Huishouden

03-11-2011 13:06 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Sinds dat ik op mezelf woon, samen met mijn vriend, heb ik gemerkt dat ik af en toe moeite heb om na het werk nog boodschappen, koken en het huishouden (zoals stofzuigen, strijken, stoffen etc) te moeten doen. Dit gebeurd dan ook grotendeels bij mij in het weekend.

Bij andere mensen lijkt het altijd van het leiendakje te gaan en daarom vroeg ik me of hoe andere dit allemaal met elkaar combineren.

Misschien dat jullie nog tips hebben?
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 13:57:

[...]

Haha nee.. maar dat is een persoonlijk probleem van mij.. Als ik stofzuig haal ik die voet eraf en dan zit ik met mijn neus zowat op het tapijt. Zie dan onderhand elke haar zitten en dat irriteert me zo.

Terwijl als ik die stofzuiger er snel overheen haal en erbij ga staan, zie je geen haren.. Maar als ik echt goed ga kijken, dan zie ik ze wel..

Dus misschien moet ik wat dat betreft niet te precies zijn.

Je klinkt inderdaad wel erg precies! Misschien na het stofzuigen het licht wat dimmen? Zie je er iets minder van. Ik en vriend werken ook fulltime en hebben een schoonmaakster die eens per week komt. Scheelt enorm, nu hoeven we alleen de boel een beetje bij te houden doordeweeks en natuurlijk op te ruimen, was en handwasjes doen, strijken, boodschappen, koken, afwas, administratie en groot onderhoud/klussen.

Ik zie het echt niet zitten om naast bovengenoemde dingen, een 50 urige werkweek, sport en alle andere dingen die ik graag doe, me ook nog eens druk te maken over de staat van het tapijt, de reinheid van de pot en de laatste keer dat de badkamertegels goed aangepakt zijn. Ben dolblij met onze schoonmaakster!
Ik heb ook een vriend, kat, appartement en fulltime werk. Na het werk doen we dan ook niet zoveel, alleen koken en afwassen (soms alleen afspoelen en volgende dag afwassen als we erg moe zijn). Soms gooi ik nog een wasje in de wasmachine. En na het eten doekje over tafel+aanrecht. In het begin van de zomer soms vluchtig een stofzuiger door het huis omdat de kat dan erg verhaard. Tussendoor nog af en toe toilet + bril vluchtig (doekje over bril en spul in toilet en even borstelen, kost 2 min). Kattenbak als ik hem ruik.

In het weekend zijn we meestal 2 of 3 uur bezig met de rest van het huishouden. En dan doen we afstoffen, vloer stofzuigen (dweilen), toilet + badkamer grondig en alle rommeltjes die zich op verkeerde plekken hebben verzameld opruimen+taak die nodig is.

Wat bij ons wel erg scheelt is dat we naast de supermarkt wonen, dus haast geen tijd kwijt zijn aan boodschappen. Verder zijn we niet zo schoonmakerig. Dus 1x in 2 weken dweilen vinden we prima (want toch nooit schoenen aan in huis). 1x in 2/3 weken bed verschonen prima, want word wel altijd ff gelucht. Strijken doen we haast niet, geen droger en hangen alles netjes op zodat haast alles kreukloos droogt. Tegels in badkamer/toilet maken we schoon zodra we ons eraan storen, en dan spuiten we erg gewoon antikal op en dan afnemen en klaar. Ramen schoonmaken, hoeft alleen aan binnenkant, want glazenwasser doet af en toe hele complex, dus 1x per half jaar ofzo.
Tja, hoe hadden we dat ingedeeld, weet ik niet precies meer. Ik was regelmatig op vrijdagmiddag wat eerder thuis en dan deed ik al zoveel mogelijk. Dan op zaterdagochtend deden we samen de rest van de grote klussen, zoals badkamer, wc, keuken, stoffen, zuigen. De slaapkamer deed ik meestal op dinsdagavond om, met bed verschonen erbij. Woensdagavond doe ik al jaren alle was opvouwen en strijken (nog steeds) en beneden dweilen. Boodschappen deed ik op maandagavond uit mijn werk voor de hele week in 1x en dan vaak op vrijdagmiddag nog even wat lekkere dingen voor het weekend erbij. Stofzuigen deden we toen 2x per week, nu bijna elke dag (met kinderen).

Ik had trouwens wel een soort taakverdeling tussen mij en man gemaakt. Dat hielp ook. Ik voel me ook werkelijk niet verantwoordelijk meer voor de tuin, de auto, de vuilnis, de schuur en zijn overige taken. Als de tuin een zooi is, ga ik er op mijn vrije middag niks aan doen, dat is zijn pakkie-aan. Hij gaat tenslotte (helaas) ook niet staan strijken , ook al valt de berg wasgoed zowat van de strijkplank af. Alleen boodschappen, koken, afwassen, stofzuigen en dweilen doen we allebei, net wie er tijd heeft.

Ik deed trouwens wel elke week de tegeltjes van badkamer, wc en keuken hoor. Wij hebben een badkamer zonder raam en daar slaat dus alles erg neer op de tegels, die daar echt plakkerig van worden (vind ik). De douche doen we idd altijd gelijk na het douchen met een trekker, zodat de glazen deuren mooi blijven.

Strijken doe ik zo min mogelijk, alleen dingen die echt te gekreukt zijn om zo weer aan te trekken. Ik laat shirts en broeken altijd drogen aan de lijn, die hang ik zo netjes mogelijk op, zodat ze ook netjes opdrogen. En de droogkreukjes kun je er dan zo weer uit vegen, bij het opvouwen. Ik heb 2 kinderen en strijk hooguit 5 dingen per week.

De was zet ik altijd 's ochtends aan, dan hang ik het 's avonds op of laat ik de droger draaien. De vaatwasser gaat hier meestal als hij vol is na het avondeten aan, die probeer ik dan 's avonds nog leeg te ruimen (lukt niet altijd).

Bijhouden is het belangrijkste, dan ben je de minste tijd er mee kwijt. Ik heb in mijn nesteldrangweken voor de geboorte van mijn jongste kind de bovenverdieping helemaal opgeruimd en opnieuw ingedeeld en dat hou ik behoorlijk krampachtig bij. Het is er nu eigenlijk altijd netjes (terwijl het voorheen vaak echt een puinzooi was, van stapels te kleine kleren die nog weg moesten, boeken die niet in de kasten teruggezet waren etc.). En het kind is al 2,5 dus dat werkt toch wel, blijkbaar.
..
Gewoon een schoonmaakster nemen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik werk overigens niet hoor, maar in het verleden wel en toen lukte het ook prima met een gezin ernaast.

Moet wel zeggen mijn nu exman was wel een geweldige hulp in de huishouding.

Ik heb in 12 jaar huwelijk de strijkbout zelf niet versleten.

En als ik vrijdag en zaterdag hele dagen gewerkt had met een avond erbij kwam ik thuis in een huis om door een ringetje te halen.

Misschien moet je je verwachtingen ook bijstellen en investeren in een makkelijk bij te houden huis?

Gooi het tapijt eruit en leg er een hygienisch laminaatje in in een gedekte kleur.

Koop een robot stofzuiger. leg overal pakken glorixdoekjes bij de hand ( ik zweer bij die krengen)

En wat denk ik ook belangrijk is, ruim direct op! Maakt het ene stuk overzichterlijker.

1 keer per week boodschappen doen en een planning van je maaltijden maken.

Was plannen op vaste avonden en direct opruimen( gewoon met een kop koffie bij de tv.

Dat soort dingen?

En verwacht niet dat je iedere avond om 20.00 kant en klaar aan de koffie kan zitten.

Als ik om 21.00 klaar en opgeruimd op de bank zit ben ik flabbergasted met een gezin.
Richt je huis minimalistisch in ( stoffen gaat een stuk sneller zonder een hoop tierlantijntjes)

Gooi overbodig zooi de deur uit.

Zoek voor dingen een vaste plek en hou het daar iedere keer na gebruik.
quote:vaintje schreef op 03 november 2011 @ 13:51:

[...]

Zonde joh, niet doen, tenzij je het huishouden doen heel erg leuk vindt...

In principe kost een schoonmaakster minder dan wat jij verdient met dat dagdeel werken.

Ja, je hebt een punt. En het scheelt mij misschien weer stress om wat hulp erbij te hebben voor de grote dingen.

Mijn vriend had iemand gevonden die twee uur wilde poetsen voor 25 euro. Is dit redelijk?

Bij mij doet de schoonmaakster eens per week alles stoffen en stofzuigen, en ze doet de badkamer en het toilet. Klusjes als ramen lappen (binnenzijde) ed doet ze wanneer het zo uitkomt.

Wassen en strijken doe ik dus zelf, alleen in het weekend, 2-3 wasmachines voor 2 personen. Ik strijk alleen bovenkleding, geen dekbedhoezen en dat soort onzin.
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 14:12:

En verwacht niet dat je iedere avond om 20.00 kant en klaar aan de koffie kan zitten.

(ik heb van die buren, een stel van eind 20. je kan de klok gelijk zetten op het schuiven van de stoelen van de eettafel om 6 uur avonds )
quote:[message=10374360,noline]

Als ik om 21.00 klaar en opgeruimd op de bank zit ben ik flabbergasted met een gezin.Ik ben ook blij als ik 21.00 uur haal, en ik heb geen gezin en wel een schoonmaakster. Werk vaak tot 19.30 > naar de supermarkt > koken, eten, afwassen > beetje opruimen, spullen terugzetten, strijken voor de volgende morgen. Als ik dan niet ga sporten, niet dingen hoef te lezen of voorbereiden dan zit ik om 21.30 vaak wel op de bank ja. Heerlijk, maar ik ben dus blij dat ik niet nog meer taken heb naast deze planning.
quote:Bella1 schreef op 03 november 2011 @ 13:30:

[...]

Nee hoor, ik vind dat niet zo simpel gedacht. Ik kan me er ook over verbazen dat stellen zonder kinderen geen tijd hebben om het huishouden te doen...hoe vies wordt het nou?

Ik woon alleen, werk 36 uur per week en heb een kat die er soms een zooitje van maakt. En toch is mijn huis schoon. Inderdaad, doordeweeks ff een wasje draaien, keertje stofzuigen en in het weekend wat uitgebreider. Maar dan ben ik echt niet een hele dag bezig hoor.

En ramen zemen, keukenkastjes of badkamer tegels....daar moet ik maar net zin in hebben. Doe ik echt niet standaard 1 keer per maand..

Misschien pak ik het dan ergens verkeerd aan. Maar waar?

Niet efficiënt genoeg.

Wat doe jij dan allemaal op zo'n avond?
Hoe ziet jou dag / avond er dan uit?
quote:pinks schreef op 03 november 2011 @ 13:44:

Ik ga meestal als ik thuiskom meteen even snel een rondje stofzuigen. Grote dingen (badkamer, toilet, hele huis dweilen, boven stofzuigen, bed verschonen, was) doe ik in het weekend; even een paar uurtjes boos maken op zaterdagochtend en het is ook alweer klaar.

Meestal kook ik een heleboel gerechten op zondagavond en gooi het in de vriezer; rest van de week dus ontdooien en in de oven schuiven. Meteen na het avondeten afwassen en een beetje de keuken - die door de weeks dus nooit echt vies wordt.

Dat is een goede tip, eten op zondag klaar maken.

Kan het wel een keer doen.. Dan hoef ik het alleen nog maar op te warmen. Scheelt ook weer tijd.
Is het niet efficiënt genoeg, of ben je te perfectionistisch en wil je te veel doen? Ik gok dat laatste namelijk ;)
quote:aardappelhoofd schreef op 03 november 2011 @ 14:30:

Is het niet efficiënt genoeg, of ben je te perfectionistisch en wil je te veel doen? Ik gok dat laatste namelijk ;)Ik ook. Leer je vanzelf af
quote:flip123456789 schreef op 03 november 2011 @ 14:03:

[...]

Ik kan me ook echt niet voorstellen dat je hier als stel zonder kinderen moeite mee hebt. Doordeweeks wordt er nauwelijks iets vies, een keertje een wc schoonmaken 's avonds, stofzuigen en een wasje draaien is toch niet zo'n ramp? En dan in het weekend wat extra's doen, je bent nog met zijn tweeën ook. Ik heb 2 kinderen waarvan eentje pas 2 is en dus echt alles vies maakt, ik werk 34 uur per week (kinderen zijn dan bij ons thuis met oppas, dus het huis blijft niet schoon), heb een huis van 300 m2 en ik doe het huishouden en de kinderen vrijwel helemaal in mijn eentje. Niet dat ik mezelf nou zo goed vind, maar als dat al lukt, hoe moeilijk kan het dan zijn om als werkend stel zonder kinderen je huis bij te houden?

Je hebt er moeite mee om 's avonds iets te doen, maar eigenlijk heb je dus gewoon geen zin. Dus wat je kan doen, is:

1. jezelf een schop onder je kont geven

2. een schoonmaakster zoeken

3. 36 uur gaan werken zodat je elke 2 weken een dag vrij hebt en je helemaal los kan gaan in het huishouden.

Ik kak in s'avonds, dat is een ding wat zeker is. Het probleem bij mij is dat ik meteen door moet gaan en niet even rustig moet gaan zitten. Daarom dat ik meteen na mijn werk boodschappen doe en ga koken.. ,de vaatwasser aan zet en dan heb ik het weer gehad eigenlijk.

Maar dan moet ik nog stofzuigen, mijn vriend zover krijgen dat hij de tafelschoon maakt. Natuurlijk ook even de katten aandacht geven..en de kattenbak uitvissen. De was draaien is geen probleem, meestal doe ik dat voordat ik naar bed ga.. En eigenlijk moet ik ook nog strijken. En dat laat ik meestal maar zitten dan. De kleding is dus wel schoon, alleen niet gestreken.

Dus misschien moet ik dan minder strijken?? Dat is eigenlijk het grootste probleem op dit moment.
Een wc poetsen( dat die ik elke dag) kost mij 5 minuten.

En dan heb ik de tegel sen alles gedaan, scheut chloor in de pot en klaar.

Beneden mijn huis stofzuigen met de franse slag echt hooguit 10 minuten ( en dan doe ik de plinten mee) met hoeken en kanten erbij een goed kwartier.

Rondom stoffen beneden, 10 minuten( lang leve de glorixdoekjes)

De keukenkastjes zemen ook hooguit 10 minuten, met een stofzuiger nog even door de lades heen en regelmatig een kastje weer ordenen( doe ik vaak tijdens het eten koken, de aardappels worden niet sneller gaar als ik er naar blijf kijken)

Koelkasten doe ik 1 keer in de twee weken helemaal grondig( weekendklus)

Nou ja, zo ongeveer.
quote:iry schreef op 03 november 2011 @ 14:05:

Strijk is ook mijn grootste probleem.

En ik maak ook te veel door de was te lang in de wasmachine te laten zitten.

Soms een aantal uren en dat is killing natuurlijk.

Maakt meer strijk dan dat je het er direct uit haalt, ook direct uit de droger enzo/ Beter ophangen.Mam zei daar ook een keer iets over ja, te lang in de droger laten zitten. Die zei dat ik het beter meteen kon opvouwen, zodat er minder kreukels in zitten en dus hoef je minder lang te strijken.
Tshirts enzo kan je beter nat uithangen ipv in de droger. Scheelt stroom en als het nat hangt trekken de kreukels er vanzelf uit.
quote:aardappelhoofd schreef op 03 november 2011 @ 14:30:

Is het niet efficiënt genoeg, of ben je te perfectionistisch en wil je te veel doen? Ik gok dat laatste namelijk ;)

ik ook...en eerlijk is eerlijk, toen ik net samenwoonde (heeeeel lang geleden, was net 22) was ik ook zo perfectionistisch. Zelfs zo erg dat ik er overspannen van werd. Ging op zaterdag de stad niet in voordat het huis van boven tot onder schoon was.

Nu ben ik 40, woon alleen en kan me niet meer zo druk maken als er stof op de kast ligt.

@ TO: Wat doe ik op een avond...tja, valt wel mee hoor. Meestal ga ik na het eten en afwassen ff met de swiffer door het huis ivm kattenharen. Voordat ik naar mijn werk ga 's ochtends, doe ik ff de kattenbak en de wc (inderdaad, met chlorix doekjes!!) en de wasbak in de badkamer. En soms doe ik 'avonds een wasje draaien of opvouwen.

In het weekend ff goed stofzuigen en dweilen (fijn, kattepootjes op laminaat) en om de week het bed verschonen.

Zoals ik al zei, badkamer, ramen en keuken maak ik schoon als ik me eraan ga storen...

Trouwens, ik kook vaak voor 2 dagen, en meestal pasta/rijst/roerbak en soms een kant en klaar maaltijd of maaltijdsalade. Scheelt ook weer tijd.
Ik werk maar 4 dagen per week dus ik hou het altijd bij. Maar nu ik zwanger ben word dat wel minder, last van mijn bekken. Nu gebeurt het dus voornamelijk in het weekend. Op zondag draai ik altijd de was en de badkamer doe ik eens in de 2 weken op mijn vrije dag. Afstoffen doe ik gewoon helemaal niet, ondankbaar werk en als ik het echt te erg vind worden haal ik er een doekje overheen. En nee, het is niet zo dat de vlokken rondvliegen hoor. De stof valt best mee hier. Stofzuigen doe ik als het nodig is en zo is dat met wel meer dingen. Als ik zie dat het nodig is doe ik het, ik heb geen vaste dagen voor iets. Alleen beddengoed doe ik om de week en dan dus de badkamer.

Keuken volledig uitsoppen gebeurt eens in het jaar ofzo...en iemand noemde hier de auto wassen? Daar heb je zo'n apparaat voor dat naast de benzinepomp staat :P
quote:Maja82 schreef op 03 november 2011 @ 14:30:

Hoe ziet jou dag / avond er dan uit?

Rond een uur of 7 gaat de wekker, rond half 8 ga ik fietsen naar mijn werk, nadat ik natuurlijk de katten van eten en drinken heb voorzien en eten klaar heb voor mijn werk.

Dan werk ik tot kwart voor 5, rond 5 uur sta ik denk ik ongeveer bij de supermarkt. Ben ik binnen een kwartier als het niet druk is wel weer uit. Rond half 6 ben ik thuis, ruim ik de boodschappen op en ga ik koken. Dan eten natuurlijk, alle vaat opruimen en vaatwasser aanzetten. Katten eten geven en de kattenbak schoon scheppen. 2 keer in de week doe ik de kattenbakken helemaal reinigen. Dus ook wassen etc. Heb 2 kattenbakken. Daarna pak ik de stofzuiger, dus alles zuigen, dan dweilen. Tafel schoonmaken, we hebben een glazentafel. Dan als ik het kan opbrengen wat strijken. Dan de wasmachine inruimen en dan is het wel weer bedtijd.
Ik zou ook het tapijt vervangen voor laminaat.

stofzuigen is eens in de 3 dagen toch ook wel oké?

En wat doet je vriend als hij thuis komt?

En wassen? dat zijn toch een keer 2 a 3 trommels per week, zoveel tijd gaat daar toch niet in zitten dat je dagelijks een trommel aan moet zetten? Of hebben jullie / hij / jij fysiek zwaar werk?

en minder strijken, dat sowieso!

(dagelijks strijken, dat vind ik echt maf, zoveel kleren heb ik niet eens)
doe je dat werkelijk iedere dag??????? Ik zou om te beginnen eens de swiffer proberen, en dan in het weekend stofzuigen en dweilen!

Tip voor de kattebak: Siliconenkorrels!!!!!! Echt superspul. Je gooit 1 zak in de schone kattebak, iedere dag de keutels eruit scheppen. Na 3 weken gooi je de hele bak leeg, en doe je een nieuwe zak erin. Ik vind het echt ideaal. Scheelt een heleboel werk en sjouwen, en je ruikt de bak niet!!! Aan het eind misschien iets, maar dan gooi ik er wat van dat kattebak verfrisser op. De siliconenkorrels absorberen de urine.

Enne...ik zou een andere tafel kopen
Onderzetters voor op de salontafel, dan hoef je hem toch niet dagelijks meer te doen.

En overdag alufoli er op. dan leert het kitten meteen af om er overheen te banjeren.
quote:Mariette112 schreef op 03 november 2011 @ 14:45:

[...]

Rond een uur of 7 gaat de wekker, rond half 8 ga ik fietsen naar mijn werk, nadat ik natuurlijk de katten van eten en drinken heb voorzien en eten klaar heb voor mijn werk.

Dan werk ik tot kwart voor 5, rond 5 uur sta ik denk ik ongeveer bij de supermarkt. Ben ik binnen een kwartier als het niet druk is wel weer uit. Rond half 6 ben ik thuis, ruim ik de boodschappen op en ga ik koken. Dan eten natuurlijk, alle vaat opruimen en vaatwasser aanzetten. Katten eten geven en de kattenbak schoon scheppen. 2 keer in de week doe ik de kattenbakken helemaal reinigen. Dus ook wassen etc. Heb 2 kattenbakken. Daarna pak ik de stofzuiger, dus alles zuigen, dan dweilen. Tafel schoonmaken, we hebben een glazentafel. Dan als ik het kan opbrengen wat strijken. Dan de wasmachine inruimen en dan is het wel weer bedtijd.

Elke dag???

Als je 1 avond per week vrijhoudt voor boodschappen ben je op andere dagen eerder thuis. (En spaar je vaak ook nog geld uit!)

Dweilen kan best 1 keer per 2 weken, althans bij ons, stofzuigen (laminaat!) 3 keer per week. Soms swiffer ik tussendoor, AH heeft goedkope eigenmerk stofdoekjes.

Tafel dagelijks afnemen is wel fris, maar ik zou die glazen tafel wegdoen haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven