Levensbestendig wonen

27-02-2021 12:45 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met het risico op enige herkenbaarheid, zou ik graag wat reacties en tips willen.

Ik woon in een klein fijn appartement met een groot terras. Mijn familie is bijna allemaal naar de kop van NH verhuisd, behalve mijn ouders. Mijn huisje ligt op een unieke plek aan het bos en 10 min fietsen van het strand. Alle voorzieningen op loopafstand, maar er rijdt ook een buurtbusje. De meeste mensen die hier komen worden verliefd op plek. Zo ook mijn ouders en een aantal van hun vrienden die hier ook zijn gaan wonen. Ons gebouw is levenbestendig, heeft een lift, alles gelijkvloers, veel onderlinge sociale contacten (voor corona), zelf beugels of een zitdouche, mijn oudste buur is 100. Wijkverpleging en tafeltje dekje loopt hier af en aan. Mijn ouders zijn nog fit maar wel dik ik de 70.

Al een tijdje ben ik op zoek naar een levensbestendige woning voor mijn ouders en dat wil niet opschieten. Nu is er in mijn gebouw een penthouse te koop +/- 160 m2 dat in feite twee aaneen geschakelde appartementen zijn met elke een eigen voordeur. Het kost geen kattepis, maar is met 3 inkomens goed te doen. De inrichting is wat gedateerd op sommige plekken (maar een deel is modern). Mijn huidige woning is 3 jaar geleden ook helemaal opgeknapt van elektra, tot leidingen, keuken, muren...echt f-ing alles. De markt is hier over de kop en ik kan het met forse winst verkopen, maar ik ben er wel een beetje aangehecht en ik kijk niet uit naar de stress van verbouwen.

Dit penhouse heeft dus 2 woonkamers, 2 keukens, 2 toileten, 2 slaapkamers, maar 1 grote badkamer, de woning heeft 3 voordeuren en 3 terrassen. In principe is er behalve de badkamer dus zat privacy. Ik ga er mbt ruimte/kosten niet op vooruit, maar mogelijk ook niet op achteruit. Wel moet ik waarschijnlijk weer verbouwen. De andere kant is dat ik eenvoudig even mijn ouders kan helpen wanneer er wat is en dat we op elkaars huis en huisdieren passen tijdens een vakantie.

De constructie is ongebruikelijk, maar op zich voel ik wel wat voor.

Hoe denken jullie er over?

Mocht het wat zijn, dan hebben we ook nog de financiën en de erfenis. Ik heb 1 broer. Ik wil niet 1,2,3 uit mijn huis gezet kunnen worden na het overlijden van mijn ouders, maarik wil ook niet dat de erfenis oneerlijk wordt verdeeld.

Mijn ouders hebben altijd in sociale huur gewoond, maar zij hebben wel een goede spaarpot.

Tips! Graag
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2021 13:14
Ja wel hoor, dan kan best
Weet je dat zeker? Want je gaat uit van 2 vrij goede inkomens van zowel je moeder als je vader, maar feitelijk is het gezamenlijke AOW en pensioen, toch? Hypotheekverstrekkers houden al rekening met een lager inkomen vanaf 57+, waardoor je dus vanaf die leeftijd al minder kan lenen. Daarnaast kijken ze ook naar de servicekosten. Wat je aan hypotheek kan krijgen is echt minimaal. Het grootste gedeelte zal dus eigen inbreng zijn. Is die redelijke spaarpot zo groot?

Mijn moeder heeft een woning gekocht in die prijsklasse toen ze begin 70 was. Dat kon alleen met de overwaarde van haar vorige woning, aardig wat eigen spaargeld, een lening bij mijn vader en voor haar de maximale hypotheek. En die maximale hypotheek was dus echt weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet te veel privé info geven wanneer ik uitleg waar er nog meer inkomen van vrij komt. We zijn al bij een financieel adviseur geweest.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
01-03-2021 14:11
Oké, dan zal ik deze post wel verkeerd begrijpen
Je kunt hier leuk wonen met zijn 2-en vanaf 3 - 3,5 ton (1 app). Wanneer je dit app zou splitsen, dan heb je twee appartementen van onder de 2,5 ton. Je creërt met het spiltsen alleen al een hogere waarde.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-03-2021 14:26
Je kunt hier leuk wonen met zijn 2-en vanaf 3 - 3,5 ton (1 app). Wanneer je dit app zou splitsen, dan heb je twee appartementen van onder de 2,5 ton. Je creërt met het spiltsen alleen al een hogere waarde.

Maar zitten aan dat vooraf splitsen tot 2 aparte appartementen dan geen fiscale gevolgen? Dat die dan opeens meer dan een ton minder waard zouden zijn dan een ander appartement op een lagere verdieping in hetzelfde gebouw?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je kan niet zomaar splitsen. Beide appartementen moeten dan eigen voorzieningen hebben. Je hebt een omgevingsvergunning nodig en toestemming van de VvE. Je vraagt dus aan de verkoper of ze het hele appartement willen verbouwen voor ze het verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, hoe kom je erbij dat ik dat van de verkoper zou vragen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al contact gehad met de gemeente over de mogelijkheden om te splitsen?

En is er in jouw deel ruimte voor een eigen badkamer? Anders heb je geen zelfstandige woning (los van dat je dat zelf niet zou moeten willen).

Ik weet je leeftijd niet. Maar ga je ervanuit dat een partner of gezin definitief geen optie is? Of wellicht wil je dat wel niet (natuurlijk ook prima!)
viva-amber schreef:
01-03-2021 16:27
Nee, hoe kom je erbij dat ik dat van de verkoper zou vragen?
Omdat je doet als je voor de verkoop het appartement laat splitsen.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
01-03-2021 16:52
Omdat je doet als je voor de verkoop het appartement laat splitsen.
Ik heb het nog niet eens gezien.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2021 17:00
Ik heb het nog niet eens gezien.
Je hoeft het appartement toch niet te zien om dat al te weten?

Je hebt 2 toiletten, 1 badkamer en 1 keuken. Als gezamenlijk kopen geen optie is, maar gesplitst wel dan moet de verkoper het splitsen. Maar voordat de verkoper het kan splitsen moeten beide appartementen voorzieningen hebben, dus een extra keuken en een tweede badkamer. Dat is veel werk wat de verkoper waarschijnlijk niet gaat doen, maar indien wel worden die kosten verrekend en dat zit je echt niet meer op 250k per appartement.

Het idee van splitsen vooraf is leuk, maar werkt natuurlijk niet. Dat is misschien wel iets wat je kunt doen achteraf, maar dan zit je nog steeds met het kopen op 3 inkomens.
Alle reacties Link kopieren
Om het te kopen moet je het wel willen hebben en we moeten het nog zien. Wie zegt dat wij het niet kunnen kopen en daarna kunnen splitsen? Je kan zelfs met 4 mensen een huis kopen, niet elke partij wil daar aan mee werken, maar het is niet onmogelijk.

Ik snap je stelligheid dus niet zo.

Je doet aannames die niet in lijn zijn met de werkelijkheid. Daarbij is het verbouwen ook al uitgebreid aan de orde gekomen in het topic. Nergens staat dat wij ook maar iets verwachten van de verkopende partij.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-03-2021 18:03
Om het te kopen moet je het wel willen hebben en we moeten het nog zien. Wie zegt dat wij het niet kunnen kopen en daarna kunnen splitsen? Je kan zelfs met 4 mensen een huis kopen, niet elke partij wil daar aan mee werken, maar het is niet onmogelijk.

Ik snap je stelligheid dus niet zo.

Je doet aannames die niet in lijn zijn met de werkelijkheid. Daarbij is het verbouwen ook al uitgebreid aan de orde gekomen in het topic. Nergens staat dat wij ook maar iets verwachten van de verkopende partij.


Ik reageer op deze post:
Maduixa schreef:
01-03-2021 11:16
Eens met het eerste en door het tweede word ik wel steeds nieuwsgieriger! ;-)

Volgens mij is de meest kansrijke optie met de minste kans op gedoe met erfenis/mogelijke thuiszorg etc het penthouse vooraf splitsen. Kun je informeren of dat een mogelijkheid is?
Dat vond jij volgens mij een goede mogelijkheid, maar vooraf splitsen is geen optie. Daarna kan wel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-03-2021 09:46
Mijn moeder, mijn vader en ik.
Dan ben je toch niet met 3 partijen? Je bent met 2 partijen die uit 3 mensen bestaat. Of leven je vader en moeder gescheiden?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
01-03-2021 14:14
Weet je dat zeker? Want je gaat uit van 2 vrij goede inkomens van zowel je moeder als je vader, maar feitelijk is het gezamenlijke AOW en pensioen, toch? Hypotheekverstrekkers houden al rekening met een lager inkomen vanaf 57+, waardoor je dus vanaf die leeftijd al minder kan lenen. Daarnaast kijken ze ook naar de servicekosten. Wat je aan hypotheek kan krijgen is echt minimaal. Het grootste gedeelte zal dus eigen inbreng zijn. Is die redelijke spaarpot zo groot?

Mijn moeder heeft een woning gekocht in die prijsklasse toen ze begin 70 was. Dat kon alleen met de overwaarde van haar vorige woning, aardig wat eigen spaargeld, een lening bij mijn vader en voor haar de maximale hypotheek. En die maximale hypotheek was dus echt weinig.
Je hebt gedeeltelijk gelijk. De hypotheekverstrekker kijkt inderdaad naar leeftijd en 57+ kan minder lenen. Maar..... indien 57+ bovenmodaal inkomen heeft, eigen geld én een goed pensioenvooruitzicht, kun je nog steeds een behoorlijk bedrag lenen. Zeker met de lage rentes op dit moment.
Bergje65 schreef:
01-03-2021 18:51
Je hebt gedeeltelijk gelijk. De hypotheekverstrekker kijkt inderdaad naar leeftijd en 57+ kan minder lenen. Maar..... indien 57+ bovenmodaal inkomen heeft, eigen geld én een goed pensioenvooruitzicht, kun je nog steeds een behoorlijk bedrag lenen. Zeker met de lage rentes op dit moment.
Ja, maar is hier toch niet aan de orde?
To wil je mij een pb doen? Ik krijg een error bij je profiel
Alle reacties Link kopieren
gedaan
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Retour
Er gaat echt wat fout met die pb’s maar je hebt de tip binnen
Hoe was de bezichtiging?
Alle reacties Link kopieren
Het was goed. Wel was er om 20 min een nieuwe gepland. Het is best een groot huis en omdat wij er iets mee willen was het gevoelsmatig te weinig tijd. Het is veel werk om het te moderniseren. Mbt geld maak ik mij niet zo druk, maar om de hoeveelheid werk wel.

De ruimten zijn ook groter en lichter dan op de foto's, mooi uitzicht, goede ruimtes en buitenruimte. Maar het is wel meer verouderd dan verwacht. 3x schuifpui die zwaar loopt en 40 jaar oud is, elektra 40 jaar oud, beide keukens oud, verwarming (risico op lekkage) alles eigenlijk (behalve de badkamer). Het is niet erg. Ik heb in mijn eigen woning ook allemaal aangepakt.

We willen graag een x kijken met een familielid die bouwkundige is, om een beetje te begroten wat een verbouwing zou kosten. Er zijn nu wel veel bezichtingen, dus het kan ook zo weg zijn. Maar wij doen het rustig aan, omdat het best een ingrijpend besluit is. Morgen bel ik even mijn financieel adviseur om aan te geven dat we hier serieus naar kijken.

Ik vind het moeilijk. Ik moet het laten bezinken. Ik weet ook wat ik heb en welke moeite dat heeft gekost.

Het was gezellig dat mijn moeder hier was. Het zou wel een voordeel zijn om bij elkaar in de buurt te wonen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Positief maar Lastig dus.. je zou mee kunnen begroten dat jullie de verbouwing helemaal uitbesteden en dat er gedurende die periode dubbele woonlasten zijn.

Verder zou je kunnen uitzoeken of je kunt vastleggen dat jij er in elk geval kunt blijven wonen, ook als er iets met je ouders gebeurt. Als de woning dan al is gesplitst is er niks aan de hand (woning ouders kan worden verkocht) maar als dat splitsen dan nog niet is gelukt moet jij er kunnen blijven wonen. Wellicht kan een notaris je ook vertellen of jullie gemeente gemakkelijk meewerkt aan splitsen.
Neem de tijd om te beslissen
Alle reacties Link kopieren
Ja, mijn ouders willen in ieder geval het vruchtgebruik vast leggen bij de notaris en ook het splitsen in de toekomst onderzoeken. Zij snappen mijn zorg wel. Ik heb ook uitgelegd dat zij minder recht hebben op zorg aan huis en dat wat ik niet kan dan particulier mogelijk moet worden geregeld.

Ik kan ongeveer 6 maanden dubbele lasten betalen met mijn spaargeld.

Mijn oom die bouwkundige is en zijn vrouw mijn tante hebben wel altijd super goed ideeën over verbouwen en wonen. Zij hebben ook een vervallen watermolen in het buitenland aangekocht en helemaal opgeknapt en zelfs een weg laten aanleggen. Maar goed, ik wil geen misbruik maken van hun tijd en talent want dat hebben zij in mijn huidige woning al gedaan. wanneer zij kunnen helpen met een plan, tekeningen, begroting en wat praktische zaken dan ben ik al heel blij. Ik denk dat we de rest beter kunnen uitbesteden bij een goede aannemer, anders kost het te veel tijd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Heb je dat nieuwbouw project laten zien?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan ongeveer 6 maanden dubbele lasten betalen met mijn spaargeld.

En de verbouwing?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven