krijg de kreukels niet uit mijn gordijnen

13-01-2016 16:42 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
een tijdje terug heb ik nieuwe gordijnen gekocht, ze moeten nog op maat worden gemaakt (in de lengte) dus ik wilde ze eerst even wassen zodat ze na het vermaken niet meer zouden krimpen.

Eenmaal uit de was zaten ze vol kreukels, ik heb ze een tijdje hangend laten drogen en vochtig op hoge temp. gestreken, maar de keukels zijn er niet uit te krijgen HELP.

Ook strijkspray doet niks... iemand een idee om die kreukels eruit te krijgen?

materiaal 80% katoen, 20% linnen

Onderhoudsinstructies

Krimpt maximaal 4%.

Wasbaar op 40°C.

Niet bleken.

Drogen in de droogtrommel, lage temperatuur.

Strijken op hoge temperatuur.

Niet chemisch reinigen.
Heb je ze in de droger gestopt? Anders zou ik ze gewoon wassen, niet in de droger en vochtig ophangen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dat is het nadeel van linnen, dat kreukt als je ernaar kijkt. Nat ophangen? Niet vochtig maar nat.
verba volant, scripta manent.
Een zware kledingstomer huren?

Zo deed de gordijnenboer dat bij ons toen de kreukels er niet uit gingen van het hangen.
Nat ophangen. En hangend aan de ramen laten drogen. Goed nat in dit geval, want linnen is zeer kreukgevoelig. Het water moet er net niet uitlopen zeg maar.

Korte was dus.....daar komt hier alles vrij nat uit en duurt lang met drogen. Voor jouw gordijnen nu de redding denk ik.
Of wassen en dan nat strijken?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Als ze eenmaal droog zijn op de hoogste temperatuur strijken met een stoomstrijkijzer?
Netjes vouwen, in een kussensloop doen, minimaal centrifugeren en gelijk nat ophangen.
Vriendinnen en (schoon)moeder afbellen, vragen wie er een stoomstrijkijzer heeft. En dan bedoel ik zo´n enorm gevaarte met waterreservoir. Die stomen vele malen sterker dan een normaal strijkijzer.

Ter vergelijking; als ik op de knop van het normale ijzer druk, komt er een metertje stoom uit. Doe ik dat met het strijkkanon, dan blaast ie pakweg vier á vijf meter met een veel hogere druk. Daarmee krijg ik zelfs mijn linnen tafellaken glad.

(edit; google eens op stoomstrijkgenerator)
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik zou op zijn minst even terug naar die winkel gaan met de gordijnen en verhaal gaan halen, als jij jezelf aan de voorschriften hebt gehouden zou dit normaal gesproken niet moeten kunnen lijkt me, misschien weten hun er daar meer van.

Dit zou volgens mij kunnen betekenen dat bijvoorbeeld het ene materiaal meer gekrompen is dan het andere waardoor er plooitjes in de stof zijn gekomen die je er als 'kreukels' niet meer uitkrijgt. Succes!
Gordijnen wassen en nat ophangen. Wel de gordijnen dicht doen en pas weer open doen als ze helemaal droog zijn. Werkt dat niet, dan stomen idd.
Nat uithangen en anders eraan wennen.

Hier heeft het een halfjaar geduurd voor de vouwen eruit zakten.

Ik heb ze twee keer gewassen en toen gewoon laten zitten. Inmiddels zijn ze weg.
Naar de stomerij brengen lijkt mij de enige (snelle) oplossing. Anders is het wachten inderdaad, maar dat kan maanden duren...
quote:Websurfer1974 schreef op 13 januari 2016 @ 17:29:

Ik zou op zijn minst even terug naar die winkel gaan met de gordijnen en verhaal gaan halen, als jij jezelf aan de voorschriften hebt gehouden zou dit normaal gesproken niet moeten kunnen lijkt me, misschien weten hun er daar meer van.

Dit zou volgens mij kunnen betekenen dat bijvoorbeeld het ene materiaal meer gekrompen is dan het andere waardoor er plooitjes in de stof zijn gekomen die je er als 'kreukels' niet meer uitkrijgt. Succes!

Oh PS; Dit⤴hebben wij overigens zelf ook een keer gehad, in de winkel kregen we vervolgens te horen dat 'we ondanks het wasvoorschrift de gordijnen niet in de wasmachine hadden mogen/moeten wassen, maar beter naar de stomerij hadden kunnen brengen', ondanks het feit dat dit volgens de winkel "onze eigen fout was" hebben we toen 10% korting gekregen op nieuwe gordijnstof en werden ze gratis op maat gemaakt mits we de oude stof weer inleverde.

Daar kopen we dus sowieso nooit meer!

Goed, ik hoop dat het bij jouw (TO) dus niet zo ver zal gaan, want uiteindelijk waren we dus juist veel meer geld voor gordijnen kwijt, i.i.g. succes ermee!!!
quote:Summerlove15 schreef op 13 januari 2016 @ 17:54:

Naar de stomerij brengen lijkt mij de enige (snelle) oplossing. Anders is het wachten inderdaad, maar dat kan maanden duren...Hoe gaat zo'n stomerij zorgen dat er geen vouwen in zitten? Hangend stomen kan helpen maar laten stomen en dan opvouwen en vervoeren gaat misschien een beetje helpen maar heb je nog steeds vouwen.
Naar een wasserij brengen, die kunnen de lappen door de mangel halen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven