Levensbestendig wonen

27-02-2021 12:45 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op enige herkenbaarheid, zou ik graag wat reacties en tips willen.

Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.

Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.

Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.

De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.

Hoe denken jullie er over?

Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.

Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.

Tips! Graag
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
05-03-2021 09:52
Heb je dat nieuwbouw project laten zien?
Ja, maar ik wil niet samenwonen met mijn ouders. Ik ken het project, alleen de huizen die zij alleen kunnen betalen voldoen niet aan hun wensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
05-03-2021 11:06
En de verbouwing?
Mijn huidige verbouwing heb ik ook met een bouwdepot gedaan, maar ik moet ook nog de overwaarde op mijn huis onderzoeken. Ik verwacht dat ik een overwaarde heb van 30.000 / 40.000. Vandaag even mijn financieel adviseur gebeld. Hij zegt het niet direct, maar ik proef wel uit zijn reactie dat hij het niet zo een strak plan vindt. Veel haken en ogen.

Voor mijn ouders zou het gunstig kunnen zijn, maar in principe is het voor mij minder gunstig dan wat ik nu heb.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ff een update. We hebben deze morgen besloten om het niet te doen. Het verbouwproject is voor ons te groot, te duur en te onzeker. Vooral omdat je niet weet wat je gaat tegen komen mbt de schrootjes op het plafond (bijna alle plafonds). Tevens de onzekerheid mbt verbouwen en de waarde daarna van de woning en de mogelijkheid om het op lange termijn te verkopen, wanneer het 2 app naast elkaar zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Een wijs besluit!
Mocht ik wat tegen komen doe ik je wel een pb.
Wat leuk dat je komt updaten! Kan me voorstellen dat je kiest dit niet te doen. Het is nogal wat. Hopelijk vinden jullie snel iets nieuws wat beter past!
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn ouders zoeken weer voor zichzelf, want ik wil hier graag blijven wonen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Led-lampje schreef:
06-03-2021 10:21
Een wijs besluit!
Mocht ik wat tegen komen doe ik je wel een pb.
Dank je wel. Ik houd het in de gaten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de update. Jammer, maar begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-03-2021 10:34
Ja, mijn ouders zoeken weer voor zichzelf, want ik wil hier graag blijven wonen.

Leuk dat je een update geeft.
En voor jezelf rustiger, je hoeft niet te verkopen/verbouwen/verhuizen en je kunt blijven wonen in het huis dat helemaal naar jouw zin is.

En wanneer je ouders t.z.t. hun ideale huis tegen komen maar nét dat laatste stukje financiering niet rond krijgen, dan kun je tegen die tijd altijd nog overwegen of je hen daarmee kan en wil helpen.
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip uit eigen ervaring:
Als volwassen kind in hetzelfde huis hebben je ouders op minder vergoedingen recht bij thuishulp dan als jij in het huis ernaast met een ander huis immer zou wonen. Mocht je de woning dus echt kunnen splitsen heb je daar ook op dat punt voordeel van. Bv huishoudelijke hulp, ze gaan er van uit dat jij als inwonend kind dat oplost en doet en krijgt dus geen vergoeding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven