Hoe merk je of je kat eenzaam is?

01-06-2010 17:06 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal

Wij hadden 3 katten waarvan er 2 zusjes van 11. De derde kat hadden we pas een paar jaar, die is 3 maanden geleden gestorven. De tweede kat (een van de zusjes) is twee weken terug ingeslapen. Nu hebben we er dus maar eentje, die nog nooit eerder de enige kat was.

Ik ben bang dat ze eenzaam is maar heb geen idee waar je dat aan kan merken.

Vergeleken met voor de dood van haar zusje is ze heel erg aanhankelijk, ligt ofwel te slapen oftewel op schoot (dus niet weg te slaan bij mijn en mijn vriend). Ook mauwt ze heel erg veel tegen ons. Ik heb het idee dat ze hierdoor extra aandacht vraagt maar of ze het nu leuk vindt om 100% van al onze aandacht te krijgen, of dat het uit eenzaamheid is? Wie weet raad?
Poezen kunnen slecht tegen verandering, dus kan me wel voorstellen dat ze van slag is ja.

En beter niet de eenzaamheid wegnemen door gelijk een nieuwe kitten erbij te nemen (dat dacht ik in mijn naiviteit), want ipv dat het haar helpt, is het alleen maar nog meer verandering voor de poes. Zoiets zei mijn dierenarts. Maar hoe lang je zou moeten wachten is dan misschien lastig te bepalen
Ach wat verdrietig dat je in zo'n korte tijd 2 katten bent kwijt geraakt. Katten missen inderdaad dan wel iets maar wil niet altijd zeggen dat ze eenzaam zijn.

Het kan ook juist zijn dat hij nu zijn moment waarneemt om lekker aanhanelijk te mogen zijn omdat hij nu niet meer gehinderd wordt door de anderen...
quote:Kleintjecool schreef op 01 juni 2010 @ 17:18:

Het kan ook juist zijn dat hij nu zijn moment waarneemt om lekker aanhanelijk te mogen zijn omdat hij nu niet meer gehinderd wordt door de anderen...Ja, hier kan ik me ook wat bij voorstellen. Met andere woorden; lastig te beantwoorden vraag denk ik
Eigenlijk omschrijf je het zelf al in je tekst. Dat miaauwen en vaak bij jou zijn zegt voor mij wel dat ze eenzaam is. Maar omdat het kort geleden is kan het ook zijn dat ze nu haar plekje gaat zoeken en idd haar kans pakt om aandacht te krijgen. Denk dat het over een tijdje wel beter zal gaan. Idd erg sneu dat je twee katten kwijt ben en zo snel achter elkaar. Sterkte en veel plezier met de kat die je nog hebt! Misschien binnenkort een leuke kitten? :-)
Ik zou wel een leuke lieve Ragdoll-kitten erbij willen. In een cattery hier in de buurt is er eentje zwanger nu dus die kittens zouden in september weg mogen :-)
quote:schorpioentje29 schreef op 01 juni 2010 @ 17:42:

Ik zou wel een leuke lieve Ragdoll-kitten erbij willen. In een cattery hier in de buurt is er eentje zwanger nu dus die kittens zouden in september weg mogen :-)Dat verzacht het verdriet ook weer een beetje. Heerlijk een kitten!
Jouw kat kan inderdaad van slag zijn door deze ingrijpende verandering als ze erg gehecht was aan je twee andere katten en zoekt dan dus afleiding bij jou, maar het is ook goed mogelijk dat ze het eigenlijk wel prettig vindt om nu alleen te zijn en dus alle aandacht te krijgen en dan grijpt ze nu gewoon volop haar kans.

Kijk het dus even aan hoe de kat zich in de komende weken ontwikkelt en als ze bijvoorbeeld veel blijft miauwen, extreem gaat likken of in huis gaat plassen is ze eenzaam en kun je er een kat bij nemen, maar als dat niet zo is en ze blijft zo aanhankelijk dan kun je ook beslissen om haar alleen te laten.
Bedenk alleen wel dat katten van 11 jaar kittens juist heel vervelend vinden. Maar het kan ook goed gaan hoor en als je een beetje groot huis hebt en er zijn genoeg plekjes zou het best kunnen.
quote:Troeta schreef op 01 juni 2010 @ 19:12:

Bedenk alleen wel dat katten van 11 jaar kittens juist heel vervelend vinden. Maar het kan ook goed gaan hoor en als je een beetje groot huis hebt en er zijn genoeg plekjes zou het best kunnen.Mijn poes van 13 moest er eerst ook niets van weten, maar uiteindelijk werd ze door het kitten zelf ook weer speels. Het kostte wel wat tijd. Het 2e kitten dat er bij kwam, daar moet ze dan weer niks van weten. Geen pijl op te trekken poezen
dit vond ik op de interwebs:

Tell-TAIL Signs Your Cat is Suffering from Loneliness

1. Overgrooming - Your cat's pulling of his hair or excessive cleaning - similar to obsessive-compulsive disorder in humans - is his way of showing that he needs more consistent attention.

2. Spraying/Squatting - Your cat's strategic marking with deposits of urine or stool is another sign of the impact that your absence has on your cat's sense of well-being.

3. Excessive Vocalization - Your cat will try to communicate unhappiness about being left alone with loud and insistent vocal sounds.

4. Destructiveness - Your cat will "move items" out of anxiety while you are away.

5. Aggressive Behavior - Your cat will act out aggressively towards you when you try to leave the house.
Voor het geval van jouw kat, TO, lijkt me nu vooral dat ze heel veel moeite heeft met de veranderingen in zo'n korte tijd.

Ik vind je vraag wel interessant, want ik vraag me dat zelf ook wel eens af.

Wij hebben een kitten van een goeie 6 maanden en werken allebei redelijk veel. Ik merk op zich niks aan hem waaruit ik kan afleiden dat hij eenzaam zou zijn, maar ik vraag me af of het niet tóch zo kan zijn zonder dat ik het merk....

Iemand toevallig een idee, in het algemeen, van het gedrag dat een eenzame kat gaat vertonen?
668, the neighbour of the Beast
Mijn ervaring met katten is dat ze zich redelijk snel kunnen aanpassen en goed wennen aan nieuwe situaties.

Mijn moeder had vroeger altijd nestjes, nu heeft ze er nog 7. Op een gegeven moment hadden we te veel katten en merkte je dat een aantal van hen het te druk vonden. Die zijn dan ook bij andere mensen ingetrokken waar ze wel alle aandacht kregen. De katten die ze nu nog heeft hebben een stuk of 3, 4 verhuizingen moeten doorstaan en de eerste dagen was het telkens wennen (de ene kruipt weg onder de bank, de ander wil niet eten en weer een andere is 3 dagen zoek), maar het komt toch elke keer goed. Veranderingen kunnen ze dus goed aan, maar net als voor ons mensen moeten ze er even aan wennen.

Dat zal bij jouw kat denk ik ook even het geval zijn.

Een kitten kan er best goed bij, misschien niet nu, maar later zeker wel. Heb wel vaker gezien dat de kat des huizes eerst een paar meppen uitdeelt en dan het kleintje wel accepteert. En zolang je ze maar beiden genoeg aandacht geeft komt het meestal wel goed.
Ik merkte aan mijn kat dat ze vereenzaamde doordat ze minder ging eten en echt ontevreden tegen me krijste zogauw ik weer thuis was. Eerst een half uur krijsen en dan 3 happen brok, om dan op schoot te komen om er niet meer vanaf te gaan. Ze zat echt bij de deur op me te wachten als ik thuis kwam en ik hoorde haar dan al krijsen...
Ik merkte zelf dat mijn kat eenzaam werd toen ik nog fulltime werkte doordat ze zich juist terug trok, totaal niet meer aanhankelijk was en in huis ging plassen.

Het is dus moeilijk te zeggen hoe een kat gaat veranderen, maar iedere duidelijke verandering in het gedrag kan een teken van ongenoegen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven