Kattenprobleem

29-12-2010 11:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb een vraag over de kat van mijn zus. Ik zal eerst even vertellen wat die kat heeft mee gemaakt.

ze is nu 1,5 jaar oud. Toen ze een paar maanden was is ze bij mijn zus gekomen. Mijn zus is vlak daarna verhuist. De kat was een paar keer ontsnapt en is ook zwanger geraakt (veel te jong). Op dat moment kwam er een tweede kat bij mijn zus in huis. Dit ging niet goed en de kat is weg gegaan vlak voor de kittens kwamen. Een van de kittens is door een ongelukje na een paar weken dood gegaan. Nu, door verscheidende problemen woont mn zus weer bij mijn ouders in huis maar is daar heel weinig.

De kat lijkt hier nogal last van te hebben. Het lijkt of ze mijn zus veel zoekt. Dat is niet het grootste probleem, soms wordt de kat helemaal gek. Ze rent door het huis, klimt omhoog in het vliegengordijn hangt in de bank en doet alles wat ze niet mag. Normaal, als je haar 1 keer op de kop geeft houdt ze op en luistert ze goed, maar als ze zo een aanval heeft werkt het niet, ze blijft door gaan, ademt snel en het lijkt of ze je niet hoort. Ze wordt heel bang voor alles en blijft heel hard door het huis rennen. Ik denk dat het met stress te maken heeft maar heeft iemand een idee wat je kan doen om de kat rustig te krijgen?

Alvast bedankt
a docter a day keeps the apple away
Gekke vijf minuten hebben alle katten. Daar doe je (ik iig) niks aan.

Verhuizen en een andere kat e.d. brengt idd veel stress met zich mee, ik geloof best dat de poes niet lekker in d'r vel zit. Dit kun je alleen maar oplossen door rust te creeeren.
Is wat jij beschrijft niet gewoon het 'chinees kwartiertje'? Jonge katten, en vaak zelfs oudere katten, hebben vaak 1x per dag dat ze helemaal door het dolle heen zijn en precies doen wat jij beschrijft. Rennen, springen en gek doen. Vaak is het na een kwartiertje of half uur weer over. Mijn 15-jarige kater doet dat ook nog steeds.
Zo'n aanval is doorgaans een teken van stress, vaak door ruimtegebrek of onvoldoende afleiding. In dit geval kan het ook door alle onrust in haar leven komen...
Het lijkt er een beetje op dat ze last heeft van angst, als ik dat zo eens lees over dat snelle ademhalen.

Je zou een doekje neer kunnen leggen met wat druppels valeriaan er op, daar zijn katten gek op en ze worden er wat rustiger van. Misschien dat dat wat verschil maakt.
bij de dierenspeciaalzaak verkopen ze stekkers met daarin feromonen. Als je die in het stopcontact doet, komen deze vrij. Het zijn de feromonen die bij de nesttijd horen dus daar worden ze rustig van. Kost iets van 30 euro; wij hebben het gebruikt toen er een nieuwe kat bij kwam en dat heeft wel geholpen naar ons idee.
Ik zat al te denken aan feliway, dat is toch die stekker?

en naast deze aanvallen heeft ze ook nog gekke speelmomenten, dan springt ze door het huis als een malle met een blaadje of een speelballetje. Dit gedrag is dus heel anders als wat ik net omschreef. Ik denk inderdaad dat het met angst of stress te maken heeft.
a docter a day keeps the apple away
Mijn kat doet dat ook weleens. rent ie opeens door t hele huis, van zolder tot helemaal beneden. en nog t liefst als de buitendeur openstaat, dan spurt ie zo van buiten het hele huis door. soms hangt ie in de gordijnen.

Ik kan t precies aan m zien, bolle rug, "wilde"ogen. ik moet er meestal wel om lachen.

Ik merk wel dat ie het nu vaker doet, zeker toen ie met die sneeuw niet naar buiten wilde. nu inmiddels weer wel. bij hem scheelt het heel erg als ie de hele dag binnen moet zitten of gewoon even paar uurtjes naar buiten kan, terwijl ie nooit ver weg gaat ofzo.
Ik zal het halve forum wel over me heen krijgen, maar als ik je berichtje lees, vraag ik me af of je zus wel goed voor haar huisdier zorgt. Ik lees: kat ontsnapte een paar keer naar buiten terwijl dat niet mocht (kennelijk heeft zus besloten dat kat binnen moet blijven maar ze heeft het niet zo geregeld dat kat niet buiten kan komen), werd zwanger terwijl dat niet de bedoeling was (waarom is kat nog niet gesteriliseerd), er kwam een tweede kat maar dat ging niet goed dus die is weer weg (hoe kun je zomaar een extra huisdier erbij nemen en die ook na korte tijd weer weg doen) en een van de kittens ging dood door een ongeluk (oeps). Kat is nu weer verhuisd, zus is weinig thuis om voor kat te zorgen.

Goed, tis natuurlijk maar een berichtje van een paar regels dat ongetwijfeld de complexe werkelijkheid geen recht doet, maar ik vroeg me op basis van die summiere info toch af: is je zus wel een goed kattenbaasje?
Wat eten we vanavond?
quote:GiB schreef op 29 december 2010 @ 11:42:

Zo'n aanval is doorgaans een teken van stress, vaak door ruimtegebrek of onvoldoende afleiding. In dit geval kan het ook door alle onrust in haar leven komen...

Alle katten die ik heb gehad doen het, soms zit er een drol verkeerd, soms is er helemaal geen aanleiding, soms ziet hij "spoken op het plafond" en soms wil hij gewoon een wedstrijdje doen met de bank.

Dat wil dus echt niks zeggen.

Zorg dat de kat voldoende aandacht krijgt, op gezette tijden eet, een schone bak heeft, qua voer niet teveel veranderen etc.
quote:marmul schreef op 29 december 2010 @ 11:50:

Ik zat al te denken aan feliway, dat is toch die stekker?

en naast deze aanvallen heeft ze ook nog gekke speelmomenten, dan springt ze door het huis als een malle met een blaadje of een speelballetje. Dit gedrag is dus heel anders als wat ik net omschreef. Ik denk inderdaad dat het met angst of stress te maken heeft.Ze is anderhalf!! Ze wil gewoon nog spelen, dat ze dat soms als een "dolle" doet is helemaal niet erg. Poezen hebben ook de behoefte aan rennen en springen. Het is nog een "kind".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven