Maine coon en pers
woensdag 21 januari 2026 om 13:23
Goedemiddag,
Ik heb de kans gekregen om een Maine Coon over te nemen van een familielid. Dit familielid had de kat van straat gehaald en goed verzorgd. Thuis had hij echter al drie andere katten. De Maine Coon is een erg speelse kat en lokte daardoor een van de andere katten voortdurend uit om te spelen. De andere kat werd hier bang van. Na ongeveer een halfjaar geprobeerd te hebben om het goed te laten gaan, heeft mijn familielid mij gevraagd om de kat over te nemen.
Toevallig had ik een maand geleden al toegezegd om een Perzische kitten te nemen. Nu twijfel ik wat de beste keuze is: de kitten introduceren bij de Maine Coon, of toch de kitten afzeggen.
Wat ik van de Maine Coon weet: het is een speelse kat zonder agressie naar andere katten, maar hij lokt ze wel uit om te spelen. Hij kon prima opschieten met twee andere katten, ook al waren dat niet zijn beste maatjes.
De kitten zou ik per maart op gaan halen. Ik weet het karakter van deze kitten nu nog niet. Wat is verstandig om te doen, hebben jullie advies?
Ik heb de kans gekregen om een Maine Coon over te nemen van een familielid. Dit familielid had de kat van straat gehaald en goed verzorgd. Thuis had hij echter al drie andere katten. De Maine Coon is een erg speelse kat en lokte daardoor een van de andere katten voortdurend uit om te spelen. De andere kat werd hier bang van. Na ongeveer een halfjaar geprobeerd te hebben om het goed te laten gaan, heeft mijn familielid mij gevraagd om de kat over te nemen.
Toevallig had ik een maand geleden al toegezegd om een Perzische kitten te nemen. Nu twijfel ik wat de beste keuze is: de kitten introduceren bij de Maine Coon, of toch de kitten afzeggen.
Wat ik van de Maine Coon weet: het is een speelse kat zonder agressie naar andere katten, maar hij lokt ze wel uit om te spelen. Hij kon prima opschieten met twee andere katten, ook al waren dat niet zijn beste maatjes.
De kitten zou ik per maart op gaan halen. Ik weet het karakter van deze kitten nu nog niet. Wat is verstandig om te doen, hebben jullie advies?
woensdag 21 januari 2026 om 15:14
woensdag 21 januari 2026 om 15:24
Wat Lila Linda zegt.
Zelf ook al veel katten en/of kittens geïntroduceerd bij anderen. Als je stappenplannen aanhoud die je op internet vindt, gaat het wel goedkomen.
In de tijd dat MC alleen bij jou zit, wel veel met hem spelen. Blijkbaar is hij heel speels en als jij niet tijdelijk de 'andere katten' gaat vervangen kan het maar zo zijn dat MC uit verveling dingen gaat doen die jij wat minder leuk vindt.
Zelf ook al veel katten en/of kittens geïntroduceerd bij anderen. Als je stappenplannen aanhoud die je op internet vindt, gaat het wel goedkomen.
In de tijd dat MC alleen bij jou zit, wel veel met hem spelen. Blijkbaar is hij heel speels en als jij niet tijdelijk de 'andere katten' gaat vervangen kan het maar zo zijn dat MC uit verveling dingen gaat doen die jij wat minder leuk vindt.
woensdag 21 januari 2026 om 16:51
woensdag 21 januari 2026 om 17:09
Maine coon was van de buren, maar ze hebben de kat volledig verwaarloost en de kat was niet meer welkom bij ze...ongelooflijk...In overleg is de kat overgenomen (buren wilden er niks van weten en ook geen dierenartskosten betalen)
Maine coon is een mannetje (inmiddels gecastreerd), kitten is een vrouwtje.
Bedoeling was inderdaad voorheen om 1 kat te nemen, maar dit is zo gelopen en ik heb het goed afgewogen. Financieel red ik het sowieso en ik heb de ruimte.
Maine coon is een mannetje (inmiddels gecastreerd), kitten is een vrouwtje.
Bedoeling was inderdaad voorheen om 1 kat te nemen, maar dit is zo gelopen en ik heb het goed afgewogen. Financieel red ik het sowieso en ik heb de ruimte.
woensdag 21 januari 2026 om 18:10
De combinatie van een speelse volwassen kat en een kitten zou best wel eens succesvol kunnen zijn. De Maine Coon is al aan andere katten gewend en wil graag spelen. Kittens doen het goed met gezelschap van andere katten.
De Maine Coon inderdaad eerst laten komen en wennen als het kan. Daarna de kitten introduceren. Ik zou er wel voor zorgen dat de kitten ook genoeg rust krijgt.
De Maine Coon inderdaad eerst laten komen en wennen als het kan. Daarna de kitten introduceren. Ik zou er wel voor zorgen dat de kitten ook genoeg rust krijgt.
woensdag 21 januari 2026 om 18:30
Ik sta er iets anders in en zou het kitten afzeggen. De main coon heeft een turbulente tijd achter de rug en wordt nu bij jou geplaatst. Mijn ervaring met een kitten is dat het veel geduld, tijd en energie vraagt en het echt niet vanzelfsprekend is dat ze goed samen kunnen. Bij ons heeft het maanden gekost en wij dachten ook dat onze oudere kat vrij makkelijk zou zijn.
Ik zou de main coon alle liefde en aandacht geven en pas als hij gewend naar een eventueel kitten kijken.
Maar bedenk goed: wat als het niet slaagt? Gaat de main coon dan wegof het kitten? En wil dat een van beide aan doen? En kun je dat zelf?
Mijn keuze zou zijn: kies voor de main coon en kijk of je op termijn een kitten (of 2 uit zelfde nestje zodat ze elkaar tenminste hebben) erbij wilt.
Ik zou de main coon alle liefde en aandacht geven en pas als hij gewend naar een eventueel kitten kijken.
Maar bedenk goed: wat als het niet slaagt? Gaat de main coon dan wegof het kitten? En wil dat een van beide aan doen? En kun je dat zelf?
Mijn keuze zou zijn: kies voor de main coon en kijk of je op termijn een kitten (of 2 uit zelfde nestje zodat ze elkaar tenminste hebben) erbij wilt.
woensdag 21 januari 2026 om 19:17
Ja, zo sta ik er ook wel wat in, enige is dat ik nu merk dat hij niet zelfstandig speelt, ik moet hem wel echt vermaken. En ik ben wel 3 werkdagen van huis. Ik denk dat ik het nog even moet aankijken.Nadinexxx schreef: ↑21-01-2026 18:30Ik sta er iets anders in en zou het kitten afzeggen. De main coon heeft een turbulente tijd achter de rug en wordt nu bij jou geplaatst. Mijn ervaring met een kitten is dat het veel geduld, tijd en energie vraagt en het echt niet vanzelfsprekend is dat ze goed samen kunnen. Bij ons heeft het maanden gekost en wij dachten ook dat onze oudere kat vrij makkelijk zou zijn.
woensdag 21 januari 2026 om 19:25
woensdag 21 januari 2026 om 19:55
Waarom vond je het een goed idee om een kitten te nemen dan, als je zoveel va huis bent? Ik zou dan zeker 2 katten nemen, in dit geval dus de main coone.
woensdag 21 januari 2026 om 21:00
De kitten komt maart. Ik heb twee weken vrij genomen en heb de mogelijkheid om meer thuis te werken.Blackstarr schreef: ↑21-01-2026 19:55Waarom vond je het een goed idee om een kitten te nemen dan, als je zoveel va huis bent? Ik zou dan zeker 2 katten nemen, in dit geval dus de main coone.
vrijdag 23 januari 2026 om 08:10
Ja? Twee mannetjes kunnen beter dan mannetje vrouwtje?
vrijdag 23 januari 2026 om 09:42
vrijdag 23 januari 2026 om 11:28
Ik zou echt direct die kitten erbij zetten, de MC moet toch al wennen, die kitten kan er ook wel bij
Het scheelt zoveel verveling bij katten als ze een soortgenootje hebben. (en verveling uit zich vaak in probleemgedrag, dus niet alleen voor poes vervelend, ook voor jou)
vrijdag 23 januari 2026 om 11:46
De kans dat ze vrienden worden is veel groter bij twee katers dan bij een kater en een poes. Poezen willen als ze eenmaal volwassen zijn ook nog wel eens uit het niets de pest krijgen aan een kat m/v die ze eerder hun bestie was.
Perzen zijn over het algemeen heel rustig en hebben een grote kans op gezondheidsproblemen. Als je al een speelse kat hebt zou ik voor een katertje van een speels ras kiezen, of voor een doodgewoon vuilnisbakkenkitten, want die zijn vaak gewoon het leukst en gezondst.
En ik zou ze liefst zo snel mogelijk bij elkaar zetten. Kunnen ze samen wennen.
Perzen zijn over het algemeen heel rustig en hebben een grote kans op gezondheidsproblemen. Als je al een speelse kat hebt zou ik voor een katertje van een speels ras kiezen, of voor een doodgewoon vuilnisbakkenkitten, want die zijn vaak gewoon het leukst en gezondst.
En ik zou ze liefst zo snel mogelijk bij elkaar zetten. Kunnen ze samen wennen.
vrijdag 23 januari 2026 om 12:00
Onze pers is de meest relaxte kat ooit, die gaat werkelijk met elke kat samen. Wij hebben nu ook een kitten en die neemt hij mee op sleeptouw. In de tuin heeft hij een hokje ‘zijn poezenkot’ en dat zit hij erin en de kitten erbij. Eigenlijk zijn alle dieren dol op hem, ook onze honden. Ik weet wel zeker dat dat goed zal gaan. We hebben al een aantal perzen gehad in ons leven, maar dit is wel de laatste die we zullen hebben, hoe lief hun karakter ook is. Deze heeft al oog problemen gehad waarbij we naar een speciale oogarts moesten en laatst moesten kiezen getrokken worden. Eentje is gestorven aan een hartafwijking en de andere aan een nierafwijking. Ze zijn ook niet oud geworden
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in