Kat&voer

21-02-2011 12:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kat is veel te zwaar aan het worden, hij beweegt nauwelijks (lees: hij steekt zijn koppie door het luikje voor een hap frisse lucht en draait zich weer om) en eet de hele dag maar door. Volgens de dierenarts is hij niet ongezond bezig en kan een dieet alleen maar gevolgen voor de lever hebben.

Maar hij heeft speicaal (duur) voer vanwege zijn nieren en ik ben het een beetje beu dat hij de hele dag alleen maar doorvreet. Is het echt nodig om de hele dag brokjes klaar te hebben staan of krijgen jullie katten bijvoorbeeld een vaste hoeveelheid op een vast tijdstip?

Hij krijgt alleen droogvoer en geen blikvoer of iets dergelijks.

Oftewel: hoe doen jullie dat met kat(ten) voeren? Misschien kom ik op een wat gezondere manier voor mijn kat.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Ik heb niet alles doorgelezen, maar hoop dat je er iets aan hebt.

Waarom heeft je kat dat nierdieet?

De kat van mijn avatar is een nierpatiënt. Naast dagelijkse medicijnen (Fortekor) krijgt hij dus ook speciaal voer. Nierdieet k/d van Hill's. Droogvoer en af en toe een zakje natvoer.

Hij is wat achtergebleven in zijn groei, omdat hij als kitten doodziek is geweest door nierfalen. Toen zijn we er achtergekomen dat zijn nieren dus heel slecht werken. Sindsdien zit hij op dit dieet met medicijnen.

Hij heeft na de eerste keer nog 2 maal een terugval gehad. Nu is hij inmiddels al ruim 5 jaar 'gezond'.

Juist hij moet wat dikker blijven (ik noem hem ook altijd mijn dikke padje ), want als hij een terugval krijgt, eet en drinkt hij nagenoeg niet meer.

Naast spoelen, 2x per dag halve liter vocht onder de huid inbrengen door DA, moet ik hem dan ook om het uur dwangvoeren en dwang vocht geven. Hij valt af als een razende en juist dan is het fijn als hij wat meer bij te zetten heeft. En dan dus zijn reserve aanspreekt.

De eerste keer is hij echt door het oog van de naald gekropen, hij was brood en broodmager, echt vreselijk om te zien. Een zakje botten. Met bijna geen spieren meer.

De 2x erna was hij dus te dik en dat heeft hem oa erdoor gesleept. Hij had wat in te teren.

Ik moet er wel bij vermelden, dat de lever van een kat (of hond) bij snel afvallen, ver-vet. Het is dus idd slecht voor de lever.

Maar als ze zo ziek zijn, moet je op een gegeven moment gaan kiezen tussen kwaden. Tijdens zijn ziekteperiode kreeg hij zelfs a/d van Hills. Slecht voor ZIJN nieren, maar hij moest toen voeding binnenkrijgen omdat hij zo verzwakt was. Toen hij weer wat opgeknapt was zijn we weer onmiddellijk overgegaan op k/d.

Zo, lang verhaal geworden, sorry daarvoor.

Maar ik hoop dat het het overwegen waard is, mocht jouw kat ook een nierpatëntje zijn. Dan is die reserve nl wel lekker...
Nope
Wow Machut, wat een heftig verhaal zeg.

Mijn eigen oude poesje is pas op latere leeftijd nierpatient geworden en die is nu ook broodmager en aangezien ze echt geen nierbrokjes eet mag ze alles hebben van de DA zolang ze maar eet, want je hebt gelijk dat niet eten heel slecht is voor een nierkat.

Mijn poesje zal nooit te dik worden en bij haar is haar gewicht nu stabiel, maar iets steviger zou inderdaad beter zijn, al zijn veel oude nierkatten broodmager.

Even een vraagje uit belangstelling: Had je kittentje acuut nierfalen? Ik hoor namelijk niet zo vaak dat ze daar zo jong al zo ernstig last van hebben en ik vind dit soort dingen heel interessant.
@iris:

Hij komt samen met zijn broer uit de opvang, niet uit een asiel. Ze waren toen 3 maanden oud.

Deze opvang had een schimmelprobleem, in eerste instantie mochten ze dus nog niet aan mij meegegeven worden van de DA voor zij het schimmelprobleem had opgelost.

Ze heeft alles en iedereen in haar opvang gewasen en pand behandeld.

Na een week, heeft op mijn aandringen een andere DA, ze toch gezond genoeg verklaard om aan mij te geven. (Hun situatie daar was niet optimaal, ze zaten tussen 20-25 volwassen katten, knokken voor eten, etc...)

Wss heeft hij dit probleem opgelopen door de wassing met die schimmelshampoo. Zeker weten doen we het niet en het doet er ook niet meer toe voor mij. Zijn broer is gezond, heeft alleen last van ADHD

En hij is nu goed op die 3 slechte periodes na. Hij heeft echt kantje boord gelegen, is een week lang 2x daags bij DA geweest voor spoelen/ vocht subcutaan. Ik heb hem 3 weken lang elke 2 uur gedwangvoerd en vocht gegeven en toen langzaam afgebouwd zodra ik merkte dat hij zelf weer begon met eten. DA dacht echt dat hij het niet zou halen en was er ook voor om de moed maar op te geven, want hij was zijn spieren al aan 't verteren. Maar ik vond dat een kitten altijd een kans verdiend, voor een kat van 15 zou ik dit ook niet meer doen, omdat ik hem wel degelijk veel heb 'moeten pesten.'

Na die eerste erge keer, heeft hij nog 2 maal een terugval gehad, waarbij ik hem allebei de keren een week heb moeten dwangvoeren en hij is toen 3 dagen 2x daags bij de DA geweest.

Maar nu? Is hij al meer dan 5 jaar gezond, zijn broer heeft voor de winter niesziekte gehad en hij heeft nergens last van gehad!!! Hij is een bikkel!

Edit: het kan dus ook aangeboren zijn. Persoonlijk denk ik dat het door de shampoo komt, want het was me een partij giftige rotzooi waar ze ze mee had gewassen. Eigenlijk mochten alleen volwassen dieren daarmee behandeld worden. Zwangere poezen ook niet.

DA schat trouwens dat hij nog maar een nierwerking van een 20% heeft. Maar ik geloof dat 10% nog leefbaar is, dus no problem voor deze tijger
Nope
De kat die ik nu heb heeft altijd brokken staan, maar die eet gewoon "normaal", zeg maar. Elke keer een paar brokjes, als hij trek heeft.

De vorige kat was ook behoorlijk aan de forste kant. Die kreeg 's ochtends en 's avonds een handje brokken. Wij hebben het nooit afgewogen, maar daar is ze aardig mee afgevallen.

Hier krijgen ze Royal Canin trouwens. Indoor 27 geloof ik, krijgt deze nu en volgens mij kreeg de vorige dat ook.
668, the neighbour of the Beast
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 23 februari 2011 @ 14:18:

Edit: het kan dus ook aangeboren zijn. Persoonlijk denk ik dat het door de shampoo komt, want het was me een partij giftige rotzooi waar ze ze mee had gewassen. Eigenlijk mochten alleen volwassen dieren daarmee behandeld worden. Zwangere poezen ook niet.

DA schat trouwens dat hij nog maar een nierwerking van een 20% heeft. Maar ik geloof dat 10% nog leefbaar is, dus no problem voor deze tijger

Geen idee of het de shampoo is, want ik heb hier zelf alleen halfwasjes (meer dan een half jaar oud) en volwassen katten mee gewassen, maar het is inderdaad wel giftige zooi, dus wie weet heeft hij het binnen gekregen en is hij zo vergiftigd.

Ik heb wel eens een kat met acuut nierfalen meegemaakt (ze is daaraan ook ter plekke overleden) en tot op de dag van vandaag weet niemand waaraan het lag. Ze was het ene moment gezond en het andere moment lag ze te creperen en was ze dood. Een hele nare dood was dat, dus ik ben blij dat je jouw katje er doorheen getrokken hebt.
Owww, wat erg voor je!

Max (live life to the Max ) was normaal, at als een bouwvakker en van ene op andere moment wilde hij niets meer en ging als een raket achteruit. Om 12u 's middags was hij nog een tierige, spelende kitten en 12u later had hij zijn eerste infuus er al in zitten en was hij meer dood dan levend.
Nope
Dank je, in een asiel maak je wel vaker mee dat dieren dood gaan, maar dit zal ik nooit vergeten .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven