Lampfitting maken in planten terrarium

16-06-2024 18:33 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb op de rommelmarkt een plantenterrarium gekocht. Een glazen fles, afgesloten met een kurk en planten erin.
Zoiets: https://urbanjngl.com/nl/products/plant ... wkQAvD_BwE

De kurk is 12cm groot aan de bovenkant en zo'n 4cm dik. Het lijkt me leuk om er een lampfitting in te maken zodat er licht in het terrarium zit. (zoiets als dit https://growingconcepts.nl/products/eco ... 7QQAvD_BwEEn hoewel ik best handig ben weet ik even niet hoe ik dit het beste kan doen. Gat boren in de kurk en daar een fitting in? Maar hoe zorg ik dat de fitting er niet doorheen valt? En kan ik uberhaupt boren in een kurk?

Er zijn ook kurken tekoop met ingebouwde led lampjes, maar ik wil graag een lamp met een snoer en een 'peertje'.

Wie heeft er zin om mee te denken? Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Een lanp in een vochtige fles hangen lijkt mij niet echt veilig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch moet het blijkbaar wel kunnen, als ik zie wat er te koop is op dat vlak 🤔
Alle reacties Link kopieren Quote
Valentijn101 schreef:
16-06-2024 19:22
Een lanp in een vochtige fles hangen lijkt mij niet echt veilig.
Daarom douche ik ook altijd in het pikkedonker. Je kan niet veilig genoeg zijn.
If you need a hug, give it to someone else.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou inderdaad gewoon een gatenboor gebruiken en de fitting met een lijmpistool vastlijmen
Alle reacties Link kopieren Quote
Kurk hoef je niet te boren, dat is zo zacht daar kan je gewoon een priem doorheen prikken.
Wanneer je boven de kurk een knoop in het snoertje legt waar de fitting aan hangt blijft het lampje uiteraard gewoon hangen.
Zelf zou ik geen voorstander zijn om hier een 220V lampje voor te gebruiken, ik zou een 12V lampje gebruiken, evt LED.
In een badkamer gebruik je verlichting met een bepaalde waterdichtheid (IP-waarde) en dat ga jij in dit potje niet gebruiken met de mogelijke risico's.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
16-06-2024 21:32
Kurk hoef je niet te boren, dat is zo zacht daar kan je gewoon een priem doorheen prikken.
Wanneer je boven de kurk een knoop in het snoertje legt waar de fitting aan hangt blijft het lampje uiteraard gewoon hangen.
Zelf zou ik geen voorstander zijn om hier een 220V lampje voor te gebruiken, ik zou een 12V lampje gebruiken, evt LED.
In een badkamer gebruik je verlichting met een bepaalde waterdichtheid (IP-waarde) en dat ga jij in dit potje niet gebruiken met de mogelijke risico's.
Je zegt eigenlijk dat de hele fitting onder de kurk hangt en de knoop houd het dan op z’n plek. Duidelijk.
Is 12v lampje veilig met het vocht wat erin zit?
Het lampje moet wel in een e27 fitting passen, maar die kan ik in 12v nog niet vinden
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-e ... t.search.0

12V is zeker verantwoord in een vochtige ruimte, dat is een zgn veilige spanning.
Bedenk wel dat je dan buiten de lamp een omvormer moet hebben van 230V naar 12VDC.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren Quote
Is een lampje dat op een batterij werkt nog een optie?

Of zo'n snoertje met wat kleine lichtjes? Voor het idee van wat ik bedoel even dit voorbeeld (volgens mij ook wel bij Action te koop): https://www.temu.com/nl/2-stuks-led-ker ... 9318629653
Alle reacties Link kopieren Quote
Bitje93 schreef:
16-06-2024 21:32
Kurk hoef je niet te boren, dat is zo zacht daar kan je gewoon een priem doorheen prikken.
Wanneer je boven de kurk een knoop in het snoertje legt waar de fitting aan hangt blijft het lampje uiteraard gewoon hangen.
Zelf zou ik geen voorstander zijn om hier een 220V lampje voor te gebruiken, ik zou een 12V lampje gebruiken, evt LED.
In een badkamer gebruik je verlichting met een bepaalde waterdichtheid (IP-waarde) en dat ga jij in dit potje niet gebruiken met de mogelijke risico's.
Als je alleen het snoer door de kurk haalt zie je de hele fitting zitten, ik zou een groter gat maken en de fitting in de kurk laten vallen

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven