Hond bang voor vuurwerk

07-12-2018 09:30 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze hond ( maltezer) wordt, naarmate hij ouder wordt , steeds angstiger voor harde geluiden.
Onweer en regen en straks het vuurwerk : staart gaat tussen de benen en hij is zoekende naar een veilige plek.

Wie heeft ervaring met rustgevende middelen? ( Er is van alles te krijgen, de dierenarts gaf aan dat er ook een rustgevend aroma is ( via stopcontact ed). Maar alvorens ik allemaal dure spullen ga aanschaffen had ik graag terugkoppeling van iemand die het ook echt gebruikt heeft.
.....
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
07-12-2018 16:27
Ik heb met alle dieren die ik in huis heb gehad geen problemen gehad. De eerste keer misschien wat onrustig (poes) maar die ligt nu voor het raam te kijken. Ook met geen enkele hond zowel met opvangers als met eigen hond. In totaal 5 honden en 6 katten die met oud en nieuw onder mijn hoede waren.
Geen idee waar het aan ligt. Ook geen enkel dier bang voor de stofzuiger trouwens.

Misschien straal ik wat uit :rofl:
Heeft inderdaad veel met opvoeding ook te maken maar zegt ook niet alles haha. Al m'n vorige honden en andere beesten die ik had/nog heb reageren nergens op. En nu heb ik 1 hondje dat wel bang is.
Alle reacties Link kopieren
Ach, mensen zijn ook weleens bang. Een angstvrij leven bestaat niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij de verdamper van Adaptil, je moet hemwel nu al in het stopcontact steken.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-12-2018 17:44
Ach, mensen zijn ook weleens bang. Een angstvrij leven bestaat niet.
Er is een verschil in bang en doodsangsten uitstaan. Sommige honden flippen zo dat ze om hun heen gaan bijten, andere blijven er in. En dan niet 1 avond maar ook de dagen er naartoe.
Ik heb dus gehoord dat je een hond prima kan trainen om tegen harde geluiden te kunnen. Ik weet echter niet hoe dat is bij de verschillende rassen die bestaan.

Zo heb ik in mijn wijk een aantal honden die werkelijk waar overal op reageren (een deur die dichtvalt, een jongentje op een skateboard etc)

En honden die geen fuck geven. Zo zag ik met oud en nieuw iemand met zijn hond gewoon buiten lopen (wel een beetje raar maargoed) die hond was harstikke rustig en keek ook naar het vuurwerk.

Dus ik gok dat je met trainen heel ver komt. Zelfs mijn katten zijn niet bang, in het begin schrikken ze ff (12 uur) daarna gaan ze voor het raam zitten kijken.
karin6789 schreef:
07-12-2018 11:53
Het is een kwestie van prioriteiten stellen.
De overlast (politie, brandweer) + het opruimen zijn ook heel duur.
Misschien is een vuurwerkshow dan nog wel goedkoper als je deze kosten meeweegt.
Ik wou eigenlijk niet reageren maar ik doe het nu toch even.

Een evenement neemt altijd hoge kosten met zich mee (veel mensen op één plek, en dat dus in elk stad en dorp) daarbij zijn er niet genoeg pyrotechnici (professionele vuurwerk afstekerts) om aan die behoefte te voldoen, en ze zijn duur (veel vraag/weinig aanbod)

Bij een show moet dat betaald worden door de staat (gemeentelijke vuurwerkshows) het kost de staat dus geld voor de show, en de beveiliging die erbij staat. Hou ook a.u.b rekening met dat vele mensen alcohol drinken en daardoor dus achterlijke dingen gaan doen (daar heeft vuurwerk niets mee te maken)

Bij particulier vuurwerkverkoop houd de samenleving er nog wat aan over, niet alleen qua belasting die op vuurwerk geheven word, maar ook natuurlijk extra werk (tijdelijke banen in de verkoop) en in het algeheel werk natuurlijk=banen. In het geval van shows neemt dit dus weer met factor X af, wat slecht is voor de economie en werkgelegenheid.

En een persoonlijke noot ''Vuurwerk gewoon verbieden!'' komt ook een beetje hatelijk over en je draagt enkel als argument voor dat je hond er bang voor is. Dat is geen excuus, bedenk dat mensen ook last hebben van jou, en jouw gedragingen, je denkt misschien van niet, maar het is wel zo.

Ik typ ook niet, als ik weer eens in de hondenstront stap ''alle honden verbieden!!''

Bedenk a.u.b dat er miljoenen mensen veel plezier hebben aan deze traditie van vuurwerk afsteken op oudjaar. En dat het ook één dag per jaar mag.

Net zoals honden miljoenen mensen een plezier geven, maar ik ervaar wel elke dag ''last'' van poep op de stoep en honden geblaf, maar dat maakt mij niet uit. Ik neem het voor lief, ik gun mensen hun plezier, en verwacht dat ze dat ook aan mij gunnen.

Ik persoonlijk steek met liefde een paar potjes af met oud en nieuw, en nog wat vuurpijlen erbij.
Alle reacties Link kopieren
NurseMel schreef:
07-12-2018 09:39
Rustgevende middelen zijn niet altijd goed voor de hond.
Hun waarneming blijft hetzelfde, echter de mogelijkheid om te reageren niet dus de angst wordt groter.

Ik hoor goede verhalen over een thundershirt.
Ja precies dit. Dus een rustgevend middel geven is niet de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Geen-Gebruikersnaam schreef:
07-12-2018 19:15
Ik wou eigenlijk niet reageren maar ik doe het nu toch even.

Een evenement neemt altijd hoge kosten met zich mee (veel mensen op één plek, en dat dus in elk stad en dorp) daarbij zijn er niet genoeg pyrotechnici (professionele vuurwerk afstekerts) om aan die behoefte te voldoen, en ze zijn duur (veel vraag/weinig aanbod)

Bij een show moet dat betaald worden door de staat (gemeentelijke vuurwerkshows) het kost de staat dus geld voor de show, en de beveiliging die erbij staat. Hou ook a.u.b rekening met dat vele mensen alcohol drinken en daardoor dus achterlijke dingen gaan doen (daar heeft vuurwerk niets mee te maken)
En de veiligheidsregio (brandweer en adviseurs), gemeentelijke of provinciale vergunningverleners, omgevingsdienst/milieudienst en IL&T. Dit allemaal het hele jaar (ja begint met voorbereidingen in februari) door voor één van dergelijke vuurwerkshows.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Mijn hond is gelukkig niet bang voor vuurwerk maar destijds waren bij de hondenschool waar ik kwam CD's te koop om honden te laten wennen aan vuurwerk en andere geluiden. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar toen wel van andere mensen gehoord dat ze er goede resultaten mee hadden.
Alle reacties Link kopieren
Maya89 schreef:
07-12-2018 19:16
Ja precies dit. Dus een rustgevend middel geven is niet de oplossing.
Ligt eraan welk middel je gebruikt. Vroeger werd een hoop verkocht wat inderdaad het alleen maar erger maakte, tegenwoordig niet meer. In ieder geval niet door de meeste dierenartsen, die dat wel doen moeten nog eens op een nascholing cursus.
Alle reacties Link kopieren
Geen-Gebruikersnaam schreef:
07-12-2018 19:05
Ik heb dus gehoord dat je een hond prima kan trainen om tegen harde geluiden te kunnen. Ik weet echter niet hoe dat is bij de verschillende rassen die bestaan.

Zo heb ik in mijn wijk een aantal honden die werkelijk waar overal op reageren (een deur die dichtvalt, een jongentje op een skateboard etc)

En honden die geen fuck geven. Zo zag ik met oud en nieuw iemand met zijn hond gewoon buiten lopen (wel een beetje raar maargoed) die hond was harstikke rustig en keek ook naar het vuurwerk.

Dus ik gok dat je met trainen heel ver komt. Zelfs mijn katten zijn niet bang, in het begin schrikken ze ff (12 uur) daarna gaan ze voor het raam zitten kijken.
OH deden wij ook met vorige hond haha. Wel nadat meeste vuurwerk al voorbij was en kort aan de riem. Stonden altijd voor het raam te kijken, hond tussen ons in, en als we naar buiten gingen wilde hij dolgraag mee. Vond het helemaal niet eng.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
07-12-2018 12:53
Typisch.
We dienen liever de hond jarenlang medicatie toe, dan dat we de bron van het onheil aanpakken.
Nee. Het liefst train je een hond over de angst heen, maar A) dat lukt niet bij alle honden en B) daar moet je veel eerder mee beginnen want dat lukt niet in een paar weken.

Mijn vorige hond was helemaal niet bang en vond het zelfs leuk. Totdat ik hem op ouderejaarsavond op een stil moment zo rond etenstijd in eigen tuin liet plassen, en de buurjongen toch net een pijl afstak die op mijn hond landde. Dat beestje was zwaar getraumatiseerd en daar viel echt helemaal niets meer mee te beginnen. Ik was gewoon dankbaar dat toen hij overleed dat dit de dag voor oud- en nieuw gebeurde.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of het al genoemd is: Telizen S. Het is een voedingssupplement.
Informeer wel bij je DA.

Voor mijn katten werkt het. Ze worden er niet slaperig of slap van.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Vorig jaar moest ik werken met oudjaar en was de hond mee. De locatie was een vuurwerkvrije zone, heel prettig voor ons alletwee. Wat wel vlakbij was, was het rottige carbidschieten. Gelukkig was ze bomproof gebleken maar ja straks thuis in de War zone. Ik schrik zelf altijd zo ontzettend van strijkers, hopelijk slaat het niet over naar de hond. En ja, er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en je hebt vanaf dan een bange hond. Bijvoorbeeld in de dagen voorafgaand aan O&N moet je al zo alert zijn.
Ik sla dat gedeelte van het jaar dan ook het liefst over.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
07-12-2018 16:27
Ik heb met alle dieren die ik in huis heb gehad geen problemen gehad. De eerste keer misschien wat onrustig (poes) maar die ligt nu voor het raam te kijken. Ook met geen enkele hond zowel met opvangers als met eigen hond. In totaal 5 honden en 6 katten die met oud en nieuw onder mijn hoede waren.
Geen idee waar het aan ligt. Ook geen enkel dier bang voor de stofzuiger trouwens.

Misschien straal ik wat uit :rofl:
Tja, op de cursus waar ik was werd gezegd dat het al bij de imprint zit, in het nest dus, de omgeving waarin het is als er de eerste keer geknald wordt (de opvoeding dus), maar ook gewoon karakter.

In mijn jeugd bij m'n ouders hebben we zo'n 5 verschillende honden gehad, waarvan 3 van dezelfde fokker. Eén van die honden van die fokker was doodsbenauwd voor vuurwerk, de rest van de dieren vond het niet erg. Dat die ene hond bang was, lag dus niet aan de opvoeding (want we handelden altijd hetzelfde, dachten er niet eens aan dat het beest bang kon zijn, maar was ook in een tijd dat er minder geknald werd) en ook waarschijnlijk niet aan de fokker. Het was gewoon een lief maar erg angstig beestje.

Bij mijn hond gok ik ook op karakter icm wat er gebeurd is toen we hem nog niet hadden. Hij komt uit een asiel en reageert ook heel alert op sirenes.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-12-2018 17:44
Ach, mensen zijn ook weleens bang. Een angstvrij leven bestaat niet.

Maar mocht ik bang zijn voor vuurwerk, weet ik wel wat het is en dat het over een tijdje weer verminderd en overgaat. Mijn hond hoort knallen en is gewoon bang. Zeker in de week van de jaarwisseling denkt hij mogelijk dat het nooit zal stoppen. De eerste maand(en) van het jaar is hij veel banger. Dan is een deur die hard dichtslaat ook ineens een reden tot paniek.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ikzegookwat schreef:
07-12-2018 20:19
Mijn hond is gelukkig niet bang voor vuurwerk maar destijds waren bij de hondenschool waar ik kwam CD's te koop om honden te laten wennen aan vuurwerk en andere geluiden. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar toen wel van andere mensen gehoord dat ze er goede resultaten mee hadden.

Mijn hond reageert dan weer totaal niet op knallen op de tv. Ben dus bang dat een cd niet zal helpen.

Geen Gebruikersnaam: als er alleen rond de jaarwisseling geknald werd, zoals jij zegt te doen, zou er veel minder overlast zijn en zouden veel minder mensen voor een verbod zijn. Juist het feit dat er nu al veel geknald wordt bij mij voor de deur en verderop in de wijk, maar sowieso het hele jaar door, maakt dat mensen zijn voor een algeheel vuurwerkverbod. Alleen.. zoals ik al zei: het is nu ook verboden en er wordt nu dus ook geknald.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg voor mijn hond altijd (goedkope) kalmeringspilletjes rond oud en nieuw. Geen idee meer hoe die heetten, maar werkte best redelijk. Hij was in ieder geval niet meer aan het shaken en plaste niet meer in huis.
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Aniflow schreef:
07-12-2018 21:23
OH deden wij ook met vorige hond haha. Wel nadat meeste vuurwerk al voorbij was en kort aan de riem. Stonden altijd voor het raam te kijken, hond tussen ons in, en als we naar buiten gingen wilde hij dolgraag mee. Vond het helemaal niet eng.

Mensen bij ons in de buurt kunnen de hond gewoon los laten lopen. Beest taalt er totaal niet naar.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
08-12-2018 14:18
Mensen bij ons in de buurt kunnen de hond gewoon los laten lopen. Beest taalt er totaal niet naar.
Had bij hem ook gekund, alleen vertrouw vuurwerk niet zo. Schiet nog wel eens verkeerd, mensen zetten het te schuin etc. Of ligt wat op de grond wat nog niet af is gegaan. Aan de riem konden we hem nog wegtrekken mocht het nodig zijn. Riem was niet omdat we bang waren dat hij er op zou reageren en weg zou gaan of er juist naar toe, eerder dat we de mensen/vuurwerk niet vertrouwden.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
08-12-2018 14:13
Tja, op de cursus waar ik was werd gezegd dat het al bij de imprint zit, in het nest dus, de omgeving waarin het is als er de eerste keer geknald wordt (de opvoeding dus), maar ook gewoon karakter.

In mijn jeugd bij m'n ouders hebben we zo'n 5 verschillende honden gehad, waarvan 3 van dezelfde fokker. Eén van die honden van die fokker was doodsbenauwd voor vuurwerk, de rest van de dieren vond het niet erg. Dat die ene hond bang was, lag dus niet aan de opvoeding (want we handelden altijd hetzelfde, dachten er niet eens aan dat het beest bang kon zijn, maar was ook in een tijd dat er minder geknald werd) en ook waarschijnlijk niet aan de fokker. Het was gewoon een lief maar erg angstig beestje.

Bij mijn hond gok ik ook op karakter icm wat er gebeurd is toen we hem nog niet hadden. Hij komt uit een asiel en reageert ook heel alert op sirenes.
Je weet soms gewoon niet waar het aan ligt. Ik heb nu een held op sokken die van alles eng vindt. Soms loopt hij de tuin in, snift twee keer in de lucht, en gaat dan met zijn staart tussen de benen weer naar binnen om de rest van de dag niet naar buiten te willen. En waarvoor? Ik heb werkelijk geen idee! Maar knallen of vuurwerk, dat boeit hem dan weer helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
08-12-2018 14:18
Mensen bij ons in de buurt kunnen de hond gewoon los laten lopen. Beest taalt er totaal niet naar.
Dat moeten mensen echt nooit doen. Elk jaar weer zijn er zoveel vermiste honden die rond deze tijd in blinde paniek wegrennen. Ook al is de hond normaal echt niet bang of vindt hij het zelfs dolle pret; een ongelukje zit in een heel klein hoekje. Er hoeft maar 1 pijl verkeerd te schieten of een onverwacht harde knal net iets te dichtbij te komen, en de altijd zo rustige hond schrikt alsnog en vliegt er vandoor. Gelukkig worden best veel honden weer terug gevonden (soms pas na dagen of weken), maar er zijn er helaas ook nog veel teveel die onder een auto of trein belanden of ergens dood gevonden worden in een prikkelbosje of sloot.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat ben ik met je eens, Nummer*Zoveel, maar ik ga geen vreemde mensen aanspreken over wat ze met hun hond doen. Er wordt genoeg voor gewaarschuwd. Bovendien ben ik op die momenten gericht op m'n eigen hond, dat hij alsjeblieft tussendoor nog even durft te poepen. Plassen gaat in het voorportiek, gelijk bij de deur. Zelfs een keer op de drempel :facepalm:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Gisterenavond was het hier weer zover, van die opgeschoten jong die het nodig vonden een harde klapper af te steken, precies toen ik met de hond naar buiten wilde lopen. Nu wil ie dus niet meer, zelfs de tuin niet in (6)
Ze hebben echt geen idee wat ze aanrichten.
Alle reacties Link kopieren
Jeugd in onze omgeving houdt er wel rekening mee, als je net aan komt lopen, maar snappen inderdaad niet dat hun continue knallen net zo erg is. Maar wel aardig dat ze toch even stoppen en elkaar erop wijzen, vind ik altijd (dit is vooral op de dagen rond de jaarwisseling, nu hoor ik alleen knallen maar ik zie niet wie het doet)
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven