Huis verkopen spanning

10-11-2025 10:31 37 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ons huis staat te koop. Relatief laag in de markt gezet om veel kijkers te trekken, maar dat viel een beetje tegen (totaal 6 bezichtigingen gehad). Vandaag moeten mensen die zijn geweest hun interesse laten weten, liefst natuurlijk een bod uitbrengen.

En ik sta helemaal stijf van de spanning. Wat ellendig dit! We wonen in een middelgrote stad, in echt een prima wijk, het huis is groot, instapklaar (op wat schilderen na), fijne tuin, dichtbij alle voorzieningen. Ik kan echt geen nadeel van ons huis bedenken, het is gewoon echt een hele fijne plek. De enige reden dat we zelf willen verhuizen is dichter bij familie wonen.

Tot nu toe nog niks gehoord. Ik heb even positieve verhalen nodig. Hoe ging de verkoop van jullie huis?
jojojo schreef:
10-11-2025 20:39
En? Heb je een mooi bod gehad?
Er is gelukkig een bod gekomen! Eentje, maar we zijn nu nog in onderhandeling. Het was een redelijk laag bod, maar wel hoog genoeg in elk geval dat het goed komt met ons nieuwe huis. Nu nog onderhandelen of we nog iets hoger uit kunnen komen. Maar dat er in elk geval een bod is, geeft rust!
Moiren schreef:
10-11-2025 15:33
Dat zeg ik helemaal niet.
Ik las het ook niet zo. Dit is geen quick fix voor alle problemen, allesbehalve. De timing had niet veel slechter kunnen zijn. Maar ik werk nu aan mijn herstel met een psycholoog, wat heel fijn is. En man en ik gaan er weer voor samen. Het is nog lang niet goed, maar ook niet meer zo’n dieptepunt als het was. En hoewel ik er niet vanuit wil gaan dat we alsnog uit elkaar zouden gaan.. stel dat dit over x jaar toch gebeurt, woon ik in elk geval daar in Nederland waar ik graag wil wonen. Met een scheiding vanuit waar we nu wonen zou ik die kans nooit meer hebben. Maar we gaan er samen weer voor, en het nieuwe huis voelt tot nu toe ook als iets waar we echt samen enthousiast over zijn en echt samen wat van willen maken.
Alsjullie er met de kopers er een beetje uitkomen, en je hebt iets geld over, schakel dan verhuizers in en laat ook wat inpakken als dat ook maar een beetje financieel haalbaar is. Hoe minder je zelf moet doen, hoe beter een verhuizing te handelen is.

In het nieuwe huis moet je voor de verhuizing vloeren zeker weten hebben gedaan, muren als het even kan ook. Maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld een tuinaanleg en flink wat door verhuizers laten doen, zou ik aanraden voor de verhuizers te gaan.
WaterGirl schreef:
10-11-2025 11:26
Praat met je makelaar, wat kunnen jullie doen om het huis beter verkoopbaar te maken.

Tuin terug snoeien?
Schilderen?
Opruimen?
alle kleine klusjes doen
etc
Wij hebben laatst een huis bekeken waar de bewoners niet al die toeren hadden uitgehaald. Er lagen gewoon her en der rommeltjes en zelfs een kat op de vensterbank. Een beetje serieuze kandidaat kijkt daar echt wel doorheen. Ik vond het juist bemoedigend dat mijn katten tzt ook niet uit logeren hoeven als het huis te koop staat.
Het leken me dus heel aardige mensen en ze woonden al heel lang in dat huis. Gewilde buurt, maar wij vonden het beide een treurig wijkje, zonder karakter. Dat is ook heel persoonlijk, het waren niet al te brede straten en je zag alleen maar garages en voordeuren. In mijn eigen oude wijk zijn de huiskamers aan de straatkant, veel levendiger. Andere mensen willen juist spic en span en vinden zo’n rustig woonerf fantastisch.
Bloem1970 schreef:
10-11-2025 22:14
Alsjullie er met de kopers er een beetje uitkomen, en je hebt iets geld over, schakel dan verhuizers in en laat ook wat inpakken als dat ook maar een beetje financieel haalbaar is. Hoe minder je zelf moet doen, hoe beter een verhuizing te handelen is.

In het nieuwe huis moet je voor de verhuizing vloeren zeker weten hebben gedaan, muren als het even kan ook. Maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld een tuinaanleg en flink wat door verhuizers laten doen, zou ik aanraden voor de verhuizers te gaan.
Ja verhuisbedrijf gaan we sowieso doen. Ik wil de stress van alles sjouwen en gedoe echt absoluut niet. Zeker omdat de afstand vrij groot is dus dan zouden we meerdere lange ritten met aanhangers moeten doen enzo, zie ik totaal niet zitten. Dus inderdaad verhuizers. En afhankelijk van hoeveel geld we ‘overhouden’, laten we hen inderdaad meer doen.
Minik schreef:
10-11-2025 22:09
Ik las het ook niet zo. Dit is geen quick fix voor alle problemen, allesbehalve. De timing had niet veel slechter kunnen zijn. Maar ik werk nu aan mijn herstel met een psycholoog, wat heel fijn is. En man en ik gaan er weer voor samen. Het is nog lang niet goed, maar ook niet meer zo’n dieptepunt als het was. En hoewel ik er niet vanuit wil gaan dat we alsnog uit elkaar zouden gaan.. stel dat dit over x jaar toch gebeurt, woon ik in elk geval daar in Nederland waar ik graag wil wonen. Met een scheiding vanuit waar we nu wonen zou ik die kans nooit meer hebben. Maar we gaan er samen weer voor, en het nieuwe huis voelt tot nu toe ook als iets waar we echt samen enthousiast over zijn en echt samen wat van willen maken.
Fijn!

Nog een tip: regel alvast een psycholoog voor als je daar woont ivm de wachtlijsten. Het is denkbik prettig om gelijk door te kunnen en niet eerst maanden te hoeven wachten.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Minik schreef:
10-11-2025 22:05
Er is gelukkig een bod gekomen! Eentje, maar we zijn nu nog in onderhandeling. Het was een redelijk laag bod, maar wel hoog genoeg in elk geval dat het goed komt met ons nieuwe huis. Nu nog onderhandelen of we nog iets hoger uit kunnen komen. Maar dat er in elk geval een bod is, geeft rust!
Wat fijn dat er een bod ligt!
KamilleT schreef:
10-11-2025 22:16
Wij hebben laatst een huis bekeken waar de bewoners niet al die toeren hadden uitgehaald. Er lagen gewoon her en der rommeltjes en zelfs een kat op de vensterbank. Een beetje serieuze kandidaat kijkt daar echt wel doorheen. Ik vond het juist bemoedigend dat mijn katten tzt ook niet uit logeren hoeven als het huis te koop staat.
Het leken me dus heel aardige mensen en ze woonden al heel lang in dat huis. Gewilde buurt, maar wij vonden het beide een treurig wijkje, zonder karakter. Dat is ook heel persoonlijk, het waren niet al te brede straten en je zag alleen maar garages en voordeuren. In mijn eigen oude wijk zijn de huiskamers aan de straatkant, veel levendiger. Andere mensen willen juist spic en span en vinden zo’n rustig woonerf fantastisch.
Ik zou jouw kat toch echt even de deur uit doen. Mensen genoeg die een kat leuk vinden, maar die zullen niet heel erg afgestoten worden als er geen kat is. Bij mensen die niet van katten houden, sta je meteen 1-0 achter als er een kat in huis is.
(Ik ben ooit ergens gaan kijken waar een briefje op de voordeur hing: ‘pas a.u.b. op dat de kat niet ontsnapt, hij gaat er graag vandoor’. Dat zorgt er niet bepaald voor dat je lekker ontspannen een huis bekijkt zeg maar)

Het gaat er niet om dat mensen niet mogen zien dat ergens geleefd wordt, maar om een algemeen indruk/gevoel dat het huis achter laat. Als er dingen nodig geschilderd moeten worden, geeft dat niet het idee dat er keurig onderhouden is, ook al kan dat best wel zo zijn. Als er heel veel rommel ligt van anderen, is het moeilijker om het idee te krijgen van jezelf in dat huis. En aangezien een huis kopen toch ook grotendeels een kwestie van gevoel is (zienik mezelf hier wel wonen, ‘klikt’ het) is het wel handig om dat niet meteen actief tegen te werken.
Sommige mensen kijken hier prima doorheen, maar anderen kunnen dat nou eenmaal niet zo goed.
Fijn Minik dat je een bod hebt en dat deze in elk geval hoog genoeg is voor je verhuizing!! Heerlijk vooruitzicht voor je om in elk geval die stap te kunnen maken.
Minik schreef:
10-11-2025 22:09

Dit is wat ik er zelf ook bij dacht (nadat ik eerst dacht "zo'n slechte relatie en dan gaan verhuizen lijkt me niet slim"). Ja de timing is ruk met je burn out en grote relatieproblemen, maar eerst scheiden en dan ver weg wil gaan verhuizen vind ik altijd een zeer slechte zet (in geval dat er kinderen in het spel zijn). Dus wat dat betreft: hele goede timing. Jullie gaan nu als gezin daarheen, daar het leven weer opbouwen en als de relatie dan alsnog geen stand houdt zal je man daar in de buurt moeten blijven als hij co-ouderschap wil.

Ik denk dat het jou heel erg goed gaat doen om de veiligheid, vertrouwdheid en steun van je oude omgeving en familie in je buurt te hebben (in tegenstelling tot wat zijn familie je brengt :facepalm: ).

Hebben jullie in het nieuwe huis ook weer ruimte voor een au-pair? Denk dat dat ook erg fijn zou zijn (weer). Het lost geen relatieproblemen op, maar geeft jou wel veel ruimte.

Ik hoop dat jullie snel overkunnen. Besteed uit wat je uitbesteden kunt trouwens! Ik voel gewoon opluchting voor jou haha, omdat ik dus denk dat het je erg goed zal gaan doen.
Goed nieuws dat er er een bod is waar je mee kan werken.
En misschien is je man qua huishouden en kinderen slecht in beweging te krijgen. Maar zeker een mooie stap dat hij wel 'jouw' richting op wil verhuizen. Dat betekent ook dat hij al zijn vrienden en clubjes ergens anders weer moet opbouwen.
Ah ok, met deze uitleg wordt het alweer wat logischer, zij het dat het natuurlijk nog steeds veel vraagt onder de gegeven omstandigheden. Ik was ook even bang dat jullie misschien juist naar zíjn familie gingen verhuizen... Hopelijk komen jullie er uit met het bod!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven