Louche bovenburen
maandag 1 maart 2021 om 11:18
Ik woon ongeveer 2 jaar in een sociale-huur appartementje in de stad. Toen ik er net woonde kwam mijn bovenbuurman naar beneden en vroeg of we een bakje koffie konden drinken. Prima. Hij vertelde mij dat hij géén werk had, en ook geen opleiding volgde. Ook kreeg hij naar eigen zegge geen geld van de overheid. Daarnaast zei hij dat zijn moeder bij hem inwoonde, echter heb ik deze mevrouw pas één keer gezien in 2 jaar tijd.
Begin vorig jaar vond er een grote verhuizing plaats waarbij er veel spullen (midden in de nacht) naar het appartement van de bovenbuurman in werden gesleept. Een nieuw persoon is toen bij de bovenbuurman in gaan wonen. Nu, afgelopen week, vond er wéér een grote verhuizing plaats, waarbij er weer alleen maar spullen van buiten naar binnen werden gebracht en niet andersom. Sinds vorige week zijn er nog eens twee nieuwe personen bij de bovenbuurman ingetrokken. Dit betekent dat er nu ten minste 5 personen wonen in een klein appartementje met maar 2 slaapkamers.
Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Is het verstandig om hier contact voor op te nemen met de woningbouwvereniging? Ik voel me echt niet veilig omdat dit ook erg onvriendelijke mensen zijn, en ik niet wil dat er louche dingen boven mijn hoofd plaatsvinden.
Begin vorig jaar vond er een grote verhuizing plaats waarbij er veel spullen (midden in de nacht) naar het appartement van de bovenbuurman in werden gesleept. Een nieuw persoon is toen bij de bovenbuurman in gaan wonen. Nu, afgelopen week, vond er wéér een grote verhuizing plaats, waarbij er weer alleen maar spullen van buiten naar binnen werden gebracht en niet andersom. Sinds vorige week zijn er nog eens twee nieuwe personen bij de bovenbuurman ingetrokken. Dit betekent dat er nu ten minste 5 personen wonen in een klein appartementje met maar 2 slaapkamers.
Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Is het verstandig om hier contact voor op te nemen met de woningbouwvereniging? Ik voel me echt niet veilig omdat dit ook erg onvriendelijke mensen zijn, en ik niet wil dat er louche dingen boven mijn hoofd plaatsvinden.
maandag 1 maart 2021 om 14:12
Ik zal eens informeren naar dat inloopspreekuur, lijkt mij een goede optie. Verhuizen staat heel hoog op mijn wensenlijst maar gaat helaas niet zo makkelijk in verband met de bekende woningnood en het feit dat ik aangewezen ben op sociale huur...milena1 schreef: ↑01-03-2021 14:10De pest is dat je op een gevoel alleen niet kunt handelen. Zolang er niets gebeurt, kun je niets. Je zou een keer op de koffie kunnen gaan op het inloopspreekuur van je wijkagent, en daar je gevoel kunnen delen. Mogelijk dat hij/zij goede tips voor je heeft.
Maar als ik jou zo hoor over niet alleen je buurman, maar ook over overige problematiek in je buurt, is verhuizen dan niet een optie? Wat bindt je aan deze buurt, of misschien zelfs wel deze stad?
maandag 1 maart 2021 om 14:15
Ik snap je gevoel wel hoor, maar ik zou er niets mee doen want dan wordt het alleen maar erger.
Aangezien je weet dat het een probleemwijk is, zou ik mijn energie steken in het zoeken naar een andere woning.
Wat je ondertussen natuurlijk wel kunt doen is zorgen dat je goede sloten hebt en brandmelders. En verder je vooral nergens mee bemoeien.
Aangezien je weet dat het een probleemwijk is, zou ik mijn energie steken in het zoeken naar een andere woning.
Wat je ondertussen natuurlijk wel kunt doen is zorgen dat je goede sloten hebt en brandmelders. En verder je vooral nergens mee bemoeien.
maandag 1 maart 2021 om 14:39
Wat denk je dat er aan de hand is, buiten dat er meer mensen wonen dan waarschijnlijk mogen?PieterPolo schreef: ↑01-03-2021 13:58Ik snap jullie reacties heel goed, want als ik zou lezen dat er ergens teveel mensen wonen zou ik ook denken "wat doe je moeilijk". Maar ik kan niet alles omschrijven wat ik zie en hoor gebeuren helaas, dus ik kan het niet laten ervaren. De types die vaak voor de deur staan (en dus voor mijn woonkamer), zien er niet fijn uit. Dat zijn echt types waar je nekharen van overeind gaan staan. Ze staan daar dan vaak lang te roken, gooien ondertussen allemaal zooi uit de auto in het aan het gebouw grenzende perkje (glas, vuilniszakken, sigarettenpakjes), en kijken me aan wanneer ik lekker in de zon op mijn balkon zit. Het zijn steeds ook diezelfde onprettige types die langs je heen lopen zonder je gedag te zeggen als je zelf door je eigen portiek heen loopt.
Ik ben me ervan bewust dat het voor een buitenstaander zo op deze manier lastig te begrijpen is, maar er zijn echt meerdere situaties dat je in je buik voelt "dit klopt gewoon niet", en mijn vraag was dus of een ander naar dit gevoel zou handelen of niet en eerlijk gezegd niet of mijn gevoel terecht is. Want ik voel me onveilig en ik heb het gevoel dat er iets niet klopt, dat is nu eenmaal zo.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
maandag 1 maart 2021 om 14:42
Heb je ook contact met "normale" buren?PieterPolo schreef: ↑01-03-2021 13:58Ik snap jullie reacties heel goed, want als ik zou lezen dat er ergens teveel mensen wonen zou ik ook denken "wat doe je moeilijk". Maar ik kan niet alles omschrijven wat ik zie en hoor gebeuren helaas, dus ik kan het niet laten ervaren. De types die vaak voor de deur staan (en dus voor mijn woonkamer), zien er niet fijn uit. Dat zijn echt types waar je nekharen van overeind gaan staan. Ze staan daar dan vaak lang te roken, gooien ondertussen allemaal zooi uit de auto in het aan het gebouw grenzende perkje (glas, vuilniszakken, sigarettenpakjes), en kijken me aan wanneer ik lekker in de zon op mijn balkon zit. Het zijn steeds ook diezelfde onprettige types die langs je heen lopen zonder je gedag te zeggen als je zelf door je eigen portiek heen loopt.
Ik ben me ervan bewust dat het voor een buitenstaander zo op deze manier lastig te begrijpen is, maar er zijn echt meerdere situaties dat je in je buik voelt "dit klopt gewoon niet", en mijn vraag was dus of een ander naar dit gevoel zou handelen of niet en eerlijk gezegd niet of mijn gevoel terecht is. Want ik voel me onveilig en ik heb het gevoel dat er iets niet klopt, dat is nu eenmaal zo.
maandag 1 maart 2021 om 14:50
Dit gedrag + het asociale vuil storten en veel heen en weer lopen en voor je raam staan roken valt voor mij onder overlast hoor. Ik zou geen seconde hoeven twijfelen of ik hier de wijkagent voor zou willen spreken. Mijn slaap, mijn rust en mijn veiligheid zijn belangrijk voor me. En ik wil gewoon niet in andermans tyfus zooi hoeven leven. Het zou me verder weinig kunnen interesseren met hoeveel mensen ergens gewoond wordt. Maar wél als het overlast geeft en dat doet het.PieterPolo schreef: ↑01-03-2021 12:48Dat is dus precies het grote probleem. Ik heb bij de bovenbuurman ooit om half 2 ('s nachts natuurlijk) aangebeld om te vragen of zijn TV zachter mocht, ik kreeg van zijn huisgenoot het verzoek om me met mijn eigen leven te bemoeien. Dus nee, ik ga inderdaad niet naar boven met de vraag "waarom wonen er zo veel mensen bij jou in huis".
maandag 1 maart 2021 om 14:51
Misschien heeft hij wel een broer en zijn gezin opgevangen, hoezo nu weer direct onderverhuur?puntillita schreef: ↑01-03-2021 12:04Betekent niet dat je zomaar een kamer mag onderverhuren in een sociale huurwoning.
maandag 1 maart 2021 om 15:12
Hij doet het alleen bij buurmannen.madamecannibale schreef: ↑01-03-2021 14:43Mag ik je ook pb sturen? Gaat niet om mijn buurman overigens.
Deze persoon is ook iemands buurman?
maandag 1 maart 2021 om 15:32
Met verhuizingen midden in de nacht ja?
Doe toch niet zo naïef.
Natuurlijk is daar vanalles aan de hand, in ieder geval illegale onderhuur, maar waarschijnlijk nog veel meer.
Ik zou me ook onveilig voelen.
Zou denk ik de woningbouw erover bellen.
maandag 1 maart 2021 om 15:55
Vandaar dat die mensen er ook gewoon post krijgen.Metallover schreef: ↑01-03-2021 15:32Met verhuizingen midden in de nacht ja?
Doe toch niet zo naïef.
Natuurlijk is daar vanalles aan de hand, in ieder geval illegale onderhuur, maar waarschijnlijk nog veel meer.
Ik zou me ook onveilig voelen.
Zou denk ik de woningbouw erover bellen.
maandag 1 maart 2021 om 16:00
Hij nodigde zichzelf uit voor een bakje koffie bij mij thuis, en heeft me vervolgens nooit meer aangekeken. Ik heb geen idee hoezo, maar het is gewoon extreem raar.
Je hoeft toch niet ergens ingeschreven te staan om post te krijgen? De enige post waarbij een inschrijving vereist is, is post van de overheid en je zorgverzekering. Ik kan nu toch ook een brief naar jouw adres sturen met als ontvanger "hendrik-jan de niet bestaande" en deze komt dan toch ook gewoon aan?
maandag 1 maart 2021 om 16:11
Hoe weet jij wie er ingeschreven staat, en wie niet, en wie er allemaal woont , en wie niet?PieterPolo schreef: ↑01-03-2021 16:00Hij nodigde zichzelf uit voor een bakje koffie bij mij thuis, en heeft me vervolgens nooit meer aangekeken. Ik heb geen idee hoezo, maar het is gewoon extreem raar.
Je hoeft toch niet ergens ingeschreven te staan om post te krijgen? De enige post waarbij een inschrijving vereist is, is post van de overheid en je zorgverzekering. Ik kan nu toch ook een brief naar jouw adres sturen met als ontvanger "hendrik-jan de niet bestaande" en deze komt dan toch ook gewoon aan?
Het komt hier over alsof jij nonstop alles in de gaten houdt.
Heb je naast het topic hier ook al met andere buren gepraat hierover? Wat zien en vinden zij?
maandag 1 maart 2021 om 16:26
Voor een melding moet je wel iets concreets hebben, zoals een sterke wietgeur of een komen en gaan van ongure types of wat anders.
Tel je zegeningen, je ervaart weinig overlast van je bovenburen. In dit soort wijken is dat allerminst een vanzelfsprekendheid.
Zorg verder voor goede sloten op je deuren.
En ja, appartementencomplexen in slechte(re) buurten zijn ook vaak een vergaarbak van de meest uitenlopende figuren, achtergronden, verslavingsproblematek etc. en niet zelden ook met een psychische stoornis dat ten grondslag kan liggen aan 'raar gedrag'.
Ja, en doe wat. Kruip uit je schulp. Werp je op als soort van conciërge van je eigen portiek. Houd je eigen portiek schoon, zet er een goedkope plant ofzo neer, ruim elke week al het afval voor je eigen appartementencomplex op (ook voor voor jezelf!), plant wat goedkope bloemetjes in een perkje ofzo of vraag hiervoor evt. een klein budget aan bij je woningbouwvereniging (men is vaak welwillend), meld zaken die kapot zijn etc.. In het verleden heb ik zo eigenhandig mijn eigen direkte omgeving van een sociale woningbouwappartement flink opgeknapt. Via de bezem veel praatjes gemaakt en al snel kende ik zowat al mijn direkte buren en zij mij. Zo creer je een verstandhouding en kun je buren gemakkelijker aanspreken in geval er wat is. Geen tovermiddel natuurlijk, maar valt te proberen. Ongure types gedijen het beste in verloederde woonomgevingen met zo min mogelijk sociale controle.
Tel je zegeningen, je ervaart weinig overlast van je bovenburen. In dit soort wijken is dat allerminst een vanzelfsprekendheid.
En ja, appartementencomplexen in slechte(re) buurten zijn ook vaak een vergaarbak van de meest uitenlopende figuren, achtergronden, verslavingsproblematek etc. en niet zelden ook met een psychische stoornis dat ten grondslag kan liggen aan 'raar gedrag'.
Ja, en doe wat. Kruip uit je schulp. Werp je op als soort van conciërge van je eigen portiek. Houd je eigen portiek schoon, zet er een goedkope plant ofzo neer, ruim elke week al het afval voor je eigen appartementencomplex op (ook voor voor jezelf!), plant wat goedkope bloemetjes in een perkje ofzo of vraag hiervoor evt. een klein budget aan bij je woningbouwvereniging (men is vaak welwillend), meld zaken die kapot zijn etc.. In het verleden heb ik zo eigenhandig mijn eigen direkte omgeving van een sociale woningbouwappartement flink opgeknapt. Via de bezem veel praatjes gemaakt en al snel kende ik zowat al mijn direkte buren en zij mij. Zo creer je een verstandhouding en kun je buren gemakkelijker aanspreken in geval er wat is. Geen tovermiddel natuurlijk, maar valt te proberen. Ongure types gedijen het beste in verloederde woonomgevingen met zo min mogelijk sociale controle.
maandag 1 maart 2021 om 16:57
Boogschutter10 schreef: ↑01-03-2021 16:26Voor een melding moet je wel iets concreets hebben, zoals een sterke wietgeur of een komen en gaan van ongure types of wat anders.
maandag 1 maart 2021 om 18:51
Wat is er mis aan met 5 mensen in een appartement met 2 slaapkamers wonen?
Ik ken hordes mensen die met 2 en 3 in een slaapkamer liggen.
En ja, als die verhuizen hebben die spullen mee.
Allemaal maar aangeven vanaf nu?
Ik ken hordes mensen die met 2 en 3 in een slaapkamer liggen.
En ja, als die verhuizen hebben die spullen mee.
Allemaal maar aangeven vanaf nu?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 1 maart 2021 om 19:14
Verhuizen die ook allemaal midden in de nacht?