Kat sproeit :-( wat nu?

14-05-2010 11:12 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende... ik heb al een aantal jaren een kat. Het is een geweldig beest en ik heb nooit eerder ergens last mee gehad. Sinds een week of twee is hij begonnen met sproeien . Hij is super onrustig en rent de hele tijd heen en weer van de voorkant van het huis naar de achterkant. Goed, ik weet dat hij veel andere katten buiten ziet en z'n territorium wil verdedigen. Dus krijgt hij nu een kattenluik (had hij in mijn vorige huis ook, dus dat is hij gewend). Dat betekent dat hij aan de achterkant van het huis binnenkort naar buiten kan.

Maar... hij sproeit alleen maar aan de voorkant , op de vensterbank van het raam in de woonkamer. Daar ziet hij vast en zeker ook katten door de straat lopen... Hij heeft mijn rolgordijn aan 1 kant al helemaal volgesproeid en er zelfs ook een keer tegenaan geplast . Wat moet ik doen om ervoor te zorgen dat hij daarmee ophoudt?

En belangrijker nog: zijn hier mensen die ooit een sproeiende kat hebben gehad waarbij het ooit ook weer is gestopt?
Castreren is een optie maar als je kat al lang sproeit is het nog maar de vraag of dat helpt!?
Hij is al jaren gecastreerd en sproeit pas sinds 2 weken....
"Wetenschappelijk ondezoek heeft uitgewezen dat het gebruik van Feliway (diffuser is het makkelijkst, maar er bestaat ook een spray) sproeien significant verminderd."

http://www.vetshop.nl/index.html?lang=n ... t=d10.html

Zag het op internet, misschien dat dit dan helpt??
de spray werkt hier goed, aanzienlijk beter dan de feliway stekker
Hij is duidelijk zijn territorium aan het afzetten, dus misschien helpt het om plakplastic voor het raam te doen, zodat hij die katten niet meer ziet en dus zijn huis niet meer wil verdedigen.

Verder heeft een kat een heel sterkere neus dan een mens, dus hij ruikt de geur nog in het rolgordijn, ook als jij dat niet meer doet. Dit rolgordijn kun je dus beter wassen met schoonmaakazijn of beter nog vervangen door een ander rolgordijn.
Dank voor de tips over de spray. Dat ik daar dan zelf niet op ben gekomen .quote:iris1969 schreef op 14 mei 2010 @ 11:58:

Hij is duidelijk zijn territorium aan het afzetten, dus misschien helpt het om plakplastic voor het raam te doen, zodat hij die katten niet meer ziet en dus zijn huis niet meer wil verdedigen.

Zojuist even met manlief overlegd en we gaan vandaag meteen de stad in om raamfolie te kopen. Beter dat dan binnenkort een kat weg moeten doen omdat hij het hele huis onderplast .

Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hoop dat het raamfolie en de spray helpen om hem te kalmeren, want hij staat nu duidelijk onder hoogspanning, maar als dat niet zo is dan kun je ook nog Clomicalm proberen.

Dit is een anti-depressiva voor honden en katten en werkt heel goed bij stresssituatie zoals deze. Je geeft het een aantal maanden en het effect moet dan blijvend zijn.

Sterkte verder want dit soort situaties geven jullie ook ontzettend veel stress (weet ik helaas uit ervaring ).
quote:iris1969 schreef op 14 mei 2010 @ 12:16:

Ik hoop dat het raamfolie en de spray helpen om hem te kalmeren, want hij staat nu duidelijk onder hoogspanning, maar als dat niet zo is dan kun je ook nog Clomicalm proberen.

Dit is een anti-depressiva voor honden en katten en werkt heel goed bij stresssituatie zoals deze. Je geeft het een aantal maanden en het effect moet dan blijvend zijn.

Sterkte verder want dit soort situaties geven jullie ook ontzettend veel stress (weet ik helaas uit ervaring ).

Ja, dat is ook precies de reden waarom ik dit topic heb geopend inderdaad. Manlief en ik kunnen best veel hebben van de katten, maar met urine in huis is de lol er snel vanaf. Man heeft ook altijd gezegd dat zijn grens wordt overschreden op het moment dat er een kat in huis gaat plassen en nu lijkt dat moment dus te zijn gekomen .

We hebben een kattenluik geinstalleerd en hopen dat dat de territoriumdrang een beetje gaat wegnemen, maar verder heb je inderdaad gelijk: de kat staat compleet onder stroom. Dank je wel ook voor de tip mbt Clomicalm. Heb je er zelf ervaring mee dat het blijvend effect heeft?
Jazeker, mijn ontzettend gestresste poes thuis heeft er veel baat bij gehad en daarnaast heb ik talloze getraumatiseerde katten in het asiel ermee behandeld. Helaas kan ik daarvan natuurlijk niet zien of het resultaat blijvend is als ze uit mijn zicht verdwijnen, maar op korte termijn werden ze er zeker rustiger van.

Let alleen ontzettend goed op de dosering. De DA schrijft meestal 1/2 pil per dag voor, maar daar worden de meeste katten (behalve de enorme bakbeesten) volledig apatisch van en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Bij hun is 1/4 pil echt meer dan genoeg. Gewoon fijnstampen in een klein balletje blikvoer.
Wat fijn om te lezen! Is het duur? (niet dat het veel invloed heeft, ben gewoon nieuwsgierig).
Ik zou zeker wat urine naar de dierenarts brengen om medische oorzaken uit te sluiten! Daarna met de feliway of (als het echt erg is) clomicalm starten. Veel katten zijn inderdaad erg grogy van 1/2 clomicalm...
Ik weet niet of het duur is Nukje, want ik kreeg er een dikke korting op, maar met 1/4 pilletje per keer doe je oneindig lang met een potje en kun je het ook herhalen als de stress na een aantal jaar weer terugkomt (bijvoorbeeld om een andere reden).

Maar probeer eerst de andere oplossingen uit en het kan ook zeker helpen als hij naar buiten mag om zijn terriotrium te verdedigen, nu is hij machteloos als hij ze ziet.
Met het gevaar dat ik nu zelf behoorlijk gestresst en ongeduldig overkom : hoe lang zou het duren voordat de maatregelen werken?

Gistermiddag is er een kattenluik gekomen en hebben we het raam (waar hij sproeit) met folie afgeplakt. Kat lijkt wat rustiger te zijn, heeft ook gebruik gemaakt van het luik en zit niet meer voor het raam. Maar zojuist betrapte ik hem op het sproeien tegen een kastje. Kastje staat midden in de woonkamer . Dat is dus weer een nieuwe plek...
quote:Draakje29 schreef op 14 mei 2010 @ 18:54:

Ik zou zeker wat urine naar de dierenarts brengen om medische oorzaken uit te sluiten! Daarna met de feliway of (als het echt erg is) clomicalm starten. Veel katten zijn inderdaad erg grogy van 1/2 clomicalm...En sproei ik de feliway dan op de plekken waar hij sproeit?
In ieder geval niet boos worden, niet de neus erin duwen ( ik snap dat werkelijk niet van mensen die dat doen). Trouwens, wat als de kat ziek is en het daarom doet? Is de grens van je man dan ook overschreden?
Ik heb er ook last van, maar bij mij heeft het wel een reden. Heb er laatst dit topic over geopend:

sproeiende kater

Ik ben bij de dierenwinkel geweest, de feliway-stekker-verstuiver schijnt pas na een paar maanden te werken, dus je moet lang met deze verstuiver werken voor je resultaat ziet.

De feliwayspray spuit je op de plaatsen waar de kat sproeit. Maar dan moet ie het wel elke keer op dezelfde plek doen.

Sproeit er toevallig een andere kat tegen het raam aan de andere kant? Dat zou nog wel eens voor het sproeigedrag van je kater kunnen zorgen. Laat ook even de dierenats de urine controleren, voor het geval het toch medisch is.

Mijn kater is inmiddels opgehouden met sproeien, mijn kat vindt het allemaal niet zo gezellig in huis, zij is nog steeds doodsbang voor de kater, en boos op mij. Hopelijk komt het snel goed...
quote:feeks schreef op 15 mei 2010 @ 12:20:

In ieder geval niet boos worden, niet de neus erin duwen ( ik snap dat werkelijk niet van mensen die dat doen). Trouwens, wat als de kat ziek is en het daarom doet? Is de grens van je man dan ook overschreden?Ik snap je reactie hoor. Maar even voor de duidelijkheid: mijn man is helemaal weg van die beesten, is er helemaal gek mee. En als het iets medisch is en het kan opgelost worden, dan is er zeker geen grens overschreden. Hij is alleen wat minder emotioneel dan ik in relatie tot een huisdier. Zijn instelling is: als een kat om psychische reden in huis gaat plassen en we hebben alle redelijke acties ondernomen om ervoor te zorgen dat het stopt, en het beest blijft het doen, dan moet het beest weg. Ik vind dat ook een heftige reactie, maar ken mijn man goed genoeg om te weten dat hij niet zomaar beslist om onze kat weg te doen. Daarom dit topic, ik wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het goedkomt. Ook omwille van de kat, want die wordt er ook niet blij van natuurlijk.
quote:Hertjehertje schreef op 15 mei 2010 @ 12:29:

Ik heb er ook last van, maar bij mij heeft het wel een reden. Heb er laatst dit topic over geopend:

sproeiende kater

Aha, dat topic had ik nog niet gezien, ik heb het zojuist even gelezen.

Maar wat me opvalt is inderdaad wat jij ook al had bemerkt: je kunt er zoveel over lezen, maar overal wordt weer iets anders gezegd. Bovendien heb ik dus net ontdekt dat hij ook tegen een kastje sproeit , dat is dus een nieuwe locatie. Maandag breng ik een buisje urine naar de DA, zodat we zeker weten dat hij niets onder de leden heeft. Pffff, wat een toestand dit...

Die tips met dat azijn uit jouw topic ga ik ook eens proberen. Wie weet.
Blaasgruis zou ook een oorzaak kunnen zijn, ook hormonen, maar ook stress door een bepaalde verandering in de situatie.
quote:nukje schreef op 15 mei 2010 @ 12:17:

[...]

En sproei ik de feliway dan op de plekken waar hij sproeit?Nee. Ik zou voor een verdamper gaan. Die werkt de hele dag door. Zoals veel middelen om gedrag aan te pakken, duurt het vaak wel een paar weken voor er effect gezien wordt. Feliway spray werkt ook, maar niet voor die plekken. Feliway bevat feromonen (soort geurhormonen) die er voor zorgen dat een kat zich op zijn gemak voelt in de ruimte waar de verdamper zich bevindt. De spray werkt maar enkele uren en vind ik in dit geval niet handig.,
Bij ons werkte de spray echt veel beter dan de verdamper. Sprayen op plekken waar hij sproeit, op plekken waar hij graag is en ook als je het idee hebt dat hij op een bepaalde plek onrustig is of wordt. Bij ons hielp de spray ook voor langere tijd. Tenzij je daarna gaat dweilen natuurlijk, dus wij sprayen als het even kan op de muur.
Kleine update: het lijkt helaas steeds erger te worden...

Gisteren en vanochtend vonden we urine op de slaapkamer en op twee plekken aan het raam (waar hij dus niet meer naar buiten kan kijken) en in de woonkamer tegen een kast. Kat maakt gebruik van het kattenluik en sproeit ook buiten in de tuin. Zojuist heeft hij een buurtkat, die al eerder heeft geprobeerd om de tuin in te komen, met veel kabaal verjaagt.

Urine opvangen om naar de dierenarts te brengen blijkt vreselijk moeilijk te zijn. Hoe doen jullie dat?
Nukje, wat vervelend! Het hoort helaas een beetje bij het voorjaar. Ga voor de zekerheid even met je kat naar de dierenarts, dan kan die hem nakijken en je tips geven.

Ik zou om te beginnen de kat niet meer in alle kamers laten komen. Bijvoorbeeld alleen nog maar in de woonkamer. Een stinkende slaapkamer lijkt me helemaal vreselijk. Hoe maak je de plekken waar hij sproeit schoon? Veel mensen doen dat met chloor, maar dat vinden katten juist een heerlijke geur.

Succes!
Stel dat het het inderdaad onderdeel is van het voorjaar, zou castratie dan een optie zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven