Aanstaande maandag 11 november wordt er gepland onderhoud uitgevoerd aan het forum. Hierdoor is het forum op maandagochtend enkele uren onbereikbaar.

Hond bang voor vuurwerk

07-12-2018 09:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond ( maltezer) wordt, naarmate hij ouder wordt , steeds angstiger voor harde geluiden.
Onweer en regen en straks het vuurwerk : staart gaat tussen de benen en hij is zoekende naar een veilige plek.

Wie heeft ervaring met rustgevende middelen? ( Er is van alles te krijgen, de dierenarts gaf aan dat er ook een rustgevend aroma is ( via stopcontact ed). Maar alvorens ik allemaal dure spullen ga aanschaffen had ik graag terugkoppeling van iemand die het ook echt gebruikt heeft.
.....
jellycups01 schreef:
07-12-2018 10:37
Ik heb onze hond wel eens een heel klein beetje advocaat met slagroom gegeven, daar werd ze wel echt wat rustiger van.
Dit wordt sterk ontraden. Een hond wordt veel sneller dronken/ziek van alcohol dan de mens doordat hun lichaam er anders mee omgaat. Daardoor ontstaat een overdosis dus veel sneller, en dit is wat een dierenarts daarover schrijft:

“Genotsmiddelen voor de mens, kunnen verschillende symptomen geven bij de hond. Zoals bekend geven deze middelen zenuwverschijnselen bij de mens, die we als prettig ervaren in lage dosering. Als een hond een overdosis van deze middelen inneemt, wordt hij ook high of dronken, alleen dan in zo’n ernstige mate dat lever en nieren het opgeven of er permanente hersenbeschadiging op treedt.”
BowGirl35 schreef:
07-12-2018 11:13
Helaas is het afsteken van klein vuurwerk wat je het hele jaar door kan krijgen niet verboden om af te steken.
Algeheel verbod op vuurwerkverkoop.
karin6789 schreef:
07-12-2018 11:16
Algeheel verbod op vuurwerkverkoop.
Dat hele pest vuurwerk helemaal verbieden, niet verkopen niet afsteken. Ook niet door commerciële bedrijven. Ook een stuk beter voor alle kostbare zuurstof op deze aarde.
BowGirl35 schreef:
07-12-2018 11:13
Tot ik van een vriendin die pilletjes kreeg. 3 dagen gegeven en hij was om 12u met vuurwerk helemaal in slaap, geen kik gegeven. Dus nu al op voorhand een lading pilletjes gehaald. Dierenartsen schrijven het eigenlijk ook niet meer voor. Maar ik wist via via nog wel wat meer te krijgen dan alleen voor de laatste 3 dagen.
Het wordt nog wel voorgeschreven: https://www.mcvoordieren.nl/alprazolam-hond-kat

En gebruik echt nooit medicatie voor een dier zonder zorgvuldig overleg met een dierenarts. Mensenmedicatie kan dodelijk zijn voor dieren (niet alleen het werkende middel, maar ook de toevoegingen).
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2018 11:20
Het wordt nog wel voorgeschreven: https://www.mcvoordieren.nl/alprazolam-hond-kat

En gebruik echt nooit medicatie voor een dier zonder zorgvuldig overleg met een dierenarts. Mensenmedicatie kan dodelijk zijn voor dieren (niet alleen het werkende middel, maar ook de toevoegingen).
De dierenarts hier schijft het sowiso niet meer voor als vuurwerk angst medicatie, die hebben ook niets meer. Een andere dierenarts geeft het wel maar alleen voor de laatste 3 dagen, wat voor mijn hond gewoon geen optie is. Van een andere vriendin haar dierenarts die heeft het wel maar betaal je een kapitaal voor. En zo loop je wel tegen meer dingen aan als je het wil hebben.
BowGirl35 schreef:
07-12-2018 11:19
Dat hele pest vuurwerk helemaal verbieden, niet verkopen niet afsteken. Ook niet door commerciële bedrijven. Ook een stuk beter voor alle kostbare zuurstof op deze aarde.
Helemaal mee eens!
Ik heb zelf positieve ervaringen met zowel het thundershirt als met de adaptil halsbanden.
Mijn griekse schone is panisch voor onweer en vuurwerk.
En een thundershirt en adaptil halsband zijn geen wondermiddel, maar halen wel de scherpste randjes eraf.
Verder heb ik ook nog zylkene en telizen geprobeerd maar daar heb ik geen werking van gemerkt.
Wij hebben het probleem uiteindelijk opgelost door met de honden naar een vuurwerkvrij park te gaan gedurende oud en nieuw de afgelopen jaren.
En dit jaar gaan ze naar hun vaste pension. Dat ligt midden tussen de landerijen en heeft bijzonder weinig vuurwerkoverlast.
Wij zijn net verhuisd en ik wil eerst eens kijken hoe het hier met het vuurwerk is. De overlast valt tot nu toe namelijk heel erg mee. Af en toe een losse knal sinds een aantal weken, maar geen vergelijk met Hoorn, waar we van september tot februari in de knallen zaten (van het niveau mortiergranaat, gaten in het asfalt etc).
karin6789 schreef:
07-12-2018 10:59
Hoe weet jij dat?
Omdat ik daarmee te maken heb in werkvlak.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
subon schreef:
07-12-2018 11:49
Omdat ik daarmee te maken heb in werkvlak.
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De overlast (politie, brandweer) + het opruimen zijn ook heel duur.
Misschien is een vuurwerkshow dan nog wel goedkoper als je deze kosten meeweegt.
Yasha schreef:
07-12-2018 11:35
Ik heb zelf positieve ervaringen met zowel het thundershirt als met de adaptil halsbanden.
Mijn griekse schone is panisch voor onweer en vuurwerk.
En een thundershirt en adaptil halsband zijn geen wondermiddel, maar halen wel de scherpste randjes eraf.

Thundershirt ga ik aanschaffen en ook een adaptil halsband.
Deze lijken toch het meeste resultaat te geven.
.....
karin6789 schreef:
07-12-2018 11:53
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De overlast (politie, brandweer) + het opruimen zijn ook heel duur.
Misschien is een vuurwerkshow dan nog wel goedkoper als je deze kosten meeweegt.
Bij een vuurwerkshow heb je die politie toch ook nodig.
En zonder vuurwerk heb je nog genoeg ander overlast.
Later is nu
Onze hond is doodsbang voor vuurwerk, totale paniek, niets meer mee te beginnen. Pillen heb ik nooit een optie gevonden en een thundershirt nooit geprobeerd (maar kan me niet voorstellen dat zoiets helpt bij dit soort paniek). Wij doen de hond altijd in pension, direct na kerst tot 2 of 3 januari. Ergens achteraf, waar geen vuurwerk wordt afgestoken. Voor de hond en voor ons de beste oplossing. Was wel even zoeken naar een goed adres, maar dat is echt goud waard.
Dreamer schreef:
07-12-2018 12:01
Er zijn nog veel meer en andere mensen nodig dus inderdaad.
Dreamer schreef:
07-12-2018 12:01
Het gaat erom of een vuurwerkshow eens per jaar duurder is dan de overlast die particulier vuurwerk geeft.
Nummer*Zoveel schreef:
07-12-2018 11:14
Dit wordt sterk ontraden. Een hond wordt veel sneller dronken/ziek van alcohol dan de mens doordat hun lichaam er anders mee omgaat. Daardoor ontstaat een overdosis dus veel sneller, en dit is wat een dierenarts daarover schrijft:

“Genotsmiddelen voor de mens, kunnen verschillende symptomen geven bij de hond. Zoals bekend geven deze middelen zenuwverschijnselen bij de mens, die we als prettig ervaren in lage dosering. Als een hond een overdosis van deze middelen inneemt, wordt hij ook high of dronken, alleen dan in zo’n ernstige mate dat lever en nieren het opgeven of er permanente hersenbeschadiging op treedt.”
Logisch dat het wordt ontraden, veel mensen zijn zelf niet eens in staat maat te houden met hoeveelheden alcohol. Wij hebben een wat grotere hond die meer dan 30 kilo weegt, die kan wel een klein kloddertje advocaat hebben maar ook daar moet je inderdaad erg voorzichtig mee zijn. Bij een kleine hond zou ik zoiets niet eens aandurven omdat je zo tegen een overdosis aan zit. Maar de zwaardere middelen bij een dierenarts zijn ook niet zonder risico, wat dat betreft is het allemaal rotzooi. Dit was een tip van de fokker om het scherpe randje van oudjaarsavond te halen, niet om de hond compleet lam te leggen.
karin6789 schreef:
07-12-2018 12:06
Het gaat erom of een vuurwerkshow eens per jaar duurder is dan de overlast die particulier vuurwerk geeft.
Zullen we het topic niet verder kapen.

Ik hoop dat hond van TO een rustige periode tegemoet gaat.
subon schreef:
07-12-2018 12:14
Zullen we het topic niet verder kapen.

Ik hoop dat hond van TO een rustige periode tegemoet gaat.
Typisch.
We dienen liever de hond jarenlang medicatie toe, dan dat we de bron van het onheil aanpakken.
karin6789 schreef:
07-12-2018 12:53
Typisch.
We dienen liever de hond jarenlang medicatie toe, dan dat we de bron van het onheil aanpakken.
Nee hoor maar die discussie past nu niet bij de vraag van TO. Wil je je uitleven in zo’n discussie dan start je toch een eigen topic.
Duufje schreef:
07-12-2018 12:02
Onze hond is doodsbang voor vuurwerk, totale paniek, niets meer mee te beginnen. Pillen heb ik nooit een optie gevonden en een thundershirt nooit geprobeerd (maar kan me niet voorstellen dat zoiets helpt bij dit soort paniek). Wij doen de hond altijd in pension, direct na kerst tot 2 of 3 januari. Ergens achteraf, waar geen vuurwerk wordt afgestoken. Voor de hond en voor ons de beste oplossing. Was wel even zoeken naar een goed adres, maar dat is echt goud waard.
Voor wat het waard is: Mijn hond is dus ook panisch voor vuurwerk. Het verschil tussen met en zonder thundershirt is wel echt duidelijk. Zonder is ze niet meer bereikbaar en valt ze zelfs uit als je haar benadert. Met thundershirt is er nog steeds erg veel angst, maar is ze benaderbaar en reageert ze ook weer op ons, waardoor de situatie voor haar iets beter te handelen is.
Ook voor ons is de uiteindelijke oplossing de hond uit de situatie halen. Dat is zoals je al aangeeft voor alle partijen de beste oplossing.
Toch wilde ik mijn ervaring delen want onweer is nu bv makkelijker te overleven (moet je het wel van te voren aan zien komen, shirt moet namelijk aan voor er iets aan de hand is) en ik kan me voorstellen dat jullie hond daar ook bang voor is.
1 van onze honden is elk jaar in totale paniek als er begonnen word met knallen, en helaas is het hier alweer ruim een week aan de gang in de avonduren. Ik gebruik al ruim 3 jaar adaptil tabletten en een thundershirt in deze periode voor onze hond. Hoewel dit niet paniek en angst verwijderd/onderdrukt, is het voor hem met deze hulpmiddelen goed te doen om door deze periode heen te komen.
Als paraveterinair schrik ik dat er schijnbaar nog steeds zoveel ervaringen zijn dan dierenartsen middelen voorschrijven die het dier verslappen maar wel alles mee krijgen.

Zelf heb ik ook een hondje die als de dood is voor vuurwerk. Thundershirt veel goeie verhalen over gehoord van klanten alleen bij mijn hond werkt dat niet. Vind het alleen maar vervelend.

Zelf begin ik op tijd met clomicalm en geef de dag zelf alprazolam. Alprazolam zorgt ervoor dat de prikkels minder goed doorkomen. Hond is gewoon bij, is niet versuft waardoor niet als verlamd er bij ligt maar toch alles mee krijgt. Door de clomicalm heeft ze in de aanloop ervoor al minder angsten en is de spiegel goed op peil zodra het oud en nieuw is.
Morgen ga ik het thundershirt halen en adaptil.....

Eerst eens wennen aan het shirt.
Dan eens het geluid van onweer nabootsen....hoop dat het werkt!
.....
Mmaartje schreef:
07-12-2018 15:11
Morgen ga ik het thundershirt halen en adaptil.....

Eerst eens wennen aan het shirt.
Dan eens het geluid van onweer nabootsen....hoop dat het werkt!
Dat nabootsen helpt ook niet heb ik ook al geprobeerd.
Nabootsen van vuurwerk niet zonder begeleiding doen! Ook niet met cd etc. Op de verkeerde manier maak je de angst alleen maar erger.
Ik heb met alle dieren die ik in huis heb gehad geen problemen gehad. De eerste keer misschien wat onrustig (poes) maar die ligt nu voor het raam te kijken. Ook met geen enkele hond zowel met opvangers als met eigen hond. In totaal 5 honden en 6 katten die met oud en nieuw onder mijn hoede waren.
Geen idee waar het aan ligt. Ook geen enkel dier bang voor de stofzuiger trouwens.

Misschien straal ik wat uit :rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven