Kattenvraag... wie wil meedenken / ervaringen delen?

30-03-2010 13:43 47 berichten
Ik weet dat dit een keuze is de we zelf moeten maken, maar we komen er niet uit, dus ik heb behoefte aan wat meningen / visies van anderen. Wil wel eens helpen om zelf tot een goed besluit te komen!

Waar het omgaat: we hebben een kater van bijna 7 jaar oud, die al z’n hele leven binnen is. Dit gaat prima, heb niet het idee dat hij de behoefte heeft naar buiten te gaan. Daarnaast is hij erg bang, schrikkerig en lomp, en vermoeden we dat hij het buiten niet gaat redden. Hij blijft dus lekker binnen!

Dan de poes. Ze is nu een jaar oud. Zij is veel speelser (is ook nog jong natuurlijk) en volgens mij heeft zij wél de behoefte om buiten te spelen. Om haar zullen we ons ook niet zoveel zorgen maken, zij zal zich wel redden buiten, denken we.

Momenteel zijn ze dus dag & nacht binnen: als we niet thuis zijn hebben ze de (ruime) zolder, 2 trappen, overloop, gang + extra slaapkamer tot hun beschikking. Als we wel thuis zijn (vriend is vaak overdag thuis en ik ‘savonds) kunnen ze ook gewoon bij ons in de woonkamer. Zodra we weg gaan, gaan de katten naar boven en de deur naar de woonkamer dicht. Daar willen we ze namelijk absoluut niet hebben als we er niet zijn... ze krabben aan de (dure!!) leren banken, eten van de planten, krabben het behang van de muur... geen discussie over mogelijk: de kat + poes komen niet in de woonkamer als wij niet thuis zijn.

Nu lopen we al een hele tijd met de vraag of we de poes naar buiten zullen doen, en hoe we dat dan gaan organiseren... er zijn namelijk een aantal 'obstakels':

we hebben een kattenluik in de achterdeur (vanaf de bijkeuken) als ze dus buiten is, en naar binnen wil, komt ze in de bijkeuken terecht. Daar zal ze dan moeten blijven totdat één van ons haar de mogelijkheid geeft daar weer weg te gaan... vanuit de bijkeuken is een deur naar de keuken+woonkamer, (we hebben een half open keuken) maar omdat we haar niet in de woonkamer willen hebben als we niet thuis zijn, moet ze dus in de bijkeuken blijven. Is dat niet zielig?? (we kunnen daar natuurlijk wel een mandje en voer neerzetten, maar het is daar erg klein, en bovendien is de kat dus boven, dus kunnen ze dan niet naar elkaar toe)

Bovendien: kunnen we de poes wél naar buiten doen, en de kat niet? Is het niet sneu voor de kat dat hij dan z’n speelmaatje kwijt is? Hij zal dan weer het grootste deel van de dag alleen zijn. Dat is zes jaar lang prima gegaan, maar hij is natuurlijk ook wel heel blij dat ie sinds een jaar een speelmaatje heeft.

En nog een vraag aan de buiten-katten-eigenaren: hoe doen jullie dat, doe je de poes ‘smorgens naar buiten en komt ze dan aan het einde van de dag weer binnenwandelen? Of blijven ze snachts ook buiten? Of lopen ze 24/7 wat heen en weer van binnen naar buiten?

Ons ideale scenario zou zijn: poes smorgens naar buiten, wil savonds zelf weer naar binnen (hopelijk ) en brengt de nacht gewoon binnen in huis door. Om de volgende ochtend weer naar buiten te gaan, als ze dat wil. Ik zie het niet zo zitten dat poes om 3u snachts besluit naar binnen / buiten te willen, en wij dus de deuren open moeten doen...

Pfff, wat een verhaal, hoop dat het dilemma een beetje duidelijk is. Wie wil met ons meedenken over wat het verstandigst is? Naar buiten met de poes of lekker binnen houden?
Alle reacties Link kopieren
onze katten lopen heel de dag en nacht naar binnen en weer naar buiten. Wij hebben tegenwoordig de slaapkamer schuifdeur naar het balkon op een kiertje open staan en daardoor gaan ze naar binnen en naar buiten. Als we weg zijn doen we de rolluik naar beneden tot een stukje van de grond zodat ze er nog onderdoor kunnen.

Het is mij alleen nog steeds een raadsel hoe ze altijd naar boven klimmen en vanuit boven naar beneden komen
Je kunt er voor kiezen de poes alleen naar buiten te laten als je thuis bent en weer binnen te roepen voor het slapen gaan of als je weggaat (na roepen en binnenkomen bv. altijd wat lekkers geven). Je kunt ze daar heel goed aan laten wennen. Bovendien heb je dan meer zicht op je kat.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik heb twee katten die allebei naar buiten gaan. De ene is nogal een watje en wil vaak binnen een half uur weer naar binnen en de andere is nogal stoer houdt het de hele dag wel uit. Als het even kan komen ze 's avonds weer naar binnen. Maar een enkele keer willen ze niet, vooral mijn stoere kater wil nog weleens een nachtje doorhalen. Ik blijf daar niet voor wakker maar ga dan lekker slapen. Ik hoor 'm dan ook niet 's nachts, meestal gaat hij dan in het schuurtje slapen. De volgende morgen staat ie keurig op de mat te wachten. Toen ik nog mijn 1 kat had en studerend en kinderloos was, was ik heel begaan en ging desnoods tot 3 uur 's nachts lopen zoeken tot mijn kat weer binnen was. Nu ben ik een stuk makkelijker geworden, werk, kinderen etc. etc., ga echt niet meer de hele nacht lopen hanewaken voor een kat, ze zoeken het maar uit. Gelukkig blijkt iedere keer weer dat ze zich toch wel heel goed kunnen redden.
Ik zou de poes die naar buiten mag alleen als jullie er zijn naar buiten laten. Onze katten mogen vooral 's avonds en in het weekend naar buiten. De één is dan heel veel buiten, de ander is na een minuut weer terug. Als het donker wordt halen we ze weer naar binnen. Meestal komen ze vanzelf, en anders komen ze wel op het voer af.

Als je het zo doet is het niet zo lang en dus ook niet heel zielig voor de andere kat.
quote:Marriss schreef op 30 maart 2010 @ 14:16:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Twijfel nog steeds

@Gizz, lijkt me doodeng, katten in een babykamer. De kater is nogal groot en log en lomp, als die nou eens liefkozend bij baby in bed kruipt... kind kan wel stikken!Tja, ik maak me daar geen zorgen over, onze katers halen het niet in hun hoofd om er in te springen, sterker nog ze kijken er niet eens naar. ze moeten niks van bewegende wezens hebben. Ze hebben hun eigen hoekje met mandje en kleed en daar liggen ze vaak te pitten. Als jouw katten echte kroelkatten zijn kan ik me voorstellen dat ze er misschien bij gaan liggen, maar die van ons doen het niet.
.
als je trouwens benieuwd bent wat je kat 's nachts allemaal uitvreet, is dit mischien een idee..

http://www.ditverzinjeniet.nl/aanbiedin ... ier-camera
quote:boogje schreef op 30 maart 2010 @ 14:56:

als je trouwens benieuwd bent wat je kat 's nachts allemaal uitvreet, is dit mischien een idee..

http://www.ditverzinjeniet.nl/aanbiedin ... ier-camera

haha ik vraag me wel eens af wat ze nou eigenlijk heel de dag aan het doen zijn, aangezien ze doodmoe thuiskomen..

maar om daar nou een camera voor te kopen..
Hou dat beest gewoon binnen!

Poes weet niet beter en \et klinkt alsof ze ruimte genoeg heeft om binnen sprintjes te trekken als ze daar zin in heeft.

Kater zijn vriendinnetje niet kwijt, poes niet alleen in de bijkeuken als ze toch naar binnen wil, poes kan niet onder een auto lopen, buren blij dat ze geen stront in hun tuin achterlaat.

Ze is nooit buiten geweest, dus zal echt niet achter het raam zitten de bedenken dat ze een gelukkiger poes zou zijn als ze naar buiten mocht...
als je graag wil dat poes naar buiten gaat, omdat het voor haar lekker zal zijn gewoon doen. Zet een mandje in de bijkeuken neer en ze went er vanzelf aan dat ze moet wachten tot ze naar binnen mag. 's Avonds gewoon naar binnen roepen. En 's ochtends pas weer de meogelijkheid geven haar naar buiten te laten. En wat betreft ten opzichte van de kater, wij hebben dit ook gehad. En bij ons geval was de kater juist blij dat de poes even naar buiten was, even rust... Want als een poes graag naar buiten wil maar dat niet mag ging ze hem dus klieren. Ze had energie over.
Wij hebben ook twee katten, die altijd binnen blijven. Als we weg gaan of gaan slapen, dan gaan de deur van de woonkamer en slaapkamer dicht en hebben ze alleen de keuken (6m2), ons halletje en de trap tot hun beschikking en hier hebben ze totaal geen problemen mee. Wel zijn er genoeg mandjes, verstopplekjes en speeltjes tot hun beschikking. Dus ik denk dat ze niets te kort komen wanneer je ze binnen houdt. Bij ons kunnen ze sowieso niet naar buiten (appartement), maar anders zou ik ze denk ik ook binnen houden, want je weet toch niet wat ze allemaal uitspoken buiten, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Haha, ik zie dat er een paar nieuwe reacties zijn... las eerst die van Ika35. 'inderdaad' dacht ik, ik hou 'r gewoon binnen.

lees vervolgens die van Miepjemiep, en jaaaa hoor.... twijfel weer volop terug
Thanks Puck! (zo heet de poes in kwestie ook )

Ik neig nu toch naar lekker binnen houden....
.
Is het een optie om je tuin katproof te maken? zodat ze alleen in de tuin kunnen.

Onze katten zijn binnenkatten, hebben de bijkeuken, de woonkamer en de trappen + gang van de bovenverdieping en zolder tot hun beschikking (de trappen en gang alleen als wij thuis zijn trouwens).

Ik wil mijn katten niet op straat, veel te bang dat ze iets overkomt (overreden worden, iemand ze iets aandoet, ziekte oplopen, verdwalen) en daarbij zullen andere mensen mijn katten als last zien omdat ze hun hun tuin poepen etc.
Mijn katten hebben het hele huis tot hun beschikking en een tuin ( kattenluikje). Dat gaat prima, ik laat ze gerust in huis als ik er niet ben. Persoonlijk houd ik er niet van een kat 'op te sluiten' in een kleine ruimte.Maar goed, dat is ieder voor zich. In jouw geval zou ik de kat(ten) alleen buiten laten als je er bent. Je kunt de kat dan weer binnen lokken als je gaat slapen. Kijken hoe dat gaat. Ik zou niet het kattenluikje laten gebruiken met als gevolg dat je poes de hele dag in een kleine bijkeuken moet zitten als ze weer binnen komt. Meeste katten lopen graga in en uit en blijven niet continu buiten.

Ik denk dat het voor een kat wel lekker is om naar buiten te kunnen.
quote:Marriss schreef op 30 maart 2010 @ 13:43:

Ik weet dat dit een keuze is de we zelf moeten maken, maar we komen er niet uit, dus ik heb behoefte aan wat meningen / visies van anderen. Wil wel eens helpen om zelf tot een goed besluit te komen!

Waar het omgaat: we hebben een kater van bijna 7 jaar oud, die al z’n hele leven binnen is. Dit gaat prima, heb niet het idee dat hij de behoefte heeft naar buiten te gaan. Daarnaast is hij erg bang, schrikkerig en lomp, en vermoeden we dat hij het buiten niet gaat redden. Hij blijft dus lekker binnen!

Binnen heeft veel voordelen..Nooit teken, bijna geen vlooien, lopen geen wondjes op en andere ziektes, mij jongste kat wilt ook naar buiten, is geboren in een huis waar ze de tuin in mocht. Ik vind het zielig maar hier mag ze niet naar buiten. Ik wou dat het anders was maar hier wonen kattenmeppers. Of je kat komt terug met hagel in hun kont,verkeersongeluk of vergiftigt. Ga eerst informeren bij ander katteneigenaars of het buiten veilig is voor de kat...Je kunt ook bij een dierenarts navraag doen, mits hij de wijk en dierlijke bewoners kent. Sorry dat ik dit zo hard neerzet, maar ik ben zo meerdere katten verloren.

Dan de poes. Ze is nu een jaar oud. Zij is veel speelser (is ook nog jong natuurlijk) en volgens mij heeft zij wél de behoefte om buiten te spelen. Om haar zullen we ons ook niet zoveel zorgen maken, zij zal zich wel redden buiten, denken we.

Momenteel zijn ze dus dag & nacht binnen: als we niet thuis zijn hebben ze de (ruime) zolder, 2 trappen, overloop, gang + extra slaapkamer tot hun beschikking. Als we wel thuis zijn (vriend is vaak overdag thuis en ik ‘savonds) kunnen ze ook gewoon bij ons in de woonkamer. Zodra we weg gaan, gaan de katten naar boven en de deur naar de woonkamer dicht. Daar willen we ze namelijk absoluut niet hebben als we er niet zijn... ze krabben aan de (dure!!) leren banken, eten van de planten, krabben het behang van de muur... geen discussie over mogelijk: de kat + poes komen niet in de woonkamer als wij niet thuis zijn.

Hebben jullie toevallig een vrije kamer??Ik had een kamer voor de katten, had daar een heel klimtoestel gemaakt en een wand helemaal bekleed,zodat ze daar in kunnen klimmen. Ik had toen ADHD katjes. Die sloopte daarna niets meer. Hadden hun eigen"sloopplek'.

Geen kamer over? Dan kan je een wand van de gang bekleden?bij trappegat ofzo?

Nu lopen we al een hele tijd met de vraag of we de poes naar buiten zullen doen, en hoe we dat dan gaan organiseren... er zijn namelijk een aantal 'obstakels':

we hebben een kattenluik in de achterdeur (vanaf de bijkeuken) als ze dus buiten is, en naar binnen wil, komt ze in de bijkeuken terecht. Daar zal ze dan moeten blijven totdat één van ons haar de mogelijkheid geeft daar weer weg te gaan... vanuit de bijkeuken is een deur naar de keuken+woonkamer, (we hebben een half open keuken) maar omdat we haar niet in de woonkamer willen hebben als we niet thuis zijn, moet ze dus in de bijkeuken blijven. Is dat niet zielig?? (we kunnen daar natuurlijk wel een mandje en voer neerzetten, maar het is daar erg klein, en bovendien is de kat dus boven, dus kunnen ze dan niet naar elkaar toe)

Met een katteluikje met of zonder censor, daar komen de buurtkatjes ook fijn door.Mag de kat toch naar buiten, zorg dan voor een warme droge plek met drinken

Bovendien: kunnen we de poes wél naar buiten doen, en de kat niet? Is het niet sneu voor de kat dat hij dan z’n speelmaatje kwijt is? Hij zal dan weer het grootste deel van de dag alleen zijn. Dat is zes jaar lang prima gegaan, maar hij is natuurlijk ook wel heel blij dat ie sinds een jaar een speelmaatje heeft.

Katten zijn geen roedeldieren. De oudere kat zal het waarschijnlijk niet erg vinden en ze zijn niet al tig jaar bij elkaar. Kijk hoe het loopt.

En nog een vraag aan de buiten-katten-eigenaren: hoe doen jullie dat, doe je de poes ‘smorgens naar buiten en komt ze dan aan het einde van de dag weer binnenwandelen? Of blijven ze snachts ook buiten? Of lopen ze 24/7 wat heen en weer van binnen naar buiten?

Kat heeft eigenlijk een soort wekker in hun hoofd. Als je alles op een vaste tijd doet, dus zelfde tijd naar buiten en zelfde tijd aanhouden voor naar binnen. Dan zijn ze er zo aan gewend.

Natuurlijk proberen ze om op de meest onacceptabele uren, jou te roepen. Lekker laten staan als je in bed ligt.Klinkt hard, maar bij mij was altijd licht uit, katten kunnen mauwen wat ze willen, ga maar in de schuur liggen en dat wisten ze allemaal. In totaal 10 katten gehad... Never meer een kat buiten

Ons ideale scenario zou zijn: poes smorgens naar buiten, wil savonds zelf weer naar binnen (hopelijk ) en brengt de nacht gewoon binnen in huis door. Om de volgende ochtend weer naar buiten te gaan, als ze dat wil. Ik zie het niet zo zitten dat poes om 3u snachts besluit naar binnen / buiten te willen, en wij dus de deuren open moeten doen...

Pfff, wat een verhaal, hoop dat het dilemma een beetje duidelijk is. Wie wil met ons meedenken over wat het verstandigst is? Naar buiten met de poes of lekker binnen houden?
ik wilde dolgraag een kat en toen kreeg de kat van mijn zus 1 kitten dus die was voor mij/ons (woon nog thuis) ik hoopte hem binnen te kunnen houden maar in de zomer met de deur open ging hij toch... gaat nog altijd goed al heeft hij vaak ruzie met de kat van de buren.
quote:ika35 schreef op 30 maart 2010 @ 16:06:

Ze is nooit buiten geweest, dus zal echt niet achter het raam zitten de bedenken dat ze een gelukkiger poes zou zijn als ze naar buiten mocht...

Nou euh... mijn kat dus wel. Tot vorig jaar woonde ik in een appartement met een balkon, wilde kat het liefst binnenhouden maar dat was toen al geen doen dus daar zat ze al regelmatig op het balkon te lonken naar vrijheid. Vorig jaar ben ik verhuisd naar een benedenwoning en toen wilde ik een nieuwe poging wagen om haar binnen te houden, omdat er officieel geen katten mogen wonen hier (studentenwoning, iedereen staat het overigens oogluikend toe). Niet te doen. Kat zat voor het raam en voor de pui naar buiten te loeren en in een onbewaakt ogenblik liep ze ineens toch buiten op straat. Ze is echt een buitenkat van nature, ondanks dat ze het niet gewend was.

Afijn, er kan hier geen kattenluikje in de deur dus als ze naar buiten wil gaar ze voor het raam zitten en dan laat ik haar gaan. Als ze weer naar binnen wil zit ze voor de pui, en dan laat ik haar dus weer naar binnen. Gebeurt alleen als ik thuis ben dus, hoewel ik haar soms buiten laat als het weer goed is en ik maar een halve dag weg ben. 's Avonds voor ik ga slapen komt ze altijd wel weer naar binnen, dus dat is ook geen probleem.

Hoewel ze een prima leven had als binnenkat is ze nu echt veel blijer. Ze kan haar energie beter kwijt, vangt muizen, struint langs de slootkant, jaagt de buurtkaters weg, het is echt een straatsloerie Bijkomend voordeel is dat ze helemaal niet meer aan mijn bank krabt en binnen ook veel aanhankelijker en knuffeliger is.

Ik heb overigens geen buren met een tuin, tenzij je de schapen in het weiland naast me meetelt. Geen doorlopende autoweg voor de deur, dus in dat opzicht zit ze hier ook heel veilig en fijn :-)
Woon je in een gevaarlijke buurt eigenlijk (in de zin van: veel verkeersdrukte?) Ik zat namelijk even te denken aan die oude kat. Onze kat is ook niet erg snugger, avontuurlijk of handig. Maar ze gaat wel naar buiten. En wat zie je? Ze zoekt niet meer avontuur op dan ze aan kan. Voor haar is het puur geluk om in de achtertuin onder een struik te liggen en te doen alsof ze in het oerwoud is. Verder loopt ze wel eens heel avontuurlijk een rondje om het huis om er aan de voorkant weer in te willen.

Dus als je ervoor kiest om poes naar buiten te doen, kun je dat misschien ook wel voor kater proberen?
...
ik zou de poes gewoon binnenhouden. Buitenkatten raken kwijt of ze worden platgereden.
Wij hebben al jaren katten die buiten mogen en er is er nog nooit één kwijtgeraakt.

Eén keer een platgereden toen ik peuter was dus dat is zo'n 25 jaar terug. Daarna 4 katten waarvan er één een natuurlijke dood gestorven is, de anderen (daarna) leven nog.

(nestjes niet meegeteld maar die zijn ook niet kwijtgeraakt / platgereden)

Ligt er wel aan waar je woont uiteraard. En als de kat nog niet eerder buiten geweest is zou ik hééél voorzichtig beginnen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven