Konijn heeft baarmoederkanker

15-04-2011 08:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik na een echo te horen gekregen, dat mijn lieve konijntje een tumor van 2 cm doorsnee op haar baarmoeder heeft . Hoewel we er al een beetje rekening mee gehouden hadden, had ik toch steeds gehoopt dat het iets anders zou zijn, maar helaas.

En nu de moeilijke beslissing, laten we haar opereren of inslapen. Ik vind het zo moeilijk! Volgens de dierenarts haalt ze het einde van de maand niet als we niets doen en ze heeft veel pijn, dus lang wachten is geen optie.

Ik denk, dat ik het wil proberen en haar wil laten opereren, maar ben bang dat ze van zo'n zware operatie nooit meer volledig herstelt. Heeft iemand misschien ervaring met zo'n operatie? Want mijn vorige konijn is na een half jaar steeds zieker worden uiteindelijk overleden en dat wil ik dit konijn besparen.
tuurlijk, ik snap het, ben ook gek op konijnen.
Niet opereren maar in laten slapen.

Zelfs voor minder heb ik dat bij een kat gedaan. En ja, ik hield van hem. Daarom juist.
quote:Zamirah schreef op 16 april 2011 @ 21:23:

Zelfs voor minder heb ik dat bij een kat gedaan. En ja, ik hield van hem. Daarom juist.Dus als jij met een vrij simpele en routine matige operatie het kunt overleven, is dat voor jou niet nodig. Je mag gewoon dood.... Ben blij dat ik iets blijer ben met mijn leven
Nachtkus, ik denk dat het een goede, weloverwogen beslissing is.

Succes morgen voor jou en je konijn!
Opereren MAAR wel goed afspreken dat als het uitgezaaid is, ze haar inderdaad niet meer wakker maken én dat er een andere prijs zou moeten gelden. Er is dan immers geen sprake van een volledige operatie die netjes moet worden afgewerkt en nazorg moet geven.

Hou je ons op de hoogte? Succes morgen. Zorg dat je een goede pijnstiller mee naar huis krijgt voor haar.
Die afspraak hebben we inderdaad heel duidelijk gemaakt, Twompie. Bij ons vorige konijn zijn we een half jaar bezig geweest, waarin ze eigenlijk steeds zieker werd en dat wil ik niet meer. De dierenarts waar we toen naartoe gingen, bleef beweren, dat het konijn zeker niet te mager was, terwijl je haar ribben kon zien. Want "ze had nog een buikje". En gewoon niet luisterde als wij zeiden dat het echt niet goed met haar ging.

We zijn toen overgestapt naar een dierenarts, die op de lijst van konijnkundige dierenartsen staat. Helaas bleek die overstap voor dat konijn te laat te zijn, maar hopelijk kunnen ze dit konijn nog wel redden.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte.
Sterkte morgen.

Hoe oud kan een konijn eigenlijk worden?(ben niet zo bekend met konijnen) en verschilt dat per ras (soort?)?
quote:Zamirah schreef op 16 april 2011 @ 21:23:

Zelfs voor minder heb ik dat bij een kat gedaan. En ja, ik hield van hem. Daarom juist.

Eens. Ik zou een konijn niet laten opereren. Lijkt me heel zwaar voor zo'n beestje.

Ik wens je heel veel sterkte!
Aangezien een goed gehouden konijn ristig 10 jaar wordt en er ook wel konijnen ouder worden dan dat, is het lonend om een konijn van 5 te laten opereren. Hij heeft de helft er nog maar opzitten.

Misschien een weekje stress en ellende, maar (met goede pijnstillers overleeft hij dat ook wel en) kan daarna nog wel 5 jaar mee. Overigens heeft het weinig zin TO een operatie af te raden als ze al lang gezegd heeft dat haar snuf onder het mes gaat.

Nachtkus, ik hoop op een voorspoedige operatie zonder uitzaaiingen vandaag!
Ik ben net terug van de dierenarts, helaas hebben we haar niet kunnen helpen. Het was blijkbaar een enorm agressieve vorm, want de tumor was nu al veel groter als met de echo. Tijdens de echo waren er nog geen uitzaaiingen te zien en nu ineens waren overal grotere tumoren te zien, die ze anders echt wel gezien hadden. Dat is dus allemaal in 4 dagen gegroeid. Geen wonder dat we 2 weken geleden nog niets aan haar gemerkt hadden.

We hebben dus besloten dat ze niet meer wakker wordt. Erg verdrietig maar wel het beste.
Och nachtkusje, wat klote.

Jullie hebben het goed gedaan hoor, het beest heeft wel een kans gehad, en de pijn is beperkt gebleven. Maar jullie zijn wel je lieve beestje kwijt. Heel veel sterkte meid.
Sterkte!!

Je hebt je konijn wel veel verdere pijn en narigheid bespaard!
Dank jullie wel voor de lieve reacties.

Ik weet dat het zo beter is. Ze had geen kans meer om beter te worden. Maar het is nu wel heel verdrietig. Maar gelukkig heeft ze de laatste dagen wel wat beter gevoeld, doordat ze pijnstilling kreeg.

Haar rammetje is nu ook alleen , daar snapt hij nu natuurlijk ook niks van. Hem moet ik nu maar even extra verwennen.
Ach gos sterkte
jee wat verdrietig. Het is wel fijn om te weten dat er meer mensen zijn die het beste met hun konijn voor hebben. Had je een koppeltje? of zat ze alleen?
Zo te zien zat er een kereltje bij. Hoe is het met hem, nachtkus? En met jou?
Het was inderdaad een koppeltje. Het rammetje is zo te zien ook van slag. Hij zit al de hele ochtend op dezelfde plek in zijn hok, terwijl hij normaal veel actiever. Ik knuffel hem wel, maarja ik ben geen konijn natuurlijk.

We willen wel weer een nieuw vriendinnetje voor hem, want je kan merken dat hij zich nu al alleen voelt. Al voelt dat voor mij wel vervelend, om haar zo snel te vervangen.

Het gaat nu wel goed. We hebben haar gisteravond begraven. Dat was natuurlijk wel heel vervelend. We hebben gedaan wat we konden, maar hiertegen konden we niet op. En zij heeft ook zo gevochten! maar dat was helaas niet genoeg. Het is nu goed zo. We hebben haar verdere pijn bespaard, meer konden we niet doen.
Nachtkusje, wat verdrietig.

Je bent een goed baasje, je hebt het prima gedaan
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Bedankt voor alle lieve reacties, dat doet me echt goed.

We hebben besloten dat we dit weekend al bij de opvang een nieuw konijnt uit gaan zoeken. Voor mij eigenlijk wat te snel maar mijn ram is zooo zielig nu. Hij eet nog wel, maar verder zit hij maar stil in zijn hok. Als ik zijn hok open zet, komt hij niet eens naar buiten, terwijl hij normaal stond te dringen! ik hoop dat een nieuw vrouwtje hem goed zal doen.
Dag nachtkus,

wat goed dat jullie naar de opvang gaan! Je kan evt. vragen of je je rammetje mee kan nemen, dan kunnen jullie ter plekke kijken met welk konijn hij een beetje matcht.

Je gaat nog wel een tijdje treurig zijn hoor, om je ouwe konijntje. Maar ik denk dat een nieuw konijntje ook een hoop blijheid met zich meebrengt, het is gewoon leuk een nieuw huisdier erbij. En je bent ook een beetje afgeleid, als je bezig moet de nieuwe te laten wennen, te koppelen enzo. Het is geen vervanging, maar het is wel een leuk iets...

Succes ermee, maar ook veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven