Hoe muis weg te krijgen

12-10-2011 15:04 23 berichten
Er zit sinds enkele weken een muis (hopelijk is het er inderdaad maar een) in ons huis die niet weg te krijgen is. We wonen in een oud huis met veel gaten en kieren en het is geen doen (lees: onmogelijk) om die allemaal dicht te maken.

We hebben inmiddels acht vallen in huis staan, zowel diervriendelijke als dieronvriendelijke, met verschillende hapjes erin die volgens internet onweerstaanbaar zijn voor muizen: kaas, ham, pindakaas en ontbijtkoek. Daarnaast hebben we gifdozen geplaatst tussen een plafond waar we hem regelmatig horen. Het probleem is alleen dat de muis hier niet lijkt te zijn voor eten, want alles blijft volledig onaangeroerd.

Om uit te sluiten dat hij binnenshuis andere voedselbronnen heeft, eten onze kleine kinderen sinds de muis er is alleen nog maar op hun kinderstoelen aan tafel. Na elke maaltijd stofzuigen we zeer grondig rond de eettafel om uit te sluiten dat er etensresten blijven liggen. Ook hebben we alle etenswaren die in kartonnen verpakkingen zaten, in plastic bakjes gestopt. Overigens waren er geen aangevreten verpakkingen of andere sporen van muizen in de voorraadkasten te vinden. De muis is er trouwens wel echt: we horen hem niet alleen maar hebben hem al een keer of drie door de kamer zien rennen

Wat nu te doen? Het enige wat ik nog kan bedenken is een kat nemen, maar dat is geen optie in verband met een ernstige kattenallergie. Ik hoop dat iemand een gouden tip heeft die ik over het hoofd heb gezien.
Ik had hetzelfde probleem, onze muis kwam in de wasmachine te zitten en die heb ik toen dichtgemaakt zodat de muis rotte in hellllllll:-)

maar serieus: alle gaten dichtmaken is wel de beste optie, met betoncement waarom probeer je het niet kamer voor kamer?
Alle reacties Link kopieren
Ratten/muizengif neerleggen. Dit nemen ze mee naar hun verstopplek en dan ook de rest van de familie (helaas zijn ze nooit alleen). Dit eten ze op en daardoor drogen ze uit. Geen rottende, stinkende muizen, maar ze "lossen" op. En in verband met kleine kinderen zou ik dit 's avonds neerleggen op verschillende plekken (een paar korrels per keer) je merkt het vanzelf als de korrels niet meer worden meegenomen. Succes!!
Pepermuntolie, vinden ze vies. Dan gaan ze weg.
quote:badmeester schreef op 12 oktober 2011 @ 15:06:

Ik had hetzelfde probleem, onze muis kwam in de wasmachine te zitten en die heb ik toen dichtgemaakt zodat de muis rotte in hellllllll:-)

maar serieus: alle gaten dichtmaken is wel de beste optie, met betoncement waarom probeer je het niet kamer voor kamer?

Onmogelijk! Muizen wurmen zich door de kleinste gaatjes, bijvoorbeeld via de achterkant van je keukenkastje. En ook al is jouw huis 100% muizenproof, dan kunnen ze alsnog via de buren binnenkomen. Vallen en een kat werkt het beste. Het hoort er nou eenmaal bij.

Ohja, en als je een tuinfeest hebt, moet je wel de deuren dichthouden. Want voor je het weet heb je dan 3 muizenfamilies in je huis.
quote:an1986 schreef op 12 oktober 2011 @ 15:09:

Ratten/muizengif neerleggen.

zou ik dit 's avonds neerleggen op verschillende plekken (een paar korrels per keer) je merkt het vanzelf als de korrels niet meer worden meegenomen.Dus gewoon losse korrels bedoel je? Vind ik een beetje eng met kleine kinderen maar daar valt een mouw aan te passen. Maar de korrels dus gewoon op de grond neerleggen begrijp ik? We hebben namelijk al wel een gifdoos neergelegd maar die doet niets.
quote:liselore schreef op 12 oktober 2011 @ 15:12:

Pepermuntolie, vinden ze vies. Dan gaan ze weg.Wat moet ik dan precies doen met die pepermuntolie? Op een doekje doen en neerleggen of met een brandertje aan het werk?
quote:liselore schreef op woensdag 12 oktober 2011 15:12 Pepermuntolie, vinden ze vies. Dan gaan ze weg.Ook veilig voor kinderen
quote:badmeester schreef op 12 oktober 2011 @ 15:06:

alle gaten dichtmaken is wel de beste optie, met betoncement waarom probeer je het niet kamer voor kamer?Ja, dat zal de beste optie zijn maar dat gaat echt niet! Het is echt een oud huis, ik zal niet zeggen dat het gammel is maar het heeft wel wat gammele trekjes. Als ik alle kamers langs wil met betoncement ben ik waarschijnlijk een jaar verder. Nog afgezien van alle kosten die dat met zich meebrengt aan afwerking.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 oktober 2011 @ 15:13:

[...]

Ohja, en als je een tuinfeest hebt, moet je wel de deuren dichthouden. Want voor je het weet heb je dan 3 muizenfamilies in je huis.Haha, bedankt voor de tip! Een tuinfeest zit voorlopig niet in de planning
Hoe lang heb je de muis al?

Wij hadden er ook één, maar die hebben we nu al een paar weken niet gesignaleerd.

Was er ook zo één die niks aanvrat of wat dan ook.

Ook de hagelslag en kaas in muizenval liet ie liggen.
quote:SeptemberGirl schreef op 12 oktober 2011 @ 15:13:

[...]

Ohja, en als je een tuinfeest hebt, moet je wel de deuren dichthouden. Want voor je het weet heb je dan 3 muizenfamilies in je huis.
Pepermuntolie, vinden ze vies. Dan gaan ze weg. Wat moet ik dan precies doen met die pepermuntolie? Op een doekje doen en neerleggen of met een brandertje aan het werk?"

Beide werkt. Ze vinden de geur echt heel vies en verplaatsen dan liever naar een plek waar het niet zo ruikt.

Ik zou doekjes neerleggen op de plekken waarvan je denkt dat ze huis binnen komen.
quote:nicky_67 schreef op 12 oktober 2011 @ 15:21:

Hoe lang heb je de muis al?

Wij hadden er ook één, maar die hebben we nu al een paar weken niet gesignaleerd.

Was er ook zo één die niks aanvrat of wat dan ook.

Ook de hagelslag en kaas in muizenval liet ie liggen.Klinkt als een muis van niks!
In een oud huis gewoond en heel veel muizen gevangen. Bleek dus ook een grote familie te zijn. Je kunt zelf wel netjes schoon zijn, maar als de buren eten hebben komen ze alsnog bij jou hokken.

Ik denk eerlijk gezegd dat je al het mogelijke hebt gedaan en nu is het afwachten tot muis toch eens pindakaas gaat snoepen, dan kom je er vaak pas achter of je er 1 of meerdere hebt
Sorry ifoon. Moeilijk leesbare reactie
had laatste ook een bang verdwaald veldmuisje in mijn woonkamer zitten. uiteindelijk heeft ie zelf de weg naar buiten gevonden. Ik had intussen al van de buurman gif gekregen dat inderdaad de muizen uitdroogt als ze ervan eten (zoals eerder al iemand schreef). weet niet hoe het heet, je mocht er niet met je blote handen aanzitten en beter niet direct op je vloer leggen (dus iets van plastic eronder), want kan je vloer beschadigen, Uiteindelijk niet nodig gehadm dus geen idee of dat ook bij jou muis werkt.

misschien eten ze bij je buren, maar is het bij jou lekker warm en/of gezellig

waar koop je trouwens zo'n muizeval? vroeg ik mij af toen dat muisje in mijn woonkamer zat, wilde hem liever niet doodmaken als ie zelf niet naar buiten ging.
Kat te logeren nemen, is bij mij het enige wat goed werkt. Inmiddels heb ik er eentje vast in dienst.
Bedankt voor de vele reacties tot nu toe.

Om op de vragen en opmerkingen te reageren:

- We horen/zien de muis sinds een week of drie. Ik hoop eigenlijk ook (misschien tegen beter weten in) dat hij vanzelf weer weggaat...

- De buren aan de ene kant zijn ontzettend schoon (ik verdenk de buurvrouw zelfs van smetvrees) en hebben daarnaast twee honden. De buren aan de andere kant wonen er nog niet zo lang, maar het huis oogt smetteloos. Ik denk dus niet dat viezigheid bij hen er iets mee te maken heeft.

- Diervriendelijke muizenvallen zijn te koop bij dierenwinkels en sommige huishoudelijke winkels. Ik ben daar ook mee begonnen omdat ik heel weekhartig ben maar heb daarna toch naar heftigere middelen gegrepen vanwege mijn kinderen. Die kruipen nog regelmatig over de vloer en het idee dat daar ook een muis zijn uitwerpselen en urine dumpt vind ik (nog) erger dan het idee dat ik een onschuldig schepseltje vermoord.

- Een kat lenen is het uiterste redmiddel omdat mijn man vanwege een heftige allergie dan het huis zou moeten verlaten, met de kinderen omdat hij daar overdag voor zorgt terwijl ik werk.

Ik denk dat ik het eerst ga proberen met pepermuntolie en mocht het dan nog nodig zijn, met losse gifkorrels.

Mocht er nog een gouden tip zijn, dan hoor ik die graag!
quote:SeptemberGirl schreef op 12 oktober 2011 @ 15:21:

[...]

Klinkt als een muis van niks!

Nee... maar er lagen wel een paar poepjes en plas...

Maar misschien is ie toch nog in de klauwen van onze kat gelopen... (die is er dus wel hier ja).
Zie je nergens uitwerpselen (soort hagelslag) liggen? Dat zijn de beste plekken om vallen te plaatsen. Als dat plaatsen zijn waar je kinderen niet bij kunnen, kun je daar gif leggen, anders een diervriendelijke val.

Hier nog 1 met een gesignaleerde muis sinds 2dagen

Ik heb de muis in de keuken gesignaleerd én helaas komen mijn 2 huiskatten daar niet.

De lokdoosjes heb ik ook in de keuken neergezet, maar die waren onaangetast gisteren.

Pff ik denk dat de muis i.v.m kou door mijn openstaande klapraam is binnengekomen maar dat kan dus volgens sommige ook van de bur

Pff ben als de DOOD voor die beestjes én hoop op een wonder!
Ik ben er zelf niet heel bang voor maar ik zit niet echt heel rustig meer. We hebben één keer eerder muizen gehad in dit huis (tien jaar geleden, toen we er net in waren getrokken) en het staat nog in mijn herinnering gegrift dat er toen eentje over de rand van de lambrisering rende, rakelings lang het hoofd van mijn man. Toen zijn ze trouwens wel uit zichzelf vertrokken, maar we waren toen nog volop aan het verbouwen dus waarschijnlijk zijn ze daar toen van op de vlucht geslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven