Kallax kasten stapelen

03-10-2017 20:42 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje voor de handige forumleden hier.

Ik heb het idee om een roomdivider van een kallax kast te maken.

Deze is natuurlijk makkelijk te realiseren maar ik wil eigenlijk een hogere dan de standaard maat.

De bedoeling is dat hij beetje afmeting plafond-vloer krijgt (mag wel ietsje afwijken)

Ik had bedacht om 3 kastjes 77x 77 te gebruiken en dan nog wielen eronder.

Maar hoe kan ik dit stapelen en goed op elkaar bevestigen. Kan dit met lijm?? Ik heb hier dus geen verstand van.

Iemand tips of ideeën over? Als het überhaupt al kan :)
Is dat de 4x4 vakken kast?
Lijm of kit kan, lijkt me wel stevig genoeg.
yoshe schreef:
03-10-2017 20:43
Is dat de 4x4 vakken kast?
Lijm of kit kan, lijkt me wel stevig genoeg.

2x2 denk ik. Ik zou geloof ik eerder een 5x5 verbouwen, dan zit je ook niet met dubbele dikke planken middenin (die normaal aan de buitenkant zitten).
Volgens google is dat de 2x2 vaks. Heb je ze al in huis?
Anders zou ik kiezen voor een 2x4 en een 2x2. En geen wieltjes.

Oh crosspost :)

Als je geen katten of kinderen hebt zou ik overwegen ze gewoon los te stapelen.

De 4x4/5x5 krijg je een wandbeugel bij meegeleverd, ik weet niet of dat bij de 2x4 ook zo is.
anoniem_325127 wijzigde dit bericht op 03-10-2017 20:49
44.83% gewijzigd
Ik heb er 3 op elkaar. 28 vakjes totaal. Je kan ze gewoon stapelen zonder lijm. Door het gewicht in de kasten blijft alles wel op z'n plaats. Ik gebruik het als kledingkast. Ik vraag me wel af of de pootjes dat gewicht kunnen houden.
safrat schreef:
03-10-2017 20:48
Ik vraag me wel af of de pootjes dat gewicht kunnen houden.

Pootjes? Standaard zitten er geen pootjes onder.
Tr0tter schreef:
03-10-2017 20:51
Pootjes? Standaard zitten er geen pootjes onder.
To wil er pootjes onder. Wieltjes eigenlijk. Wat wel een mogelijkheid is, maar misschien niet met dat gewicht.
Ik zou er gewoon flinke schroeven doorheen jassen. Je wil niet dat er ooit een ongeluk mee gebeurt.
Ik wilde zelf de 4x4 en daar eventueel 2x4 bovenop. Ik ben toen maar gewoon eens met de 4x4 begonnen en die is groot genoeg als devider.
Super bedankt zover lijn of kit moet dus werken.

Ik was idd van de 2 x 2 vlaks uit gegaan ik wil namelijk aan beide zijde van de muur een kast dus dan is 77 cm breed een mooi formaat.

De bedoeling is dat ik de onderste 4 gebruik met manden voor spullen en dan de bovenste decoratief.

Ik heb (kleine) kinderen dus het moet wel goed stevig zijn.

Reden van de wielen is omdat ik het a erg leuk vind staan. B ik er dus weer wat cm mee win en c ik als ik visite krijg of eters ik de kasten even weg kan zetten (het is de scheiding van de woonkamer/keuken)
loetje84 schreef:
04-10-2017 07:23
De bedoeling is dat ik de onderste 4 gebruik met manden voor spullen en dan de bovenste decoratief.

Ik heb (kleine) kinderen dus het moet wel goed stevig zijn.

Dan zou ik toch eerder voor de 4x2 kiezen, al dan niet met een 1x2 of 2x2 er bovenop. Hoe minder je zelf moet plakken des te steviger het wordt.
Ik had een Kallax kast als roomdivider tussen woonkamer en keuken, maar vond die met 4 (of 5) vakken hoog genoeg. Je kunt er niet meer overheen kijken en de spullen op het aanrecht waren niet meer zichtbaar als ik in de kamer zat.
Let even op het gewicht dat de wielen kunnen dragen.
Ik wilde wielen onder fruitkistjes en het was nog niet zo simpel om wielen te vinden die meer flink wat gewicht konden hebben. Uiteindelijk staan de fruitkistjes zonder wielen in de kamer.
dolfine wijzigde dit bericht op 04-10-2017 10:35
Reden: typefouten
0.11% gewijzigd
Los van de stevigheid vraag ik me af of het wel mooi zal staan, aangezien de buitenranden van de kast dikker zijn dan de binnenranden. Je ziet dus wel dat het niet 1 geheel is. Dan zou ik eerder een 2x4 doen en dan een mooie plant/vaas/fotolijst of zoiets er bovenop.
ijstaart schreef:
04-10-2017 08:33
Los van de stevigheid vraag ik me af of het wel mooi zal staan, aangezien de buitenranden van de kast dikker zijn dan de binnenranden. Je ziet dus wel dat het niet 1 geheel is. Dan zou ik eerder een 2x4 doen en dan een mooie plant/vaas/fotolijst of zoiets er bovenop.

Precies, dat zei ik ook al. :)
Ik denk dat je een hoge en onstabiele kast krijgt, zeker met wieltjes eronder.

Wij hebben de 4x4 met daarboven de 4x2 dat is ongeveer de hoogte die jij wilt, maar ik vind het niet echt een stevige kast. Hij blijft wel staan maar we hebben dan ook geen kinderen waar we rekening mee moeten houden.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Ik zou ze schroeven. En met kleine kinderen zou ik m toch aan de wand vastzetten. Eén keer klimmen en je kast ligt om en je kind plat. En nee geen wielen. Als het verplaatsbaar moet zijn kun je beter iets anders nemen.
Trouwens , de kast kan maar heel weinig gewicht hebben Max belasting 13 kilo.
Hmmm oké. Ja het moet wel echt hufterproof zijn want ik heb 2 jongens.

Ken je dat... dat je een bepaald plaatje in je hoofd hebt en dat dan perse wilt 😂

Wellicht zal inderdaad iets lager ook wel mooi zijn.
Tr0tter schreef:
04-10-2017 08:39
Precies, dat zei ik ook al. :)
Oh ja, ben nog niet helemaal wakker geloof ik
nina1966 schreef:
04-10-2017 08:58
Trouwens , de kast kan maar heel weinig gewicht hebben Max belasting 13 kilo.
Dat is per vak. Je kan aardig wat kilo's kwijt in een Kallax.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven