijv).

Het principe is dat je elke ochtend en elke middag een standaard ritme afwerkt (vaatwasser inruimen/uitruimen, wasmachine evt, etc) en elke dag doe je 1 extra taak. Na een week heb je het hele huis gehad. Doordat je de dagelijkse taken echt elke dag doet, is alles ook veel minder vies en kost het veel minder werk.
Het maakt echt uit of je elke ochtend een doekje over de kookplaat doet of 1x per week om maar wat te noemen.

Voor mij werkt het echt perfect en ik kan zo ook de taken verdelen met mijn vriend. We bekijken gewoon wekelijks wie tijd heeft voor welke taken en verdelen het dan.
Snoesje666 schreef:
28-01-2019 21:46
Was Teunie haar blog al langsgekomen?

Als je dat leest voel je je echt een ontaarde poetser. Gewoon om 5 uur opstaan, de wasmachine aan, de strijk wegwerken en om half zeven het ontbijt klaar voor je gezin. Een aantal kinderen is inmiddels uitgevlogen, maar ze heeft er tien!! (En zes engeltjes).

https://eenvoudigleven.blogspot.com/?m=1

Die lees ik ook al jaren. Heerlijk hoor dat kijkje in andermans leven.
Ik doe gewoon elke dag een beetje. Maar ik woon dan ook alleen met de kat dus heb geen kids die er een bende van maken. Ik stofzuig meestal om de dag even boven en beneden, haal een keer per week mijn bed af, een doekje over de tafels, dagelijks het aanrecht en eens per week het toilet en de wastafel.
Dan vind ik het wel weer prima. De badkamer eens per twee weken ofzo. Zo vies wordt het niet als je zonder man of kinderen leeft. Ben sowieso niet zo'n poets. Zolang het er schoon uitziet ben ik snel tevreden. Mijn huis is wel vrij opgeruimd en dat blijft ook zo omdat ik het gewoon niet laat verslonsen. Ik hou niet van rommel overal.
Mijn oma's huis was echt enorm schoon, daar lag nog geen stofje. Die zou het hier geheid smerig vinden. Maar dat vond ze bij mijn moeder en broer in huis ook.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
29-01-2019 07:38
Ik doe gewoon elke dag een beetje. Maar ik woon dan ook alleen met de kat dus heb geen kids die er een bende van maken. Ik stofzuig meestal om de dag even boven en beneden, haal een keer per week mijn bed af, een doekje over de tafels, dagelijks het aanrecht en eens per week het toilet en de wastafel.
Dan vind ik het wel weer prima. De badkamer eens per twee weken ofzo. Zo vies wordt het niet als je zonder man of kinderen leeft. Ben sowieso niet zo'n poets. Zolang het er schoon uitziet ben ik snel tevreden. Mijn huis is wel vrij opgeruimd en dat blijft ook zo omdat ik het gewoon niet laat verslonsen. Ik hou niet van rommel overal.
Mijn oma's huis was echt enorm schoon, daar lag nog geen stofje. Die zou het hier geheid smerig vinden. Maar dat vond ze bij mijn moeder en broer in huis ook.
Ik vind juist dat jij veel doet in huis.
Kan onmogelijk smerig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn samen en doen dagelijks kleine klussen.
Altijd losse rommel opruimen voordat we van huis gaan of gaan slapen. Zoals kopjes in de vaatwasser zetten, tijdschriften opruimen, gedragen kleding in de wasmand doen of uithangen.
Dagelijks de douchecabine uitdrogen na gebruik en een doekje over de wastafel. Een glorixdoekje over de toiletten. Na het eten meteen de keuken opruimen. Ik kijk de keuken dagelijks na op vingerafdrukken. Ook mijn glazen salontafel. De firma Glassex heeft een goeie aan mij.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
29-01-2019 08:24
Ik vind juist dat jij veel doet in huis.
Kan onmogelijk smerig zijn.
Dit.

Ik lees sowieso vaak met verbijstering wat mensen allemaal doen en dan zeggen dat ze niet zo schoon zijn.

Nou ben ik een slons, dus ik bekijk het sowieso al anders.
Maar echt, waarom ga je om de dag stofzuigen? Als ik 1x in de 2 weken stofzuig zie je hier wel stof op de grond liggen, maar tot op de dag van vandaag weet ik niet wat daar vies aan is.

Schimmel in de keuken, dat is vies, want daar kun je ziek van worden.

Door al die topics die ik hier in de loop der jaren gelezen heb over 'hoe vaak verschoon jij je bed', 'hoe lang doe jij met een handdoek', 'hoe vaak poets jij je wc/badkamer/gasstel/whatever' weet ik inmiddels dat vies voor mij betekent dat iets slecht is voor je gezondheid.
En behalve als je allergisch bent lijkt stof me niet ongezond.
Een maand je bed niet verschonen idem.
Een ongepoetste wc ook.
Enz. Enz.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
29-01-2019 08:36
Dit.

Ik lees sowieso vaak met verbijstering wat mensen allemaal doen en dan zeggen dat ze niet zo schoon zijn.

Nou ben ik een slons, dus ik bekijk het sowieso al anders.
Maar echt, waarom ga je om de dag stofzuigen? Als ik 1x in de 2 weken stofzuig zie je hier wel stof op de grond liggen, maar tot op de dag van vandaag weet ik niet wat daar vies aan is.

Schimmel in de keuken, dat is vies, want daar kun je ziek van worden.

Door al die topics die ik hier in de loop der jaren gelezen heb over 'hoe vaak verschoon jij je bed', 'hoe lang doe jij met een handdoek', 'hoe vaak poets jij je wc/badkamer/gasstel/whatever' weet ik inmiddels dat vies voor mij betekent dat iets slecht is voor je gezondheid.
En behalve als je allergisch bent lijkt stof me niet ongezond.
Een maand je bed niet verschonen idem.
Een ongepoetste wc ook.
Enz. Enz.
Ik denk dat ons medeslonzen zich wijselijk stil houden of niet klikken op dat soort topics, waardoor de kijk op een gemiddeld huishouden wat scheef ligt.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf een groot huis en 3 kids waaronder een puber ( die maakt de meeste troep haha)

Mijn geheim is eigenlijk alles bijhouden.
Ik sta altijd net iets eerder op dan de rest. Na Mn toiletbezoek maak ik meteen toilet boven schoon en vervolgens draai ik alvast een wasje op zolder. Dan duik ik de badkamer in voor Mn verzorging en loop meteen alles even na in de badkamer en snel een doekje over de wastafel en rommeltjes uit de weg.

Vervolgens maak ik de kids wakker, ga naar beneden dek de tafel en leeg de vaatwasser. Woonkamer loop ik ook ff na, dekentje opruimen en kussens opschudden. Elk rommeltje dat ik zie ruim ik meteen op.
Vervolgens na het ontbijt , trommels klaarmaken en tassen inpakken en breng ze naar school.
Als ik naar huis ga , zet ik eerst koffie voor mezelf en daarna tafel afruimen, vaatwasser vullen en was in de droger stoppen. Wasje van de dag ervoor vouw ik op en dan pak ik dagelijks 1 bepaalde ruimte die ik grondig schoonmaak. Vervolgens beneden evt. afstoffen en stofzuigen en toilet beneden doen.
Daarna mn afspraken doen en als ik tijd heb doe ik nog even een boodschap en haal de kids uit sch
Alle reacties Link kopieren
Oeps per ongeluk geklikt op verzenden.

Haal dus de kids van school, die zijn hongerig en dan eten we wat en begeleid ze evt met huiswerk. Vervolgens ga ik koken en 3x pw vertrekken we rond 16:30 naar sport. Zijn dan rond 18 uur thuis en dan eten en meteen afruimen eigenlijk. Mn huis is altijd schoon en netjes. Ik kan niet zo goed tegen troep. Kids gaan dan douchen en meteen tandenpoetsen en daar blijf ik bij in de buurt en vouw meteen de was en stop het weg in de kasten. Alles nog even snel nalopen en slaapritueel van de kids doen.
Naar beneden en genieten van mijn avond.
Maar goed ik werk niet heb enkel wat afspraken van de onderneming van Mn man en daar ben ik 2 uur per dag, overdag, zoet mee.

Heb ook weleens dagen dat ik alleen hoognodige doe hoor maar dan doe ik de volgende dag wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap ook nooit hoe collega's hele zondagen kunnen poetsen. Nja willen O_O O_O .......Ik vind poetsen vaak zonde van de tijd. Af en toe zal het toch moeten, maar mij zul je niet snel ramen zien lappen en de douche maak ik schoon tijdens het douchen. Hier heb ik overigens gemerkt; hoe minder spullen, hoe fijner alles ook opgeruimd en "schoon" blijft.
Alle reacties Link kopieren
honingbijtje schreef:
29-01-2019 17:19
Ik denk dat ons medeslonzen zich wijselijk stil houden of niet klikken op dat soort topics, waardoor de kijk op een gemiddeld huishouden wat scheef ligt.
Roerend mee eens. Ik heb er prima de tijd voor maar de wil ontbreekt...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 kinderen inmiddels 3 nog thuis, ik werk 4 dagen en ben alleen.
7 wassen minstens per week 4 in het weekend de rest in de avond na het werk.
Altijd de vaat wegwerken en na het eten de tafels afnemen, en een doekje door de keuken.
Stofzuigen doe ik 2 x per week afstoffen 1x boven en beneden. Ik heb een stoomreiniger voor de vloer ideaal super schoon en snel droog.
Opruimen doe ik continu dat scheelt enorm en alles heeft een vaste plek.

Ik hou me voor dat het met ieder kind dat uit huis gaat het weer een was of 1,5 minder wordt evenals een tas boodschappen ( 4 bigshoppers pw )

Ze moeten hun eigen kamers bijhouden vaat en was moeten dagelijks uit de kamer en verder zoeken ze het maar uit ik trek de deur dicht, hun zooi niet het mijne scheelt een hoop lees 3 kamers ergernis.

Bijhouden is het sleutelwoord, iemand zei het al, het scheelt al als er geen zooi ligt.
Ik leg spullen op de trap of deponeer het in de desbetreffende kamer onder het mom " zoek het uit "

Ik heb 3 vrije dagen en ben niet van plan om alleen maar te ruimen en te poetsen.
Heb vaste momenten voor grote dingen, keuken badkamer ramen enz oké de ramen schieten er vaak bij in.

Om de week dekentjes van de bank en al het bedden goed, dan heb ik wel een was of 10 die week.

Ik ga zo mijn kledingkast uitruimen en alles weer netjes leggen.
Oudere sokken en ondergoed leg ik apart en neem ik mee op vakantie om ze daar in de vuilbak te gooien dat doe ik als ik een huisje huur ook met oudere handdoeken en theedoeken zo gaat het mee heen maar niet mee terug.
Dat geldt ook voor de kinderen ( sokken ondergoed, en eventueel wat oudere shirts enz )

Ik gooi heel makkelijk weg, goede spullen breng ik naar de Kringloop en kleding gaat de kledingbak in, of ik vraag rond wie er nog iets wil hebben. Binnen een week ophalen anders gaat het weg.

Ik wil als mijn kinderen de deur uit zijn kleiner gaan wonen en wil het daarom nu al zo leeg mogelijk hebben, als in ik sla geen spullen op die gewoon weg kunnen.

Ieder kind heeft een doos met herinneringen samen en zelf uitgezocht en die nemen ze mee evenals wat ze verder mee willen nemen, de rest gaat weg.

Radicaal? ach misschien wel maar zo houd ik mijn best volle drukke leven/huishouden overzichtelijk.

1x per jaar naar de stort voor grotere dingen, die kapot zijn. Heb een grote schuur waar ik dat opsla en zo hou ik mijn huis aardig troep vrij.

Bij twijfel gaat het in een doos op zolder en dat loop ik ook jaarlijks na en gaat het alsnog de schuur in voor de stort.
Alle reacties Link kopieren
Alles ordenen in kasten, lades en opbergboxen. En dat ook bijhouden.

Ik heb onszelf getrakteerd op een Dyson snoerloze steelstofzuiger (duur maar veeeeeel handiger dan zo’n zware stofzuiger met wieltjes en snoer waar je de trappen mee op en af moet). En zo’n dweilding van Kaercher. Want het zijn vooral de vloeren die me ergeren als ze vies zijn. Heb een hond met enorm veel lang haar (dubbele wolvenvacht) en die loopt ook zand mee naar binnen. Dan is stofzuigen en dweilen zó gepiept.

Sowieso Kaercher-fan hier, heb ook nog zo’n stoomreiniger voor grote klussen en een ding om de ramen mee te wassen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huishouden geef ik een bepaalde hoeveelheid tijd. In die tijd doe ik wat ik vind dat er moet gebeuren.

Net waar ik tegenaan loop. In het voorjaar is dat veel tuinwerk of buitenschilderwerk bijvoorbeeld. Ook boot, auto, fietsen worden onderhouden. Soms is het adminstratie, soms een kleine reparatie/onderhoud (gootsteen ontstoppen e.d), kan van alles zijn. Uiteraard ook schoonmaakwerk, boodschappen halen en eten koken.

Is de tijd om? Dan stop ik ermee. Voor mijn pubers schrijf ik een briefje wat ze na schooltijd moeten doen, die hebben sturing nodig. Verder heb ik geen plannning en lijstjes.

Ik plan alleen tijd in. Dagelijks een korte tijd en 2x per week een wat langer blok. Lukt het niet binnen die tijd? Dan vraag ik hulp/besteed ik het uit.

Als ik met twee pubers een half uur aan de slag ben, doen we ontzettend veel. Dat is goed voor 1,5 uur aan huishouden. Oké, met dwarse pubers goed voor totaal 1 uur huishouden :whip:
Solomio schreef:
29-01-2019 08:36
Dit.

Ik lees sowieso vaak met verbijstering wat mensen allemaal doen en dan zeggen dat ze niet zo schoon zijn.

Nou ben ik een slons, dus ik bekijk het sowieso al anders.
Maar echt, waarom ga je om de dag stofzuigen? Als ik 1x in de 2 weken stofzuig zie je hier wel stof op de grond liggen, maar tot op de dag van vandaag weet ik niet wat daar vies aan is.

Schimmel in de keuken, dat is vies, want daar kun je ziek van worden.

Door al die topics die ik hier in de loop der jaren gelezen heb over 'hoe vaak verschoon jij je bed', 'hoe lang doe jij met een handdoek', 'hoe vaak poets jij je wc/badkamer/gasstel/whatever' weet ik inmiddels dat vies voor mij betekent dat iets slecht is voor je gezondheid.
En behalve als je allergisch bent lijkt stof me niet ongezond.
Een maand je bed niet verschonen idem.
Een ongepoetste wc ook.
Enz. Enz.
Maar ik heb wel een kat he. Die op bed slaapt. Dat vind ik niet per se vies, maar ik verschoon dus wel elke week mijn bed.
En ik stofzuig meestal om de dag omdat ik zwarte vloerbedekking heb en een witte kat. En ik hou niet van bende op de grond, ik kan me niet concentreren op mijn schrijfwerk als ik dat zie. Dat is mijn OCD dingetje.
Maar ik sla ook vaak zat een keertje over hoor als ik geen zin heb. Ik ben ook liever lui dan moe. Zeker met het aanrecht enzo, dat doe ik af en toe maar eens per week met jif. Soms ook wat vaker. Ligt een beetje aan mijn bui.
De badkamer heb ik echt een hekel aan, die doe ik sporadisch en dan zo snel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier met zijn tweetjes.
Ik stof en stofzuig elke week alles 1x boven en beneden. Soms wat grondiger, dan doen we het samen
Na het eten samen opruimen en vaatwasser inruimen
Man doet alle klussen binnen en buiten, administratie, dweilen, badkamer.
Badkamer doe ik 1x in de week normaal, hij af en toe grondig

Glazenwasser voor buiten ( boven en beneden) komt 1x in de 2 maanden

Schoonmaakster hebben we weggebonjourd nadat we er achter kwamen dat ze altijd te laat kwam en altijd te vroeg wegging
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
10-02-2019 09:28
Maar ik heb wel een kat he. Die op bed slaapt. Dat vind ik niet per se vies, maar ik verschoon dus wel elke week mijn bed.
En ik stofzuig meestal om de dag omdat ik zwarte vloerbedekking heb en een witte kat. En ik hou niet van bende op de grond, ik kan me niet concentreren op mijn schrijfwerk als ik dat zie. Dat is mijn OCD dingetje.
Maar ik sla ook vaak zat een keertje over hoor als ik geen zin heb. Ik ben ook liever lui dan moe. Zeker met het aanrecht enzo, dat doe ik af en toe maar eens per week met jif. Soms ook wat vaker. Ligt een beetje aan mijn bui.
De badkamer heb ik echt een hekel aan, die doe ik sporadisch en dan zo snel mogelijk.
Hier 2 katten, die op mijn bed slapen.

Ik hou ook niet van bende op de grond, maar het van de grond rapen vind ik nog erger.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven