Levensbestendig wonen

27-02-2021 12:45 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op enige herkenbaarheid, zou ik graag wat reacties en tips willen.

Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.

Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.

Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.

De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.

Hoe denken jullie er over?

Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.

Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.

Tips! Graag
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Onderschat het moeten delen van een badkamer niet. Is er een mogelijkheid een extra kleine badkamer toe te voegen?

Hoe groot is de kans dat er nog andere appartementen te koop komen in de toekomst? Kunnen je ouders daarop wachten?
Alle reacties Link kopieren
Helaas is wonen in mijn gebouw voor hun alleen niet financieel haalbaar, vanwege de prijsstijging en hoge service kosten tgv gezamelijke faciliteiten. Er is nog wel een loze ruimte in het huis. Ik heb de plattegronden opgevraagd want die zijn op funda zo klein. Bepaalde dingen moet ik nog uitzoeken mbt de mogelijkheid om te te verbouwen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 12:52
29.89% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Is er verder zo weinig verloop in jouw complex dat je niet kunt wachten tot er een ‘gewone’ woning vrijkomt?
Dan ben je dicht in de buurt, maar houd jij jouw eigen woning. Is ook gemakkelijker in de toekomst als je één van de woningen weer wilt verkopen.

Edit: oké, niet haalbaar dus.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 12:53
5.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen, ik zou het super fijn vinden makkelijk mijn ouders te kunnen ondersteunen op hun oude dag. Onbetaalbaar. Dat kun je maar 1 x doen.

Met broer en ouders samen afspraken maken hoe te handelen na overlijden bij notaris gewoon open bespreken
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt als een fijne oplossing waarbij je ouders nog lang “thuis” kunnen blijven wonen, maar ik zou eerst eens heel goed uitzoeken hoe het met de erfenis zit.
Even alle praktische kanten opzij, ik vind t een ontzettend mooi idee, ik ben zelf ook iets dergelijks aan het onderzoeken.
Wat betreft nalatenschap etc, misschien een idee om te bespreken met je broer zodat er afspraken over gemaakt kunnen worden die je vastlegt zodat daar geen onenigheid over kan ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook doen.
De zakelijke/financiële kant kan je regelen met de notaris.

Een aparte doucheruimte moet ook te regelen zijn, al is het maar klein.
Heb je de mogelijkheid om je broer tegen die tijd uit te kopen? Hoeveel van het huis zou op dit moment van je ouders worden en hoeveel van jou, procentueel gezien?
Alle reacties Link kopieren
Is het huis niet weer op te splitsen als je ouders zijn overleden? Dat jij in jouw deel kan blijven wonen, en het andere deel verkocht kan worden?

En hebben ze zoveel spaargeld dat ze het gedeelde penthouse kunnen betalen, of kun jij alles betalen en wonen je ouders bij jou ‘in’? Krijgen ze op hun leeftijd nog een hypotheek?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou ook zeker kijken naar hoe goed je band met je broer is, want met deze constructie ligt het voor de hand dat jij mantelverzorger wordt eens je ouders wel ondersteuning nodig hebben.
Kun je op dat moment rekenen op je broer voor hulp en is dit iets wat je zelf ziet zitten?
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
27-02-2021 12:58
Heb je de mogelijkheid om je broer tegen die tijd uit te kopen? Hoeveel van het huis zou op dit moment van je ouders worden en hoeveel van jou, procentueel gezien?
Dat weet ik nog niet. Ik wil het eerst even alleen bekijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
27-02-2021 12:59
Is het huis niet weer op te splitsen als je ouders zijn overleden? Dat jij in jouw deel kan blijven wonen, en het andere deel verkocht kan worden?

En hebben ze zoveel spaargeld dat ze het gedeelde penthouse kunnen betalen, of kun jij alles betalen en wonen je ouders bij jou ‘in’? Krijgen ze op hun leeftijd nog een hypotheek?
We zouden het denk ik samen kopen. Mijn ouders hebben door bepaalde financiele regeling tgv een afkoopsom een heel goed inkomen en zij hebben recent een financiele meevaller gehad.

Splitsen zou mogelijk wel een optie kunnen zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
27-02-2021 13:00
Ik zou ook zeker kijken naar hoe goed je band met je broer is, want met deze constructie ligt het voor de hand dat jij mantelverzorger wordt eens je ouders wel ondersteuning nodig hebben.
Kun je op dat moment rekenen op je broer voor hulp en is dit iets wat je zelf ziet zitten?
Nee, daar kan ik niet op rekenen, behalve incidenteel. Mijn broer is zelf niet fit. Er is echter omdat het gebouw bedoeld is voor ouderen ook al veel hulp aanwezig mocht het nodig zijn om die in te schakelen. Bepaalde zaken vind ik niet erg om te doen, zoals boodschappen of een deel van het huishouden. Koken ook niet. Waar mentaal wel de grens ligt is lichamelijke verzorging of medische handelingen, dat zie ik niet zitten.

Ik heb alleen wel af en toe tijd voor mezelf nodig tgv werk en andere zaken. Ik heb best een zware baan.
viva-amber wijzigde dit bericht op 27-02-2021 13:11
22.46% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed.
Zou alleen wel extra badkamer en erfenis goed regelen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij ideaal, maar wel op voorwaarde dat er een eigen badkamer ingebouwd kan worden.
viva-amber schreef:
27-02-2021 13:03
We zouden het denk ik samen kopen. Mijn ouders hebben door bepaalde financiele regeling tgv een afkoopsom een heel goed inkomen en zij hebben recent een financiele meevaller gehad.

Splitsen zou mogelijk wel een optie kunnen zijn.
Het klinkt als een hele mooie optie. Maar je moet wel goed uitzoeken of dat splitsen gaat lukken. Kennissen hebben hun woning gesplitst, maar dat heeft 10 jaar geduurd voor het was geregeld. Het ligt er nogal aan hoe de gemeente daar in staat.
Je kan je eigen appartement onder verhuren
Maar je moet wel heel erg snel zijn met beslissen.
In die omgeving gaat de verkoop erg snel.
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 27-02-2021 13:13
17.24% gewijzigd
Ik zou, helaas niet erg liefdevol, wachten op de buurvrouw van 100.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort appartmenten gaan niet snel, omdat de kosten best hoog zijn (bijna half miljoen). Ik wil niet financieel verantwoordelijk zijn voor twee huizen met beide een hypotheek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
27-02-2021 13:12
Ik zou, helaas niet erg liefdevol, wachten op de buurvrouw van 100.
Ha ha, mijn buur van 100 is de meest krasse knar die je je kan voorstellen. Zo scherp als een havik, kookt zelf en zit nog achter de dames aan en doet nog de technische dienst (voor een deel dan). Voor hetzelfde geldt wordt hij 110 of 120.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Koop dat penthouse zelf en laat je ouders van jou huren tegen acceptabel tarief? Dan ben je na hun overlijden vrij om ermee te doen wat je wil maar profiteer jij wel van de waardestijging. Evt verbouwing kun je dan wel samen aanpakken, daar hebben je ouders immers ook voordeel van.
Alle reacties Link kopieren
Buttervlaai schreef:
27-02-2021 13:17
Koop dat penthouse zelf en laat je ouders van jou huren tegen acceptabel tarief? Dan ben je na hun overlijden vrij om ermee te doen wat je wil maar profiteer jij wel van de waardestijging. Evt verbouwing kun je dan wel samen aanpakken, daar hebben je ouders immers ook voordeel van.
Ik kan geen huis kopen van bijna een half miljoen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
27-02-2021 13:05
Nee, daar kan ik niet op rekenen, behalve incidenteel. Mijn broer is zelf niet fit. Er is echter omdat het gebouw bedoeld is voor ouderen ook al veel hulp aanwezig mocht het nodig zijn om die in te schakelen. Bepaalde zaken vind ik niet erg om te doen, zoals boodschappen of een deel van het huishouden. Koken ook niet. Waar mentaal wel de grens ligt is lichamelijke verzorging of medische handelingen, dat zie ik niet zitten.

Ik heb alleen wel af en toe tijd voor mezelf nodig tgv werk en andere zaken. Ik heb best een zware baan.
Als je hier op voorhand van bewust bent zou ik de sprong best wel durven wagen.
Zelf zou ik wel proberen (als dit mogelijk is, eventueel via schenking) om volledige eigenaar te worden en je ouders huur laten betalen; zodat je later bij overlijden ook zekerheid hebt over je woning en een erfenis geen discussie oplevert.
en als je wacht tot wat cateautje zegt? Die van 100 gun ik best nog heel wat jaren maar goed is en blijft koffiedik kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven