Kat op dakterras 1 hoog

11-05-2016 19:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn katertje is nu 9 maandjes oud (gecastreerd) en ik ga soms met hem op het dakterras zitten. Deze is omheind met een schutting en is 1 hoog, we wonen boven een winkel. Nu snap ik dat er een kans is dat hij over de schutting springt, maar zou een kat ook van 1 hoog springen? Ik zit er aan te denken om het terras te omheinen, maar ik vind het ook prima als hij over de winkeldaken loopt, zolang hij maar in de gaten heeft dat springen niet kan. Tot nu toe heeft hij geen behoefte om eroverheen te springen en ligt hij in het zonnetje te luieren, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een kat los op een dakterras.

Begrijp me niet verkeerd: ik wil het graag omheinen maar het biedt de kat wel meer ruimte als hij over de daken kan struinen.
Mijn kat is een keer van twee hoog gesprongen, dus ja, dat kan.
Staan er nergens dakramen open?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ja, hij hoeft maar zijn balans te verliezen en valt.

Waarom zet je er niet zo'n schuine kant tegenaan, zodat hij er niet overheen kan?
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Tuurlijk kan ie dat. Althans mijn buurkatten kunnen dat -helaas voor mij- wel.

*Trekt de zak chips alvast uit de kast en gaat alvast klaarzitten voor de vaste mijn-katten-lopen-buiten-discussie.*
Kat van een collega sprong van de week van 3 hoog uit het raam, hij leeft nog maar is er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

De onze springt overigens in 1 sprong vanuit stand op de schutting en vanaf het keukendak zo weer op de grond.
Ik zou ook bang zijn dat de kat ergens anders naar binnen gaat. Verder geen dakramen in de buurt?
Before you assume, there is this thing called asking.
Een net spannen vanaf het plafon. Helpt hier prima.
Ja inderdaad de jonge kat van mijn buurman is ook gesprongen en had zijn poot gebroken etc.. De eerste jaren zijn katten nog jong en wild. Ik zou het terras zeker omheinen!!
Mijn kat springt rustig van 1-hoog uit het raam als hij de kans krijgt. Liefst in etappes (van het ene kozijn op het andere randje) maar als het niet anders kan dan maar in één sprong.

Hij mag niet naar buiten (werd te duur, hij is gek op het opgraven en eten van bloembollen en bedrading van tuinverlichting) maar laat zich maar moeilijk tegenhouden. Er hoeft maar iemand een kliko of parasol gunstig neer te zetten en hij is pleite. Nu een hor voor de ramen die hij nog niet gesloopt heeft, benieuwd hoe lang het duurt.

TO, dat kan ook voor jouw kat gelden: als er ergens iets neergezet wordt wat een gunstig afstapje creëert kan je kat zo weg zijn. 1-hoog zegt niet zoveel.
Mijn kat sprong gewoon van 3e verdieping uit het raampje op de schuur en op de daken en kwam vaak ook wel weer zo terug.

Lekker dakwandeling en zitten op het punt van het huis.

Mijn katten nu lopen ook graag op daken. Ik zou kijken of je ergens een kattentrap kan maken? Zoals je vaak ziet bij flats?
Hmm, ik had geen idee dat katten zulke daredevils zijn met springen! Dan ga ik zeker mijn balkon omheinen. Wil niet dat hij op straat springt en wordt doodgereden, woon namelijk in een drukke wijk. Op het dakterras zijn trouwens geen andere bewoners met ramen die open kunnen.
Ik had vroeger een kater die het volstrekt normaal vond om vanaf een raam op de 1e verdieping het huis te verlaten

De eerste keer dat ik hem dat zag doen kreeg ik een hartverzakking maar het ging gewoon goed. Hij deed dat trouwens ook als de deur naar de tuin gewoon open stond, hij zag de hoogte als geen enkel bezwaar.

Mijn andere katten peinzen er niet over, die gaan gewoon zeuren bij de deur.
Hier een keer een vreemde kat op het binnenplaatsje gehad van het huis waar we toen woonden.

Een verdieping naar beneding springen was geen probleem. Een verdieping terug om hoog wel. Kat zat dus gevangen op het plaatsje. Die heb ik moeten redden, anders had 'ie er nu nog gezeten.
Hoor het juist vaak, katten die van een balkon springen of vallen. Als ze eenmaal nieuwsgierig of afgeleid zijn kan het snel gaan

Je kan ook hout aan de binnenkant vd schutting maken in een hoek van 45 graden, jouw kant uit. Moet de schutting wel hoog genoeg zijn Schijnt dat katten die hoek niet kunnen springen. Je kan het ook met gaas/net doen, maar dat is wel weer perfect klautermateriaal.

Voorbeeld van wat ik bedoel: https://s1.whbo.nl/upload ... 2bfbe41d26470da1bebe9.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven