Kat plast op bed... stress?

09-06-2010 13:15 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie wijze raad,

Ik heb een kater en een poes. De kater is 11 jaar oud, en heb ik 6 jaar geleden uit het asiel gehaald. Hij is altijd al een stresskip geweest. Van alles bang en snel gespannen. De poes woont sinds een jaar bij ons en dat gaat aardig. Het zijn geen beste vrienden geworden, maar ze wonen gebroederlijk in hetzelfde huis. De kater woonde destijds in mijn studentenhuis, is daarna met mij gaan samenwonen in een appartement waar hij ook naar buiten kon. Na een aanrijding is hij het een jaar binnengebleven totdat ik naar een huis met tuin verhuisde. Daar kwam hij buiten en heeft hij een half jaar gewoond.

Nu heb ik een klein appartementje gekocht waar ik sinds een week of 7 woon. Mijn katten kunnen wel op het balkon maar niet echt naar buiten (woon op 1 hoog).

Toen ik er een kleine 2 weken woonde, plaste de kater een keer op mijn bed. Volgens de dierenarts had het te maken met stress rondom de verhuizing. Aan de Bach Rescue druppels, een 2e kattenbak erbij, vaker verschonen en veel aandacht, zelfs Reiki en valeriaan het ging een paar weken goed. In de afgelopen 6 dagen heeft hij echter weer 3 keer op bed geplast.

Mijn slaapkamer zit aan mijn woonkamer vast en ik kan er geen deur in maken. De kat bij het bed weghouden is dus helaas geen optie. Gelukkig was bij de laatste 2 x mijn bed afgedekt met plastic, maar dit is natuurlijk geen oplossing.

Minieme kans dat het lichamelijk is omdat hij dan zijn blaas op iedere willekeurige plek zou legen.

Ik zit nu een potje te janken omdat ik hem zo lief heb, en zo graag dicht bij me wil houden, maar hij verdient het om zich fijn en ontspannen te voelen. Misschien moet ik op zoek gaan naar een heel goed nieuw baasje die hem wel meer ruimte en aandacht (ik werk fulltime) en een buiten kan bieden? Ik zou hem vreselijk gaan missen, maar daar kom ik met de tijd wel overheen. Het doet me meer verdriet dat hij zich niet op zijn gemak voelt.

Wat is wijsheid?
Ik denk dat 7 weken nog erg kort is voor je kat om zich helemaal thuis te voelen, zeker als het al een stressgevoelig dier is. Geef je 'm nog steeds Bach bloesems?

Ik weet niet of de geur van de urine in het bed is getrokken, ook al ruik jij het zelf niet meer, voor je kat zou dat weleens anders kunnen liggen. Je zou er Ecodor (te kopen via internet) op kunnen spuiten, daarmee gaat de geur echt weg.

Kan je voor je kat niet iets van kattenkruid ofzo kopen? Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar ik lees vaak dat mensen daar goede ervaringen mee hebben. Dus dat de kat zich dan beter op 't gemak gaat voelen.

Mijn kat heeft ook zo'n plasplekje, hij neemt bij stress nog weleens een hoekje in de gang te grazen. Aluminiumfolie op de plek leggen helpt, door het folie spettert de urine op en dat vindt de kat héél irritant, want ze zijn nogal schoon op zichzelf.
Het kan heel goed stress zijn, maar laat hem wel even controleren door de dierenarts om uit te sluiten dat het een blaasontsteking is. Verder heb ik even geen tips voor je (je geeft zelf al aan wat uiteindelijk de oplossing zou kunnen zijn), dus heel veel sterkte ermee!...
Hij krijgt nu weer Bach Rescue, maar ik wil hem niet consequent 'medicijnen' gaan geven.

Kattenkruid vind hij niks aan, gedroogde valeriaanwortel vindt hij wel heerlijk om in te rollen.

Ik pak mijn bed nu iedere ochtend in met plastic en leg daarop aluminiumfolie. Dit is echter geen oplossing en mijn bed kan zo nooit luchten. Ik denk dat hij de urine zeker nog wel kan ruiken, ik ga eens achter zo'n spray aan.

Mijn gevoel zegt dat hij het doet omdat hij zich niet op zijn gemak voelt, probleem is alleen dat dit niet lang door kan gaan, omdat ik geen geld heb om een nieuw bed te kopen. En ik wil het probleem niet verplaatsen (dat ie het op de bank gaat doen als het bed niet meer beschikbaar is bijv).

En een nieuw baasje, ik zou niet weten waar ik iemand moet vinden die beseft dat dit een hele lieve kat is die dit probleem helemaal niet heeft als hij zich op zijn plek voelt.... het maakt me wanhopig.
Dat urineluchtprobleem is te 100% te verhelpen met Ecodor (ja, kom ik weer, maar Mastermind zei het eerst!), dat haal echt alle luchtjes weg, keer op keer, dus je bed en bank blijven bruikbaar. Alleen lost dat niet het probleem van je kater op als dat probleem van permanente aard is (en je zult een abonnement op eco-geurverwijderaars moeten nemen ), maar je kunt de zaken zo wel even aankijken en ondertussen verschillende remedies proberen. Ik hoop voor je dat je kater zich snel beter gaat voelen. En geef niet te snel op! Ik heb ook zo'n emokater, die twee tot drie keer per jaar stressperiodes (lees: wéken- soms maandenlang) inclusief plassen beleeft...
Bloesems zijn niet erg, als het voor hem niet helpt dan doet het 'm ook niets. Dus da's anders dan reguliere medicijnen. Ben zelf nooit met Rescue bezig geweest, die vind ik eerder voor acute dingen (stress wegens dierenartsbezoek ofzo). Voor 'trauma'leed gebruik ik Star of Betlehem, heb er heel goeie ervaring mee.

Nogmaals, ik denk dat 7 weken best kort is voor je kat hoor, om te wennen. En dat 'ie de urine nog ruikt zal natuurlijk ook niet helpen.

Voor Ecodor heb ik een linkje voor je klikkerdeklik , en neehee ik heb er géén aandelen in! Maar wel heel goeie ervaringen mee.
Idd Ligeia, Ecodor is geweldig spul... Je krijgt die geur er echt mee weg, óveral uit, dus zelfs je bed enzo. Neemt niet weg dat het natuurlijk niet fris is, katerpies in je bed. Ik hoop echt dat het mettertijd beter gaat, maar zoals Ligeia ook zegt: niet te snel opgeven!
dank jullie wel voor de fijne reacties!

Ik heb net een fles ecodor besteld. Ben benieuwd wanneer ik het binnenkrijg.

Ik kan alleen maar denken: ik wil hem niet kwijt, maar dat vind ik egoistisch, dus wil ik toch alvast proberen of er nog mensen zijn met een groot hart voor dieren, tijd, en een tuin...
Heb je al zo'n stekker geprobeerd met een bepaalde geurstof waardoor je kat rustig wordt? Als het stress is kan dat wel helpen. Ik weet zo niet hoe het heet, maar ik heb het via de dierenarts gekocht.
Ik zou écht wachten, Spruit. Niet uit egoïsme, maar ook en vooral omdat je kattebeest net een verhuizing achter de rug heeft. Als íe nóg een keer verkast binnen korte tijd, zit 'ie helemaal door het plafond denk ik. En ook zielig voor je andere kat.
Kun je geen hordeur oid tussen kamer en slaapkamer maken??

Wij hebben een harmonicahordeur en die bevalt prima.Wel voor de schuifpui dan he.

Deze gaat ongeveer anderhalve meter open.

Ik wens je trouwens veel succes met de katten.
En informeer bij je DA naar zo'n luchtverfrisserbol die je in het stopcontact hangt steekt (natuurlijk). Degene die hormoon verspreidt, voor ons niet te ruiken, maar voor katten wel. Feliway, geloof ik.

Heb je ook sprays van. Die helpen bij mijn zenuwachtig mannen nog wel eens.
Nope
quote:mastermind wrote on 09 June 2010 @ 14:24:

Ik zou écht wachten, Spruit. Niet uit egoïsme, maar ook en vooral omdat je kattebeest net een verhuizing achter de rug heeft. Als íe nóg een keer verkast binnen korte tijd, zit 'ie helemaal door het plafond denk ik. En ook zielig voor je andere kat.

Ja, ik zou ook wachten, omdat je kater nét die verhuizing achter rug heeft. Daar kan hij echt nog wel even van van slag zijn, hoor. En misschien heeft het verder helemaal niets met de overgang van buitenkat naar binnenkat te maken. Als je te snel zou handelen, heb je hem misschien niet eens geholpen. Ik zou dat risico nog niet durven nemen. Daarnaast kan nóg een verhuizing naar ook nog eens een wildvreemde mensen inderdaad een zoveelste grote klap zijn.

@Mastermind: Inderdaad wonderspul! En ik zeg ook altijd erbij dat ik geen aandelen heb, haha. Ecodor zal blij met ons zijn. (Ik zeg, provisie! )

quote:BroodjeKroket66 wrote on 09 June 2010 @ 14:27:

Kun je geen hordeur oid tussen kamer en slaapkamer maken??

Wij hebben een harmonicahordeur en die bevalt prima.Wel voor de schuifpui dan he.

Deze gaat ongeveer anderhalve meter open.

Ik wens je trouwens veel succes met de katten.Tegenwoordig is met bouwmarkten en Ikea álles mogelijk! Dividers, schuifdeuren (zo in elkaar gedraaid) etc.. Met deurgeleiders, voorgezaagd MDF en wat lak ben je in een mum van tijd klaar. Heb je geen handige klusser in de buurt, Spruit?...
lief dat jullie allemaal gereageerd hebben.

hier een kleine update:

er is in totaal 4x op mijn bed geplast en 1x op een kussen op het balkon (door de buurpoes). ws is de 1e x op bed ook door buurpoes gedaan omdat zij ineens binnenzat.

na de 4e x op bed heb ik bij de bouwmarkt een houten plaat gekocht (maat reusachtig) die ik achter mijn wandkast geklemd heb. nu kan ik m dichtschuiven en zo mijn slaapkamer afsluiten totdat ik een 'echte' deur heb.

De katten krabben niet meer aan de 'deur' als ik in bed lig, en zijn er inmiddels aan gewend dat ze niet meer op bed kunnen/mogen.

kater heeft weinig zichtbaar lopen stressen, heeft ook geen bach rescue meer gehad. wel strooi ik kwistig met valeriaanwortel.

het lijkt er op dat het wel goed gaat nu, dus ik heb geduld. ik hoop zo dat ze allebei hun draai wel goed zullen vinden, want ik wil ze zo graag dicht bij me houden.

Dank allemaal!
oh, en dat ecodor spul lijkt wel te helpen, maar de katten blijven snuffelen, dus echt weghalen van de geur lukt blijkbaar ook niet daarmee.

Hoofdkussen ligt dan ook in de kliko (na 3 x wassen, en een halve fles ecodor)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven