IKEA schapenvacht weer als nieuw?

maandag 9 januari 2012 om 17:20
Ooit van die mooie donzige geelwitte schapenvachtjes gekocht bij IKEA, maar van de mooie kleur en het zachte is weinig meer over. Is het mogelijk om zo'n vachtje terug in de oorspronkelijke staat te brengen? Heb het al geprobeerd met lanoline en een wolwasmiddel, maar het is alleen maar vettig geworden. Heb het geprobeerd uit te kammen maar het ziet er bij lange na niet zo puur meer uit als toen ik hem kocht. Grijzig, pluizig en vet. Sta nu op het punt om ze ( het zijn er 2) weg te gooien, tenzij iemand de gouden tip heeft.
maandag 9 januari 2012 om 17:31
Ik ken het! Maar ze mogen gewoon in de wasmachine hoor. 30 graden en niet teveel wasmiddel. Ook laag toerental laten centrifugeren. Ennnn verrassing: niet in de droger. even op de verwarming gooien, maar niet te heet want anders gaan de haartjes krullen! (geloof me)
Als ie droog is even borstelen en hij is weer als nieuw!

maandag 9 januari 2012 om 17:32

maandag 9 januari 2012 om 18:01
quote:twangel schreef op 09 januari 2012 @ 17:31:
Ik ken het! Maar ze mogen gewoon in de wasmachine hoor. 30 graden en niet teveel wasmiddel. Ook laag toerental laten centrifugeren. Ennnn verrassing: niet in de droger. even op de verwarming gooien, maar niet te heet want anders gaan de haartjes krullen! (geloof me)
Wordt ie dan weer lekker zacht?
Want die van mij is ook ''uitgedroogd'' zeg maar.
Wordt ie dan weer lekker zacht?
Want die van mij is ook ''uitgedroogd'' zeg maar.
maandag 9 januari 2012 om 18:27
maandag 9 januari 2012 om 19:31
quote:twangel schreef op 09 januari 2012 @ 17:31:
Als ie droog is even borstelen en hij is weer als nieuw!Heb ik gedaan, maar toch lelijke slierten geworden. Misschien omdat ik er met het borstelen niet doorheen kwam, grote klittenbende.
Als ie droog is even borstelen en hij is weer als nieuw!Heb ik gedaan, maar toch lelijke slierten geworden. Misschien omdat ik er met het borstelen niet doorheen kwam, grote klittenbende.
maandag 9 januari 2012 om 19:56
Ik was die van mij zeker één keer per jaar op een lage temperatuur met een wolwasmiddel (nee, dat gebruik ik niet voor mijn haar, maar een schapenvacht is toch echt van wol!) op een wolwasprogramma. Meestal doe ik dit wel op een mooie zomerdag zodat 'ie daarna lekker in de zon kan drogen. Hij blijft echt hartstikke mooi en zacht.
Vermijd zeep, hiervan gaat wol vervilten.
Vermijd zeep, hiervan gaat wol vervilten.

dinsdag 10 januari 2012 om 08:39

donderdag 12 januari 2012 om 13:46
quote:Ratteke schreef op 10 januari 2012 @ 08:39:
Of je koopt 2 lnieuwe lekkere zachte en schone vachtjes.
Waar gebruik je die dingen eigenlijk voor? Ik heb ze vaak zien liggen, lekker zacht idd maar liggen ze op de bank? Voor de open haard? In de gang? In bed? Slaapplaats voor hond of kat? Dat laatste zou bij mij thuis gebeuren.Bij mij lagen ze op de vloer in de slaapkamer. Heel mooi als ze nieuw zijn, maar na een paar jaar zijn ze vies en grauw en zit al het superzachte wol in klitten. Ik denk dat ik ze toch maar weg ga gooien. Vraag me alleen af hoe IKEA ze zo mooi krijgt. Zal wel een of ander chemisch proces zijn.
Of je koopt 2 lnieuwe lekkere zachte en schone vachtjes.
Waar gebruik je die dingen eigenlijk voor? Ik heb ze vaak zien liggen, lekker zacht idd maar liggen ze op de bank? Voor de open haard? In de gang? In bed? Slaapplaats voor hond of kat? Dat laatste zou bij mij thuis gebeuren.Bij mij lagen ze op de vloer in de slaapkamer. Heel mooi als ze nieuw zijn, maar na een paar jaar zijn ze vies en grauw en zit al het superzachte wol in klitten. Ik denk dat ik ze toch maar weg ga gooien. Vraag me alleen af hoe IKEA ze zo mooi krijgt. Zal wel een of ander chemisch proces zijn.

donderdag 12 januari 2012 om 15:19
Bij mij liggen ze op de bank. Heerlijk warm en zacht en mijn bank blijft er ook erg mooi bij moet ik zeggen. Ik heb ze nog nooit gewassen, wel flink gekamd en ik klop ze elke week stevig uit.
Tja, op zich is het te verwachten dat als je iets wits met een hoge pool (in dit geval het wol) op de grond legt, dat het er dan na een aantal jaar niet meer als wit uitziet. Die van mij op de bank zijn niet meer zo pluizig, maar nog wel steeds wit.
Probeer het wassen anders nog een keer. Misschien worden ze in ieder geval wit. Dat pluizige kan je misschien nog overheen komen.
Tja, op zich is het te verwachten dat als je iets wits met een hoge pool (in dit geval het wol) op de grond legt, dat het er dan na een aantal jaar niet meer als wit uitziet. Die van mij op de bank zijn niet meer zo pluizig, maar nog wel steeds wit.
Probeer het wassen anders nog een keer. Misschien worden ze in ieder geval wit. Dat pluizige kan je misschien nog overheen komen.

donderdag 12 januari 2012 om 15:29
quote:schouderklopje schreef op 12 januari 2012 @ 15:19:
Bij mij liggen ze op de bank. Heerlijk warm en zacht en mijn bank blijft er ook erg mooi bij moet ik zeggen. Ik heb ze nog nooit gewassen, wel flink gekamd en ik klop ze elke week stevig uit.
Probeer het wassen anders nog een keer. Misschien worden ze in ieder geval wit. Dat pluizige kan je misschien nog overheen komen.Ja ik vind het jammer dat dat hele zachte eraf gaat. Dan denk ik: het is toch een natuurproduct waar verder niet echt iets mee gebeurt: het ligt gewoon op de grond. Natuurlijk komen er stof en haren op en dus wordt het viezer, maar volgens mij is er niemand die ze door te wassen weer in de oorspronkelijke staat krijgt. En alleen dan vind ik ze mooi. Anders zijn het in mijn ogen gewoon ordinaire wollen matjes.
Probeer het wassen anders nog een keer. Misschien worden ze in ieder geval wit. Dat pluizige kan je misschien nog overheen komen.Ja ik vind het jammer dat dat hele zachte eraf gaat. Dan denk ik: het is toch een natuurproduct waar verder niet echt iets mee gebeurt: het ligt gewoon op de grond. Natuurlijk komen er stof en haren op en dus wordt het viezer, maar volgens mij is er niemand die ze door te wassen weer in de oorspronkelijke staat krijgt. En alleen dan vind ik ze mooi. Anders zijn het in mijn ogen gewoon ordinaire wollen matjes.
donderdag 27 maart 2014 om 20:15
Ik up even dit topic want ik heb ook zo'n schapenvachtje van Ikea en die van mij is helemaal vergeeld en gewafeld geworden.. 
Heb em ooit een keer gewassen (was wijn overheen gegaan) en daar is ie niet echt mooi uit gekomen..
Iemand een tip zodat ie weer lekker zacht en vooral ook weer wit wordt? Baking soda misschien?

Heb em ooit een keer gewassen (was wijn overheen gegaan) en daar is ie niet echt mooi uit gekomen..
Iemand een tip zodat ie weer lekker zacht en vooral ook weer wit wordt? Baking soda misschien?
donderdag 27 maart 2014 om 23:07
Van een schapenboerin op Texel kreeg ik de tip om een wollen kleed buiten in de sneeuw te gooien als je het weer mooi schoon en wit wilt krijgen. Maar dat heb ik deze winter niet uit kunnen proberen, en welke theorie er achter zit, weet ik ook niet.
Wij hebben ook zo'n vacht van Ikea. Lang geleden had ik er ook al een, en die ging na het wassen weer kroezen, wat ik niet verwacht had. Ze worden blijkbaar inderdaad stijl gemaakt op een kunstmatige manier. De huidige vacht ligt voor het bed van mijn zoontje, en wij liggen er altijd op als we hem instoppen: dan blijven we even naast hem liggen tot hij slaapt. Daardoor is de wacht wel aan het vervilten; dat is ook een natuurlijk proces en niet om te draaien. Aan de andere kant: hij is al een jaar of 3 iedere dag in gebruik, dus vervangen mag over een jaar toch wel ofzo. Je kan niet verwachten dat hij bij intensief gebruik altijd even mooi blijft als toen je hem kocht...
Wij hebben ook zo'n vacht van Ikea. Lang geleden had ik er ook al een, en die ging na het wassen weer kroezen, wat ik niet verwacht had. Ze worden blijkbaar inderdaad stijl gemaakt op een kunstmatige manier. De huidige vacht ligt voor het bed van mijn zoontje, en wij liggen er altijd op als we hem instoppen: dan blijven we even naast hem liggen tot hij slaapt. Daardoor is de wacht wel aan het vervilten; dat is ook een natuurlijk proces en niet om te draaien. Aan de andere kant: hij is al een jaar of 3 iedere dag in gebruik, dus vervangen mag over een jaar toch wel ofzo. Je kan niet verwachten dat hij bij intensief gebruik altijd even mooi blijft als toen je hem kocht...

woensdag 9 augustus 2017 om 16:10
Die van Ikea hebben een leren achterkant, dus het gaat om dode schapen. Nou vroeg ik me onlangs af waar al die dode schapen vandaan komen, want ze verkopen die vachten wereldwijd en dat zijn echt enorme hoeveelheden schapen!herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 14:44Weet iemand hoe die vachtjes geproduceerd worden? Ik vind ze ook leuk, maar mijn "dierenleed-argwaan"komt steeds boven drijven.
Ik maak ze wel eens zelf, via een schaapsscheerder koop ik dan een geschoren vacht (zonder huid) en daar vilt ik dan een wollen achterkant op. Maar het is erg erg erg erg erg bewerkelijk en kost veel tijd. Voordeel is wel dat ik dan een diervriendelijke schapenvacht heb. Ik krijg ze zelf overigens NOOIT zo zacht als die van Ikea, dus daar zal ook wel iets onnatuurlijks mee gebeuren. Schapen in de wei zijn ook niet zo zacht als die vachten in de winkel.
Schoonmaken doe ik in de winter als er sneeuw ligt of als het mistig is buiten. Dan laat ik ze buiten liggen, wol is zelfreinigend (tot op zekere hoogte).