Moe van meuk

28-10-2011 16:17 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet netjes. Helaas heb ik mijn vriend aangestoken, want ook hij is na al jaren met mij te leven niet meer netjes haha. Ik heb ook nooit een probleem gehad met de wanorde van mijn woningen, tot nu.

Vriend en ik zijn vier jaar geleden in dit huisje komen wonen. Keuken verbouwd, nieuwe cv....en toen was het geld op. Alles in ons huis is het eigenlijk net niet. Wel alles geschilderd, maar niet mooi. Genoeg meubels, maar niks past bij elkaar. Om nog maar niet te spreken van de enorme berg spullen die overal staan/liggen/hangen. Een zolder waar je niet meer kan lopen (en waar de moed je al in de schoenen zakt als je in een vlaag van opruimwoede binnenkomt), kasten vol met dvd's in de huiskamer, kasten met boeken in de slaapkamer etc. etc. etc.......

......

en nu ben ik het eigenlijk wel zat. We zijn volwassen, maar ons huis is net een afgeleefd studentenhuis. Ik had ook nooit echt veel zin om er wat van te maken omdat het idee was dat we niet zo lang zouden blijven (maar we blijven nu nog wel een lange tijd) en hierdoor is het eigenlijk nooit 'mijn' huis geweest. Meer een huis waar ik toevallig in woon. Ik vind het tijd worden voor verandering, want dit kan eigenlijk echt niet meer, maar ik vind het moeilijk om de motivatie te vinden. Daarbij zij er dingen (vooral dvd's en boeken) die ik niet zomaar weg wil doen. Verkopen is nog een optie, maar op marktplaats komt er niet een bod op de lijst met dingen.

Ik wordt er gewoon een beetje moedeloos van en ik ben op zoek naar tips over twee dingen:

- Hoe kom ik van de meuk af?

- Hoe maak ik er met een minuscuul budget 'mijn' huisje van?
Leest mee!!
Ik zou beginnen met weggooien. Alle dingen die je al een tijd niet meer hebt gebruik; weg ermee. Vuilniszak na vuilniszak vullen, totdat je weer wat ruimte hebt in je huis. Vanaf daar zou ik pas weer verder gaan kijken.
je opgeven voor een verbouwprogramma?

Nee serieus, probeer je te richten op 1 project per keer. Dus kijk niet naar je hele huis dat opgeruimd en aangepakt moet worden, maar begin eens bij alleen de gang.

Dat is overzichtelijk en je bent er snel mee klaar. Je hele huis doen kost je weken, maar met 1 kamer kun je in een paar dagen klaar zijn.

EN trommel wat hulptroepen op, dat motiveert ook wel, want als je moeder, je zus en je vriendin komen helpen, kun jij niet toch maar gaan forummen.
Ruime voor ruimte en kast voor kast gewoon gaan beginnen. Je zorgt dat je 3 dozen hebt: 1 waar dingen ingaan die absoluut weg moeten, 1 met dingen die je absoluut wilt bewaren, en 1 met twijfelgevallen, of die je misschien op een andere plek beter kunt bewaren.

Je moet het in hapklare brokken verdelen voor jezelf: een heel huis met meuk is afgrijselijk, maar vanavond met 1 kast beginnen is heus te overzien.

Als je dan alles hebt opgeruimd, weggegooid, op z'n goede plek hebt opgeborgen, heb je in ieder geval al overzicht. Daarna kun je langzaamaan beginnen met sauzen, schilderen, vloeren, gordijnen, kleden en meubels.

Maar eerst opruimen. Je kunt het!
Diverse goede doelen hebben kringloopwinkels. Het geeft mij altijd een enorm goed gevoel om daar m'n "overbodige maar toch heel erg zonde om weg te gooien" meuk naar toe te brengen!

Over het algemeen kan bij mij alles wat ik langer als een jaar niet heb gebruikt en wat geen emotionele waarde heeft, naar de kringloop.

Boeken bewaar ik alleen als ik zeker weet dat ik ze nog eens wil lezen (hoogstens 10%)
@ starshine: daar heb je direct een gevoelige snaar. De gang is inderdaad een doorn in mijn oog. De dozen die daar staan kunnen niet weg (want hoort bij mijn bedrijfje), maar ik weet ook niet waar ze dan wel heen moeten. Ruimtegebrek in de andere kamers denk ik. Maar ja die dozen staan er al een half jaar....

En die hulptroepen: echt heel sneu, ik kwam terug van vakantie had mijn moeder een aantal kamers schoongemaakt... dan ga je wel even door de grond. Schaamde me kapot.
@ jo: ja ik ben een fan van kringloopwinkels...maar tot nu niet om er dingen te brengen haha
Beginnen bij het begin. Alles waar je met een zeer oog naar kijkt, gelijk weg doen. Niet te veel nadenken over hoe dat nou moet. Zet een waanzinnig lekker werkmuziekje op and go!

Zolderspullen hoeven meestal niet uitgezocht te worden, want als je het een paar jaar niet hebt gezien, dan heb je het ook niet gemist en kan het weg. Als je zolder dan opgeruimd is, dan kunnen je boeken daar een mooi plekje krijgen en misschien een deel van je CD's.

Pas als alles op orde is kun je er een keer over gaan denken wat je wilt veranderen in je huis met nieuwe spullen, daar zou ik me nu niet druk om maken, want daar ben je nog lang niet aan toe.

Dus, zoals Dove zegt, eerst met vuilniszakken in de weer en dan de stoorfactoren weg doen en zo, langzaam maar zeker kom je er wel.
Eens met Dove.

Bij ons is het net zo (geweest)

Tot 2 jaar geleden we wel moesten omdat ik zwanger was en wij naar de zolder moesten verhuizen omdat zoon een kamer op de 1e verdieping kreeg.

We zijn begonnen om op te ruimen op de zolder. Daar stond nog een enorme berg met verhuisdozen en die zijn we stuk voor stuk uit gaan pakken, weg gaan gooien en plek voor gaan zoeken.

En zo zijn we nu in etappes bij kamer 2 op de eerste verdieping gekomen. Daar staat veel zooi, spullen die nog een juist plekje moeten krijgen.

Het is een meer jaren plan bij ons, maar dat is niet erg. Door een kind in huis te hebben, is er ook gewoon niet altijd tijd om het in 1x aan te pakken.

En hoe rot het ook klinkt: begin bij het begin.

Opruimen.

Maak 3 stapels/zakken/dozen met bewaren, weg en evt kringloop.
quote:Artio schreef op 28 oktober 2011 @ 16:25:

@ starshine: daar heb je direct een gevoelige snaar. De gang is inderdaad een doorn in mijn oog. De dozen die daar staan kunnen niet weg (want hoort bij mijn bedrijfje), maar ik weet ook niet waar ze dan wel heen moeten. Ruimtegebrek in de andere kamers denk ik. Maar ja die dozen staan er al een half jaar....

En die hulptroepen: echt heel sneu, ik kwam terug van vakantie had mijn moeder een aantal kamers schoongemaakt... dan ga je wel even door de grond. Schaamde me kapot.

haha, ja bij mij is de gang ook zo'n verzamelplaats van spullen.

Citybox huren misschien?
Eens met Dove: als je zoveel spulletjes hebt, zie je door de bomen het bos niet meer. Begin in 1 kamer, pak drie manden (of wat je ook voor handen hebt), label ze met: AFVAL, BEWAREN, DONEREN. Daarin mieter je de spullen die niet in die kamer horen, weggegooid moeten worden of weggegeven/verkocht kunnen worden. Maak er geen mega-project van, maar doe het kast voor kast en stapel voor stapel. Als de manden vol zijn, berg je de boel op. LET OP: niet in een andere ruimte de volgende stapel aanpakken vóórdat je klaar bent met de eerste ruimte.

Dan: als je meubels niet echt bij elkaar passen, zou je goedkope kussentjes of iets dergelijks kunnen kopen (die dan wél bij elkaar passen en die op de stoelen en banken leggen. Heb je houten (niet al te waardevolle) tafels, stoelen en dergelijke? Geef ze allemaal een lik verf in dezelfde kleur. Je zou kunnen beginnen met een mood-board met wat je mooi vind (kleuren, uitstraling, prints en dergelijke), en daar langzaam naartoe werken.

Een huis je eigen huis maken, doe je niet in 1 keer, dat duurt even.. Geef de moed niet op!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Tja die zolder, die moet dus helaas wel uitgezocht worden... Steeds als er dan 'opgeruimd' werd verdween het naar de zolder. En dan helaas niet netjes gesorteerd, maar alles door elkaar. Er staan inderdaad een aantal dozen met sentimentele-waarde-dingen, maar het merendeel moet uitgezocht worden.
Mijn tante heeft ooit als kerstpakket een waardecheck gekregen die ze ook bij een Personal Organizer kon besteden. Dat is een persoon die je helpt bij het scheppen van orde uit chaos en het stellen van prioriteiten daarin. Mijn tante vond dat geweldig werken. Heeft jou baas al een kerstpakket bedacht?
Ik zou alles uitzoeken. Apart zetten wat eventueel te verkopen is en kijken wanneer de eerste vrijmarkt in jou buurt is (koninginnedag duurt nog even). Je kunt echt aardig wat ophalen en dat helpt je dan meteen met het tweede probleem. Zo heb je weer wat geld om nieuwe SPULLEN (geen meuk!!!) van te kopen.
De valkuil is dat als je nu je huis opnieuw wil gaan inrichten dat je teveel meubels gaat kopen en teveel kastjes, om al je troep toch op te kunnen ruimen. En dan heb je nog een vol en onrustig huis.

Dus wat Dove zegt... eerst beginnen met opruimen.

Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waar begin je?

1) Bedenk welke kamer je hoe wil gaan gebruiken. Denk niet in 'die troep moet er allemaal inpassen', maar in 'daar kan ik een lekker leeshoekje maken'.

Maak daarvan een schets, plattegrondje of lijstje, zodat je in ieder geval kan terugzoeken waar je ook alweer mee bezig was.

En dan ga je aan de slag.

2) Begin kamer voor kamer met opruimen / uitzoeken. Breng de spullen die in een bepaalde ruimte horen alvast daar naartoe. In eerste instantie nog maar even in dozen of boodschappenkratjes, zodat je geen omvallende stapels maakt in kamers waar je straks nog aan de slag moet.

Gooi veel weg. Wees streng. Ga je die papiertjes echt nog weer gebruiken? Ga je dat truitje echt nog aan doen? Gooi weg wat je niet meer wil.

3) Dingen waar je over twijfelt doe je in een verhuisdoos voor op zolder. Over een half jaar kijk je er weer naar. Nog steeds niet aangeraakt? Misschien kan het dan toch wel weg!

Herinneringen is natuurlijk een ander verhaal. Schoolschriftjes van vroeger vind je misschien leuk om te bewaren, maar die zul je waarschijnlijk niet iedere 5 weken inkijken.

4) als je zo systematisch je huis hebt uitgekamd, kun je de spullen gaan verdelen naar waar ze horen. Alle dozen 'studeerkamer' die elders volgestopt zijn, kun je nu in de studeerkamer brengen de kamer gaan inruimen.

Zorg dat je voldoende bergruimte hebt om alles een vaste plek te geven en dat je niet teveel moeite moet doen om de dingen die je regelmatig gebruikt op hun vaste plek te zetten. Ervaring leert dat je ze dan namelijk niet op hun plek gaat terugzetten, maar ze gaan rondslingeren.

5) Als je huis dan netjes is, dan kun je kijken welke meubels je wilt vervangen, wilt wegdoen of bij wilt kopen. En zo ook weer kamer voor kamer, zodat je steeds een extra ruimte hebt die 'klaar' is. Van al die beetjes (overal een klein stukje) krijg je een minder voldaan gevoel, en dan bestaat de kans dat je gaat afhaken.

6) Als je huis netjes is, zorg dan dat je het bijhoudt. Telkens spullen opruimen die je niet meer nodig hebt. Iedere avond na het eten de afwas en een doekje over de tafel. Iedere avond voor het slapen gaan even een rondje door het huis op rondslingerende troepjes etc.

En van uitstel komt afstel. Plan dus snel een dag / weekend / week in om flink aan de slag te gaan en hou je daar dan ook aan!

Succes!
In mijn ervaring verkopen boeken en dvd's een stuk beter via bol.com!

En inderdaad, per onderdeel de boel aanpakken. En dan gewoon hard zijn en ook dingen weggooien of naar de kringloop brengen. Je kan nou eenmaal niet alles in je leven houden.

Dingen die echt goed zijn kan je proberen te verkopen. Zelf doe ik het altijd zo: boeken/dvd's via bol.com, spullen via marktplaats en kleding naar de tweedehands kledingwinkel.

Wat hulptroepen betreft... Is dit in eerste instantie niet iets dat jij en je vriend samen kunnen doen? Bijv. een maand lang elke zondag een onderdeel aanpakken. Dat moet toch goed te doen zijn?
Oh, en zoek goede opbergsystemen voor al de losse spullen. Liefst geen open kasten, dat staat alleen leuk bij de mooie spulletjes. Cd's en dvd's moeten uit het zicht
Hoe zorg je dan eigenlijk dat je opgeruimde kast/kamer opgeruimd blijft? Ik heb bijvoorbeeld drie ikea-billys met dvd's in de huiskamer, maar voor de dvd's verzamelt altijd vanalles. Als ik die kasten dan opruim (want dat doe ik dan nog wel eens) ligt er binnen mum van tijd alweer allemaal meuk in.

Soms wil ik zo'n super minimalistisch interieur met een bank, een eettafel en 4 stoelen en verder niks..... Het stomme is, ik hecht helemaal niet zo aan spullen. Ik wil niet steeds wat nieuws ofzo, dus ergens snap ik niet waarom mijn huis dan zo vol is met spullen en het zo lastig is om de hoeveelheid te verkleinen.
Misschien ook een idee om een soort moodboard te maken met wat je mooi vindt. Dan kan dit je basis zijn als je dingen gaat vervangen. Zo voorkom dat je dingen koopt die dan weer net niet passen. Je hebt hier ook een hele leuke site voor (zal even zoeken), scheelt weer knippen en plakken

Maar eerst natuurlijk ruimen. Ik heb een tijdje terug heel verkocht op MP en op rommelmarkten ivm samenwonen.
quote:buaya schreef op 28 oktober 2011 @ 16:33:

In mijn ervaring verkopen boeken en dvd's een stuk beter via bol.com!

En inderdaad, per onderdeel de boel aanpakken. En dan gewoon hard zijn en ook dingen weggooien of naar de kringloop brengen. Je kan nou eenmaal niet alles in je leven houden.

Dingen die echt goed zijn kan je proberen te verkopen. Zelf doe ik het altijd zo: boeken/dvd's via bol.com, spullen via marktplaats en kleding naar de tweedehands kledingwinkel.

Wat hulptroepen betreft... Is dit in eerste instantie niet iets dat jij en je vriend samen kunnen doen? Bijv. een maand lang elke zondag een onderdeel aanpakken. Dat moet toch goed te doen zijn?Het ligt er helemaal aan wat voor boeken. Als je studieboeken te verkopen hebt, dan zeg ik doen, maar gewone romannetjes.... je moet maar net zin hebben om voor die paar euro redelijk wat werk te verzetten.
En wat betreft je inrichting: denk eerst na over wat je wilt, en welke meubels je daarbij kan gebruiken. Daarna kan je stap voor stap dingen gaan vervangen voor meubels die binnen die stijl passen. Houd daarvoor als een goed marktplaats en de kringloop in de gaten, want daar zijn voor een prikkie hele mooie dingen te krijgen, je moet er alleen wel net tegen aan lopen.

As ik jou was zou ik de opbrengst van de verkochte meubels/boeken/spullen weer terug in je huis stoppen om je budget wat te vergroten. En verf en leuke (en makkelijk te behangen) behangetjes zijn voor niet veel geld bij de gamma te krijgen. Moet te doen zijn zo, qua geld, toch?
quote:Artio schreef op 28 oktober 2011 @ 16:34:

Hoe zorg je dan eigenlijk dat je opgeruimde kast/kamer opgeruimd blijft? Ik heb bijvoorbeeld drie ikea-billys met dvd's in de huiskamer, maar voor de dvd's verzamelt altijd vanalles. Als ik die kasten dan opruim (want dat doe ik dan nog wel eens) ligt er binnen mum van tijd alweer allemaal meuk in.

Soms wil ik zo'n super minimalistisch interieur met een bank, een eettafel en 4 stoelen en verder niks..... Het stomme is, ik hecht helemaal niet zo aan spullen. Ik wil niet steeds wat nieuws ofzo, dus ergens snap ik niet waarom mijn huis dan zo vol is met spullen en het zo lastig is om de hoeveelheid te verkleinen.

Je dvd's niet helemaal naar achter schuiven, maar een halve centimeter van de voorkant netjes op een rijtje zetten, dan is er helemaal geen ruimte voor troep voor de dvd's... Zelfde geld voor je boekenkast. Staat ook mooier als alle ruggen netjes aansluiten.

Zet ergens een grote schaal neer (bijvoorbeeld op je eettafel) waar je de troepjes in verzamelt en 1 keer per dag, of 1 keer per week uitzoeken en opruimen... Werkt hier als een tierelier..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
quote:Artio schreef op 28 oktober 2011 @ 16:34:

.Mandjes in de kast, bestekbakjes in een lade (voor pennen en dat soort rommel). Zorgen dat alles een vaste plek heeft maakt al heel veel uit.
Heel herkenbaar. Ik ben juist erg netjes, maar mijn partner niet. Hij wil alles, alles, alles bewaren... maar dat kan natuurlijk niet.

Heb jij net al hij dat je ergens een bepaalde herinnering bij hebt en dat je het daarom niet weg doet? Of is het 'gewoon' luiheid of gemakzucht? Dat is nogal een verschil.

Als je niet weg kunt gooien vanuit herinneringen of persoonlijke band met het ding kun je twee dingen doen; bewaar het, als je echt niet zonder kunt of maak er een foto van, en doe het weg. De herinnering is er toch wel als je het plaatje ziet.

Verder is de grote tip, waarmee wij ons huis weer leefbaar hebben gekregen: begin in 1 kast met die drie dozen zoals eerder genoemd. Maar sowieso 1 hoek van die betreffende kamer helemaal vrij voor opslag van spullen die nog geen plek hebben. 1e kast klaar? Ga dan door naar de volgende kast, alles wat je wilt bewaren gaat in een doos als het niet in die kast thuis hoort, weg als dat moet en in de twijfeldoos als je twijfelt. op het moment dat de Bewaardoos en de Twijfeldoos vol is, schrijf je op de buitenkant van de Bewaardoos wat erin zit en zet je hem in de opslaghoek. Zet ze met label naar voren!

Op de Twijfeldoos zet je juist niets!

In de volgende kamer doe je hetzelfde. Op het moment dat je ergens een plek hebt vrijgemaakt waar je iets wilt plaatsen uit een Bewaardoos, haal je dat uit de betreffende doos.

Kom in de tussentijd, tijdens het opruimen, NIET aan de dichte Twijfeldozen. Wedden dat je naderhand niet meer weet wat er in die twijfeldozen zit? Als je het nog wel weet, haal je dat eruit,v erder niets.

Veel sterkte, en succes, wij zijn lang bezig geweest, maar het is het waard!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven