Hond soms niet lekker, anaalklieren?

02-06-2020 20:07 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal

Ik heb een beetje een raar onderwerp maar ik hoop op tips en ervaringsdeskundigen. Onze cocker spaniel van 7 jaar oud heeft afgelopen voorjaar een virus opgelopen waar hij behoorlijk ziek van was: hij gaf water over en had diarree in de vorm van helder bloed. De dierenarts gaf hem twee prikken, een tegen misselijkheid en een ontstekingsremmer en hij knapte op waar we bij stonden. Ze heeft in zijn achterste gevoeld omdat ze vermoedde dat zijn anaalklieren niet goed waren geleegd door een tijdje diarree en de klieren toen uitgeknepen. Sindsdien heb ik het idee dat hij er zo af en toe last van heeft. Hij is dan stilletjes en chagerijnig tot hij flink heeft gepoept, dan is hij weer zijn vrolijke zelf. Ik merk dat ik best wat vragen heb en ik vind het lastig om te overleggen met de dierenarts (haastig aan de telefoon, bij langsgaan moet de hond mee? en dat bespaar ik hem liever), maar dat doe ik natuurlijk als het nodig is.
Hoe vaak moeten die dingen uitgeknepen, hoe weet ik of het goed gaat op de natuurlijke manier? Ik kan best zo af en toe kijken maar ik weet eigenlijk niet eens goed wat ik moet zien. Als hij last heeft is het dik en rood, als hij dan gepoept heeft is het nog wat dik en roze. Ik wil ook niet steeds loeren. Kunnen ze nog op de natuurlijke manier geleegd worden als ze ooit handmatig zijn geleegd? En zo nee, hoe vaak zou het dan moeten? Is het normaal dat een hond op deze leeftijd er eigenlijk wel last van krijgt? Ik teken ervoor als dit het enige is dat hij heeft hoor, het gaat verder hartstikke goed met hem, ik vind het alleen zo rot als hij zich niet lekker voelt en wil hem graag helpen. Is er iemand die me wat meer kan vertellen? Van internet word ik niet echt wijzer, ik vind alleen waar die dingen zitten en hoe je ze eventueel zelf kunt uitknijpen.
Weer terug naar de dietenarts een idee misschien?
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik natuurlijk als het nodig is.
Spinnogwat schreef:
02-06-2020 20:12
Dat doe ik natuurlijk als het nodig is.
Het klinkt alsof het nodig is gezien je vragen
Alle reacties Link kopieren
In principe worden de klieren altijd door de ontlasting leeg gedrukt. Zodra de ontlasting te zacht wordt, dan drukt het niet meer tegen de klieren aan, waardoor die niet meer geleegd worden. En dan kunnen de klieren dus vol en uiteindelijk ook verstopt of zelfs ontstoken raken.

Een keer handmatig helpen kan bij elke hond noodzakelijk zijn, maar de meeste honden kunnen het daarna weer zelf. En, gezien jouw verhaal, is dat ook bij jouw hond het geval.

Het lijkt er wel op dat het niet elke keer lukt.
Wat je kunt doen om de hond te helpen, is dan eigenlijk vooral letten op de voeding, zodat de ontlasting zo stevig mogelijk wordt.
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou je wel een poosje supplementen kunnen gebruiken om een goede stoelgang te bevorderen, zoals deze: https://www.medpets.nl/glandex-soft-che ... gKC_vD_BwE
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
02-06-2020 20:13
Het klinkt alsof het nodig is gezien je vragen
Ja, daar heb je misschien wel gelijk in.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-06-2020 20:18
Overigens zou je wel een poosje supplementen kunnen gebruiken om een goede stoelgang te bevorderen, zoals deze: https://www.medpets.nl/glandex-soft-che ... gKC_vD_BwE
Dank voor het meedenken nummerzoveel. Ik ben gewoon een watje als het op dat beest aan komt. Hij gaat gewoon netjes elke dag, het is ook altijd stevig, niet superstevig maar dat heeft hij nooit gehad. Weet jij hoe lang die klieren nodig hebben om helemaal te vullen, zijn ze na één dag supervol?
Dit zijn vragen die je gewoon aan je dierenarts mag stellen, ook daar zijn ze voor.
Alle reacties Link kopieren
Spinnogwat schreef:
02-06-2020 20:25
Dank voor het meedenken nummerzoveel. Ik ben gewoon een watje als het op dat beest aan komt. Hij gaat gewoon netjes elke dag, het is ook altijd stevig, niet superstevig maar dat heeft hij nooit gehad. Weet jij hoe lang die klieren nodig hebben om helemaal te vullen, zijn ze na één dag supervol?

Volgens mij krijgen ze na een dag of 2-3 last van hun klieren bij flinke diarree. En als ze echt flink last hebben, dan zie je dat ook wel aan ze omdat ze dan zelf gaan proberen om het anders op te lossen (bijv d.m.v. likken, met het achterwerk tegen dingen aanschurken, sleetje rijden, enz.)

Ik vermoed dat bij jouw hond de klieren gewoon nog wat minder functioneren en misschien ook wat opgezet of gevoeliger zijn door zijn ziektegeschiedenis en door het uitknijpen door de dierenarts. En als de ontlasting dan net niet stevig genoeg is, dan blijft het lang zeuren.

Ik zou in jouw geval denk ik die supplementen bestellen en dat eens twee weken aankijken. Is het probleem dan nog niet verbeterd, dan zou ik wel weer terug naar de dierenarts gaan. Maar vooralsnog lees ik niets in jouw post dat ernstigere zaken zoals een ontsteking doet vermoeden.

(Vergelijk het maar met onszelf. Als je diarree hebt gehad, wordt het ook schraal, en dan kan het zeker met dunnere ontlasting nog best een poos duren voor alles weer geheeld is).

PS Als de hond alsnog gaat likken, schuren of sleetje rijden, dan natuurlijk wel meteen naar de dierenarts gaan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hond had er vroeger ook last van. uiteindelijk heb ik hem eraan laten opereren. Daarna heeft hij er nooit last meer van gehad. Nadeel voor hem was wel dat hij geen strak sterretje meer had maar een beetje een flubber ster. Ik had zo'n vermoeden dat hij zich ervoor schaamde... :proud:
Ja en?
Geef hem eens tijdje bonen uit pot (zonder het vocht) door zijn huidige voer, bevat veel vezels (goed voor de stoelgang en stevigere ontlasting) en vitamines.
Was je er bij toen de dierenarts ze uitkneep? Ik doe toch echt veel zelf bij honden maar dát niet, oh wat vind ik dat vies!
Een van mijn vorige honden had er last van en ik ging er graag voor naar de dierenarts. Bravo als is dat zelf kan hoor, maar ik zou het niet aanraden.
Wat voer je hem verder? En krijgt hij wel eens snacks of menseneten?
Denk erom dat eten voor ons bij een hond anders kan vallen, appels zijn bijvoorbeeld laxerend voor konden. Niet geven aan de jouwe dus!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
02-06-2020 21:21
Was je er bij toen de dierenarts ze uitkneep? Ik doe toch echt veel zelf bij honden maar dát niet, oh wat vind ik dat vies!

Los van de viezigheid wordt het ook afgeraden omdat verkeerd uitknijpen juist de problemen kan verergeren (kan meer verstopping en infecties veroorzaken). Dat kun je dus echt alleen zelf doen als je heel goed weet wat je doet.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal voor de reacties! Het eten is een goeie, ik heb daar wel eens discussies over met mijn man. Die vindt dat de hondensnacks 'ook volwaardig voer' zijn, ik vind van niet. Nu lust hij bijna niks gelukkig van snacks, alleen dentasticks en kipstrips. Ik ga het even laten bezinken. Er was gelukkig vandaag niets aan de hand, en voor de warmte had hij ook zelf een oplossing: hij liet zich gewoon in een brede sloot zakken en bleef daar een tijdje zo'n beetje dobberen :)
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
02-06-2020 20:52
Mijn hond had er vroeger ook last van. uiteindelijk heb ik hem eraan laten opereren. Daarna heeft hij er nooit last meer van gehad. Nadeel voor hem was wel dat hij geen strak sterretje meer had maar een beetje een flubber ster. Ik had zo'n vermoeden dat hij zich ervoor schaamde... :proud:
:-)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
02-06-2020 21:26
Los van de viezigheid wordt het ook afgeraden omdat verkeerd uitknijpen juist de problemen kan verergeren (kan meer verstopping en infecties veroorzaken). Dat kun je dus echt alleen zelf doen als je heel goed weet wat je doet.
Ik ben ook echt niet van plan het zelf te doen, ik kan niet inschatten wanneer het echt nodig is, ik wil liever zelf zo weinig mogelijk 'nare' dingen doen en ik zou inderdaad bang zijn dat ik het erger maak.
Alle reacties Link kopieren
Niet zelf mee gaan lopen klooien, gewoon naar de dierenarts (met de hond). Bij sommige honden moeten de anaalklieren nu eenmaal eens in de zoveel tijd manueel uitgeknepen worden. Als het echt zo is dat het niet meer te overzien is, of ze chronisch ontstoken zijn, kun je overwegen om ze operatief te laten verwijderen. Is wel een heftige operatie, zou dat gebruiken als last resort.
Oh ja, en als je dierenarts je 'afwimpelt' en haastig doet en het niet serieus neemt, zoek dan een andere dierenarts die wel tijd voor je maakt.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Je kan ook eens aan je fokker vragen of er in de lijn meer van dat soort problemen zijn, en je kan vaak de trimmer ook vragen om naar de anaalklieren te kijken als de hond toch getrimd wordt.
Als hij snel wat dunnere poep heeft zou ik eens goed opletten welke snacks wel en niet kunnen. Sommige honden hebben nou eenmaal snel last van hun darmen/buikje, ik heb er ook zoeen rondlopen.
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
02-06-2020 20:52
Mijn hond had er vroeger ook last van. uiteindelijk heb ik hem eraan laten opereren. Daarna heeft hij er nooit last meer van gehad. Nadeel voor hem was wel dat hij geen strak sterretje meer had maar een beetje een flubber ster. Ik had zo'n vermoeden dat hij zich ervoor schaamde... :proud:

:rofl:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven