kater sproeit (stress)

15-10-2013 12:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede kattenliefhebbers :-)

Ik zit met een probleempje, ik ga proberen de situatie in niet al te veel woorden uit te leggen.

Situatie:

2 katers, gaan goed met elkaar om, beetje stoeien, hebben het hele huis en grote tuin tot hun beschikking.

1 als kitten uit kittenopvang (ziek gevonden op straat gecastreerd, gechipt, geent, 2 jaar oud.

1 geadopteerd 3 jaar geleden uit asiel, ook gecastreerd etc, geschat nu leeftijd van 8 jaar.

Die laatste is het probleem. Momenteel ben ik hoogzwanger en de kater sproeit. Hij deed dit al in lichte mate voor zwangerschap in garage over sporttassen, daar konden we mee leven, volgens DA was dit geen medisch probleem en gewoon pech.

Sinds ik zwanger ben is het erger geworden. Hij doet het dus voornamelijk op spullen die vreemd ruiken voor hem, hij snuffelt en draait zijn kont er naartoe, staartje trilt en "plast".

Paar maanden geleden toch maar weer met kat naar DA om uit te zoeken of het iets lichamelijks was, ze hadden urine nodig voor het onderzoek. Kat plast meestal buiten dus moesten we kat binnenhouden om urine op te vangen, beestje gestressed dat hij niet naar buiten kon en hij wilde niet plassen. Toen besloot DA om kat dan maar dag bij DAP te houden om urine op te vangen, wilde nog niet lukken, vochtinjecties ten spijt. Ik vond het op een gegeven moment echt zielig dus weer naar huis en binnen gehouden. Uiteindelijk toch urine op kunnen vangen! Was redelijk schoon alleen toch wat bacterien dus voor de zekerheid anti-biotica.

Maar hier lag het dus niet aan bleek ook uiteindelijk na schone urine.

Ik wil hem niet gaan weigeren in delen van huis (behalve babykamer) want ik denk dat dat alleen maar meer stress oplevert.

Verder is het een leuke en lieve kat.

Omdat hij dus volgens ons stressgevoelig is hebben we alle veranderingen mbt baby rustig aangepakt (box op tijd in woonkamer zodat hij kan wennen, langzaamaan spullen verplaatsten of in huis halen, laten snuffelen).

Hij sproeit dus alleen op onbekende dingen ( maxicosi en wipstoel die van zus afkwamen, ondertussen uitgewassen uiteraard en nu is het weer "goed" want hij sproeit er nu niet meer op). Hij sproeit dus niet op de bank of op vloerkleed oid gelukkig. En hij sproeit graag op plastic tassen (kledingkast uitgezocht, vuilniszakken in gang om weg te brengen, even later zat het echt onder urine ).

Ondertussen is er in huis een poef besproeit, de tuinkussens en de mat van de voordeur, allemaal niet zo prettig dus.

Nu heb ik weleens gelezen over Feliway, dat wil ik wel proberen maar waar plaats ik dat? Op meerdere plaatsen aangezien het een ruim huis is?

Heeft er iemand tips/ervaring? Ik hoop namelijk niet dat het erger gaat worden als de baby er is, en uiteraard willen we de kat niet "wegdoen".

Alvast bedankt!
Mss heb je iets aan deze link?

http://www.dierenartspraktijk-frielink. ... ge_item=65
Dank je, alles klopt daar ook aan wat betreft sproeigedrag. Ik denk dat we het ook deels moeten accepteren helaas.

Ik ga vanmiddag in ieder geval die feliway kopen.
Etensbakje zetten op de plek waar hij graag sproeit, de deurmatten weghalen voorlopig. Nieuwe dingen hoog wegzetten. Succes hoor, het is vies!
Roodpaars maar ik kan niet overal (het hele huis) volzetten met etensbakjes. Mat weghalen kan maar dan loop je recht op hout van put en dan sproeit ie daar wel op. Dank je!
Joh, dan strooi je gewoon kattenbrokjes door het hele huis!

Ik hoop dat de feliway helpt.
Haha hee ik ben hoogzwanger, hele huis vol brokjes strooien correspondeert niet met m'n nesteldrang
get off spray gebruiken. Onze kat heeft de neiging om bij stress overal behalve in de kattenbak te gaan plassen. Die spray helpt echt. We gebruiken overigens dan ook feliway, dus wellicht helpt de spray niet maar de feliway wel. Of andersom
Hoi Liene,

hier hetzelfde soort probleem gehad. 2 katers, bij ons was verhuizen de oorzaak.. Onze kater ging sproeien, tegen de bank, beeldscherm van tv, magnetron etc. GEK werden we ervan!

ik weet er dus alles van -> ZEER frustrerend. Ik had ook een Feliway stekker gekocht maar helaas, het werkte niet. Ik heb Ecodor spray gekocht om de bank mee in te spuiten, dit zou de geur weg moeten halen.

Helaas werkte dit ook niet bij ons. Spray gekocht ( weet de naam zo even niet meer) wat voor katten ''vies'' zou moeten ruiken zodat ze niet meer op bepaalde plekken gaan sproeien, nou hij deed er lekker overheen.

Ik ben ontzettend gek op mijn katten maar op den duur weet je gewoon niet meer wat te doen en al je spulletjes stinken en gaan eraan. Ik ging ook bij de dierenarts vragen wat er aan te doen was: NIETS was het antwoord.

Ik heb toen zelf een oplossing bedacht namelijk de plasser zijn eigen plekje geven boven. Dit houdt in dat hij overdag op een slaapkamer vertoeft als we er niet zijn met een kattebak, eten en drinken, dekentje mandje etc.

Zodra we thuis zijn halen we hem op. Dit werkt. Het is al een echte binnenkat, dat scheelt dus hij heeft ook niet de behoefte om naar buiten te gaan. Ze hebben een luik maar dan nog kiest hij ervoor om binnen te blijven. Hij doet zijn behoefte nog steeds alleen maar op de bak, heel soms gaat hij naar buiten en dan plast ie alsnog daarna op de bak

Ik reageer normaal gesproken niet zo snel op topics, ben eigenlijk een meelezer maar in dit geval.. Ik wil je eigenlijk waarschuwen voordat je ontzettend veel geld uit gaat geven dat het vaak het beste is om naar de kat zelf te kijken, misschien gaat mijn oplossing niet voor jouw kat op maar goed, dat kan ik niet beoordelen. Succes in ieder geval en ik hoop echt dat je iets kunt bedenken.
Aan mij heb je niks Liene, maar ik weet nu zeker dat ik geen kat meer wil . Het lijkt me erg gezellig om een kat in huis te hebben, maar als ik dit zo lees, brrr de horror.

Succes met de tips, hoop dat het helpt.
Peetj. Bedankt. Wow bij jullie ook erg heftig zeg. Ik hoop gewoon dat het niet erger wordt met komst baby. Als jullie hem "ophalen" s avonds plast hij dan niet meer overal?

Hier sproeit hij ook tegen spiegelwand keuken, dat is natuurlijk met doekje zo weggehaald maar niet bepaald fris natuurlijk, hoewel ik niet vies ben van eigen katten.
Fairy het hoeft natuurlijk niet, m'n andere kat doet het dus niet :-).
Lijkt me toch niet fris als jij straks op spullen gaat sproeien van de baby. Dat moet je toch voor alles zien te voorkomen. Stress of geen stress.

Ik denk dat Peetj een vrij realistisch verhaal weergeeft en het goed heeft aangepakt.
De plekken waar hij plast aluminiumfolie leggen? Daar hebben de meeste katten een hekel aan.
Iones de babykamer is sowieso verboden terrein. De box staat er nu een paar weken en dat zal niet vreemd ruiken want daar blijft ie ook uit. Gelukkig!
Hoi Liene,

als we hem ophalen doet ie niets, hij heeft dan ook meer rust als wij erbij zijn. Dat was in het begin niet zo maar doordat we nu een structuur hebben = 's avonds naar boven, als we weg zijn is hij ook boven en zodra we thuis zijn halen we hem op.

Is het voor hem ook rustiger geworden. Het is ook een zenuwpees en nu lijkt het alsof hij meer zijn eigen plek heeft en daardoor ook minder zenuwachtig is geworden.

De tip van aluminiumfolie werkte bij ons niet maar misschien bij jullie wel.. We hadden op den duur overal folie liggen, daar plaste ie ook gewoon op. Hij heeft ook een voorliefde voor plastic zakken trouwens, net als die van jouw. Wat voor ons een vondst was om mee schoon te maken: Capturine. Dit is verdunbaar dus met zo'n grote fles kun je heeel veel schoonmaken. Google het maar eens, het is ECHT een uitkomst gebleken.
Dank je goede tips! Ik ga er mee aan de slag.

Aluminium folie, tja om dat overal neer te leggen? Maar op zich goede tip, werkt evt wel voor box, hoewel hij daar gelukkig niet in komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven