Hond op proef om te kijken hoe het gaat?

26-03-2010 19:59 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg waarschijnlijk a.s. woensdag voor het eerst een mopshondje. Het is een teefje van 1,5 zonder stamboom. Haar huidige baasje gaat 40 uur werken en dus moet het arme beestje de hele dag alleen thuis zitten. Wij zijn al wezen kijken en op het eerste gezicht is het een heel leuk, speels en vrolijk hondje. We hebben haar uitgelaten en het baasje het hemd van het lijf gevraagd. Ik heb voorgesteld om een afspraak te maken bij de dierenarts voor een consult om te kijken of ze helemaal gezond is en niks mankeert. Ik heb namelijk gereageerd op een advertentie van marktplaats en dan weet je het maar nooit.

Stel dat ze helemaal gezond is, is het dan een raar voorstel om te doen of ik haar 1 of 2 weken op proef mag om te kijken of het klikt tussen mij en het hondje en of ze geen agressieve trekjes heeft? Of is dat heel raar. Het is voor mij de eerste keer dat ik uberhaupt een hondje krijg, dus ik weet er nog weinig vanaf hoe dat allemaal in zn werk gaat.

Iemand tips of suggesties? Alvast heel erg bedankt!
Raar voorstel in mijn ogen.

Beetje zielig voor het hondje om dan wéér 'gedumpt' te worden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Tja ik weet het niet, ik vind het voor het beestje in kwestie wel zielig als je haar ophaalt, ze 2 weken lang veel meer aandacht krijgt (tenminste, jij bent toch niet de hele dag weg) en dan als ze niet bevalt haar dan weer terug te brengen.....

Kennelijk twijfel je toch nog erg, kun je omschrijven waar dat in zit? Is het dan wel verstandig dat je überhaupt aan een hondje begint?
Dat is op zich geen rare gedachte, als je een dier uit het asiel haalt heb je ook twee weken om je te bedenken. Maar ik vind het persoonlijk niet kunnen, je kiest voor dat dier of niet. Als je haar in huis neemt, moet je dat doen met de instelling dat ze voor altijd blijft. Niet dat ze op proef is en dat je haar twee weken gaat uitproberen. Denk vooral ook even aan de stress dat het hondje zal hebben als het bij jou komt wonen, wennen aan jullie, aan het nieuwe huis en dan ben je haar in die twee weken aan het uit proberen, is ze een beetje bijgekomen, doe je haar weer weg omdat ze toch ook wel eens blaft bijvoorbeeld.
Nee, heel zinnig voorstel juist!!! De huidige eigenaar kan zo zijn of haar redenen hebben om het niet te willen, inderdaad dat het voor het hondje erg belastend kan zijn bijvoorbeeld. Maar dat neemt niet weg dat ik het wel een zinnig voorstel vind!

Een paar jaar geleden heb ik een hond opgevangen, bewust, goed van tevoren over nagedacht, had al veel ervaring met honden dus ik wist waar ik aan begon. Hond was (en is!) ook een ontzettende scheet die ik het allerbeste wens. Helaas bleek het bij mij gewoon niet te gaan. Lang verhaal waar ik nu niet op in ga, maar na 6 weken is ze naar haar huidige baasje gegaan waar ze het nu al jaren hartstikke goed heeft. Ze kon door omstandigheden niet terug naar haar vorige huis en ze was doodongelukkig hier. Terwijl het op papier een hartstikke goede match was.

De hond die ik nu heb, is hier gekomen nadat ik met de vorige baasjes goede afspraken heb kunnen maken: als het niet ging in de eerste weken zou hij terug kunnen. Maar met deze hond gaat het wel goed, is hier hartstikke gelukkig.

Je hebt nou eenmaal te maken met karakters, die van jou en die van de hond. En als dat niet klikt is dat naar voor jou en ook voor de hond. En ook voor het vorige baasje, die een goed huis zocht.

Dus ja, ik zou het zeker voorstellen als ik jou was!
Iets anders
@Sartan: Mijn twijfel zit vooral in het feit dat ze al wat ouders is en al een karakter heeft onwikkeld. De mensen waar het hondje nu nog is, ken ik niet. Ze lijken heel aardig, maar voor hetzelfde geld verwaarlozen ze het hondje. Daarom wil ik graag jullie mening horen, want het is voor de allereerste keer dat ik een hondje neem. Ik ben er zelf heel zeker van dat ik haar een goed huisje kan bieden. En vind het idd ook zielig dat als het niet klikt ze wee 'gedumpt' wordt. Nog zieliger vind ik het als ik het beestje houdt en er niet van kan houden omdat het karakter niet matcht met de mijne.

Nogmaals, ik zie geen grote problemen, maar via marktplaats weer je het maar nooit.

@Amrbrosia; blaffen is geen probleem hoor! Om die reden zal ik nooit een hondje wegdoen.
Janneman dank voor je antwoord, ik dacht dat de twijfel misschien eerder zat bij het feit of jij wel echt een hondje wil (omdat je zegt dat het je eerste is) Dan snap ik het wel, maar aan de andere kant, als het een "raar" beestje zou zijn zou je dat heel snel al (binnen een uurtje of zo) door hebben en er niet weken voor nodig hebben denk ik..anyways... succes!
Je moet wel goed afspreken of de afspraak alleen van jouw kant geldt of dat zij zich ook kunnen bedenken en het hondje na 2 weken alsnog weer op kunnen eisen..

Met mijn kat hebben we afgesproken dat we 3 weken zouden zien of hij bij ons kon wennen. Fokker was nogal bang dat ie eenkennig zou blijken. Maar binnen 3 dagen was al wel bekeken dat ie het bij ons wel naar zijn zin zou krijgen en de beslissing dus definitief.
Ik zou met het hondje 1 a 2x proefdraaien op een hondenschool. De instructeur die tevens een gedragstherapeut is kan zo in 1 opslag zien wat voor hondje het is en waar aan gewerkt kan worden samen.

En dan zou ik het diertje niet gelijk in huis nemen maar gewoon 2x mee nemen naar een hondenschool om te trainen/oefenen
Sommige hondenfokkers, doggery's ( althans, de hond-equivalent van catteries) of hondverkopers geven deze optie juist om te voorkomen dat hun dieren in vervelende situaties belanden en via een aantal dwarswegen weer in asiels zijn terug te vinden. Op zich is het dus niet zo gek om dit te vragen. Wij hebben een Siamees van de cattery en mochten - in het geval siamees niet kon aarden of whatsoever - dit lieve woezeltje weer terugbrengen zodat het dan in een beter huis terecht zou komen. Dit hebben we niet gedaan, maar de mogelijkheid werd wel geboden.

Neemt niet weg dat je - maar je gaf zelf al aan dat dit niet het geval is - je hond niet wegdoet omdat deze teveel blaft of je nieuwe bankstel vervuilt.
Het is op zich best een goed idee om eerst proef te draaien,zeker als je nooit eerder een hond hebt gehad.

En of dat nou zo belastend is voor het beestje... als ie geestelijk gewoon gezond is, zal het wel meevallen.

Ik heb vaker honden van vrienden en kenissen verzorgd,

wanneer die op vakantie waren. En als ze maar uitgelaten worden en hun natje en droogje krijgen,maakt het ze eigenlijk

niet zoveel uit wie dat doet.
Als het echt niet bevalt of goed gaat (wat de reden daarvan ook is, zelfs als de zorg voor een hond je zelf zou tegenvallen) vind ik het zieliger voor de hond om nog 10 jaar te moeten blijven, dan om weer terug te gaan naar zijn vertrouwde huis (zelfs al wordt het beest daarna weer herplaatst).

Dus proef lijkt me prima.

Een hond kan echt wel van huis wisselen hoor. Zal heus stress meebrengen. Maar stress hoort bij het leven. Zowel bij mensen als bij honden.
Zie het alsof zijn baasje op vakantie gaat en jullie oppassen, niks zieligs aan.

Gewoon doen!
Gedrag is altijd plaats- en persoonsgebonden, dus hoe ze nu ook is het kan prima dat ze zich bij jou anders gedragen gaat.

Ik vind het een slimme afspraak, maar bedenk je wel dat het heel goed kan dat je over een paar weken wat problemen met het gedrag van het hondje krijgt omdat hij zich dan op zijn gemak voelt en eens gaat uittesten wat wel en niet kan.

En andersom kan ook, dat hij de eerste twee weken moet wennen en irritant is, en daarna de zoetste hond van de hele wereld.

En dat het meteen goed gaat kan ook.

Oftewel, ik zie wel wat in je voorstel. Maar tegelijk moet je er rekening mee houden dat je geen compleet, volledig beeld met garantie voor de toekomst krijgt in twee weken.

En dat het hondje 1,5 is, is niet oud. Dan zijn ze net volwassen en kunnen ze nog héél veel leren.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Het hondje lijkt echt ontzettend lief. Ze kwam direct op me af lopen toen ik daar voor het eerst kwam en ging lekker voor me zitten toen ik haar achter dr oortjes krabde.

Ik verwacht geen problemen eigenlijk, maar je weet niet hoe het beestje reageert op een nieuwe omgeving. Alhoewel ik wel denk dat het een betere leefomgeving heeft dan dat ze nu heeft.

En natuurlijk meer tijd heb voor dr heb.

En ben het zeker eens met Hiltje, liever terugbrengen dan met de zekerheid dat het beestje de rest van zijn leven ongelukkig is.
Mijn eerste hondje, kwam ook bij ons toen hij anderhalf jaar oud was, is een prima hond voor ons geweest, en aangezien het onze eerste hond was, toch fijn dat hij al zindelijk e.d. was.

Als het hondje gezond is, bij de dierenarts een onderzoek laten doen, dan komt het vast goed!
quote:Zespri79 schreef op 26 maart 2010 @ 21:04:

Ik zou met het hondje 1 a 2x proefdraaien op een hondenschool. De instructeur die tevens een gedragstherapeut is kan zo in 1 opslag zien wat voor hondje het is en waar aan gewerkt kan worden samen.

En dan zou ik het diertje niet gelijk in huis nemen maar gewoon 2x mee nemen naar een hondenschool om te trainen/oefenenDit vind ik een heel goed advies, TO. Ik heb drie honden (vanaf pup), maar als ik eraan zou denken een hond die net pup-af was in huis te nemen, zou ik het ook zo aanpakken.
anoniem_6498240f1a0cc wijzigde dit bericht op 26-03-2010 21:53
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Lijkt me een prima plan. Er word al met genoeg dieren gezeuld en gesolt. Liever dat mensen dan eerst kijken of de klik er is voor er definitief een beslissing wordt genomen.

Hou wel in je achterhoofd dat óók een hondje tijd nodig heeft om te wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe regels. Geef het hondje wel een eerlijke kans en zie het niet als een "inruilartikel" dat weer teruggebracht kan worden als het zich niet snel genoeg naar jouw wensen gedraagt. Ik hoop dat de terugbrengmogelijkheid niet op die manier misbruikt word.

Ik vind anderhalf helemaal niet oud voor een hondje. Prima leeftijd. Al zindelijk en kent ws. de basiscommando's al. Nu kun jij de puntjes op de i zetten!

Twee van mijn honden, herplaatsers, kwamen op 2-jarige en 6 maanden leeftijd bij mij. Vond het wel prettig dat ik niet opnieuw zindelijkheidstraining enzo hoefde te zoen.
Eens met spijker wbt gedrag. Mijn ervaring is dat het gem drie maanden tot een half jaar duurt voordat hond zichzelf is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven