Katten en jaarwisseling

29-12-2010 11:40 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

de jaarwisseling komt er weer aan. Niet leuk voor katten (en andere huisdieren). Wij zijn niet thuis dan. De katten houden we binnen en we sluiten alle gordijnen en hebben zo'n ding dat je in het stopcontact steekt en dat fermomonen verspreidt. Toch is een van de drie elk jaar erg gestresst de eerste dagen van januari en daarnaast hebben we dit jaar een katje meegenomen uit het buitenland en daar heeft hij vast geen vuurwerk gehoord. Ik ga vandaag naar de DA voor pilletjes maar aan de telefoon zei de assistente al dat ze daar ook meer keus in hadden. Wat gebruiken jullie en hoe bevalt dat?
Niets, die van mij hebben er geen last van. Waarschijnlijk juist omdat wij er nooit aandacht aan hebben besteed, en dus hun angst niet hebben bevestigd.

Wat je ook nog kunt overwegen is om de radio aan te zetten, zodat de knallen minder binnen komen.
Misschien toch een keer thuisblijven met de jaarwisseling?

Dat deed ik wel toen ik een kat had die er niet goed tegen kon.
Bach Rescue druppels. Werkt hier perfect, kun je dagen vantevoren al mee beginnen als 't moet en heeft geen nadelige effecten voor de kat. Of hond. Of kind. Of zenuwachtige echtgenoot
Niks. M'n kat overleeft die paar uurtjes stress wel. Kruipt dan achterin de kast en volgende dag weer tevreden knorrend het nieuwe jaar in
quote:nummerzoveel schreef op 29 december 2010 @ 11:44:

Niets, die van mij hebben er geen last van. Waarschijnlijk juist omdat wij er nooit aandacht aan hebben besteed, en dus hun angst niet hebben bevestigd.

Wat je ook nog kunt overwegen is om de radio aan te zetten, zodat de knallen minder binnen komen.Maar wij zijn niet thuis dus kunnen hun angst ook niet bevestigen. radio aan is op zich wel een goed idee.
Valeriaan, kan je kopen bij de dierenwinkel.

een beetje met het pipetje in het drinken doen, en je kat wordt er een beetje high, maar wel relaxed van. Doen wij altijd.
Niks, kat vindt er niet zo veel aan. Als wij normaal doen, doet zij ook normaal.

Ik zou ze, als ik niet thuis was, de mogelijkheid geven om te kunnen schuilen. Ik denk dat onze kat eerder een trauma zou krijgen van het toedienen van pilletjes, dan van het vuurwerk.
Mijn katten zitten onder het bed en komen er om 02.00 uur weer onder vandaan... niets aan te doen. Dieren hebben nou eenmaal een hekel aan het lawaai.
Het gaat ons vooral om die ene die echt nog dagen schrikachtig is na O&N en dan ook gelijk om die nieuwe. Als we zeker wisten dat ze het alledrie met 2 uurtjes kwijt waren, zoals de oudste, zou ik geen pillen nodig vinden.
Realiseer je goed dat pilletjes er soms alleen maar voor zorgen dat hun spieren verslappen. Ze lijken dan dus rustig, maar krijgen nog alles mee. Tot overmaat van ramp kunnen ze dus niks meer!

Op die manier heeft de hond van mijn schoonouders dus een nog veel groter trauma voor vuurwerk opgelopen.

In hun geval is dat uiteindelijk weer verbeterd door een combi van feromonen en Bachrescue.
Mijn kat zat altijd in de badkamer. Normaal kwam ze daar nooit maar met vuurwerk was het waarschijnlijk het veiligste plekje in huis (midden in huis zonder ramen). Verder altijd gewoon haar gang laten gaan. Niet achteraan lopen (inderdaad angst niet bevestigen). Als het vuurwerk weer voorbij was kwam ze na een uurtje of twee wel weer voorzichtig kijken. Nog een paar dagen schrikkerig daarna, maar ach..dat hoort er nou eenmaal bij.

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor pillen. Zeker niet als ik hier lees over die spierverslappers..
Wij gaan dit jaar voor Sanal relax. Deze kan je gewoon halen bij de dierenwinkel. 2 jaar geleden iets anders gehaald bij de dierenarts, maar daar werd ze helemaal high van, was een beetje zielig. Zwalken en misspringen toen ze op de bank wilde springen. Wij zijn wel thuis en geven het alleen als we merken dat ze stress heeft.
zal er op letten dat het geen spierverslappers worden (al heb ik genoeg vertrouwen in de dierenliefde van onze DA dat ze dat niet zal voorschrijven).
Er valt heel veel homeopathisch te kopen bij de dierenwinkel.
ja inderdaad, valeriaan is ook homeopathisch...
Pilletjes maken katten (en andere dieren) vaak te suf om te reageren zoals ze zelf willen, dus dan willen ze bijvoorbeeld wegkruipen/springen, maar dan lukt dat niet. Een suffe kat is ook ongelukkig (is mijn ervaring), dus ik doe ook helemaal niets en reageer zelf ook niet als hij schrikt.

Zorg ervoor dat hij zijn eigen verstopplekjes (die gebruikt hij ook bij de stofzuiger..) goed kan bereiken en dat is het.
Bach rescue hebben wij voor de hond gebruikt. Werkt redelijk goed inderdaad! Wat nog beter werkt is wat we de laatste 2 jaar hebben gedaan: vanaf het eten 's ochtends iedere 2 uur een beetje advocaat in de bak van de hond. Hij vindt het heerlijk. Let wel : het is een grote hond (bouvier) die heel wat meer kan hebben dan een kat en hij gaat er ook wel een beetje scheef van lopen, echt een aangeschoten hond!

Die pillen van de DA die spieren verslappen inderdaad niet doen. Zooo zielig!

Succes!
wij hebben vorig jaar iets van de dierenarts gekregen voor de hond maar ze heeft de werking tegen gehouden, zo bang was ze. Met als gevolg dat ze nieuwjaarsdag de hele dag heeft geslapen en heel erg suf was!

We zoeken iets waar ze direct van slaapt of high van word.
quote:Dewy_ schreef op 29 december 2010 @ 13:05:

Bach rescue hebben wij voor de hond gebruikt. Werkt redelijk goed inderdaad! Wat nog beter werkt is wat we de laatste 2 jaar hebben gedaan: vanaf het eten 's ochtends iedere 2 uur een beetje advocaat in de bak van de hond. Hij vindt het heerlijk. Let wel : het is een grote hond (bouvier) die heel wat meer kan hebben dan een kat en hij gaat er ook wel een beetje scheef van lopen, echt een aangeschoten hond!

Die pillen van de DA die spieren verslappen inderdaad niet doen. Zooo zielig!

advocaat, dat is een goed idee! hoeveel gaf je jou hond? Ik heb een hoge fox/jack

Succes!
En dan voor volgend jaar in de agenda schrijven dat je al voor december begint met vuurwerktraining. Koop een cd met vuurwerkgeluiden en zet die gedurende de maand een aantal keren op, tot je merkt dat je kat/hond er niet meer op reageert. Te koop bij de DA, tenminste wel bij de mijne.

Dat drogeren van je huisdier veroorzaakt idd veel meer stress, omdat ze dan geen natuurlijk vluchtgedrag meer kunnen uiten en "de ellende" live moeten doorstaan.

En als je dan zonder training en drugs toch as vrijdag wil doorstaan, bij mijn katten helpt hielp: de tv op 10 en de gordijnen potdicht. Ze zien en horen niets meer vanbuiten. En zaten mij vooral aan te kijken waarom ik de tv zo achterlijk hard had aanstaan en dat ik hun stoorde in hun slaap
Nope
Kat aan de pilletjes heb ik 1 x gedaan en dat doe ik nooit meer. Het arme beest was evengoed gewoon bang en wilde doen wat ze altijd deed als ze bang werd: op de kast springen. Maar ze kon door die pillen niet eens meer op een stoel springen. Ze probeerde uit alle macht op haar favo verstopplek te komen maar dat lukte niet. Ik durfde haar zelf ook niet op de kast te zetten want ik wist niet of ze er nog vanaf kon komen. Volgens mij werd ze pas echt bang doordat ze haar lijfje niet meer normaal kon gebruiken.

Nu laat ik mijn katten gewoon binnen, ze mogen zelf een eigen verstopplekje zoeken.
Ik zet altijd de radio/tv vrij hard aan, dat geluid kennen ze wel.

Pillen heb ik 1 keer gedaan en doe ik nooit meer, zo zielig als je ziet dat ze willen vluchten maar steeds omvallen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Mijn kat krijgt van mij geen versuffende middelen. Ik ben nooit thuis met de jaarwisseling. Hij zal wel ergens onder het bed zitten. Als ik op nieuwjaarsdag thuis kom dan verschijnt hij altijd weer vrolijk en wel.
Ik heb sinds kort voor mijn hond een 'thundershirt'.

Dat werkt een beetje op dezelfde basis als het inbakeren van kinderen. Het zit dus tamelijk strak en geeft druk, waardoor het stressverlagend zou werken.

Wat ik er tot nu toe van merk:

- Ze trekt niet meer aan de lijn in de meeste gevallen, alleen nog bij erg veel enthousiasme (leuke andere hond bv).

- Als er tijdens het lopen vuurwerk afgaat kijkt ze op en gaat of gewoon verder, of geeft 1 blaf en loopt daarna ook gewoon door.

- Ze is minder bang voor de stofzuiger, blijft nu in eerste instantie liggen en gaat pas weg als ik te dichtbij kom.

Ik was behoorlijk sceptisch, maar moet zeggen dat het lijkt te werken.

Het is een erg angstig hondje en ze zal altijd tot op zekere hoogte bang blijven, maar dit lijkt de scherpste kantjes er af te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven