Hoe hou je de was (wit met rood) mooi?

24-11-2020 19:39 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had vroeger eigenlijk gewoon 1 hoop met was en alles ging samen in de machine en daarna in de droger. Nu heb ik al jaren gescheiden wasjes met kleur of juist wit, licht of donker. Alles binnenstebuiten, met een kleurendoekje en op 30 graden (van de kleren dan, beddengoed en handdoeken is een ander verhaal). Maar nu heb ik een shirt, wit met rood en die moet echt mooi mooi blijven. Hoe doe je dat? Eerste keer wassen met azijn er in zodat je de kleuren vast wast? (Daar las ik iets over namelijk) En dan wel een kleurendoekje? Of juist niet? En wat voor azijn dan? De gene die ik ook voor het ontkalken van de douche kop gebruik? En dan met azijn blijven wassen of is dat alleen voor de eerste keer? Of juist heel iets anders? Wie helpt me het voor mijn zoon nog al belangrijke kledingstuk mooi te houden (dat ik erg duur vind om te vervangen als hij toch minder mooi wordt).
Alle reacties Link kopieren
Op de hand wassen, niet te warm.
Mooi klusje voor je zoon :)
Alle reacties Link kopieren
Je zou het even in azijn kunnen zetten om te kijken of het überhaupt afgeeft als het nat wordt. Als dat het geval lijkt, iig kleurendoekje erbij en een tijdje laten staan.

Als het goede kwaliteit stof/verf is, zou het niet moeten afgeven en is er geen echt probleem. Om te voorkomen dat het wit grauw wordt zou ik het shirt waar mogelijk wel apart wassen, en als het echt niet anders kan met andere was en zo'n doekje erbij. Want rood/wit doe je waarschijnlijk niet bij echt witte was, maar bij de bonte was heb je risico dat iets anders afgeeft op het wit. In hoeverre het wit kleuren aantrekt, ligt aan het materiaal van de stof.

Gewoon schoonmaakazijn. Of naturel azijn die je over de sla gooit kan ook, maar die is minder sterk.
nootboek wijzigde dit bericht op 24-11-2020 20:11
10.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
24-11-2020 19:47
Op de hand wassen, niet te warm.
Mooi klusje voor je zoon :)
Mijn zoon is 5, ik denk dat ik hem maar een ander klusje laat doen 🙈
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
24-11-2020 20:08
Je zou het even in azijn kunnen zetten om te kijken of het überhaupt afgeeft als het nat wordt. Als dat het geval lijkt, iig kleurendoekje erbij.

Als het goede kwaliteit stof/verf is, zou het niet moeten afgeven en is er geen echt probleem. Om te voorkomen dat het wit grauw wordt zou ik het shirt waar mogelijk wel apart wassen, en als het echt niet anders kan met zo'n doekje erbij. Want rood/wit doe je waarschijnlijk niet bij echt witte was, maar bij de bonte was heb je risico dat iets anders afgeeft op het wit. In hoeverre het wit kleuren aantrekt, ligt aan het materiaal van de stof.
Dank je voor de tip, ik zou het niet bij de witte was doen maar heb wel ook wasjes met luchte was (is dan voornamelijk wit met wat andere kleur dingetjes zoals streepjes er door of erg licht roze. De kwaliteit zal echt wel goed zijn verwacht ik, ik wil het gewoon echt niet verprutsen. Zoon is er zoooo blij mee :love:
Alle reacties Link kopieren
Bubbel° schreef:
24-11-2020 19:47
Op de hand wassen, niet te warm.
Mooi klusje voor je zoon :)
Sowieso niet altijd het beste idee. Dochter hier had een rood wit gestreept shirtje van Gap en op de hand gewassen. Shirtje was daarna roze met rode strepen.

Ik gebruik altijd colour-catcher doekjes (die ik koop bij de Action, rood pakje)
Alle reacties Link kopieren
Rood-wit, te duur om te vervangen... voetbalshirt toevallig? :applause:
Alle reacties Link kopieren
Escorpion schreef:
24-11-2020 21:03
Rood-wit, te duur om te vervangen... voetbalshirt toevallig? :applause:
Jazeker, vandaar ook het enorm blije kind :rolling:
Alle reacties Link kopieren
MonaLisa31 schreef:
24-11-2020 21:39
Jazeker, vandaar ook het enorm blije kind :rolling:
Oh maar voetbalshirts zijn van zo’n glad synthetisch stofje en dat loopt eigenlijk niet uit. Ik was de (inmiddels enorme baal ivm 5x per week voetballen) voetbalspullen van mijn zoon incl grasvlekken die je echt niet op de hand er uit wilt boenen gewoon in de wasmachine met fijn was middel, gebeurt niets mee en het wit blijft gewoon wit.
Alle reacties Link kopieren
MonaLisa31 schreef:
24-11-2020 21:39
Jazeker, vandaar ook het enorm blije kind :rolling:
Haha ja dat was de derde hint waardoor ik hierop uitkwam ;-) Ik was de mijne altijd met de hand en wat kleur wasmiddel (klein drupje maar). Maar ik lig er niet mee door het gras te rollen, jouw kind misschien wel? Dan zou ik 'm apart wassen in de wasmachine om vlekken er wel uit te krijgen. Kleuren zijn bij mij nog nooit uitgelopen in ieder geval, ze zijn ook van een speciaal spul.
Alle reacties Link kopieren
Dat stelt me wat gerust gelukkig! Hij speelt 2 keer per week op kunstgras, dus de grasvlekken vallen voorlopig wel mee.
Voetbalshirt lopen niet uit en geven niet af. De rood/witte van mijn man gaat gewoon in de machine op 40 graden en is nog stralend wit (en rood uiteraard).
Alle reacties Link kopieren
Het shirt is gewassen en nog steeds prachtig, volgens zoon dan ik heb niks met die club maar cadeau van opa en oma en kind is compleet gelukkig dus ik heb er ook niks van te vinden. Zoon is iig weer helemaal blij en zou het liefste niks anders meer dragen en er ook in slapen.

Als hij zo mooi blijft kan hij misschien ook nog door naar kind 2 straks :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven