Kat durft niet door het kattenluik

08-06-2010 15:56 11 berichten
Na maanden dubben toch maar besloten een kattenluik in onze openslaande tuindeuren te installeren, we werden er namelijk wel een beetje gek van elke keer de deur voor madam open te maken. Helemaal als ze om 7u 's ochtends in het weekend liep te bleren dat ze naar buiten wilde

Maarrrrrrr nu is ie eenmaal geinstalleerd, en durft die muts er niet doorheen......

We zijn inmiddels een paar dagen verder, de klep heb ik voorlopig maar aan de bovenkant vastgeplakt, zodat ze er zo door kan lopen, ik dacht ze moet vast wennen aan dat klepje.

Maar het gekke is dat ze wel naar buiten durft (hoewel, durft, ze loopt er heel raar heen met zo'n omweg en sprint er dan pijlsnel doorheen alsof ze bang is vast te komen te zitten ofzo), maar van buiten naar binnen durft ze steeds niet. Dan moet ik haar echt er doorheen lokken met een snoepje ofzo.

Vind het echt zo sneu voor d'r, maar we prenten onszelf steeds in dat we haar niet via de deur moeten binnenlaten want "anders went ze er nooit aan!"....

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben gehad, hoe lang duurde het bij jullie katten voor ze er vol zelfvertrouwen doorheen liepen en komt het uiteindelijk dus wel goed of kan het zo zijn dat ik voor niets dit kattenluik heb geplaatst omdat sommige katten nou eenmaal angst hebben?
Alle reacties Link kopieren
bij die twee van mij heeft het een week geduurd.

kregen zoveel honger dat ze wel naar binnen moesten komen
Als poes blijkbaar graag genoeg naar buiten wil, en die kant wel het sprintje wil trekken, komt ze vanzelf wel een keer de andere kant op. De kant van de etensbak...
Ik heb bij mijn katten een luikje in een binnendeur gemaakt, zodat ik die deur niet steeds open hoefde te laten staan. Het heeft flink veel moeite gekost om madam en meneer erdoorheen te krijgen, maar nu hebben ze er totaal geen moeite meer mee. Belangrijkste is dat je ze niet dwingt en idd liever lokken met iets lekkers. Je bent dus volgens mij op de goede weg, ook het open zetten van het luikje is een goede eerste stap om het haar te leren.

Die van mij hebben drie keer per dag etenstijd, dus heb met name die momenten gezorgd dat ze dan ook echt door het luikje moesten om te gaan eten. Gewoon bakje eten vlak aan de andere kant van het luikje en uiteindelijk moeten ze wel. Onderschat je kat niet, ze weet waarschijnlijk best wel dat ze erdoor kan, maar het is en blijft gewoon eng in het begin. Het deurtje klappert, komt achterop haar rug terecht en als ze er dan bijna door is valt het deurtje op haar staart. Ze moet even leren dat dat niet erg is en je zult zien dat ze over een tijdje vol enthousiasme door het deurtje kleppert!

Wat je eventueel in de tussentijd kunt proberen, is of je de magneetjes (als die erin zitten) kunt verwijderen zodat het deurtje minder strak dichtzit. Sommige katten vinden het moeilijk door die eerste weerstand heen te drukken om het luikje open te krijgen. Als ze dan aan het luikje gewend is kun je de magneetjes weer terugplaatsen.

Succes!
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Mijn katten moesten er in het begin ook erg aan wennen, zij vonden juist van binnen naar buiten het engst. Ik heb één heel dikke kat, die heeft écht een beetje moeite met het luikje, hij is er eigenlijk te vet voor. Dus die neemt een soort snoekduik en verdwijnt met de achterpoten gestrekt naar achter naar buiten. Hij snapt het principe van het deurtje ook niet helemaal, hij krabt er aan en wacht totdat het opengaat en omdat 'ie steeds wilder krabt, gaat dat luikje natuurlijk uiteindelijk op een kier en dan duikt 'ie er gauw in.

Maar gewoon doorzetten met je kattebeest, ze waren hier in het begin ook bang en na 100 lokken met iets lekkers heb ik de laatste aarzelaar er een keertje doorheen geduwd (wel aan de andere kant ham gelegd, zodat 'ie dat direct zou vinden) en nu totaal geen problemen meer.
is gewoon een kwestie van wennen.

ze moeten er even de logica van in gaan zien.

mijn mutsen snapten het ook niet.

gewoon een paar x erdoor douwen..

eenmaal gewend vinden ze het geweldig...

(alleen de buren, die in de zomer de deuren

open hebben vinden het wat minder maar ja...)
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar probeer het met kattenkruid.

Je kan bij de dierenzaak een zakje kopen met poeder en dat in heet water oplossen en daar iets mee insmeren en achter het luikje hangen.
Nope
Dank alvast voor de reacties, ik zal dus nog even geduld moeten hebben als ik het zo lees...

Kattenkruid, is dat hetzelfde spul als in die flesjes "cat nip spray"zit? In dat geval heeft het namelijk geen zin, op advies van een vriendin had ik dat voor haar gekocht, haar katten zijn er namelijk helemaal wild van en schurken helemaal tegen alles aan waar ze het maar op sprayt, mijn kat had er werkelijk geen enkele reactie op hahaha....raar beest!
mijn zwager heeft de kat ten langen leste een zetje door het luik gegeven, en toen snapte ze opeens dat ze er doorheen kan.
quote:Virginia_38 schreef op 08 juni 2010 @ 17:09:

Dank alvast voor de reacties, ik zal dus nog even geduld moeten hebben als ik het zo lees...

Kattenkruid, is dat hetzelfde spul als in die flesjes "cat nip spray"zit? In dat geval heeft het namelijk geen zin, op advies van een vriendin had ik dat voor haar gekocht, haar katten zijn er namelijk helemaal wild van en schurken helemaal tegen alles aan waar ze het maar op sprayt, mijn kat had er werkelijk geen enkele reactie op hahaha....raar beest!Idd, dat spul dus, maar die spuitbus werkt bij mijn katten ook niet, terwijl de heren het huis afbreken als ik weer een zo'n zakje poeder heb gekocht. Ik laat per ongeluk ff de boodschappentas met dat zakje erin staan, omdat de buurvrouw iets vraagt en ik kom terug: tas omgegooid, zakje eruit en kapot geknaagd.
Nope
Hahaha zo lekker vinden ze dat dus, dat zal ik dan ook es gaan proberen.

Gisterochtend voor ik naar mijn werk ging was ze naar buiten gegaan door het luikje en toen ik 's avonds thuis kwam was ze binnen, dus blijkbaar ook teruggekomen door het luikje. Ik helemaal blij, maar 's avonds brulde ze weer keihard voor de deur omdat ze dus naar buiten wou maar niet door dat luikje, pffff. Ik denk dat ze stiekum ook wel een beetje verwend is, en gewoon wil dat haar personeel de deur maar openzet

Nog meer geduld dus maar weer.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven