Nieuw in het dorp! Welke etiquette?

17-01-2021 17:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorheen hebben vriend en ik altijd in steden gewoond waar men geen hallo zei. Dus heel stom, hoe je jezelf voorstelt in de buurt hebben we geen idee van.
De directe buren hebben we al een bloemetje gegeven en alvast excuses aangeboden voor de mogelijke herrie.
De mensen die we al zijn tegengekomen zijn heel enthousiast en vriendelijk. Ik voel me hier compleet welkom en had geen warm onthaal verwacht.
Dus, wat kan ik doen om mezelf voor te stellen?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Wat je al gedaan hebt is prima, , met de naaste buren kennisgemaakt

Misschien tzt als het weer mag een welkomsborrel voor de straat..
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch prima voor nu, bloemetje en praatje bij directe buren. Als iedereen in die buurt zo vriendelijk/enthousiast is kan ik me voorstellen dat ze pre Corona bijv wel 1-2 keer per jaar een buurtbijeenkomst/zomerfeest/winterding hadden..als ze dat post Corona weer doen zou ik daar zeker ff heen gaan, weet je gelijk wie er verder in je buurt wonen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden mazzel dat we in november verhuisden en de buurt hier aan kerstkaarten bleek te doen (die wij als nieuwe buren dus ook direct van vrijwel iedereen kregen)..dan heb je gelijk huisnummers en voornamen, dat maakt wat makkelijker contact.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Toen wij een huis kochten in een inimini dorpje hebben we bij iedereen een fotokaart in de brievenbus gedaan met een berichtje en onze contactgegevens.

(Maar dan heb ik het over <100 inwoners, dan kun je dat soort dingen nog eens doen...)
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de sleutels van mijn flat kreeg heb ik bij iedereen in het trappenhuis (6 huishoudens) een briefje in de bus gedaan, me voorgesteld en excuus gemaakt voor eventuele overlast tijdens de verhuizing.
Dat was het wel.
Alle reacties Link kopieren
Voor nu prima. En straks vind je voornamelijk aansluiting door mee te doen aan activiteiten en/of verenigingsleven
Alle reacties Link kopieren
Ja verenigingen echt! Nu met corona natuurlijk lastig, maar als je echt aansluiting wil is dat erg voornaam.

Bij ons in het dorp kennen wij zeker niet iedereen maar wij komen ook van "buiten". Kennis maken in het dorp, aansluiten bij een sport of sport van de kids als die er zijn, aansluiting op school of vrijwilligerswerk. Hoeft allemaal niet maar als je echt wil integreren is dat wel handig.

Ik was een tijd klassenouder op school, man jeugdcoach op sport kind, ook hand en spandiensten voor de buurt via de buurtvereniging. Dan is het vaak ook geven en nemen. Ik zet de container van de buurvrouw aan de straat omdat ze dan niet zelf meer kan. En haar zoon komt binnenkort een boom samen met man neerhalen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het al goed aangepakt door met een bloemetje naar de buren te gaan en je even voor te stellen. Puik! Maak kennis met zo veel mogelijk mensen, kijk om je heen wat de mores zijn in het dorp en voeg je daar zo veel mogelijk naar, maar wees ook niet beledigd als je toch nog een tijdje als "de nieuweling" zult worden beschouwd. Veel van je dorpsgenoten kennen elkaars familie al generaties lang, delen een verleden en daar kom je niet makkelijk tussen. Maar inderdaad, doe mee aan activiteiten, ga tijdens een jaarmarkt of ander evenement ook gewoon wat drinken in de kroeg om een praatje te maken met mensen die je dan misschien al kent, toon belangstelling voor oudere mensen die het leuk vinden verhalen van vroeger op te halen (voordeel: je leert daardoor gelijk heel veel van de achtergronden van het dorp en de mensen die er nu wonen) en wees ook bereid burenhulp te verlenen als het nodig is e.d.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik ga kijken welke verenigingen er in de buurt zijn.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Als de corona regels het toelaten en mooi weer is een keer alle buren uitnodigen in de tuin onder het genot van een hapje en een drankje.

Bij ons in de buurt is het dan ook nog de gewoonte om even de binnenkant van je huis te laten zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ook wel ligt in welke regio je in een dorp bent gaan wonen, hier in de Achterhoek is in de meeste dorpen Noaberschap nog echt een dingetje. Dus met je straat/wijkje veel dingen samen doen zoals je buren uitnodigen op verjaardagen, het verenigingsleven en soms zelfs nog het aanzeggen en dergelijke bij een sterfgeval. Vraag vooral je buren wat gebruikelijk is in het dorp, en laat zien dat je graag 'mee wil doen' met de gebruiken uit de dorp. Uiteindelijk is een positieve houding ten opzichte van de gebruiken in een dorp het handigst.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Hasse88 schreef:
17-01-2021 19:42
Ik denk dat het ook wel ligt in welke regio je in een dorp bent gaan wonen, hier in de Achterhoek is in de meeste dorpen Noaberschap nog echt een dingetje. Dus met je straat/wijkje veel dingen samen doen zoals je buren uitnodigen op verjaardagen, het verenigingsleven en soms zelfs nog het aanzeggen en dergelijke bij een sterfgeval. Vraag vooral je buren wat gebruikelijk is in het dorp, en laat zien dat je graag 'mee wil doen' met de gebruiken uit de dorp. Uiteindelijk is een positieve houding ten opzichte van de gebruiken in een dorp het handigst.
Aanzeggen wordt hier in Zuid-Oost-Brabant ook nog gedaan, als iemand uit de straat overlijdt, komen de naaste buren dat melden (en eventueel kun je dan meedoen aan een bloemengroet namens alle buren).
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn in mei verhuisd en voorzitter buurtcommisie bleek in onze straat te wonen. Nu met corona niet, maar normaal hebben ze meerdere activiteiten zoals barbecue en halloween voor de kinderen.

Wij wonen ook aan een woonerf en hebben jonge kinderen dus meeste mensen uit de straat hebben we afgelopen maanden wel gesproken. Ik ben zelf ook in deze wijk opgegroeid en flink verschil met vorige wijk die individueler was.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik verhuisde naar het dorp van nu man (en waar we nog wonen) zei hij in het begin regelmatig: altijd zwaaien en/of hoi zeggen
:-D

Ik nam mijn hond mee en zodoende maakte ik tijdens de wandelingen vaak een praatje met andere.
En wij kwamen in een nieuwbouw straat met veel jonge stellen, dus in de straat was het meteen prima contact.
Ondertussen woon ik er 6 jaar en pas sinds we kinderen hebben wordt het contact met andere leuker.
Ik ben geen verenigingsmens, dus mij n contacten hier zijn voornamelijk dus in de straat en via de schoonfamilie ontstaan en nu dan via de kinderen.

En ook hier elk jaar (behalve in deze corona tijd dan) een buurtfeest om kennis te maken met elkaar of als er nieuwe mensen zijn komen wonen.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
De start is in ieder geval goed. Vraag of er een buurtapp is en of jullie kunnen worden toegevoegd.

Vraag het nummer van je directe buren zodat je een app kunt sturen bij geluidsoverlast of andere zaken die van belang zijn voor de buren (wellicht auto wegzetten voor de verhuiswagen of levering van groot materieel.

Nodig de buren uit op jullie borrel als het huis klaar is. Of geef een BBQ met naaste buren om elkaar te leren kennen.

Vraag wat gebruikelijk is in de buurt qua buurtfeesten, borrels of gezamenlijke activiteiten.

Ga in het dorp bij een vereniging, sport, het dorpscafe of de buurtsuper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven