Katten uit slaapkamer

02-09-2015 08:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon af en toe bij mijn vriend: hij heeft 2 katten.

Nu ben ik gek op katten, maar die hebben bij mij altijd wel hun "plek gekend". Zijn katten niet. Ze hebben vrij spel in huis. Tot overmaat van ramp ook nog eens binnenkatten. Ik ben dus al behoorlijk aan de schoonmaak geweest hier!

Vriend had ook de gewoonte de katten bij hem in bed te laten slapen. Los van het feit dat ik dat vies vind, verstoord het je nachtrust, dus als ik hier ben mogen ze niet de slaapkamer in.

We doen ze dan in de woonkamer met de deur dicht, maar meerdere malen per nacht gaan ze daar tegenaan krabben en bonken om te proberen door te breken.

Vandaar mijn vraag: wie heeft de gouden tip over hoe je ze dat afleert? Ik lees wat tips over dubbelzijdige tape, maar dat lijkt me ook vies op termijn omdat daar natuurlijk allemaal haren op gaan kleven. Ik las ook iets over folie, maar die snapte ik niet helemaal.

Misschien heeft iemand die dit leest dus al ervaring met katten leren (voor zover dat kan) de bekende leefpatronen te doorbreken.
quote:annayllop schreef op 02 september 2015 @ 15:42:

[...]

Dus bij jou was het na een tijdje wel duidelijk? Ik vrees dat we dit ook moeten gaan doen...

Jij hebt toen niet iets gehoord/gelezen over hoe dat krabben aan de deur te ontmoedigen? Ik lees op een ander forum iets over dubbelzijdige tape aan de deurpost omdat ze dat niet prettig vinden en dan zouden ophouden met krabben?

Wat je kunt proberen (hier werkte het in elk geval na verloop van tijd);

Leg een grote stapel tijdschriften naast je bed. Stuk of dertig.

Elke keer als er een kat aan de deur krabt, mik je daar een tijdschrift tegenaan.

Kat schrikt en duikt weg. Na een keer of dertig is de nacht om.

De tweede nacht heb je nog ongeveer 20 tijdschriften nodig. En de derde nacht ook. Het vergt dus doorzettingsvermogen.

Andere methode, vergelijkbaar;

Zet de stofzuiger voor de deur (aan je eigen kant, dus op de slaapkamer) en zorg dat je hem aan hebt staan. Tevens moet je ervoor zorgen dat je zonder al te veel beweging die stofzuiger aan kunt zetten (iets met stekker en verlengsnoeren).

Elke keer als er een kat aan de deur krabt, stofzuiger aan zetten.

Kat schrikt en duikt weg. Na een keer of dertig....

Afijn. De aanhouder wint. Uiteindelijk. Maar wees niet verbaasd als je er minstens een maand voor nodig hebt.
quote:annayllop schreef op 02 september 2015 @ 15:35:

[...]

Hihi.

Volgens mij vinden ze mij nog steeds aardig Maar ze hebben zeker door dat ik die persoon ben waardoor het baasje nu wat vaker van huis is!

Ze reageren idd sterk op zijn geur en hebben al eens oude lakens geprobeerd, maar op bed is natuurlijk veeeel leuker. Het zijn een beetje "Simon's Cat" katten!

Ja dat ene filmpje van Simon cat over wakker maken gaat hier echt letterlijk zo Nou op die klap met de knuppel na dan he hahahah.

Maar ik neem aan dat je ook je vriend lief vindt, die katten ook. Hij heeft gekozen dat de katten op bed mogen liggen. Dat vind ik niet heel correct om dat af te leren (anders had ik er wel tips voor gegeven ) . Ik vraag mij af, is er geen oplossing, zoals ik aangaf over een dekbed op de grond, een handdoek op het bed of een sprei of een deken enz. Waarom zou je iets willen veranderen wat dus prima was bij de man waar je nu mee bent. Bij mij ging het fout bij die exen omdat ze dus o.a. niet gelijkstemmig waren mbt mijn katten en ik dus samenwonen niet met hun zag zitten. Is het slapen in de slaapkamer zo een groot probleem?

Met de partners die het geen probleem vonden katten op bed, wilde ze niet eens op bed slapen. Mijn geval hoeft niet die van jou te zijn maar hier was, niet mogen is hoe dan ook het blijven proberen, wel mogen was de lol er vanaf. Uiteraard zijn katten allemaal verschillend hoor maar ik zou zeggen, zorg dat het baasje niet geirriteerd raakt over jouw antipatie mbt het slapen op de slaapkamer. Maar ik kan er ook naast zitten hoor
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik deed niks op of aan de deur om het krabben te ontmoedigen, maar ik denk dat alimumiumfolie op de deur plakken wel kan werken. Over de hele onderkant zal ik doen. Verder negeren en oordoppen in tegen het gejank. ;) Succes!
Ik vind het persoonlijk maar niets dat je in zijn huis de rechten van zijn dieren afpakt. Dat jouw vriend dat pikt...

Dat gezeur over `vies`...... Katten zijn toch niet vies!
quote:iones schreef op 02 september 2015 @ 22:51:

Ik vind het persoonlijk maar niets dat je in zijn huis de rechten van zijn dieren afpakt. Dat jouw vriend dat pikt...

Dat gezeur over `vies`...... Katten zijn toch niet vies!In de post van gisterenmiddag geeft TO aan dat het juist voor vriend ook een medisch advies is. Hij was er zelf al mee begonnen.....
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
As we speak heeft mevrouw poes hier zelf een plekje gemaakt om te crashen. Zij maakt gewoon zelf de kledingkast open, haalt alles van de onderste plank uit de kast, laat de kast open en gaat liggen slapen op de stapel was vóór de kast. En als dat haar een keer niet lukt, opent ze de sokkenla en gaat ze tussen de sokken liggen.

Meneer kater ligt daarentegen als een zeesterretje midden in bed, vriend en ik liggen er omheen gevouwen
Niet zo zeuren joh. Vogels, die hebben pas last van katers!
quote:Crazycatlady schreef op 03 september 2015 @ 00:20:

As we speak heeft mevrouw poes hier zelf een plekje gemaakt om te crashen. Zij maakt gewoon zelf de kledingkast open, haalt alles van de onderste plank uit de kast, laat de kast open en gaat liggen slapen op de stapel was vóór de kast. En als dat haar een keer niet lukt, opent ze de sokkenla en gaat ze tussen de sokken liggen.

Meneer kater ligt daarentegen als een zeesterretje midden in bed, vriend en ik liggen er omheen gevouwen
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mensen zijn pas vies katten niet. Lig liever naast een kat dan een stinkende man.
Kat slaapt heerlijk bij ons op bed, meestal in mijn armen of bij mijn man aan zijn voeten.
Enjoy the little things in life
Update: alles helemaal goed gekomen!

We hebben de katten iedere avond lekker veel aandacht gegeven en voordat we de woonkamerdeur achter ons dicht deden nog een snoepje. Dat was een supertip van iemand hier! Ze zijn er snel aan gewend en krabben niet meer 's nachts. Als we nu overdag de slaapkamerdeur open laten komen ze er nog maar zelden in. Overdag lagen ze altijd liever al in een kast, waar ze -zoals iemand anders hier ook schreef - zichzelf een plaats hebben toegekend. ("Hoezo staan hier schoenen? Die duw ik er gewoon uit, ik slaap hier!" Dat hebben ze jaren geleden al "geregeld" 😂)

Vriend zelf heeft af en toe nog momenten dat hij ze wel bij hem laat slapen als hij alleen is 's nachts en een emo-dag heeft. En natuurlijk vind ik dat goed. Hij klaagt alleen zelf de volgende dag altijd dat hij minder goed geslapen heeft.

Anyway... Eind goed al goed.

Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Woohoo! Katten zijn gelukkig slim genoeg om zich aan veranderde omstandigheden aan te passen, als er maar iets tegenover staat ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven