Kookt een echte kok op inductie?

18-10-2021 18:29 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij staan op het punt om een flinke verbouwing in ons huis te laten uitvoeren en er is 1 ding waarvan we nog niet weten wat we moeten doen, nl. of we de gaskookplaat moeten vervangen door een inductiekookplaat. Als we dit doen dan kunnen we een kookeiland met geïntegreerde afzuiging nemen en dat zou heel mooi staan. Bovendien spelen we met de gedachte om over een aantal jaren een warmtepomp te nemen en van het gas af te gaan. Het enige nadeel: we hebben geen ervaring met het koken op inductie. Nou maakt dat voor mij niets uit (ik kook nauwelijks; die ene keer per week dat ik iets simpels bak zal het waarschijnlijk wel goed komen), maar mijn vrouw houdt heel erg van koken en vraagt zich af of het koken op inductie niet teveel afdoet aan de kookervaring.

Zijn er hier enthousiaste hobbykoks of professionele koks die hun ervaring willen delen?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op beide gekookt en ik ga 100% voor gas.
Alle reacties Link kopieren
O heerlijk inductie, ik wil niet anders meer. Het maakt zo gemakkelijk schoon, en alles is zó aan de kook. Echt een aanrader.
Het koken blijft hetzelfde hoor
Alleen een andere warmtebron. Ik kook er niet anders op, even wat wennen en uitproberen en dan is het prima te doen.

Zeker gezien de toekomst zou ik op inductie overgaan.
Oh-happy-day schreef:
18-10-2021 18:36
O heerlijk inductie, ik wil niet anders meer. Het maakt zo gemakkelijk schoon, en alles is zó aan de kook. Echt een aanrader.
En dit ook!!
Alle reacties Link kopieren
Man zou t liefst terug willen naar gas.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk geen verschil.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een fantastisch enorm gasfornuis, maar ik heb wel spijt dat we niet de inductievariant hebben genomen, vanwege het schoonhouden. Koken kun je op alles leren, kwestie van wennen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuw huis gekocht, en de inductieplaat is het eerste wat er hier uitgaat om terug vervangen te worden door een gaskookplaat. Beter regelbaar, combineerbaar met koperen kookpotten, hobbykoks en pro-koks gaan denk ik altijd voor gas gaan als ze dat kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Nooit meer gas.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds kort inductie. Ik moest even wennen, maar kook er nu net zo makkelijk mee als met gas. Het schoonmaken is echt een groot voordeel!
Alle reacties Link kopieren
In veel goede restaurants wordt met inductie gekookt. Het is veel veiliger en je kunt er heel nauwkeurig mee koken.

Het is wel even wennen, maar als je dagelijks hele dag in de keuken staat zoals een kok, dan is dat natuurlijk zo gebeurd. Bedenk wel dat er flinke kwaliteitsverschillen zitten in de inductieplaten. Veel zijn niet krachtig genoeg om echt prettig mee te koken. Wij hebben echt een behoorlijk krachtige plaat genomen en dat werkt goed. Inmiddels weet ik prima welke temperatuur ik in moet stellen voor welke resultaten. En dan is het ook wel makkelijk om een getal te typen ipv een draaiknop te gebruiken.

En bepaalde kooktechnieken lenen zich niet goed voor inductie. Bij wokken is het belangrijk om een heel groot oppervlak van de pan heet te krijgen, vandaar de smalle bodem en brede uitlopende rand: hitte van vlammen gaat daar langs, maar dat werkt natuurlijk niet bij inductie waarbij alleen de onderkant warm wordt. Dus daar moet je wel weer rekening mee houden.

Ook vervormt inductie goedkopere (dunnere) pannen relatief eenvoudig. Dus die kunnen gaan wiebelen.
Alle reacties Link kopieren
Inductie is veel fijner dan gas. Het is een glasplaat dus veeg je zo schoon dan heb je niet dat enge vuur en die gevaarlijke gasaansluiting. Ik vind dat dood eng, zo'n kreng aan proberen te steken en dan je pannen balanceren op dat rooster ding boven de vlammen, brrr. Ik heb mijn hele jeugd inductie gehad en nu heb ik keramisch. Als ik kon kiezen koos ik nog steeds inductie, maar keramisch vind ik als nog beter dan dat enge gas.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn broertje, fervent hobbykok en snob scheelt het alleen bij biefstuk (en aanverwanten denk ik, maar ik ben vegetariër) bakken.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
18-10-2021 18:52
Inductie is veel fijner dan gas. Het is een glasplaat dus veeg je zo schoon dan heb je niet dat enge vuur en die gevaarlijke gasaansluiting. Ik vind dat dood eng, zo'n kreng aan proberen te steken en dan je pannen balanceren op dat rooster ding boven de vlammen, brrr. Ik heb mijn hele jeugd inductie gehad en nu heb ik keramisch. Als ik kon kiezen koos ik nog steeds inductie, maar keramisch vind ik als nog beter dan dat enge gas.
Haha, je kan het wel overdrijven;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind inductiekoken heerlijk. Het reageert net zo snel als gas en ik kan alles maken wat ik wil. Het enige wat misschien anders is, is als je een dikke wokbrander had en veel in de wok klaarmaakt. Daar zijn geloof ik ook inductie oplossingen voor, maar dat hebben wij niet. Dat mis ik ook niet, dus prima.
Alle reacties Link kopieren
Anahera schreef:
18-10-2021 18:46
Wij hebben een nieuw huis gekocht, en de inductieplaat is het eerste wat er hier uitgaat om terug vervangen te worden door een gaskookplaat. Beter regelbaar, combineerbaar met koperen kookpotten, hobbykoks en pro-koks gaan denk ik altijd voor gas gaan als ze dat kunnen.
Hier fanatieke hobbykok, met inductie.

Denk dat je vooral een slechte ervaring met weinig geduld of pech met de kwaliteit van de plaat hebt gehad. Voor het regelen maakt het echt niets uit of je gas op een bepaalde stand zet of een getal intypt op een schermpje. In het laatste geval zelfs eenvoudiger omdat een 6 altijd een 6 is voor de plaat en je bij het draaien aan de gasknop toch altijd wat moet schatten.

En ook voor snel schakelen is het handig: Ik kan drie temperaturen op een deel van de plaat instellen en door de pan van onder naar boven te schuiven en v.v. snel te wisselen tussen vooraf ingestelde temperaturen: hoef ik niet aan een knop te draaien, te kijken hoe heet het precies staat etc. Erg handig.

Professionele koks zijn echt over op inductie hoor. Niet allemaal natuurlijk omdat zo’n keuken verbouwen duur is, maar nieuwe keukens van topkoks worden (grotendeels) inductie. Zo hebben ze in de Librije gewoon inductie liggen.

Het blijft veel koeler in de keuken en als ze de huid van een kippetje willen branden pakken ze wel een brander. Voor het koken zelf maakt het ze niet uit.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 19:02
39.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ons nieuwe huis werd (verplicht) gasloos dus ik moest ook afscheid nemen van mijn grote gasfornuis. We hebben nu inductie met afzuigsysteem en ik ben helemaal fan, voornamelijk vanwege het schoonhouden. Ik hou van koken, maar niet van schoonmaken dus dit is echt ideaal!
Huis met twee hobbykoks hier.

Wij hadden het ons vroeger nooit kunnen voorstellen, want we vonden op gas koken geweldig, maar we zijn sinds kort overgestapt op inductie. Gaat hartstikke goed, en het schoonmaken is zo veel makkelijker. Wij zijn er blij mee!
Geesina schreef:
18-10-2021 18:35
Ik heb op beide gekookt en ik ga 100% voor gas.
Ik ook, ik vind elektrisch koken helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
18-10-2021 18:50

Ook vervormt inductie goedkopere (dunnere) pannen relatief eenvoudig. Dus die kunnen gaan wiebelen.

De pan vervormt niet door de inductie, maar wel doordat mensen geneigd zijn om een pan na het bakken onder de (eerst koude) kraan te houden. Dit kun je voorkomen door de pan eerst rustig af te laten koelen, en als je aankoeken wil voorkomen, de pan in gloeiend heet water te laten weken.
Ik heb op beide gekookt en heb nu inductie. Ik vind het prettig en wil niet meer terug naar gas. Het went snel en kookt net zo goed. Ik moet alleen nog een nieuwe wok speciaal voor inductie kopen.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
18-10-2021 18:59
Ik ook, ik vind elektrisch koken helemaal niks.
Heb je het dan over een elektrische kookplaat? Of over inductie? Of over keramiek? Want die eerste is inderdaad belabberd maar heeft niets met inductie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
18-10-2021 18:59
De pan vervormt niet door de inductie, maar wel doordat mensen geneigd zijn om een pan na het bakken onder de (eerst koude) kraan te houden. Dit kun je voorkomen door de pan eerst rustig af te laten koelen, en als je aankoeken wil voorkomen, de pan in gloeiend heet water te laten weken.
Ja, een hete pan onder een koude kraan houden zorgt OOK voor vervorming natuurlijk.

Maar pannen vervormen wel degelijk door inductie. De verhitting van de pan is vlakbij de contactpunten met de plaat en daar wordt de pan relatief heet, terwijl die daar vlak naast relatief koel blijft. En dat zorgt voor vervormingen. Betere kwaliteit pannen hebben betere geleiding en zijn steviger en daarmee voorkom je die vervorming.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
18-10-2021 18:59
Ik heb op beide gekookt en heb nu inductie. Ik vind het prettig en wil niet meer terug naar gas. Het went snel en kookt net zo goed. Ik moet alleen nog een nieuwe wok speciaal voor inductie kopen.
Hebben we geprobeerd, maar dat werkt gewoon niet echt: die randen blijven te koud. Dus ons er maar bij neergelegd dat we wokgerechten in een grote pan maken of groenten direct op een plaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven