Katten hebben ringworm

15-07-2019 22:54 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen bij de behandeling van ringworm bij de kat. Hoe hebben jullie dit opgelost en hoe lang duurde dit?

Ik zit voor mijn gevoel nu in een soort schoonmaak hel.
Zowel voor mij als voor beide katten. Ik moet ze twee keer per week geheel wassen met Imaverol en ze zitten apart. Elke keer vervang en was ik alle kleedjes, stof en dweil ik. Ik ben ook besmet geraakt en we zijn nu twee en halve week onderweg met smeren en wassen. Ik vervang mijn handdoeken dagelijks en doe dagelijks schone kleren aan. Van ellende is nu ook mijn wasmachine stuk gegaan...

Bij één kat lijkt het nu bijna weg te zijn, zij was sowieso al herstellende voordat de behandeling überhaupt begon (zij heeft de ringworm ook meegebracht, ze is hier net anderhalve maand). Het viel daardoor bij haar in eerste instantie ook helemaal niet op. Maar kat twee die heeft sinds de ontdekking van de eerste plek, nog twee plekken erbij gekregen.

De behandeling lijkt eigenlijk helemaal niet aan te slaan, ik zie helemaal geen verbetering van de plekken bij kat twee. Ik heb zo'n uv lamp gekocht en kan de felblauwe haartjes die besmet zijn zien zitten en daar is eigenlijk nog niets aan veranderd.

Volgens de assistente had het binnen vier keer wassen over moeten zijn maar ik ben inmiddels bij wasbeurt zes. Ik krijg ook steeds wisselende informatie over helemaal wassen of alleen de plekken. En moet ik blijven ontsmetten en schoonmaken of niet. Ik krijg inmiddels de indruk dat ze het ook niet zo goed weten. Ik hoorde ook al dat het niet zo vaak bij katten schijnt voor te komen. ik ga morgen de dierenarts wel weer bellen maar ik weet gewoon niet of ik mijn dierenarts nog kan vertrouwen. Hij geeft aan dat het vaak vanzelf weer over gaat en op internet lees ik hele andere dingen. Hij dacht bijvoorbeeld ook dat de jongste niet meer besmettelijk zou zijn terwijl ze dat wel bleek te zijn. Daarom hoop ik nu wat ervaringen te horen van jullie. De goede berichten lees je vaak niet online, en kan sowieso wel wat goede berichten gebruiken nu. Maar andere berichten zijn natuurlijk ook welkom, alle persoonlijke ervaringen zijn nu sowieso heel welkom.
Doubt kills more dreams than failure ever will
VivaFleur schreef:
17-07-2019 15:15
Ik heb je een pb gestuurd.

Ik kijk en beantwoord hem later even, moet nu echt weg, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-07-2019 14:11
Wat een ellende!
Imaverol is wel ook agressief voor de huid en dat kan weer tot haaruitval leiden, de egels zitten daarom ook op een schema waarbij ze na een soort kuur van een aantal baden x dagen rust krijgen. Heeft de dierenarts daar ook advies over gegeven?
Lastig hoor, ik snap dat je erdoorheen zit.

Van de lever, die problemen in het verleden zullen dan vast zijn waarom de dierenarts het benoemd heeft ja. :) Ik duim voor je dat kat geen bijwerkingen krijgt en je niet daar ook nog mee moet dealen.
Nee de dierenarts heeft geen schema gegeven. Ik krijg steeds wisselende informatie, vandaar ook dit topic. Van de dierenarts moest ik bijvoorbeeld alleen de eerste keer wassen en daarna alleen de plekken (staat ook in de gebruiksaanwijzing). Een andere dierenarts had gezegd dat ik vier keer helemaal moest wassen en na wat googlen zag ik dat alleen de plekken doen meestal niet voldoende is bij katten en dat daarom helemaal wassen wordt geadviseerd. Mijn dierenarts gaf ook eigenlijk aan dat zo'n schimmel infectie vanzelf over gaat (op internet lees ik tussen 7 en 21 weken) en dat je dan gewoon een lange adem moet hebben en de plekken moet blijven behandelen. Hij heeft niets over quarantaine of het hele huis schoonmaken gezegd bijvoorbeeld. Dat ben ik gaan doen na de verhalen van internet. En ik vraag me af of ik overdrijf, of ik er niet relaxter mee om moet gaan.

De dierenarts dacht in eerste instantie eigenlijk ook dat mijn oudere kat en ik het niet zouden krijgen omdat we volwassen en gezond zijn. Maar dat bleek niet het geval.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
Hm vreemd hoor.
Ik denk zeker niet dat je overdrijft. Bij de egels is een speciale isoleerkamer, en alles wat daar staat, blijft daar. Speciale handschoenen, speciale schorten, zelfs de lapjes (geknipte handdoeken) die voor het schoonmaken van de hokken worden gebruikt worden direct weggegooid na gebruik, mogen niet bij de andere was.
De oppervlakken die je niet met chloor schoon kunt maken kun je trouwens wel met imaverol afnemen. Even een sopje maken, verhouding ongeveer 25ml (of het maatdopje van de fles) op een liter water. Niet naspoelen met water.

Oh ik lees dat je de speeltjes er ook mee doet. Laminaat kan sowieso ook, kan wel een beetje plakkerig worden.
Het handigst is een nieuwe oplossing maken en die in een plantenspuit bewaren, je hebt niet zoveel nodig voor het afnemen.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
17-07-2019 15:33

De oppervlakken die je niet met chloor schoon kunt maken kun je trouwens wel met imaverol afnemen. Even een sopje maken, verhouding ongeveer 25ml (of het maatdopje van de fles) op een liter water. Niet naspoelen met water.
Ohja ik gebruik 20 ml op een liter, zelfde oplossing trouwens voor het wassen van de katten. Is dat dan te weinig?
Doubt kills more dreams than failure ever will
Alle reacties Link kopieren
VivaFleur schreef:
17-07-2019 18:02
Ohja ik gebruik 20 ml op een liter, zelfde oplossing trouwens voor het wassen van de katten. Is dat dan te weinig?

Nee hoor, dat is voor zover ik weet prima!
.
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
17-07-2019 15:17
Ik kijk en beantwoord hem later even, moet nu echt weg, sorry.
Sistasista, kan je mij ook pb-en.
Ik wil het ook graag weten.
Oke, hier komt het middel en het gebruik ervan in het kort. Degenen die zich hier verder in willen verdiepen kunnen googelen, het is te veel om begrijpelijk uit te leggen.Gebaseerd op 15 jaar eigen ervaring en ervaring met cattery's. Ik heb me destijds heel erg in ringworm verdiept. Ringworm is niet bestand tegen bepaalde zuren waaronder imaverol. Het werkzame bestandsdeel in imaverol is enilconazol, een scheikundige zure base.


Schimmel is niet bestand tegen sterke zuren. Citroenzuur is in principe gelijk aan de scheikundige zure base als imaverol (uitwendig) en itrafungol (inwendig). Schimmel oftewel ringworm, is alleen te doden met zuren. Niet met chloor, niet met stoom, niet met 90 graden was of met vrieskou. De schimmel ( tinea corporis) bestaat uit onzichtbare sporen die jarenlang kunnen overleven.


Met citroenzuur bereik je dus hetzelfde als met imaverol, wat niks anders is dan een chemische zure base. Ik ga nu verder niet in op dragers na de behandeling etc. Wat bewezen effectief bleek te zijn ipv imaverol en itrafungol (zelfde scheikundige base in principe, weer even kort door de bocht, is citroenzuur.


Plekjes steeds deppen met citroenzuur 1;4, bij zichtbare genezing 1;6 en alles voor langere tijd schoonmaken en wassen met citroenzuur. Ook als de plekjes weg zijn nog minstens 6 maanden alles blijven afdoen en schoonmaken met een oplossing van citroenzuur, dit om herbesmetting en dragers te voorkomen.


Bij een ernstige besmetting kun je ook bij aanvang en 2 weken later (onderwijl alles blijven schoonmaken met een citroenzuur oplossing) je katten wassen met een oplossing van citroenzuur. De oplossing is 1; 4 of bij remissie 1;6. Daarna zichtbare plekjes dagelijks blijven deppen met een 1;4 oplossing.

Tot hier maar even voor nu. Bij meerdere katten of cattery's is citroenzuur per kilo te bestellen online. Vragen staat vrij maar echt het liefst per pb, ook vanwege privacy gevoelige details.
Oh dat zou top zijn als het helpt.
Geen enkel dierenarts zou dit bevestigen of aanraden Mieke. Je kan vast wel bedenken waarom. Een kuur itrafungol van 6 weken per kat kost ongeveer 60 euro. Daarbij raadden dierenartsen ook aan om iedere kat en kitten die je hebt te behandelen. Imaverol kost gemiddeld 45 euro per flesje in poedervorm voor een paar liter, 100 mg voor 5 liter. Daarbij is imaverol off label voor katten maar feitelijk bestemd voor runderen, paarden en honden.

Katten kunnen dus heel snel een overdosis binnen krijgen na het wassen, immers, ze likken zichzelf schoon en imaverol hecht zich op de haren en huid. Vandaar het plakkerige goedje wat goed werkt bij paarden en runderen, die likken zichzelf niet schoon zodat het langdurig werkzaam blijft.

Je kunt je voorstellen dat dit effect niet wenselijk is bij katten. Ook niet voor de schoonmaak, het spul is bedoeld om langere tijd in te werken en als je je katten hiermee wast (stress wat het immuun systeem aantast) EN ermee schoonmaakt is een over dosis (want ontwikkeld voor runderen en paarden) zo goed als een feit op de lange duur. Nier en lever problemen zijn eerder regel dan uitzondering.





Gebruik het niet! En zeker niet in combinatie met itrafungol. https://diergeneesmiddelen.info/anti-sc ... itrafungol
Beide middelen tegelijk versterken de bijwerkingen. Iedereen die met schimmel te maken krijgt raad ik aan om niet in paniek te schieten en zich echt in te lezen. Schimmel is geen ebola of hiv onder de katten. Het middel is vaak erger dan de kwaal. En hierbij ga ik het laten. Mocht iemand nog vragen hebben dan staat mijn pb open.
Itrafungol bevat Propyleenglycol lees ik en dacht die stof komt mij bekend voor. Even nagekeken en ja het zit in de nicotinevrije vloeistof van mijn E sigaret.
Alle reacties Link kopieren
@sistasista: ‘ik zaai even paniek, maar hier ga ik het bij laten’.
Echt hoor..
.
Vooral aanknoeien met middelen die niet bewezen effectief zijn omdat "de dierenarts natuurlijk een hidden agenda heeft met het pushen van Imaverol". Een jaar of twee voordat de schimmel bij mij in huis kwam (door een asielkatje), had een collega het. Ik heb het nota bene nog gediagnosticeerd omdat ik de plekken op haar armen herkende. Haar dierenarts heeft de pappen en nathouden-methode gebruikt. Plaatselijk behandelen met een of ander zalfje, de Woods lamp meegeven zodat ze het huis plaatselijk kon ontsmetten. Het is daar dus totaal uit de klauwen gelopen, de kat heeft anderhalf jaar met plekken gezeten en het werd pas beter toen ik har had aangeraden naar mijn dierenarts te gaan. Toen is de juiste behandeling ingezet. NB: zij had één kat.

Ik had er tien toen het bij mij uitbrak en ik was het na drie maanden kwijt. Drie heel intensieve maanden, maar het is gelukt. Het is een van de ergste dingen die je in huis kunt hebben (op kattenziekte na), doe het alsjeblieft goed, volg het advies van de dierenarts op en niet dat van zomaar iemand op een forum die maar wat roept over een niet-bewezen aanpak.
Alle reacties Link kopieren
verkeerd
Alle reacties Link kopieren
sistasista schreef:
17-07-2019 20:57
Oke, hier komt het middel en het gebruik ervan in het kort. Degenen die zich hier verder in willen verdiepen kunnen googelen, het is te veel om begrijpelijk uit te leggen.Gebaseerd op 15 jaar eigen ervaring en ervaring met cattery's. Ik heb me destijds heel erg in ringworm verdiept. Ringworm is niet bestand tegen bepaalde zuren waaronder imaverol. Het werkzame bestandsdeel in imaverol is enilconazol, een scheikundige zure base.


Schimmel is niet bestand tegen sterke zuren. Citroenzuur is in principe gelijk aan de scheikundige zure base als imaverol (uitwendig) en itrafungol (inwendig). Schimmel oftewel ringworm, is alleen te doden met zuren. Niet met chloor, niet met stoom, niet met 90 graden was of met vrieskou. De schimmel ( tinea corporis) bestaat uit onzichtbare sporen die jarenlang kunnen overleven.


Met citroenzuur bereik je dus hetzelfde als met imaverol, wat niks anders is dan een chemische zure base. Ik ga nu verder niet in op dragers na de behandeling etc. Wat bewezen effectief bleek te zijn ipv imaverol en itrafungol (zelfde scheikundige base in principe, weer even kort door de bocht, is citroenzuur.


Plekjes steeds deppen met citroenzuur 1;4, bij zichtbare genezing 1;6 en alles voor langere tijd schoonmaken en wassen met citroenzuur. Ook als de plekjes weg zijn nog minstens 6 maanden alles blijven afdoen en schoonmaken met een oplossing van citroenzuur, dit om herbesmetting en dragers te voorkomen.


Bij een ernstige besmetting kun je ook bij aanvang en 2 weken later (onderwijl alles blijven schoonmaken met een citroenzuur oplossing) je katten wassen met een oplossing van citroenzuur. De oplossing is 1; 4 of bij remissie 1;6. Daarna zichtbare plekjes dagelijks blijven deppen met een 1;4 oplossing.

Tot hier maar even voor nu. Bij meerdere katten of cattery's is citroenzuur per kilo te bestellen online. Vragen staat vrij maar echt het liefst per pb, ook vanwege privacy gevoelige details.
Dankjewel Sistasista!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Sistasista, ik kan me voorstellen dat de citroenzuur ook het zelfhelend vermogen bevordert. Een schimmel gaat normaal gesproken ook vanzelf over als je herbesmetting en verspreiding weet te voorkomen. Misschien zorgt die citroenzuur daarvoor.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Eerder las ik ook iets over het gebruik van citroenzuur in varkensstallen. Het is een chemische verbinding, geen citroensap.
VivaFleur schreef:
17-07-2019 13:55
Wat erg Izzy, drie maanden lang! Heb je ze ook drie maanden lang twee keer per week helemaal gewassen? Het is zo verwarrend want in de bijsluiter van de imaverol staat bijvoorbeeld dat je alleen de eerste keer geheel moet wassen en daarna alleen de plekken. Maar online lees ik weer dat de plekken veel groter kunnen zijn dan de zichtbare kale plekken en dat je daarom beter wel helemaal kunt wassen.

Gelukkig heb jij het nooit gehad, je voelt je op een gegeven moment echt onveilig in je eigen huis met al die schimmel. Ik heb het nu wel op mijn been.
Ja ik heb dat inderdaad gedaan, dat zijn van die dingen waarvan je je achteraf vraagt hoe je dat in vredesnaam vol hebt kunnen houden naast een fulltime baan. De vrouw van mijn dierenarts had aangeboden te helpen, maar dat hebben we één keer gedaan. Het was zo extreem veel stress voor ze. Na die eerste keer heb ik mezelf met kat opgesloten in de douchecabine voor de wasbeurt. En dat is misschien ook wel de reden waarom ik het nooit heb gekregen, ik zat twee keer per week zelf ook onder de imaverol.

Waar ik van schrok, was hoeveel plekken er te voorschijn kwamen nadat we de katten hadden geschoren. Ik zou dus zeker niet alleen de plekjes behandelen.

Mijn dierenarts heeft indertijd de faculteit in Utrecht gebeld om te vragen wat het meest recente protocol was en dat hebben we aangehouden. Ook griseofulvine dus, en geen enkele kat is op latere leeftijd overleden door nierfalen of leverproblemen. Bij bestaande klachten zou ik het niet geven.
Izzy_ schreef:
18-07-2019 08:52
Het is een van de ergste dingen die je in huis kunt hebben (op kattenziekte na), doe het alsjeblieft goed, volg het advies van de dierenarts op en niet dat van zomaar iemand op een forum die maar wat roept over een niet-bewezen aanpak.

Nou nee, een van de ergste dingen die je kan overkomen in een grote groep katten is FIP. Ik roep daarbij niet zomaar iets en deze aanpak heeft zich al meerdere keren bewezen in grote groepen katten met een Microsporum C besmetting.

Jij refereert aan jouw ervaringen van 20 jaar geleden waarbij behandeling met griseofulvine, scheren en regelmatig wassen het protocol was. Het is niet voor niets dat griseofulvine plaats heeft gemaakt voor itrafungol. Veel katten legden het loodje door de bijwerkingen, oa leververgiftigingen en stress van het scheren en regelmatig wassen. Het middel was in veel gevallen erger dan de kwaal. Deze manier van behandelen is al minstens 15 jaar achterhaald. Schimmel is op zich een onschuldig iets wat zelfs vaak verdwijnt zonder behandeling, gezonde katten bouwen hier uiteindelijk zelf weerstand voor op.

De schimmelkweekjes die je met het behandelprotocol van 20 jaar geleden meerdere malen moest doen zijn ook ver uit de tijd. Een woodse lamp kan soms wel nuttig zijn om grote aangedane plaatsen zoals krabpalen bv te vinden en te behandelen.

Sporen kun je alleen zoveel mogelijk reduceren, 100% uitroeien gaat je nooit lukken, zelfs niet met uitroken. Bovendien zijn schimmelsporen altijd en overal, kinderboerderijen, dieren, mensen, buiten en om ons heen. Bij mensen die ringworm hebben wordt er ook niet zo spastisch en overdreven behandeld. En ook die plekken gaan weg door ze regelmatig te deppen met citroen of azijn.

Er valt nog heel veel over te zeggen; groepsdruk, immuniteit, gezondheid, er zijn heel veel factoren die een rol spelen in het voorkomen en behandelen van een besmetting met Microsporum C. Maar hier laat ik het maar even bij. De enigste die hier maar blind wat roept vanuit een ervaring van 20 jaar geleden ben jij dus. Ieder die hiermee te maken krijgt moet voor zichzelf maar uitmaken welke behandeling het beste is in hun geval. Ik wil niemand van een reguliere behandeling of van de da weghouden. Ik zou alleen iedereen met dit probleem aanraden om zich hierin te verdiepen en niet ad-hoc te gaan handelen volgens protocol of nav van ervaringen van decennia jaar terug. Uiteindelijk moet iedereen zijn eigen keuze hierin maken. Onderzoekt alles en behoudt het goede!


Ps "Mijn dierenarts heeft indertijd de faculteit in Utrecht gebeld om te vragen wat het meest recente protocol was en dat hebben we aangehouden. "

Als je nu, 20 jaar na dato, contact opneemt met de faculteit (bij voorkeur met Dr Egberink) krijg je een heel ander protocol, voortschrijdend inzicht heet zoiets. Ik heb heel veel contact gehad met hem over schimmel en fip. Je zit echt jouw achterhaalde ervaringen als feiten te verkondigen. Verder ga ik maar op mijn handen zitten en staat mijn pb open voor degenen die hier meer over willen weten.
Het voortschrijdend inzicht is nu citroenzuur? Ach kom toch op, wat jij doet is mensen van een dierenarts afhouden. Het is absoluut aan te raden om met de faculteit te (laten) bellen door de dierenarts, maar ga niet iets doen op basis van wat er wordt geroepen op een forum. Ik vertel mijn ervaringen en ja dat is van 20 jaar geleden, maar ik heb het wél weggekregen. Zo stom was die behandeling dan ook weer niet.

Hoe komt het trouwens dat jij zo vaak schimmel hebt meegemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Izzy_ schreef:
22-07-2019 06:33
Het voortschrijdend inzicht is nu citroenzuur? Ach kom toch op, wat jij doet is mensen van een dierenarts afhouden. Het is absoluut aan te raden om met de faculteit te (laten) bellen door de dierenarts, maar ga niet iets doen op basis van wat er wordt geroepen op een forum. Ik vertel mijn ervaringen en ja dat is van 20 jaar geleden, maar ik heb het wél weggekregen. Zo stom was die behandeling dan ook weer niet.

Hoe komt het trouwens dat jij zo vaak schimmel hebt meegemaakt?
Ze houdt niemand van een dierenarts af. Volgens mij beveelt ze zelfs aan om contact op te nemen met een deskundige. Ik vind het interessante informatie.

Ook jij bent iemand die wat ‘roept op een forum’ hè. Jouw laatste vraag klinkt meer als een persoonlijke aanval en dat helpt de vragensteller of iemand die met dezelfde vraag zit, niet verder.
Alle reacties Link kopieren
Vivafleur, hoe is het nu met het ringworm probleem?
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
22-07-2019 12:55
Vivafleur, hoe is het nu met het ringworm probleem?
Nog steeds druk mee, begonnen met Intrafungol kuur. Maar een beetje te weinig tijd op dit moment om even uit te wijden. Ik lees jullie nog wel hoor en wil steeds reageren maar te weinig tijd nu. Ik kom er nog op terug. Het is nu echt ren je rot..
Doubt kills more dreams than failure ever will

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven