Moeite met huishouden, herkenbaar?
maandag 29 december 2025 om 13:20
Goedemorgen,
Ik zit een beetje met het volgende. Wij wonen in een rijtjeshuis met 5 slaapkamers, badkamer met toilet, woonkamer, keuken, bijkeuken, hal en toilet.
Nu heb ik er moeite mee om dat steeds allemaal schoon te maken en bij te houden. Ik stel het steeds uit, waar ik dan weer een slecht gevoel over heb. Ook leeft het natuurlijk niet fijn in een huis met rommel en stof.
Ik heb al eens geprobeerd om met een planning te werken, maar daar kreeg ik echt stress van. Het idee dat dat iedere dag allemaal moet... Heb ook een poosje een schoonmaakster gehad, maar dat vond ik te duur en ergens ook niet fijn. Liever doe ik het zelf, want ik heb wel gewoon de mogelijkheid. Kinderen zitten allemaal op school en ik werk 1,5 dag. Tijd genoeg zou je zeggen. Toch lukt het dus niet. Ik heb moeite om echt aan een klus te beginnen. Ik begin pas als ik zeker weet dat ik er genoeg tijd voor heb. Als ik dus ergens eens een kwartiertje of een half uurtje over heb, doe ik dus niks. Ook vind ik het moeilijk om boven aan de slag te gaan als de kinderen beneden zijn.
Hebben jullie tips voor mij? Of is dit voor jullie herkenbaar?
Ik zit een beetje met het volgende. Wij wonen in een rijtjeshuis met 5 slaapkamers, badkamer met toilet, woonkamer, keuken, bijkeuken, hal en toilet.
Nu heb ik er moeite mee om dat steeds allemaal schoon te maken en bij te houden. Ik stel het steeds uit, waar ik dan weer een slecht gevoel over heb. Ook leeft het natuurlijk niet fijn in een huis met rommel en stof.
Ik heb al eens geprobeerd om met een planning te werken, maar daar kreeg ik echt stress van. Het idee dat dat iedere dag allemaal moet... Heb ook een poosje een schoonmaakster gehad, maar dat vond ik te duur en ergens ook niet fijn. Liever doe ik het zelf, want ik heb wel gewoon de mogelijkheid. Kinderen zitten allemaal op school en ik werk 1,5 dag. Tijd genoeg zou je zeggen. Toch lukt het dus niet. Ik heb moeite om echt aan een klus te beginnen. Ik begin pas als ik zeker weet dat ik er genoeg tijd voor heb. Als ik dus ergens eens een kwartiertje of een half uurtje over heb, doe ik dus niks. Ook vind ik het moeilijk om boven aan de slag te gaan als de kinderen beneden zijn.
Hebben jullie tips voor mij? Of is dit voor jullie herkenbaar?
maandag 29 december 2025 om 13:25
maandag 29 december 2025 om 13:32
10, 9 en 6
Ze hebben een vaste taak zoals tafel afruimen, vaatwasser inruimen en uitruimen, tafel dekken.
Maar echt helpen poetsen niet.
maandag 29 december 2025 om 13:33
Schakel de rest van je gezin in. Kinderen zijn prima in staat om hun eigen kamer netjes te houden of speelgoed/spullen die ze gebruikt hebben, weer op te ruimen. Denk aan bijvoorbeeld het bed openleggen zodat het kan luchten, speelgoed opruimen, gebruikte kleding in de wasmand. Dat geldt uiteraard ook voor een partner.
Zijn er veel dingen die je dagelijks moet doen? Soms is het ook een kwestie van een gewoonte aanleren, dat kost wel even tijd om dat in te stellen.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat voor verder advies ik je zou kunnen geven. Omdat het voor mij (!!!) neer zou komen op:
- inventariseren wat gedaan moet worden, hoe vaak en wanneer.
- verdelen over de familieleden (sowieso bv dat iedereen zijn eigen spullen opruimt).
- planning maken en zichtbaar ophangen. En afstrepen als je iets gedaan hebt.
Het feit dat je niets kunt doen als je denk niet genoeg tijd te hebben. Heb je dat met meer dingen? En heb je echt niet genoeg tijd of denk je dat?
Zijn er veel dingen die je dagelijks moet doen? Soms is het ook een kwestie van een gewoonte aanleren, dat kost wel even tijd om dat in te stellen.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat voor verder advies ik je zou kunnen geven. Omdat het voor mij (!!!) neer zou komen op:
- inventariseren wat gedaan moet worden, hoe vaak en wanneer.
- verdelen over de familieleden (sowieso bv dat iedereen zijn eigen spullen opruimt).
- planning maken en zichtbaar ophangen. En afstrepen als je iets gedaan hebt.
Het feit dat je niets kunt doen als je denk niet genoeg tijd te hebben. Heb je dat met meer dingen? En heb je echt niet genoeg tijd of denk je dat?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 29 december 2025 om 13:37
Ik maak juist altijd gebruik van die tussendoor kwartiertjes/halfuurtjes!
Even de WC poetsen, een was wegvouwen, planten water geven, keuken aan kant maken met een extra veeg hier en daar ....
Allemaal van die kleine klusjes die zó gebeurd zijn, waardoor ik op andere momenten de tijd heb voor een grotere klus.
Even de WC poetsen, een was wegvouwen, planten water geven, keuken aan kant maken met een extra veeg hier en daar ....
Allemaal van die kleine klusjes die zó gebeurd zijn, waardoor ik op andere momenten de tijd heb voor een grotere klus.
maandag 29 december 2025 om 13:39
Als je anderhalve dag werkt en de kinderen 5 dagen naar school gaan heb je toch minus de boodschappen 3 volle dagen de tijd?
Dat je geen klusje doet als je ‘maar’ een half uurtje hebt lijkt me dus een smoesje voor jezelf.
Wat weerhoudt je ervan om vandaag aan de slag te gaan? En wat is er morgen dat er geen tijd is?
Dat je geen klusje doet als je ‘maar’ een half uurtje hebt lijkt me dus een smoesje voor jezelf.
Wat weerhoudt je ervan om vandaag aan de slag te gaan? En wat is er morgen dat er geen tijd is?
•
maandag 29 december 2025 om 13:40
Als je maar 1,5 dag werkt heb je tijd genoeg zou je zeggen. Kun je niet na je halve dag werken meteen doorgaan met poetsen. Dus niet eerst gaan zitten! En dan meteen het hele huis ben je de rest van de week klaar en heb je tijd voor de was en de boodschappen. Voor de andere taken zoals de tuin en ramen lappen schakel je je man in en de kinderen.
maandag 29 december 2025 om 13:41
Joyce48 schreef: ↑29-12-2025 13:37Ik maak juist altijd gebruik van die tussendoor kwartiertjes/halfuurtjes!
En dit. Ik doe dat vaak met een podcast erbij, als ik dan klaar ben met dat ene klusje wil ik vaak de rest nog horen dus húp door naar de volgende klus. Er is altijd wel iets te doen.
•
maandag 29 december 2025 om 13:44
Ik ben geen goede tipgever want ik ben nu twee weken vrij en doe nog steeds weinig huishoudelijks, maar met sporten werkt een weekplanning. Aan het begin van de week bekijk ik waar in mijn programma sporten kan worden gepland en daar houd ik me (over het algemeen) aan.
Dus bijv woensdagochtend van 09.30 tot 12.00. In die tijd zou je alle grote klussen wel gedaan moeten kunnen hebben. Voor zwemlessen en andere verplichte nummers maak je toch ook tijd, dus waarom niet voor de stofzuig of badkamer?
Dus bijv woensdagochtend van 09.30 tot 12.00. In die tijd zou je alle grote klussen wel gedaan moeten kunnen hebben. Voor zwemlessen en andere verplichte nummers maak je toch ook tijd, dus waarom niet voor de stofzuig of badkamer?
maandag 29 december 2025 om 13:46
Het hoeft allemaal niet elke dag. Je hoeft niet elke dag te stoffen en te zuigen, of je moet een paar honden/katten hebben. Je wekt 1,5 dag zeg je. Dan werk je vanaf nu 2 dagen. En die extra halve dag is het huishouden. Als je dan de grote dingen doet, heb je de rest van de week tijd voor de kleine tussendoortjes
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 29 december 2025 om 13:47
Maak het idd leuk, met een podcast of een muziekje op.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 29 december 2025 om 13:54
Ik heb vooral moeite met het beginnen. Wat mij hielp was net voordat ik de kinderen naar school bracht al een actie te ondernemen die ik daarna gelijk op kon pakken. Bijvoorbeeld een scheut bleek in het toilet en in de afvoerputjes. Dan ging ik daar verder mee als ik de kinderen naar school had gebracht.
Heb je voor jezelf helder wat je allemaal wil/moet? Ik kan ook huizenhoog op zien tegen klusjes die me uiteindelijke helemaal niet zoveel tijd kosten.
Heb je voor jezelf helder wat je allemaal wil/moet? Ik kan ook huizenhoog op zien tegen klusjes die me uiteindelijke helemaal niet zoveel tijd kosten.
maandag 29 december 2025 om 13:57
Heb zelf vooral moeite met huishouden in de zin van, er zijn leukere dingen.
Ik doe het vaak tussendoor. Soms als ik net opgestaan ben even snel de stofzuiger door het huis, ben ik daar mooi vanaf.
Badkamer en wc doe ik vaak samen een andere dag.
Keuken opruimen doe ik dagelijks en vaak onder het koken.
Heel het huis poetsen op een bepaald moment doe ik niet, altijd in etappes.
Ik doe het vaak tussendoor. Soms als ik net opgestaan ben even snel de stofzuiger door het huis, ben ik daar mooi vanaf.
Badkamer en wc doe ik vaak samen een andere dag.
Keuken opruimen doe ik dagelijks en vaak onder het koken.
Heel het huis poetsen op een bepaald moment doe ik niet, altijd in etappes.
maandag 29 december 2025 om 14:00
Heb ook een poosje een schoonmaakster gehad, maar dat vond ik te duur en ergens ook niet fijn. Liever doe ik het zelf, want ik heb wel gewoon de mogelijkheid. Kinderen zitten allemaal op school en ik werk 1,5 dag. Tijd genoeg zou je zeggen. Toch lukt het dus niet. Ik heb moeite om echt aan een klus te beginnen. Ik begin pas als ik zeker weet dat ik er genoeg tijd voor heb. Als ik dus ergens eens een kwartiertje of een half uurtje over heb, doe ik dus niks. Ook vind ik het moeilijk om boven aan de slag te gaan als de kinderen beneden zijn.
Tja, ieder heeft z'n sterke en zwakke kanten. Je kunt je blijven verzetten maar je kunt ook kiezen voor een vrij eenvoudige oplossing: zelf iets meer werken en voor dat geld je huis schoon laten maken. Je vindt het 'ergens' niet fijn om het te laten schoonmaken maar je vindt het duidelijk nog veel minder fijn om het daadwerkelijk zelf te doen.
Dus maak het jezelf niet zo moeilijk en werk een paar uur extra buitenshuis zodat je het binnenshuis niet hoeft te doen (en er niet tegenaan hoeft te hikken).
maandag 29 december 2025 om 14:01
Ik herken het wel. Bij mij heeft het meer mrt energiehuishouding te maken.
We hebben een robotstofzuiger die ook dweilt, scheelt een hoop. De was doe ik sowieso om de dag. De kinderkamers zijn van de kinderen (maar de mijne zijn al iwts ouder): veel plezier. Onder het koken ruim ik de troep al op, zodat de keuken tijdens het eten al 85% aan kant is.
Maar op de dagen dat ik werk (3), komt er naast kokrn en eventueel de was niets uit mijn handen. Energie is gewoon op.
Is het bij jou ook een energieding? Of heb je een hekel aan huishouden? Overzie je het niet? Weet je wat er achter zit?
We hebben een robotstofzuiger die ook dweilt, scheelt een hoop. De was doe ik sowieso om de dag. De kinderkamers zijn van de kinderen (maar de mijne zijn al iwts ouder): veel plezier. Onder het koken ruim ik de troep al op, zodat de keuken tijdens het eten al 85% aan kant is.
Maar op de dagen dat ik werk (3), komt er naast kokrn en eventueel de was niets uit mijn handen. Energie is gewoon op.
Is het bij jou ook een energieding? Of heb je een hekel aan huishouden? Overzie je het niet? Weet je wat er achter zit?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
maandag 29 december 2025 om 14:01
maandag 29 december 2025 om 14:04
Werk je 3 halve dagen? Dus 2 dagen kinderen op school en handen vrij? Wat doe je tijdens die 2 dagen?
Vroeger liet ik het versloffen en dan duurde alles lang om te poetsen. Nu zorg ik dat ik opruim en poets waar de kinderen bij zijn (dus woonkamer/keuken/wc/bijkeuken/gang/tuin), en badkamer/slaapkamers doe ik op mijn vrije dag. Dat is echt stofzuiger paar keer op en neer en een doekje in de badkamer, niet te uitgebreid.
Paar keer per jaar grote schoonmaak. Grote schoonmaak van de slaapkamers doen we met de bewoner van die slaapkamer.
Vroeger liet ik het versloffen en dan duurde alles lang om te poetsen. Nu zorg ik dat ik opruim en poets waar de kinderen bij zijn (dus woonkamer/keuken/wc/bijkeuken/gang/tuin), en badkamer/slaapkamers doe ik op mijn vrije dag. Dat is echt stofzuiger paar keer op en neer en een doekje in de badkamer, niet te uitgebreid.
Paar keer per jaar grote schoonmaak. Grote schoonmaak van de slaapkamers doen we met de bewoner van die slaapkamer.
maandag 29 december 2025 om 14:19
Kun je het opbreken en letterlijk opschrijven?
Daarnaast werkt voor mij meteen beginnen. Als ik ga zitten is het verloren. Maar over het algemeen heb ik het gewoon nog niet onder controle en lukt bijhiuden niet goed. Inmiddels adhd diagnose en medicatie verder maar dit blijft het grootste struikelblok.
Daarnaast werkt voor mij meteen beginnen. Als ik ga zitten is het verloren. Maar over het algemeen heb ik het gewoon nog niet onder controle en lukt bijhiuden niet goed. Inmiddels adhd diagnose en medicatie verder maar dit blijft het grootste struikelblok.
You can only succeed when there is room to fail.
maandag 29 december 2025 om 14:21
Ik zou op de dagen dat je niet werkt de vaste taken in de agenda zetten. Net als werk en sport en andere afspraken.
Dus bijvoorbeeld op maandag van 9-12 de woonkamer poetsen.
Op dinsdagmiddag van 14-16 uur de badkamer en wc.
Op woensdag de keuken.
Etc.
Maak het gewoon een vaste taak.
En boven doen als de kinderen op school zijn.
En zorg dat ze zelf hun speelgoed elke avond voor het slapen opgeruimd hebben in bakken oid.
Dus bijvoorbeeld op maandag van 9-12 de woonkamer poetsen.
Op dinsdagmiddag van 14-16 uur de badkamer en wc.
Op woensdag de keuken.
Etc.
Maak het gewoon een vaste taak.
En boven doen als de kinderen op school zijn.
En zorg dat ze zelf hun speelgoed elke avond voor het slapen opgeruimd hebben in bakken oid.
maandag 29 december 2025 om 14:22
Ik vind het herkenbaar met de kanttekening dat ik meer verplichtingen heb. Voor mij is ook accepteren dat het nooit perfect gaat zijn met kinderen thuis. Proberen om een aantal dingen die ik belangrijk vind (toilet, badkamer, keuken, de was) op vaste dagen te doen en de rest tot een acceptabel niveau tussendoor. Ook helpt het om het jezelf makkelijk te maken. Investeer in handige apparatuur. Zo heb ik een robotstofzuiger en een steelstofzuiger, handig om tussendoor even de kruimels op te ruimen.
maandag 29 december 2025 om 14:22
Hier ADHD (kinderen idem) en het huishouden is een uitdaging. Ik heb hier dus wel een agenda met een takenlijst, wat ik op de ene dag niet heb gehaald schuif ik door naar een andere dag. Voor mij is dit noodzakelijk omdat ik anders geen overzicht heb, dingen vergeet en in chaos beland.
Eerst plande ik zoveel mogelijk op mijn vrije dagen maar dan voelde het als zoveel dat ik geblokkeerd raakte en uiteindelijk helemaal niks deed. Bij mij helpt het juist om niet te veel op een dag te plannen, dus liever iedere dag iets kleiners doen (grote taken dus ook in stukken hakken).
Maar bij jou is dat blijkbaar geen optie omdat je gestresst raakt van een planning. Als je het vervelend vind om boven te poetsen met je kinderen beneden zou ik dat ieder geval doen als je kinderen op school zitten zodat je, als ze dan thuis zijn, alleen nog beneden iets hoeft.
Of misschien je kinderen er een beetje bij betrekken, dat jij een ruimte gaat poetsen en zij (eventueel om de beurt) intussen ook een klusje doen of even hun kamer opruimen. Dan kunnen zij na korte tijd weer hun eigen ding doen maar is het voor jou misschien makkelijker om even die drempel over te komen om te beginnen?
Bij mij helpt het ook als ik lekker mijn oordoppen in heb en muziek kan luisteren tijdens het poetsen. Schoonmaken is nu eenmaal kut maar met muziek is het toch ietsje leuker.
Eerst plande ik zoveel mogelijk op mijn vrije dagen maar dan voelde het als zoveel dat ik geblokkeerd raakte en uiteindelijk helemaal niks deed. Bij mij helpt het juist om niet te veel op een dag te plannen, dus liever iedere dag iets kleiners doen (grote taken dus ook in stukken hakken).
Maar bij jou is dat blijkbaar geen optie omdat je gestresst raakt van een planning. Als je het vervelend vind om boven te poetsen met je kinderen beneden zou ik dat ieder geval doen als je kinderen op school zitten zodat je, als ze dan thuis zijn, alleen nog beneden iets hoeft.
Of misschien je kinderen er een beetje bij betrekken, dat jij een ruimte gaat poetsen en zij (eventueel om de beurt) intussen ook een klusje doen of even hun kamer opruimen. Dan kunnen zij na korte tijd weer hun eigen ding doen maar is het voor jou misschien makkelijker om even die drempel over te komen om te beginnen?
Bij mij helpt het ook als ik lekker mijn oordoppen in heb en muziek kan luisteren tijdens het poetsen. Schoonmaken is nu eenmaal kut maar met muziek is het toch ietsje leuker.
maandag 29 december 2025 om 14:24
Ik krijg er ook steeds een grotere hekel aan aan het huishouden doen.
Mijn tips:
Cleaning on the go; sta ik op mijn pannen te wachten tijdens het koken, dan neem ik ff de achterwand of de kastjes af.
Zie ik ergens een vlek of een rommel en kost het minder dan 5 minuten te om te fiksen; meteen doen.
Don’t put it down, put it away; een opgeruimd huis ziet er schoner uit en kost minder tijd om schoon te houden.
Vaste dagen voor bepaalde klussen; bijvoorbeeld op vrijdag loop ik alle vuilnisbakken na en geef ik de planten water.
Voordat ik naar mijn bed ga (of vaak al na het eten); aanrecht leeg en woonkamer (zo ver mogelijk) opgeruimd.
Mijn tips:
Cleaning on the go; sta ik op mijn pannen te wachten tijdens het koken, dan neem ik ff de achterwand of de kastjes af.
Zie ik ergens een vlek of een rommel en kost het minder dan 5 minuten te om te fiksen; meteen doen.
Don’t put it down, put it away; een opgeruimd huis ziet er schoner uit en kost minder tijd om schoon te houden.
Vaste dagen voor bepaalde klussen; bijvoorbeeld op vrijdag loop ik alle vuilnisbakken na en geef ik de planten water.
Voordat ik naar mijn bed ga (of vaak al na het eten); aanrecht leeg en woonkamer (zo ver mogelijk) opgeruimd.
maandag 29 december 2025 om 14:30
Mijn huis is iets kleiner (3 slaapkamers), en ik maak 1x per week goed schoon. Dat kost me 3 uurtjes. Dan doe ik alles (afstoffen, stofzuigen, wc’s, badkamer). Voor mij werkt het niet om het grote schoonmaakwerk op te knippen.
Tussendoor doe ik de was (geen vast moment, maar als de wasmand vol is). Kinderen helpen met was ophangen, afhalen en vouwen.
Bedden verschonen doe ik op zondag; de kinderen 9 en 12) halen hun eigen bedden af en maken op en helpen weer met vouwen als de droger klaar is. Ze ruimen dan ook hun kamer op, zodat ik kan schoonmaken.
Wc doe ik tussendoor ook. Keuken maak ik na elke kookbeurt schoon (als in fornuis etc). En minimaal 1x per week neem ik alle kastjes af. Afzuigkap staat een reminder in mijn agenda voor 1x per maand.
Nu ben ik vrij en heb ik net de vriezer ontdooit. En vorige week de kledingkasten vanbinnen afgestoft.
Tussendoor doe ik de was (geen vast moment, maar als de wasmand vol is). Kinderen helpen met was ophangen, afhalen en vouwen.
Bedden verschonen doe ik op zondag; de kinderen 9 en 12) halen hun eigen bedden af en maken op en helpen weer met vouwen als de droger klaar is. Ze ruimen dan ook hun kamer op, zodat ik kan schoonmaken.
Wc doe ik tussendoor ook. Keuken maak ik na elke kookbeurt schoon (als in fornuis etc). En minimaal 1x per week neem ik alle kastjes af. Afzuigkap staat een reminder in mijn agenda voor 1x per maand.
Nu ben ik vrij en heb ik net de vriezer ontdooit. En vorige week de kledingkasten vanbinnen afgestoft.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in