Moestuinbak vullen

16-05-2021 09:45 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter heeft wat moestuintjes van de AH die naar buiten moeten. Nu vind ik het ook wel leuk om te doen, dus ik dacht eraan om een moestuinbak te gaan vullen. Hij komt op een hoek van het terras en ik heb nu deze op het oog.

Afbeelding

Hij is 120x120x20. Maar wat voor grond moet ik hier in doen en hoeveel heb ik nodig? Moeten er hydrokorrels onderin? Er zit een bodemzeil bij.
En hoe ga ik het doen met klimmers zoals sperziebonen? Stok ernaast? Ik wil er basilicum in, paprika, tomaten, sperziebonen en misschien nog wat fruitplantjes ofzo. Tips zijn welkom :)
Ik heb er compost inzitten. Voor klimmers kun je ook gaas oid gebruiken.
Ga je plantjes kopen?
Alle reacties Link kopieren
Midnight-Blue schreef:
16-05-2021 09:49
Ik heb er compost inzitten. Voor klimmers kun je ook gaas oid gebruiken.
Ga je plantjes kopen?
Ik heb een paar plantjes van de AH staan nu, oa sperziebonen en courgette, wat kruiden en een paprika van dochter van school. Maar tomaten wil ik meenemen nog en kijken of ze wat fruit hebben.
Ik zie ook van die stokjes met touwtjes in een piramide-vorm, maar is dat iets wat je zelf moet maken of zijn dat ook bouwpakketjes kant en klaar?
En hoeveel zakken compost heb ik nodig hiervoor?
Je kunt ook een speciale moestuinbakkenmix kopen. Volgens mij niet per sé nodig hoor, maar ik ben ook dit jaar gestart met mijn bak en heb de bio moestuinbakmix van Pokon erin gedaan en het gaat als een malle! Ik heb nu mijn eerste oogst van spinazie, radijsjes en rucola.

Voor klimmers kun je eventueel een rek maken van bamboe en klimnet op de achterste rij.

Loopt het water op het terras goed weg? dan zou ik geen hydrokorrels doen. Ik zou zelfs eerder wat tegels weghalen en de bak op de kale grond plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Niet schrikken, maar daar heb je al gauw 280 liter grond voor nodig. Je denkt altijd dat twee zakken van 40 kilo echt een heleboel is, tot het er in zit en toch een sneu dun laagje blijkt te zijn. Ik gebruik zelf moestuingrond, kun je gewoon bij een tuincentrum kopen. Of dat echt beter is, durf ik niet te zeggen, zo ervaren ben ik nog niet.
Je zou er voor klimmers een rek aan vast kunnen maken, en dan de klimmers aan die kant zetten. Stokken kan ook wel, maar sommige dingen worden best zwaar, en dat kan dan lastig zijn met scheefzakken etc.

En kijk even goed of alles al naar buiten kan, tomaat en basilicum moet je behoorlijk lang binnen houden, en het is dit jaar nou niet echt lekker warm buiten (overigens ook omdat bv basilicum nogal kwetsbaar is voor dieren als het nog klein is, niet alleen om de temperatuur).

Ken je de site/app van de makkelijke moestuin? Die verkopen hun eigen spullen, dus als je dat niet nodig hebt moet je daar even omheen lezen, maar er staan ook enorm veel tips en uitleg voor beginnende kweker met stappenplannen en zo.
Alle reacties Link kopieren
GreenLadyFern schreef:
16-05-2021 09:55
Je kunt ook een speciale moestuinbakkenmix kopen. Volgens mij niet per sé nodig hoor, maar ik ben ook dit jaar gestart met mijn bak en heb de bio moestuinbakmix van Pokon erin gedaan en het gaat als een malle! Ik heb nu mijn eerste oogst van spinazie, radijsjes en rucola.

Voor klimmers kun je eventueel een rek maken van bamboe en klimnet op de achterste rij.

Loopt het water op het terras goed weg? dan zou ik geen hydrokorrels doen. Ik zou zelfs eerder wat tegels weghalen en de bak op de kale grond plaatsen.
Tegels weghalen ga ik niet doen. Terras ligt er strak in en het afschot loopt naar de hoek waar de bak komt te staan.
Ik zal eens kijken voor een rekje ook!
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
16-05-2021 09:55
Niet schrikken, maar daar heb je al gauw 280 liter grond voor nodig. Je denkt altijd dat twee zakken van 40 kilo echt een heleboel is, tot het er in zit en toch een sneu dun laagje blijkt te zijn. Ik gebruik zelf moestuingrond, kun je gewoon bij een tuincentrum kopen. Of dat echt beter is, durf ik niet te zeggen, zo ervaren ben ik nog niet.
Je zou er voor klimmers een rek aan vast kunnen maken, en dan de klimmers aan die kant zetten. Stokken kan ook wel, maar sommige dingen worden best zwaar, en dat kan dan lastig zijn met scheefzakken etc.

En kijk even goed of alles al naar buiten kan, tomaat en basilicum moet je behoorlijk lang binnen houden, en het is dit jaar nou niet echt lekker warm buiten (overigens ook omdat bv basilicum nogal kwetsbaar is voor dieren als het nog klein is, niet alleen om de temperatuur).

Ken je de site/app van de makkelijke moestuin? Die verkopen hun eigen spullen, dus als je dat niet nodig hebt moet je daar even omheen lezen, maar er staan ook enorm veel tips en uitleg voor beginnende kweker met stappenplannen en zo.
Zoveel? Ik las in een bak van 100x100x20 160l namelijk.
De basilicum is zo’n plant van de supermarkt die ik er gewoon bij zet :mrgreen:
Site ga ik eens bekijken!
Alle reacties Link kopieren
Moestuingrond :-D vaak meer dan je denkt! Moestuin grond is gewoon heel voedzaam dus alles groeit flink. Je kan het ook mengen met gewone grond.

Verkijk je niet op de ruimte. 120/120 is niet heel groot voor een moestuin. Sommige planten groeien sneller en worden groter dan je denkt.

Voor klimmers kan je losse rekjes kopen of bijvoorbeeld bamboe stokken gebruiken.

Tomaten planten zou ik eerder apart zetten zodat je deze bij veel regen droger kan zetten.

Courgette plant wordt ook echt heel groot! Zeker 1m2 per plant nodig. In mijn beleving heb je er daar altijd twee van nodig voor bevruchting van je vruchten.
orbifolia wijzigde dit bericht op 16-05-2021 10:02
26.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weet je hoe groot een courgette plant wordt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik heb een bak van 60x120 en heb er 160 liter inzitten, ik zou bij jou minstens op 200 rekenen!
Irregular_Choice schreef:
16-05-2021 09:54
Ik heb een paar plantjes van de AH staan nu, oa sperziebonen en courgette, wat kruiden en een paprika van dochter van school. Maar tomaten wil ik meenemen nog en kijken of ze wat fruit hebben.
Ik zie ook van die stokjes met touwtjes in een piramide-vorm, maar is dat iets wat je zelf moet maken of zijn dat ook bouwpakketjes kant en klaar?
En hoeveel zakken compost heb ik nodig hiervoor?
Er ging best veel in bij mij. Heb je hoge of lage sperziebonen? Hou er wel rekening mee dat deze bakken niet heel groot zijn dus een echte mega oogst kun je er niet van verwachten. Courgettes worden flinke planten, en Kijk ook eens op Diana’s mooie moestuin, erg informatief. Die piramidevorm is trouwens makkelijk te maken. Basilicum zou ik gewoon in een pot op het terras op een beschutte plaats zetten, ze gaan snel dood is mijn ervaring
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
16-05-2021 09:59
De basilicum is zo’n plant van de supermarkt die ik er gewoon bij zet :mrgreen:

Die zijn voor eenmalig gebruik zeg maar, gaan heel snel dood. Op de markt of bij een tuincentrum/welkoop heb je wel sterkere exemplaren.

En niet je plantjes meteen buiten zetten, je moet ze eerst afharden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Met tuinieren op een tegelbodem maak je het jezelf wel moeilijk. Je moet dan veel vaker water geven en bijvoeden. Ik zou die paar moestuinplantjes lekker in de border tussen de gewone planten zetten. Staat ook leuk en is veel goedkoper.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
De basil van de super zijn soms wel 15 planten op elkaar waarbij de wortels geen ruimte hebben. Die plantjes kunnen het wel redden wanneer je ze uit elkaar haalt en allemaal de ruimte geeft. Je oogst de top en dan kunnen ze het best goed doen op een zonnige plek.

Voor je courgette alleen al heb je 60 bij 60 nodig minimaal. Die planten worden mega wel een meter in doorsnede.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-05-2021 10:16
De basil van de super zijn soms wel 15 planten op elkaar waarbij de wortels geen ruimte hebben. Die plantjes kunnen het wel redden wanneer je ze uit elkaar haalt en allemaal de ruimte geeft. Je oogst de top en dan kunnen ze het best goed doen op een zonnige plek.

Voor je courgette alleen al heb je 60 bij 60 nodig minimaal. Die planten worden mega wel een meter in doorsnede.
Ja, courgettes zou ik in een aparte pot zetten.

Bij mij worden ze trouwens direct opgegeten door de slakken. Ze krijgen de kans niet eens om groot te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gewoon (bemeste) tuinaarde in onze moestuinbakken, veel goedkoper dan speciale moestuingrond. Volgens mij is dat speciale spul ook niet perse nodig hoor! Ik heb wel toen de plantjes net opkwamen wat bemesting gestrooid, en het doet het allemaal prima (voor zover het niet wordt aangevreten door slakken).
Nou hebben wij ook grotere en hogere bakken, daar zij toch al gauw 20+ zakken van 60 liter in gegaan. Dus dan maakt het nogal uit of je voor 60L 3 euro (tuinaarde) betaald of 6 euro of meer (moestuingrond). Overigens hebben wij ook een deel gevuld met afgegraven grond van elders uit de tuin, werkt ook prima :)

Tip voor slakken trouwens: Dadelpitten! Biologisch afbreekbaar, schrikt slakken af en als het afbreekt werkt het meteen als voeding voor de planten. Wij hebben véél slakken in de tuin en ik heb het idee dat het met dadelpitten onder controle te houden is in de moestuin. En vind ik ook een fijner idee dan slakkenkorrels/gif tussen mijn groentjes.
Wij hebben bio moestuin grond bij de tuinwinkel gekocht. Werkt hier als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
Oh kijk, dadelpitten heb ik nog niet geprobeerd.

Gif gebruik ik sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
Courgette ken ik, heb ik al eens gehad in de border. Die groeide gewoon langs de border naar beneden en de courgettes zelf lagen op de tegels naast de border. Dus dat gaat vast lukken :) ik weet ook van de 2 soorten enz. de basilicum probeer ik gewoon. Trek hem er zo uit als hij dood gaat.
En ik kan niets meer kwijt in de border. Daar staan al vaste planten, pioenrozen, munt, framberries, aardbeien, kamperfoelie, jasmijn en een clematis die langs de schutting klimmen. Dus vandaar een bak ernaast voor wat plantjes.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-05-2021 10:26
Oh kijk, dadelpitten heb ik nog niet geprobeerd.

Gif gebruik ik sowieso niet.
Nee ik wilde ook absoluut geen gif, sowieso vind ik dat onnodig in een hobby moestuin en veel te schadelijk én ik wil ook geen gif bij de plantjes die ik wil gaan eten. Dadelpitten heb ik gewoon in het tuincentrum gekocht in een emmertje, staat bij onze winkel bij de slakkenkorrels.
Polarvide schreef:
16-05-2021 10:22
Wij hebben gewoon (bemeste) tuinaarde in onze moestuinbakken, veel goedkoper dan speciale moestuingrond. Volgens mij is dat speciale spul ook niet perse nodig hoor! Ik heb wel toen de plantjes net opkwamen wat bemesting gestrooid, en het doet het allemaal prima (voor zover het niet wordt aangevreten door slakken).
Nou hebben wij ook grotere en hogere bakken, daar zij toch al gauw 20+ zakken van 60 liter in gegaan. Dus dan maakt het nogal uit of je voor 60L 3 euro (tuinaarde) betaald of 6 euro of meer (moestuingrond). Overigens hebben wij ook een deel gevuld met afgegraven grond van elders uit de tuin, werkt ook prima :)

Tip voor slakken trouwens: Dadelpitten! Biologisch afbreekbaar, schrikt slakken af en als het afbreekt werkt het meteen als voeding voor de planten. Wij hebben véél slakken in de tuin en ik heb het idee dat het met dadelpitten onder controle te houden is in de moestuin. En vind ik ook een fijner idee dan slakkenkorrels/gif tussen mijn groentjes.
Hoe precies werken die dadelpitten dan?
Sabeltandcavia schreef:
16-05-2021 10:15
Met tuinieren op een tegelbodem maak je het jezelf wel moeilijk. Je moet dan veel vaker water geven en bijvoeden. Ik zou die paar moestuinplantjes lekker in de border tussen de gewone planten zetten. Staat ook leuk en is veel goedkoper.
Of in een verzameling losse potten.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
16-05-2021 10:32
Of in een verzameling losse potten.
Ik wil geen losse potten door de hele tuin en in de border is dus geen plek meer. Komt vast goed, mijn border met een laagje tuinaarde en daaronder gewoon wit zand doet het ook al jaren prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit soort bakken (3) op mijn dakterras, een dakmoestuin dus.

De sperziebonen groeien aan touwtjes, er zit een (sier)balk aan het huis en die gebruik ik om een touwtje aan te knopen. Ook komkommers en tomaten groeien goed aan een touw, of bindbuis, heel fijn om buisbinddraad te gebruiken want het kan een beetje meerekken.

Voor 1 bak heb je 8 zakken van 40 liter nodig. Ik heb zelf een mix van kokospotgrond, wormenmest en vermiculiet (zak van 100 liter) gebruikt. Elk jaar vul ik de verloren gegane aarde aan met wormencompost.

Een moestuinbak is anders dan een gewone moestuin. Je kunt dus prima in 1 vak een tomatenplant of courgetteplant kwijt want er is ruimte naast de bak om te groeien. Qua aarde hebben ze niet veel nodig.

Water geven is wel nodig als het geheel op tegels staat maar door het aandeel vermiculiet en het grote waterabsorberende vermogen van de kokos, was dat zelfs in de afgelopen hete zomers geen probleem (1x per dag).
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-05-2021 10:00
Weet je hoe groot een courgette plant wordt?
Dat was ook mijn eerste gedachte :D

Ik heb ooit een courgette in die bak gehad, ging prima, maar wel ten koste van wat ander spul. Dit jaar worden het hoofdzakelijk kruiden. Een deel komt vanzelf weer op. Marjolein bijvoorbeeld, gaat al járen goed, net als peterselie. En tegen de rucola valt amper op te eten. Verder zijn er nog twee vakjes leeg. Daarin zet ik van die 'trio-sla-met-kluit' van de supermarkt. Dat ging de afgelopen jaren prima. Je kan daarvan zoveel plukken als je nodig hebt en de rest groeit door.

Mijn courgettes van de Appie gaan vanmiddag in een stuk grond tegen de schutting. Hoop dat dat goed gaat, er is daar welliswaar minder zon, maar wel meer ruimte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven