Kitten 15 weken heeft FIP

21-02-2011 16:12 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas heb ik zojuist het slechte nieuws van de dierenarts gekregen dat mijn kitten van 15 weken hoogstwaarschijnlijk (87% kans) FIP heeft.

Het laatste middel wat we nu nog kunnen is prednison geven.

Helaas zal dit ook niet levensreddend zijn.

Nog een paar dagen en hooguit een paar weken.

Dit is helaas de tweede doodzieke kat die we hebben.

De vorige is met 5,5 jaar overleden aan allerlei kwalen waar we zelf niks aan konden doen.

Dan denk je goed te doen door een kat uit het asiel te halen, krijg je twee keer een doodzieke kat mee naar huis.

Dus denk maar twee keer na voor je een kat uit het asiel haalt!

Zit nu al constant te huilen, wat als hij echt overleden is?

Ben er helemaal stuk van.

Oh, wat vreselijk! Kan me heel goed voorstellen dat je er helemaal kapot van bent! Ik denk dat FIP een van de grootste nachtmerries is van iedereen die een kat heeft, omdat het nou eenmaal niet te genezen is.

Zou willen dat ik iets opbeurends zou kunnen zeggen, kan je helaas alleen maar veel sterkte toewensen en een dikke
Fip is niet aan te tonen bij een levende kat, pas na sectie is met zekerheid te zeggen of het FIP was. Er zijn een aantal ziektes die erop lijken dus start zeker met de behandeling, stel dat het aanslaat en het blijkt iets anders te zijn dan Fip.

ik duim voor je, hoop dat ie weer helemaal beter wordt....
Life is a fairytale told by an idiot
Wat triest dat het kitten zo ziek is. Ik hoop voor je dat de prednison aanslaat en er geen definitieve uitslag van FIP gemaakt kan worden. Als je meer info over deze rotziekte wilt, ook ivm het voorkomen en oorzaken kun je hier meer lezen.

Heel veel sterkte!
quote:megavega schreef op 21 februari 2011 @ 16:12:

Dus denk maar twee keer na voor je een kat uit het asiel haalt!

Nou, nou... beetje kort door de bocht, niet?

Maar ik wens je heel veel sterkte met je kat... het is een rotziekte...
Ik heb afgelopen jaar een katje in moeten laten slapen met FIP. Net geen jaar oud en 1 week na de diagnose dat het hoogstwaarschijnlijk FIP was is ze daadwerkelijk overleden.

Ze heeft nog wel medicijnen gekregen voor de kleine kans dat het iets anders was, maar helaas.

Mijne kwam ook uit het asiel, maar dat heeft me niet tegengehouden de volgende weer uit het asiel te hebben. Gewoon een kwestie van pech, denk ik.

Edit: Vergat ik je helemaal veel sterkte te wensen! Het is klote
quote:Lyt schreef op 21 februari 2011 @ 16:45:

[...]

Nou, nou... beetje kort door de bocht, niet?

Ja en nee. Stress is een grote oorzaak van FIP bij jonge katten. Verhuizing valt ook onder stress, zeker als je kort daarvoor bij je moeder bent weggehaald en bent ingeënt waardoor je weerstand een opdonder heeft gekregen. Verwerk het maar eens als kitten, is niet niets!
quote:feeks schreef op 21 februari 2011 @ 16:23:

Fip is niet aan te tonen bij een levende kat, pas na sectie is met zekerheid te zeggen of het FIP was. Er zijn een aantal ziektes die erop lijken dus start zeker met de behandeling, stel dat het aanslaat en het blijkt iets anders te zijn dan Fip.Eens, geef deze kat een laatste kans met Prednison.
quote:ISTP schreef op 21 februari 2011 @ 16:57:

[...]

Ja en nee. Stress is een grote oorzaak van FIP bij jonge katten. Verhuizing valt ook onder stress, zeker als je kort daarvoor bij je moeder bent weggehaald en bent ingeënt waardoor je weerstand een opdonder heeft gekregen. Verwerk het maar eens als kitten, is niet niets!

En toch krijgt 95% van de asielkittens geen FIP ondanks alle stress. Ze krijgen vaak eerder (beginnende) niesziekte.

Je bent dus zeker niet slechter af met een asielkittentje, integendeel zelfs want de meesten zijn gezond.
quote:ISTP schreef op 21 februari 2011 @ 16:57:

[...]

Ja dus... dat is toch niet de schuld van het asiel?

Misschien had die kitten wel helemaal geen moeder meer. Er worden genoeg kittens van nog maar een paar weken (of dagen!) oud zonder moeder gedumpt bij het asiel. Het asiel doet er het beste voor om deze kittens te helpen. Het is voor een kitten het beste dat hij daarom (zeker als hij geen moeder meer heeft) zo snel mogelijk in een gezin wordt geplaatst. Weg van alle ziektekiemen die er op een asiel natuurlijk altijd wel zijn.

En dat net dit katje FIP oploopt is hele dikke pech (understatement) voor TO. Maar niet het asiel zijn schuld (of wiens schuld dan ook).
Onze raskat heeft ook ooit tekenen gehad van FIP. De superdure bloedtest gaf geen uitsluitsel, maar haar broertje was al aan natte FIP overleden.

Gelukkig huppelt die van ons nog vrolijk rond, maar denk inderdaad wel dat de verhuizing van Engeland naar Nederland destijds van invloed is geweest op haar verminderde weerstand.

Maar was destijds wel kapot van het nieuws dat het dat kon zijn. Heel veel sterkte!!
quote:Lyt schreef op 21 februari 2011 @ 17:18:

En dat net dit katje FIP oploopt is hele dikke pech (understatement) voor TO. Maar niet het asiel zijn schuld (of wiens schuld dan ook).

Het is de schuld van het coronavirus dat muteert.

Ik bedoelde er mee te zeggen dat je inderdaad twee keer moet nadenken voor je een kat in huis haalt, waar deze dan ook vandaan komt, de eerste 8 maanden van een kitten zijn heftig en vol veranderingen (naast genoemde aspecten zijn er nog meerdere keren wisseling van voer, de hormonen, legio virussen ed waar antistoffen door moeten ontstaan etc). Daarmee zeg ik niet dat je niet een kat uit het asiel moet halen, of elders vandaan. Ik probeer enkel bewustzijn te creëren. (Ik heb zo het gevoel dat ik niet over kan brengen wat ik bedoel )
Ja hoor ik begrijp best wat je bedoelt, maar dit is helaas niet uit te sluiten, want ieder kittentje heeft stress van de nieuwe situatie maar lang niet allemaal evenveel. En bijna ieder kittentje is drager, maar lang niet ieder kittentje wordt ziek.

Bewust zijn van alle risico's is alleen maar goed.
Ja, en als men stressfactoren kent kan men er rekening mee houden Garanties zijn er echter nooit
Ik snap wat je bedoeld hoor! :-)

Bewustzijn creeëren is inderdaad alleen maar goed! Maar ik vond het van TO kort door de bocht om te zeggen dat je 2x moet nadenken voordat je een kat uit het asiel haalt. Maar iedereen moet gewoon goed nadenken voordat hij een dier in huis haalt, waar dat dier ook vandaan komt of wat voor dier het ook is.
Ik denk dat TO niet zo zeer boos is op het asiel maar verdrietig is omdat ze weer dichtbij het verlies van een kat is, en dat doet pijn. Begrijpelijk dat je dan in je frustratie een schuldige aan wilt wijzen.

@TO, laat je nog even weten hoe het met het zitten gaat?
quote:feeks schreef op 21 februari 2011 @ 16:23:

Fip is niet aan te tonen bij een levende kat, pas na sectie is met zekerheid te zeggen of het FIP was. Er zijn een aantal ziektes die erop lijken dus start zeker met de behandeling, stel dat het aanslaat en het blijkt iets anders te zijn dan Fip.

Leuk bedacht, maar de ziekte die heel erg op FIP lijkt, daarbij moet je juist GEEN prednison geven. Ben het helemaal met je eens dat FIP niet bij een levende kat aan te tonen is. Maar de andere opties voor een kitten van 15 zijn ook niet zo gunstig.

TO, ik snap precies wat je bedoelt met een kat uit het asiel halen. Gelukkig gaat het veel vaker goed dan fout. Als er geen asiels bestonden en alle kittens vanuit hun vertrouwde huisje naar een nieuw baasje gingen, (ik bedoel hier mee te zeggen, dat als ze veel minder stress zouden hebben) zou FIP veel minder voorkomen dan nu.

Sterkte! Laat hem ajb niet lijden, hij is nog erg jong, maar ook dat is niet eerlijk voor hem...

Ps: hoe is de diagnose precies gesteld?
Ik ben echt verbaasd dat je dit schrijft Draakje, want de meeste asiels hebben een kittenafdeling vol met speeltjes e.d. en ze krijgen volop aandacht van de vrijwilligers.

Ik zie dan zelf nauwelijk stress bij deze beestjes en zeker geen FIP op grote schaal, hooguit wat (beginnende) niesziekte en ik ken diverse asiels van dichtbij.

In mijn hele asielcarriere heb ik dan ook nog nooit een asielkittentje met FIP meegemaakt en slechts 1 keer een volwassen asielpoes met natte FIP (dikke vochtbuik met gele draden erin).
Ik bedoel zeker niet dat ze slecht verzorgd worden. Maar kittens komen vaak uit het bos, (bij ons in ieder geval), vaak zonder hun moeder en veel te jong, ondervoed, groeiacherstand etc. Dus enorm veel stress. Dan dus ineens in een hok, wat ze helemaal niet kennen. Dan een vaccinatie (en ik vind dat katten die ik in de praktijk nooit zou vaccineren, in een asiel wel vaak gevaccineerd worden. Ook omdat ze eerder niet wegmogen en een jong kitten veel makkelijker geplaatst kan worden dan een ouder kitten. Tijdens een waarneming discussie met de eigenlijke asieldierenarts over gehad) en ontworming, ontvlooiiing en vaak dezelfde dag nog naar een nieuwe baas. Niet dat het kitten anders geen FIP gehad heeft, maar zo wordt het wel iets makkelijker getriggerd. Daarbij is de infectiedruk van corona in een asiel (logischerwijs) hoger dan bij een kleine fokker. (bij de broodfokkers is de kans op een FIP-kat echt vele malen groter).

Veel mensen melden niet aan een asiel dat hun kat is overleden aan FIP, aan fokkers wordt het over het algemeen sneller gedaan. Mensen vinden (gelukkig!) dat het asiel goed werk levert en vinden het dan niet prettig om het te melden. Waar ik mij wel in kan vinden, maar als ze niet weten dat er mogelijk een probleem is, kunnen ze er natuurlijk ook niets aan veranderen. Wil je FIP uit een asiel bannen, dan heb je een enorme klus, die eigenijk niet te klaren valt.
Ach wat rot. Natuurlijk is dit naar, maar ook al je geen kat uit het asiel haalt kan ie FIP hebben of andere ziekten. Ik denk dat asielkatten relatief gezonder zijn dan markplaatskatten
Ik zeg ook niet dat je geen kat uit het asiel moet halen, maar denk er goed over na!

Het is wel toevallig dat we nu twee katten uit het asiel hebben gehaald en ze allebei ernstig ziek blijken te zijn.

Dit katje is met drie broers en zusjes gevonden op een camping en verlaten door zijn moeder.

Kijk dat is natuurlijk geen goed begin, maar als het asiel zegt dat ze supergezond zijn, geloof je dat toch ook?

Één broertje is inmiddels ook al overleden.

Onze vorige kat had o.a. blaasgruis en hartfalen en moest drie verschillende pillen per dag.

Deze is ook maar 5,5 geworden.

Onze hond komt ook uit een asiel en deze is inmiddels 14 en heeft alleen artrose, waar hij pillen voor krijgt.

Ik raad ook iedereen aan om je huisdier te verzekeren.

En FIP is inderdaad pas na sectie met zekerheid vast te stellen, maar ik denk dat de dierenarts echt wel weet waar ze het over heeft.

.
megavega, ik kan me voorstellen dat je nu zo denkt over kittens/ katten uit het asiel, maar ik denk dat, hoe erg het ook is, het toeval is dat je nu twee keer een zieke kat uit het asiel hebt.

Kennissen van mij hebben een raskitten gehaald bij een cattery, kitten is tot de leeftijd van 13 weken bij de moeder gebleven en deze kitten is met 5 maanden overleden aan FIP. Hiermee wil ik dus zeggen dat het echt niet alleen asielkatten zijn die het krijgen. Al weet ik natuurlijk niet of het percentage hoger ligt bij asielkatten, dat zou best kunnen. Wat een rotziekte is het toch ook, bah!

Ik heb zelf eigenlijk ook een vraagje over FIP, sorry TO!

Mijn kitten moet nog gecastreerd worden, maar nu heb ik ook begrepen dat er FIP ook regelmatig optreed na castratie en dat het meestal voorkomt bij katten jonger dan 1 jaar of ouder dan 10 jaar. Wat zou ik kunnen doen om deze risico's te verkleinen? Wachten met castratie tot hij ouder is dan 1 jaar, of heb ik dan zeker een sproeier in huis?
quote:Draakje29 schreef op 21 februari 2011 @ 23:28:

Ik bedoel zeker niet dat ze slecht verzorgd worden. Maar kittens komen vaak uit het bos, (bij ons in ieder geval), vaak zonder hun moeder en veel te jong, ondervoed, groeiacherstand etc. Dus enorm veel stress. Dan dus ineens in een hok, wat ze helemaal niet kennen.

Wij hadden in mijn voormalig asiel ook wilde minikittens en die gingen naar een gastgezin (met of zonder hun eigen moeder of met een pleegmoeder). De grotere kittens bleven wel in een grote kittenruimte en gingen dus niet in een hok. Ze hadden dat ook geen stress.

Dan een vaccinatie (en ik vind dat katten die ik in de praktijk nooit zou vaccineren, in een asiel wel vaak gevaccineerd worden. Ook omdat ze eerder niet wegmogen en een jong kitten veel makkelijker geplaatst kan worden dan een ouder kitten.

Onze kittens gingen nooit weg voor ze 9 weken waren en een bepaald gewicht hadden. Ook kozen we er vaak voor om de mensen terug te laten komen voor hun gratis vaccinatie als ze niet zo groot en sterk oogden als de andere kittens. Juist vanwege de kans op niesziekte door stress.

Tijdens een waarneming discussie met de eigenlijke asieldierenarts over gehad) en ontworming, ontvlooiiing en vaak dezelfde dag nog naar een nieuwe baas.

Bij ons werd het ontvlooien en ontwormen direct bij het eerste onderzoek van onze DA gedaan en het vaccineren volgde later. Ze gingen nooit direct daarna weg.

Niet dat het kitten anders geen FIP gehad heeft, maar zo wordt het wel iets makkelijker getriggerd. Daarbij is de infectiedruk van corona in een asiel (logischerwijs) hoger dan bij een kleine fokker. (bij de broodfokkers is de kans op een FIP-kat echt vele malen groter).

Ik zag wel een verhoogde kans op niesziekte maar niet op FIP.

Veel mensen melden niet aan een asiel dat hun kat is overleden aan FIP, aan fokkers wordt het over het algemeen sneller gedaan. Mensen vinden (gelukkig!) dat het asiel goed werk levert en vinden het dan niet prettig om het te melden. Waar ik mij wel in kan vinden, maar als ze niet weten dat er mogelijk een probleem is, kunnen ze er natuurlijk ook niets aan veranderen.

Wij deden aan nazorg en we belden dus iedereen na een tijdje op en na 6 maanden hadden we weer contact voor de gratis castratie van het kittentje. Gelukkig heb ik nog nooit gehoord dat er een kittentje ergens aan is overleden. In het asiel overleed er heel soms eentje aan niesziekte.

Wil je FIP uit een asiel bannen, dan heb je een enorme klus, die eigenijk niet te klaren valt.

Echt naar om te horen dat het in andere asiels zo'n gevaar is .
quote:megavega schreef op 22 februari 2011 @ 10:10:

Ik zeg ook niet dat je geen kat uit het asiel moet halen, maar denk er goed over na!

Het is wel toevallig dat we nu twee katten uit het asiel hebben gehaald en ze allebei ernstig ziek blijken te zijn.

Dit katje is met drie broers en zusjes gevonden op een camping en verlaten door zijn moeder.

Kijk dat is natuurlijk geen goed begin, maar als het asiel zegt dat ze supergezond zijn, geloof je dat toch ook?

Één broertje is inmiddels ook al overleden.

Onze vorige kat had o.a. blaasgruis en hartfalen en moest drie verschillende pillen per dag.

Deze is ook maar 5,5 geworden.

Onze hond komt ook uit een asiel en deze is inmiddels 14 en heeft alleen artrose, waar hij pillen voor krijgt.

Ik raad ook iedereen aan om je huisdier te verzekeren.

En FIP is inderdaad pas na sectie met zekerheid vast te stellen, maar ik denk dat de dierenarts echt wel weet waar ze het over heeft.

.Ik denk dat je gewoon ontzettende pech gehad hebt en je DA heeft een vermoeden van FIP, tenzij het al zichtbaar is bijv. bij natte FIP aan een dikke vochtbuik waar gele draden uit te halen zijn. Hopelijk geef je je kittentje alle kansen en ik wens je heel veel sterkte toe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven