Huis zoeken, 1 makelaar voor aankoop én verkoop??

11-06-2025 13:58 19 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Of levert dit in jullie ervaring belangenverstrengeling op en adviseren jullie om 2 makelaars in de arm te nemen, 1 voor de aankoop van het nieuwe huis en 1 voor de verkoop van het huidige huis?

Alvast bedankt!
Dat lijkt me prima kunnen. Het lijkt me alleen belangverstrengeling als de koper van jou huis dezelfde aankoopmakelaar heeft als jouw verkoopmakelaar
Dit levert juist motivatie op voor de makelaar. Wij hadden onze makelaar toegezegd dat hij ons appartement mocht verkopen als we met zijn diensten voor de aankoop tevreden waren. En dat waren we :-D

En wat mangogo zegt. Ik ga er vanuit dat in de gedrags- en beroepsregels van de makelaardij ook opgenomen is dat dat een no-go is.
Het is belangrijk te onthouden dat een makelaar nooit tegelijkertijd zowel de koper als de verkoper van dezelfde woning kan vertegenwoordigen.
Dat zijn inderdaad losse transacties. Dus kan prima.
Sylvia50 schreef:
11-06-2025 14:29
Het is belangrijk te onthouden dat een makelaar nooit tegelijkertijd zowel de koper als de verkoper van dezelfde woning kan vertegenwoordigen.
Als je verkoopt ben je natuurlijk nooit de koper van dezelfde woning. Duh.
Kaatje_Ka schreef:
11-06-2025 14:39
Dat staat er ook niet.
Kan gewoon hoor. Het zijn losse verkopen.
Kaatje_Ka schreef:
11-06-2025 14:39
Vreselijk die duh. Terwijl je zelf niet goed leest.
Het kan prima. Ik vraag me alleen af of de beste verkoopmakelaar ook de beste aankoopmakelaar is, en andersom.
Coffee is never my cup of tea
Bbubbels schreef:
11-06-2025 14:46
Dat staat er ook niet.
En daarom is het zo'n loze opmerking.
Officieel mag je niet als makelaar zowel de verkoper als de koper vertegenwoordigen. Ik ga ook vragen wat hun oplossing is als dat toch zou voorkomen
Als iemand zijn huis verkoopt bij jou aankoopmakelaar dan mag deze jou aankoopmakelaar niet zijn, maar je mag wel bieden en als jij dan de hoogste bieder bent dan heb je geen kosten voor de aankoop.
Marianneke schreef:
11-06-2025 14:50
Het kan prima. Ik vraag me alleen af of de beste verkoopmakelaar ook de beste aankoopmakelaar is, en andersom.
Zo’n enorme rocket science is het nou ook weer niet, dat dat twee totaal verschillende vakken zijn of zo. Het belangrijkste voor een makelaar is dat hij/zij de markt goed kent, dus weet wat er zoals op de markt komt en waar dat voor verkocht wordt. En algemene kennis over het huis-koop-proces. Beide zijn niet anders voor aan of verkopen.
En als ze twee dingen voor je mogen doen, kun je vaak een betere prijs afspreken.
Andre schreef:
11-06-2025 15:49
Als iemand zijn huis verkoopt bij jou aankoopmakelaar dan mag deze jou aankoopmakelaar niet zijn, maar je mag wel bieden en als jij dan de hoogste bieder bent dan heb je geen kosten voor de aankoop.
Dit risico heb je dan toch altijd als je gebruik maakt van een aankoopmakelaar en je niet van tevoren weet welk huis je wilt/kunt kopen? Ik heb daar nooit over nagedacht.

Wij hebben het via de zelfde makelaar gedaan, maar in een andere woonplaats en de makelaar kwam ook nog eens uit een andere plaats (het liep zo). Dus wij hebben dit nooit aan de hand gehad, want die makelaar verkocht niks in het dorp waar we zijn gaan wonen.
Kaatje_Ka schreef:
11-06-2025 14:50
En daarom is het zo'n loze opmerking.
Het is helemaal geen loze opmerking. Wij hadden nl een aankoopmakelaar en toen kwam er een huis te koop waar we erg veel interesse in hadden. Wel bij dezelfde makelaardij en dat gaat dus niet. We hebben toen een andere aankoopmakelaar in de arm genomen.
Wij hebben al 2 keer een huis gekocht dat bij onze aankoopmakelaar te koop stond. Is geen enkel probleem geweest. Biedingen doe je dan gewoon zelf.
Bedankt voor de reacties!

Ik lees hier niet echt bezwaren tegen 1 makelaar voor beide zaken dus.

Ik vroeg het omdat een vriend van mij best fel was op dat belangenverstrengeling stukje. Ik zag het probleem ook al niet zo
Irregular_Choice schreef:
11-06-2025 23:54
Wij hebben al 2 keer een huis gekocht dat bij onze aankoopmakelaar te koop stond. Is geen enkel probleem geweest. Biedingen doe je dan gewoon zelf.
Een aankoopmakelaar moet jou adviseren wat het meest passende zo laag mogelijke bod is. Een verkoopmakelaar wil er juist het meeste uit halen. 2 verschillende belangen bij de verkoop van een woning is niet toegestaan.
Volgens de NVM is dit niet toegestaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven