Inrichting probleem woonkamer

20-10-2021 21:51 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ja probleem is wat overdreven, ik zal het even uitleggen. Wij hebben vorige week de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. We hebben nu een woonkamer die ruim te noemen is, ook een aantal grote meubels besteld voor hierin. In ons vorige huis hadden we een kleinere woonkamer van 3,5 m breed bij 5 m lang. We hadden dan de bank tegen een muur staan en dan de tv en tv-meubel aan de muur ertegenover.

Nu hebben we een woonkamer van 5,3 m breed en 8 meter lang. Een deel van de woonkamer is ook 8 m breed, waar de eethoek staat. Qua inrichting zijn er vrij weinig opties door de plaats van de keuken,  schuifpui en deuren. De tv hangt aan een muur en de bank hebben we weer daartegenover gezet. Echter, omdat de woonkamer zo breed is zit er nog een stuk van 1,5 m achter de bank en voor een deel een stuk van 4,5 m. Ik vind dat je zo niet zo'n gezellige zithoek kan maken, omdat je zo'n open ruimte achter je hebt en de verdere ruimte ook best groot is. Alle meubels staan er al en ik ben ook al enthousiast aan de slag geweest met de styling (sauzen, vloerkleed, lijsten aan de muren, acessoires). Maar nog steeds vind ik het dus geen gezellige zithoek. Een kast o.i.d. achter de bank plaatsen kan dan weer niet qua ruimte en de bank toch tegen de tegenoverliggende muur is ook geen optie.

Hoop dat het niet een te vaag verhaal is. Iemand ideeën hoe ik er toch een gezellige zithoek van kan maken?
Alle reacties Link kopieren
Kroonluchters er in, balzaal van maken :high5:
Ik kan het niet echt voor me zien aan de hand van je beschrijving, maar bij de laatste Kopen zonder Kijken aflevering hadden ze ook een heel grote woonkamer, en werd er een room-divider geplaatst met open haard. Zou dat iets kunnen zijn?

https://www.haveverwarming.nl/media/Unt ... _gas_2.jpg
Alle reacties Link kopieren
ik ben niet zo goed met afmetingen en ruimtelijk inzicht.. maar is een smalle sidetable die je tegen de achterkant van de bank aan zet geen optie? Als je daar dan grotere decoratie opzet voelt het misschien wat knusser?
Alle reacties Link kopieren
Een paar mooie grote/hoge planten achter de bank?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Waarom kan er geen kast achter de bank?
Ik zou een groot, lang dressoir doen, die zijn ook minder diep dan een "gewone" kast.
Alle reacties Link kopieren
In tijdschriften en op Pinterest kamers zoeken die je leuk vindt. En gewoon schuiven, verven, uitproberen....
"Ah! Tu vois que ce n'est pas drôle!!"
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook pas verhuisd en de woonkamer heeft zo'n beetje hetzelfde oppervlak. Bij ons staat de bank wel zo ongeveer zoals jij zegt. Wel hebben wij een vrij grote hoekbank zodat het gedeelte waar de bank staat wat knusser, intiemer wordt. De hoekbank staat dus zo'n beetje in het midden in de kamer. Idd beetje moeilijk uitleggen zo. Achter de bank is bij ons ook ongeveer 1,5m over, misschien nog iets minder. Daar staat wel een grote buffetkast, past prima. Lege hoeken in de kamer heb ik wat opgevuld met grote planten op krukjes ed, maakt de kamer meteen een stuk gezelliger. Ook een vrij grote plant achter het zijstuk van de bank, verbreekt mooi. Het is dat de vorige bewoners deze opstelling met bank ook zo ongeveer hadden, zelf had ik dit niet bedacht zo geloof ik :P .
Alle reacties Link kopieren
Ik kan het ook moeilijk voor me zien. Is het zo’n soort vorm maar dan ruimer? Heb je geen plattegrond?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst in zo’n programma met home make overs dat ze van die sidetables achter de bank hadden geplaatst (ongeveer net zo hoog of iets hoger dan de bankleuning) en daar dan wat gezelligs opzetten zoals planten/lampen/kaarsen etc, die sidetables zijn toch vaak wat smaller dan bijv een dressoir. Dus misschien is dat nog iets.
Zonder tekening is het wat lastig voor te stellen. Maar in z'n algemeenheid: in zo'n grote kamer helpt het om niet alles tegen de muren zetten. Als je dat wel doet, staat alles enorm ver uit elkaar.

Kan de televisie dichterbij? Of kan de bank nog verder naar de televisie toe zodat er wél goed iets achter past? En kies een kleed wat net iets kleiner is dan het formaat zithoek dat je wilt, dan zet je daar alles op en dan voelt 't al aardig als een mooi hoekje.

En die tip van 'n paar grote planten vind ik ook tof.

Zoiets vind ik mooi. https://nl.pinterest.com/pin/2040762322577202/
Alle reacties Link kopieren
Zelfde probleem hier. Ik heb nu sidetables achter de bank. 2 stuks naast elkaar, net zo breed als de bank is, en net zo hoog als de rugleuning. Was even zoeken naar winkel waar ze die maat hadden. Uiteindelijk bij kwantum perfecte maat en look. Lantaarn er op, planten, stapel tijdschriften, kattenmandje, staat heel gezellig!
Alle reacties Link kopieren
Luchtig schreef:
20-10-2021 21:54
Kroonluchters er in, balzaal van maken :high5:
Dat is precies wat ik dacht. Ik kom bij antiekzaken ook nog wel eens heel mooie tafels tegen, voor 16 stoelen. Als ik die in mijn huiskamer zet, moet de bank weg, maar als het kan….
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Het was handiger geweest als ik een plattegrond had haha. Die heb ik helaas niet want ons huis heeft nooit op funda gestaan. Misschien kan ik er morgen even 1 tekenen en dan even een foto ervan plaatsen.

@Olivehoover Heel mooi maar in ons geval niet mogelijk helaas. Of ja, niet om dit 'probleem' op te lossen.

@Polarvide, sidetable heb ik ook aan gedacht maar is erg klein achter onze kollosale bank. Misschien dan 2 naast elkaar zoals Storybrooke en Mia51 zeggen.

@Pimpom, planten altijd leuk maar dan moet het wel ergens op staan.

@Zanahoria, er staat al een dressoirkast achter de bank. Dan niet direct erachter, maar tegen de muur 1,5 m erachter. Als we die weghalen is de muur weer leeg en om hem direct achter de bank te zetten is hij te kort voor.

@Hunniebunnie: ik ben inderdaad flink aan het pinteresten maar schuiven is dus niet echt een optie omdat er qua indeling niet zoveel mogelijk is.

@Hen70, klinkt goed inderdaad. Ik denk dat het probleem bij ons ook is dat er nog een eethoek achter zit en dat deel heeft dus niet 1,5 m maar 4,5 m ruimte erachter.

@madamecannibale: Ik snap dat het met een beschrijving wat onduidelijk is. Het is wel ongeveer zo'n vorm maar waar de keuken is op die plattegrond staat onze eethoek. Onze bank staat waar de eethoek staat met de tv aan de rechter muur. Waar de zithoek is op de plattegrond zit onze keuken ongeveer. Inderdaad wel ruimer. Ik zal even kijken of ik morgen een plattegrond kan tekenen en plaatsen.

@Storybrooke: Dat is misschien wel wat, dank je! Heb je heel toevallig een foto daarvan? Of welk programma was dat?

@fiepmies: Ik denk de bank inderdaad toch wat naar voren zetten. Dat plaatje is erg mooi maar die kamer is minder lang en heeft een stuk minder ruimte achter de bank.

@Mia51: Dat klinkt erg leuk! Ik ga eens kijken of dat ook wat voor ons is. Bedankt voor het idee!
Alle reacties Link kopieren
Een redelijk platte kast achter de bank met leuke dingen erop op handhoogte plaatsen. Of juist heel gedurfd een boekenkast tot aan het plafond. Dit kan een heel leuk effect geven en vult die leegte op.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van hoeveel ruimte er is, daarbij een schermerlamp en zelfs nog fauteuil in de hoek ernaast. Zie het niet als een 'probleem' maar extra mogelijkheid. Achter je bank bevindt zich als het ware de bibliotheek wat een min of meer aparte unit is.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Doe inderdaad maar een plattegrond, want zoals je het nu beschrijft vind ik de indeling niet heel logisch klinken (zithoek tussen eettafel en keuken in, zithoek bij het verspringende gedeelte).
Ik zie het niet voor me.

Wij hebben een grote hoekbank en die staat overal vrij in de ruimte. Daardoor achter de bank nog veel ruimte waar twee grote vierkante kasten staan tegen de muur en er zou plek zijn voor een eetkamertafel, echter die staat bij ons in een ander deel van de woonkamer. Wij hebben dus veel ruimte tussen bankrug en de muur, maar het ziet er niet raar uit, ook niet leeg of saai.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 21-10-2021 11:50
15.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje zoals bij ons. Wij hebben er wel een kast achter staan (boekenkast) en ik denk dat de ruimte nog wel iets minder dan 1,5 m is. We kunnen er ook gewoon nog tussendoor lopen. En op het brede stuk hebben we een hele grote plant staan. Kan prima. Maar zonder plattegrond of foto’s weet ik natuurlijk niet of het bij jullie echt hetzelfde is.
Zomaar nieuwsgierig waarom je de keuken niet hebt zoals op de plattegrond hierboven?

Anyway, ik zou zithoek en eethoek omwisselen, dan heb je een extra muur waar de bank (of tv) deels tegen aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Als je achter de bank 1,5 meter hebt kan je een kast van 50 cm diep tegen de muur zetten, en dan heb je nog een meter om tussen de bank en de kast door te lopen. Eventueel schuif je de bank nog zo'n 20-30 cm richting de televisie. Kan makkelijk in zo'n brede kamer.
Alle reacties Link kopieren
Haal er een architect bij die een stuk of drie opties voor je uittekent en er een 3d video van maakt zodat je er doorheen kan lopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Begrijp ik goed dat eigenlijk het "enige" probleem is dat de bank los in de ruimte staat ipv tegen een muur?

Wij hebben een grote hoekbank die middenin de woonkamer staat. Met aan de ene kant een eettafel, aan de andere kant een dressoir. Het is helemaal niet raar. De bank is echt de eyecatcher van de woonkamer. Bij ons is dit juist veel mooier dan tegen een muur.

Overigens zou ik in jouw situatie misschien eerder de eethoek en zithoek omwisselen zodat de eethoek dichter bij de keuken zit.
Alle reacties Link kopieren
Oké hij is erg slecht getekend en de verhoudingen kloppen niet echt maar voor het idee van de indeling:
https://ibb.co/tmhDyQ2

De ingekleurde balkjes zijn deuren/schuifpui.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zit je eethoek 12 meter van je keuken vandaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven