Kleuren voor volwassenen, welke potloden?

01-11-2019 20:23 63 berichten
Ik overweeg een setje wenskaarten te kopen en deze zelf met kleurpotloden te gaan inkleuren.
Wat is een goede en betaalbare beginnersset kleurpotloden?

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Bruynzeel!
Ik vind Lyra ( Rembrandt) potloden heerlijk en stuk betaalbaarder dan de (zeer fijne) Faber Castel en Koor I noor.
Aran d'ache heeft ook een betaalbaar lijn binnen hun eigen merk en mooie potloden.

Op diverse plekken kan je ze ook loskopen, online soms.
Derwent en Staedtler zijn ook fijn.

En de goede oude Bruynzeel. Heb ik ook een groot blik van, 15 euro dacht ik. Gebruik ik ook nog best veel.

Betaalbaar:
https://www.waldorf-toys.com/tekenen-en ... /potloden/

Wat duurder:
https://www.vanbeekart.nl/tekenen-ontwe ... oden/8790/

Bruynzeel:

https://www.bol.com/nl/p/bruynzeel-60-d ... 108724489/
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 20:33
13.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Caran D'Ache, wat mij betreft.
Alle reacties Link kopieren
Bruynzeel 45 (blik met reptiel erop) of Faber Castell Castle (de tiener/goedkope variant van Faber Castell)

Beiden betaalbaar en veel verschillende kleuren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze van Lyra in alle kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mezelf getrakteerd op Faber castell potloden. Geen seconde spijt van gehad.
Wow, bedankt voor de tips, wat snel!
Dus als beginner zou je bijv. met hoeveel stuks kunnen beginnen?
50 kleurtjes of zo?
En kan je gewoon een standaard puntenslijper gebruiken?
Ik zou een beetje goede puntenslijper nemen. En je kan dan ipv elke keer de potlood echt te slijpen ook alleen het puntje er schuin in steken en dan alleen die even langs mesje om te slijpen, scheel heel veel potlood ;-)
De bruynzeel en andere b lijnen van merken zijn over het algemeen wel harder en hebben minder kleurafgifte dan het iets duurdere segment. Je kan er prima mee kleuren, maar iets om te onthouden mocht je het echt leuk vinden.
Ik denk dan je met een doos van 36 een heel eind komt.

Ik slijp mijn potloden met een mes, dus geen idee qua puntenslijpers, ik vond ze allemaal vervelend.
anoniem_63a041da40279 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 20:40
15.45% gewijzigd
Bedankt Lucifer, voor de tip. Ons bin toch zuunig hè :-D
LevadeII schreef:
01-11-2019 20:39
De bruynzeel en andere b lijnen van merken zijn over het algemeen wel harder en hebben minder kleurafgifte dan het iets duurdere segment. Je kan er prima mee kleuren, maar iets om te onthouden mocht je het echt leuk vinden.
Ik denk dan je met een doos van 36 een heel eind komt.
Ja, daarom zoek ik nu ook eerst iets betaalbaars, eerst eens kijken hoe het bevalt. Mss vind ik er wel niks aan en blijft het bij kerstkaarten.
Je kan dan ook een aantal specifieke kleuren kopen die je echt gaat gebruiken. Van de 36 zal je de helft niet gebruiken voor je kaarten denk ik.
chocho schreef:
01-11-2019 20:40
Ja, daarom zoek ik nu ook eerst iets betaalbaars, eerst eens kijken hoe het bevalt. Mss vind ik er wel niks aan en blijft het bij kerstkaarten.
Ik had naast het lik van Bruynzeel eerst wat losse Lyra Rembrandt potloden gekocht bij Waldorf en een lokale tekenwinkel. Kleuren die ik echt mooi vond.
Lyra vind ik fijn .
Ik denk dat ik dan idd de Bruynzeel probeer. Die zijn goedkoop en genoeg kleurtjes.
Mocht het bevallen kan ik altijd nog een betere kwaliteit kopen.

Bedankt!
Ik begrijp dat vooral het comfort van het vasthouden/kleuren fijner is als je wat betere koopt?
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
01-11-2019 20:54
Ik begrijp dat vooral het comfort van het vasthouden/kleuren fijner is als je wat betere koopt?
Nee. Ze hebben allemaal dezelfde vorm dus het vasthouden is voor elk potlood hetzelfde. De betere potloden geven makkelijker hun kleur af waardoor je niet hard hoeft te duwen en veel makkelijker kleurt. Je doet vrij lang met een set kleurpotloden dus ik zou wat meer uitgeven voor een betere set. Dan heb je echt veel meer plezier aan het kleuren. Je kunt vast nog de %^€potloden van de basisschool herinneren waar je 5x hetzelfde vlak kleurde en het nog niet zag :wtf:
chocho schreef:
01-11-2019 20:54
Ik begrijp dat vooral het comfort van het vasthouden/kleuren fijner is als je wat betere koopt?
Imo niet echt. Meer de zachtheid van de ‘stift’ die er in zit, het gedeelte wat kleur afgeeft is verschillend qua hardheid per merk en zelfs per kleur.
Diepte van kleur kan je sowieso beter bereiken door in lagen te werken, niet door harder te duwen. Beschadig je en je papier, waardoor je daar geen kleur meer kwijt kan, en er komt een rare glans op te liggen.
Bruynzeel lijkt me prima voor dit doel en heel betaalbaar. Je hebt niet zoveel kleuren nodig. Met een beperkt aantal kleuren kun je al heel veel bereiken door in laagjes te werken waardoor je kleuren kunt mengen als het ware. vDat kan zelfs met een doosje van 10.

Als het om kerstkaarten gaat, heb je misschien ook een voorkeur voor typische kerstkleuren? Eventueel koop je er dan wat losse potloden bij.
Alle reacties Link kopieren
Faber-Castell zeshoekige kleurpotloden KASTEEL, 60 kartonnen etui
Deze is voor het begin echt fijn. Heb ik ook en is niet duur.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Aquarelpotlood Faber-Castell Albrecht Dürer 120 stuks, ook los te kopen.
Makkelijk te blenden met water.
Ik heb de vulbare penselen, Derwent Waterbrush 3 maten.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
chocho schreef:
01-11-2019 20:54
Ik begrijp dat vooral het comfort van het vasthouden/kleuren fijner is als je wat betere koopt?
Idd, dat merk ik bij mijn Faber Castel. Ze zijn 6 hoekig en persoonlijk vind ik het prettig vasthouden tijdens het kleuren.
Je kan ook makkelijk doseren in lagen. Hard drukken hoeft niet want het geeft veel pigment.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven