Hond binnen of buiten overdag?

08-01-2019 13:19 90 berichten
Hallo!

Mijn vriend en ik willen rond de zomer heel graag een pup in huis nemen, een dalmatier.
Maar omdat we goed voorbereid willen zijn heb ik nog wat vragen, en misschien wat tips van mensen die een (dalmatier) pup hebben!

Mijn grootste vraag is eigenlijk waar de hond overdag blijft als hij alleen is. De hond zal maandag t/m woensdag halve dagen alleen zijn, dus het is niet dat hij de hele week en de hele dag alleen zal zitten.

Het liefste zou ik hem buiten laten, we hebben een best grote tuin. Maar ik weet niet of het slimmer is om hem gewoon los in de tuin te laten of een hondenren te maken? En hoe doe je dit dan in de winter?

De reden dat ik hem niet binnen wil is omdat ons huis best klein is, dan geef ik hem liever buiten de ruimte.

Hoe doen jullie het met jullie hond?
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
08-01-2019 14:30

Verder ook nog oprechte zorgen; dalmatiërs zijn dure rashonden die mogelijk interessant zijn voor dievigen. Als je een dure hond buiten in de tuin laat, kan het beter een zeer waakse hond zijn die de boel bij elkaar blaft en bereid is te bijten als er iets gebeurt - wederom een keuze die jij als eigenaar moet maken: vind jij dat okey?

Succes en veel plezier met jullie toekomstige harige vriend!
De dalmaten die ik ken zijn behoorlijke wakers die bereid zijn te bijten dus dat zie ik niet snel gebeuren. Dat is de reden waarom ik mijn herder als ik niet thuis ben niet in de tuin laat. Natuurlijk hebben vreemden niks in de tuin te zoeken maar ik vind het ook niet nodig dat een vreemde met fikse bijtwonden blijft zitten. Ik zou eerder bang zijn voor iets giftigs wat over de schutting wordt gegooid, mensen doen rare dingen als ze menen overlast te hebben van honden.
Alle reacties Link kopieren
LillyA schreef:
08-01-2019 14:30
Er is geen eenzijdig antwoord op je vragen; het is zeer afhankelijk van het karakter van de hond of je hem overdag buiten of binnen te laten. De gemiddelde hond kan bij bijna alle weersomstandigheden prima buiten zijn (ze krijgen van nature dan ook een dichtere/dikkere vacht bij guurder weer), maar voor goed advies kun je beter bij de fokker/hondentrainer zijn en niet hier op een forum.

We hebben thuis bouviers, herders en staffords gehad. Allen vonden zowel buiten als binnen helemaal prima. Allen vanaf pup gehad, allen wat later uit het nest gehaald dan gebruikelijk is (14 weken). We hebben ze niet op de slaapkamer laten slapen. Wel hebben we ze de eerste nachten heel erg moe gemaakt met spelen voor het slapen gaan en direct de routine in gebouwd. Dus niet koeliekoelie zielig mee gaan doen, maar gewoon; in de mand, even een minuutje kroelen, weltrusten hond, tot morgen en deur dicht. Pups gaan hoe dan ook janken de eerste nachten; hun manier om hun broertjes/zusjes en moeder te roepen. Dit kan naast je bed (lekker iedereen wakker houden), elders in huis (hopelijk iets minder mensen wakker houden) of buiten (heel je buurt wakker houden). Iets om dus even goed over na te denken en te communiceren met je gezin/buren.
Bouviers en herders zouden inderdaad na gewenning buiten kunnen slapen. Deze hebben een veel dikkere ondervacht dan een dalmaat. Mij kun je niet wijs maken dat een stafford in de winter buiten kan slapen, want een stafford heeft/krijgt geen dikke ondervacht.
Pups hoeven niet te janken 's nachts. Mijn allereerste pup jankte inderdaad 's nachts, omdat ze alleen werd gelaten. Jaren geleden was het namelijk de gewoonte om het zo doen, maar tijden veranderen. Nu neem ik de pups bij mij (zelfs in bed als dat nodig is) totdat pup aangeeft dat hij/zij ook zelfstandig kan/wil slapen. Dus pups hoeven niet iedereen wakker te houden.

Wat al vaker gezegd is. Ik vind een dalmaat niet geschikt om buiten te houden
Nog een aanvulling. Ik heb 2 Friese Stabij honden. Dit is een druk ras en ondanks de wat dikkere vacht gaan ze binnen. Ik ben te bang dat ze vergiftigd worden door hondenhaters en bovendien vind ik buiten zielig want regen/wind/koud/zon/te warm. Binnen vinden ze het prima en met een bak vol vermaak redden ze zich een halve dag en indien nodig een hele dag. Bij hele dagen gaan de honden naar mijn ouders waar ze buiten mogen rennen en graven in de omheinde tuin.

Een pup doe je sowieso niet buiten. Dat is nog een baby die aandacht, opvoeding en verzorging nodig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd Staffies gehad, nu APBT en AmStaff.
Persoonlijk vind ik hun vacht niet geschikt voor altijd buiten.
Ze hebben geen ondervacht.
Ik weet dat ze op yards in Rusland en Oostblok wat anders met deze honden omgaan en ze er wel tegen kunnen omdat ze keihard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zu die hond maar laten zijn..... Want het is een gezelschapsdier..... En een pup hoort so wie so niet buiten.

Hier nu nog 3 honden, en die horen bij het gezin. Mijn kinderen laat ik ook niet buiten slapen....!
Zoals hiervoor al aangegeven, binnen laten. Er wordt sowieso afgeraden een hond alleen in de tuin te laten zonder baas omdat ze hier erg waaks van worden. Samen in de tuin spelen of in de zomer de deur open als je buiten zit kan prima. Maar hem zonder jou buiten laten zorgt ervoor dat hij het als zij territorium gaat zien wat voor problemen kan zorgen.

Meteen buiten laten als pup is geen goed idee. Alleen in de nacht sowieso niet Maar dat laatste is pup afhankelijk. Wij hebben de eerste 3 nachten op de bank gelegen en daarna als hij ging piepen even naar beneden om gerust te stellen en nu na 5 weken gaat daar goed en slaapt hij alleen beneden in de bench.

Alleen thuis moet je echt rustig opbouwen. Hiervoor is een goede training nodig. Nu na 5 weken zijn we op het punt gekomen dat we trainen om even weg te gaan zonder hem. Even snel dochter naar school brengen of brood halen bij de supermarkt bijv.
In het begin krijste hij de hele boel bij elkaar en stopte niet. Nu begint hij even te piepen en gaat dan slapen. Als je te snel gaat, gaat het mis en kan je hond verlatingsangst ontwikkelen waardoor je veel problemen kan krijgen. Herstellen hiervan is lastig.

Ik zou me eerst goed verdienen in het ras en de gedragingen. Maar je vooral goed inlezen in hoe pups denken en hoe je ze goed kan opvoeden.
Onze pup is nu 13 weken in het begin dacht ik dat gaat nooit lukken..... inmiddels zijn we 5 weken verder en gaat het steeds beter. Dit heeft heel veel energie gekost en dat kost het nog steeds. Voordeel is wel, je maakt je hond ze, je krijgt er een maatje en onvoorwaardelijke liefde voor terug! Maar doe je het niet goed dan zulk je een probleem voor het leven hebben.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:29
Ja klopt, maar ik geloof wel als je het ze meteen de eerste nacht aanleert weet z’n beestje ook niet beter. Dat was ook ons plan, meteen vanaf de eerste nacht hem op de plek laten waar hij zal zijn snachts en overdag als hij alleen is.
Ik ben er alleen nog niet overuit waar dat dan gaat worden
Wat zal je bedrogen uitkomen. Je wilde toch een pup? Nou die kun je de eerste maanden echt niet alleen laten hoor Dus een beestje van 12 weken in de tuin kwakken en zoek het maar uit gaat écht niet lukken. Krijg je echt geen leuke hond van om over de relatie met de buren maar niet te spreken.
Buiten dat is het gewoon dierenmishandeling. Je moet dieren niet vermenselijken maar het zijn wél wezens met gevoel, kennen verdriet, vreugde en ook eenzaamheid Een pup een een peutertje en daarna een kleutertje en die kun je echt niet zomaar alleen laten.
Ik heb een dalmaat: die kunnen echt niet buiten. Veel te koud en in de zomer ligt hij zo graag in de zon dat ik t snuitje insmeer met kinderzonnebrand omdat het anders rood verbrandt.
Daarnaast zijn ze heel erg gehecht aan hun mensen/gezelschap.

Na twee dagen is een dalmaat ook klaar in een tuin. Die moeten dagelijks lange wandelingen plus uitdagende training. Wat hier al eerder genoemd werd: echt geen beginnershond en niet al te makkelijk!

Waar ik nu helemaal aan gewend ben maar wat ik me niet terdege beseft had voor ik hem kreeg: dalmaten verharen. Altijd. Dus bereid je er op voor dat je de komende 12(?) jaar altijd overal kleine witte haartjes zal hebben die venijnig in stoffen blijven steken.

(Het zijn overigens geweldige, actieve en mega karaktervolle honden. Maar je haalt nog al een persoonlijkheid in huis, weet dat wel)
Alle reacties Link kopieren
Dalmatiers zijn bepaald geen beginnershonden. Toen ze nog een rage waren, kwamen er velen in het asiel terecht.

Ik zou sowieso niet aan een hond beginnen als je hem de hele dag alleen laat. Honden zijn geen einzelgangers. Wat ga je doen als hij straks gaat zitten blaffen en de buren gaan klagen? Een antiblafband zodat jij geen probleem meer hebt?

Je moet iets voor een hond over hebben. Minder werken, en als dat niet kan, dan elke werkdag een hondenuitlaatservice inschakelen.

En laat hem niet de hele dag buiten. Buiten heeft hij wintervacht nodig. Dan wordt het binnen te warm. Het is of/of.
neem gewoon een kleine hond. Die past prima binnen. En denk niet alleen ik wil ik wil, maar denk nou eens aan wat jij te bieden hebt en of dat wel past bij die hond.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
09-01-2019 20:51


Ik zou sowieso niet aan een hond beginnen als je hem de hele dag alleen laat.
De toekomstige hond zal 3 halve dagen alleen zijn zoals ik het lees. Ik denk dat het gros van de honden in Nederland (veel) langer alleen zit.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:23
Waarom kies je voor binnen?

Ik weet dat het een actief ras is, daarom wil ik hem ook graag buiten laten. En 3 halve dagen per week, vind ik niet veel? Ik ken honden van mensen die vaal veel langer alleen zitten ivm werk.
Buiten is voor jou in een ren langs de garage... tuurlijk joh. Weer eentje die met anderhalf richting asiel gaat.
Alle reacties Link kopieren
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:36
Mijn ouders hebben dat ook gedaan, ging prima hoor! Hij weet nu savonds dat hij naar buiten moet, en gaat vanzelf al voor de deur staan. Daar zie ik het probleem niet zo van
Jouw ouders sporen niet. Jammer dat het niet mijn buren zijn, arm beest.

EEN PUP DOE JE NIET IN Z'N EENTJE NAAR BUITEN
Dat is dus echt wél dierenbeulerij. En dat jouw ouders niet beter weten wil niet zeggen dat jij ook maar zo harteloos met een levend wezen om moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-01-2019 23:42
Jouw ouders sporen niet. Jammer dat het niet mijn buren zijn, arm beest.

EEN PUP DOE JE NIET IN Z'N EENTJE NAAR BUITEN
Dat is dus echt wél dierenbeulerij. En dat jouw ouders niet beter weten wil niet zeggen dat jij ook maar zo harteloos met een levend wezen om moet gaan.
Dit dus
Ik mag toch hopen dat dit een fake topic is
Als je een pup hebt, kun je hem de eerste weken ook echt niet meteen 3 ochtenden alleen laten hoor.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
09-01-2019 23:40
Buiten is voor jou in een ren langs de garage... tuurlijk joh. Weer eentje die met anderhalf richting asiel gaat.
Bij de plusmarkt in Vasse zit er ook een ALTIJD in een ren. Een labrador die inmiddels te dik is. Arm dier. Ik heb het zó met hem te doen. Die egoïstische rotlui die zo nodig een hond moeten hebben als hebbedingetje maar hij mag er eigenlijk niet zijn. Hij wordt weggestopt in een ren! Ik haat zulke lui.
Jankten zulke honden nu maar. Dan werden ze tenminste weggedaan. Nu wordt hun leven totaal vern..kt.
Die mensen moesten ze eens opsluiten in zo'n prikkelarme kooi in eenzaamheid.

nina1966 schreef:
09-01-2019 23:42
Jouw ouders sporen niet. Jammer dat het niet mijn buren zijn, arm beest.

EEN PUP DOE JE NIET IN Z'N EENTJE NAAR BUITEN
Dat is dus echt wél dierenbeulerij. En dat jouw ouders niet beter weten wil niet zeggen dat jij ook maar zo harteloos met een levend wezen om moet gaan.
Eens!

Als je een roedeldier in zijn eentje buitensluit, doe hem dan een lol en neem hem niet! Dan koop maar een speelgoedhond. Meer ben je niet waard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven