Keuken organizeren

04-06-2024 20:27 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels ontploft de keukenla met 50 verschillende soorten pakjes, zakjes, kruiden etc.
Nu wil ik alles overgooien in voorraadpotten, het liefst vierkante ivm de ruimte. Ook moeten ze van boven doorzichtig zijn.

Iemand tips voor goede voorraadpotten ?
En hoe doen jullie met de houdbaarheidsdatum en bereidingswijze ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb plastic vierkante bussen van de hema. Ik doe er droge waar in. De
ijzeren voorraad droge waar en blikken sla ik op in een kelderkast met een voorraadlijst die we afstrepen.

Voor dingen die mijn man niet onthoudt (parelcouscous) heb ik een uitgeknipt stukje verpakking op de bus geplakt.

Verder heb ik glazen potten voor koffie en andere sterk geurende dingen.

Een bak in een donkere la voor groenten uien en knoflook.

Open lage bakken voor kruidenpotjes en zakjes.

Voor de koelkast heb ik glazen bakken met plastic deksels: daar bewaar ik restjes in maar ook frambozen en aardbeien. Alles blijft veel langer vers nu t hermetisch afgesloten is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik plak de bereidingswijze op de voorraadpot en schrijf daar de houdbaarheidsdatum op
Alle reacties Link kopieren Quote
Hema-potten zijn prima.

Voor dingen die niet in een voorraadbus passen:
In de keukenlade kan je doosjes of mandjes zetten.
Als je bijvoorbeeld repen chocola of flesjes azijn hebt, dan doe je die in een doos (zonder deksel) in de lade.
Afbeelding
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kruiden en specerijen in glazen potjes van Ikea.
Laatste maanden alle (gekregen) voorradbussen van oa Mepal, Tupperware enz van de laatste 40 jaar vervangen door de bussen van de AH actie. Deze zijn doorzichtig, passen op elkaar en omdat ze vierkant zijn verspillen ze geen ruimte.
Staan op categorie gesorteerd.
Alles is droog en grotendeels op voor uiterste datum in zicht komt. En dat beetje dat er eventueel over gaat is echt niet bedorven.
Van alles is het gebruik wel bekend en anders regelmatig testen en/of opzoeken op internet.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
Organiseren
Alle reacties Link kopieren Quote
In de afgelopen jaren hebben we de glazen kruiden potten van Euroma gespaard, die kunnen liggend precies in een lade. Als het kan kopen we de specerijen in bulk bij de toko. Etiket erop. Uiterste houdbaarheidsdatum doen we niet aan voor dat soort dingen.
Onlangs de AH bewaardozen gespaard en de oude Ikea dozen weggedaan. Op blikken schrijf ik met zwarte stift wat erin zit, omdat je op de bovenkant kijkt als je de lade opentrekt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Weg doen wat je niet gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Check even het insta account van Eefje Sedee, zij is een bekende organiser:

https://www.instagram.com/fairyorganized.nl/

Hier inspi voor keuken: https://www.instagram.com/reel/C62-1Bmo1Rx/

Ohja, ze werkt samen met So Clever, daar hebben ze superveel oplossingen voor in de keuken/lades/kastjes: https://www.soclever.nl/voorraadbussen-voorraadpotten/.
Alle reacties Link kopieren Quote
ambra schreef:
04-06-2024 21:12
In de afgelopen jaren hebben we de glazen kruiden potten van Euroma gespaard, die kunnen liggend precies in een lade. Als het kan kopen we de specerijen in bulk bij de toko. Etiket erop. Uiterste houdbaarheidsdatum doen we niet aan voor dat soort dingen.
Ja, die gebruik ik ook
Heel prettig

En ik plak er zwarte 'schoolbord'-etiketten op. Daar zet je op wat er in zit en is afwasbaar maar veegt niet uit
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe zoiets als explorista, dus met open bakken waarin ik categorieën bij elkaar zet en kruidenpotjes zet ik ondersteboven in de lade. Ik heb altijd die glazen potjes, en dan zie je wat erin zit en ik schrijf het op de bodem.
Overgieten begin ik niet aan, alles zit gewoon in de zakken/dozen waarin ik het koop.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
04-06-2024 22:05
Ik doe zoiets als explorista, dus met open bakken waarin ik categorieën bij elkaar zet en kruidenpotjes zet ik ondersteboven in de lade. Ik heb altijd die glazen potjes, en dan zie je wat erin zit en ik schrijf het op de bodem.
Overgieten begin ik niet aan, alles zit gewoon in de zakken/dozen waarin ik het koop.
Waarom ondersteboven?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jeetje. Ik dacht dat ik aardig georganiseerd was. Maar al die dingen als voorraad potten met data en recepten, nee.
Ik heb wel pas een bordenrekje gekocht met verschillende verdiepingen, heel handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
lade organisers!
avocadeau wijzigde dit bericht op 16-06-2024 22:33
96.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
04-06-2024 21:21
Ja, die gebruik ik ook
Heel prettig

En ik plak er zwarte 'schoolbord'-etiketten op. Daar zet je op wat er in zit en is afwasbaar maar veegt niet uit
Ja die heb ik ook. Handige dingen zijn dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
04-06-2024 22:30
Waarom ondersteboven?
Haha, goeie vraag! Ik koop altijd een merk met rode doppen en daar staat het niet op de bovenkant op, zeg maar. Als ik ze omdraai zie ik door de glazen bodem heen wat erin zit, dat vind ik makkelijker zoeken. Voor de zekerheid schrijf ik erop wat erin zit. Die potjes staan op alfabetische volgorde in een houten doos, zo blijven ze wel bij elkaar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
05-06-2024 09:17
Haha, goeie vraag! Ik koop altijd een merk met rode doppen en daar staat het niet op de bovenkant op, zeg maar. Als ik ze omdraai zie ik door de glazen bodem heen wat erin zit, dat vind ik makkelijker zoeken. Voor de zekerheid schrijf ik erop wat erin zit. Die potjes staan op alfabetische volgorde in een houten doos, zo blijven ze wel bij elkaar.
Aha! Die potjes heb ik ook. Goede tip ;)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven