Nieuw konijnenhok

10-02-2019 21:26 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is zover: onze twee konijnen (een klein konijn, geen dwerg, en een middenslag) zijn dringend aan een nieuwe buitenhok toe maar ik heb er al zoveel gezien dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

De eisen waaraan het hok moet voldoen:
- het moet een hok zijn van minstens 1.20 meter lang;
- het moet twee verdiepingen hebben;
- elke verdieping moet hoog genoeg zijn zodat ze een beetje fatsoenlijk kunnen zitten,
- het moet het liefst dichte zijkanten hebben in verband met beschutting;
- er moeten lades onder en boven zijn in verband met schoonmaken en het moet op pootjes staan zodat het ook eronder goed schoongemaakt kan worden.

Zijn er verder nog aandachtspunten?
Ik dacht aan antiknaagstrips en van die metalen schuifjes in plaats van die schattige hartjes want dat zien er leuk uit maar die worden snel lam en dan kan het hok niet meer goed dicht.

Verder dacht ik aan een houten hok maar misschien is plastic ook wel prima of gaan ze daar toch aan knagen?

Er hoeft geen ren aan want ze zitten veel buiten maar ze moeten 's nachts wel worden opgehokt in verband met roofdieren in de buurt.

Ik zie overal van die doe-het-zelf pakketten maar is dat een beetje te doen?
Want ik ben niet zo heel handig...

Het liefst zou ik ergens in de Achterhoek een kant-en-klaar hok ophalen dus als iemand de gouden tip heeft hoor ik het graag!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
S-Meds schreef:
10-02-2019 22:00
en je kan goed checken of het nijn het warm genoeg heeft, huid tussen de oren moeten warm zijn. en de nijnen moeten wel nachthok hebben buiten, lekker veel stro erin, gaat prima
Sorry, ik ben het echt niet met je eens. Het is nu zacht en nat, maar de temperatuur kan zoweer naar beneden schieten en wat doe je dan (ja, verkassen dus, maar dat zorgt voor onnodig veel stress)? En waarom haast maken met konijnen naar buiten? Veel relaxter om even te wachten tot het goed weer is, dan verloopt de overgang voor de konijnen ook veel relaxter.
Alecta schreef:
10-02-2019 22:04
Sorry, ik ben het echt niet met je eens. Het is nu zacht en nat, maar de temperatuur kan zoweer naar beneden schieten en wat doe je dan (ja, verkassen dus, maar dat zorgt voor onnodig veel stress)? En waarom haast maken met konijnen naar buiten? Veel relaxter om even te wachten tot het goed weer is, dan verloopt de overgang voor de konijnen ook veel relaxter.
je hoeft ze alleen maar binnen te halen bij strenge vorst, die kans acht ik niet zo groot meer
nemain kan ze dan nog in de schuur zetten
het wordt deze week voorjaar trouwens
S-Meds schreef:
10-02-2019 22:05
je hoeft ze alleen maar binnen te halen bij strenge vorst, die kans acht ik niet zo groot meer
nemain kan ze dan nog in de schuur zetten
Zelfs bij vorst gaan die van mij niet naar binnen, ik dek dan vaak wel het hok af met fleece plaids en een thermodeken.
S-Meds schreef:
10-02-2019 22:01
mei?

onzin, echt.
maar goed ik heb mijn konijnen nooit binnen gehad. ooit was het min twintig, ik elk uur kijken bij de konijnen maar ze namen niet eens de moeite om naar het nachthok te gaan
Tja, mijn konijnen zitten bij vorst en sneeuw ook vrolijk buiten , maar dat kun je toch niet serieus vergelijken met een konijn dat van 20 graden komt? Alleen het verschil in vacht is al enorm.
S-Meds schreef:
10-02-2019 22:05
je hoeft ze alleen maar binnen te halen bij strenge vorst, die kans acht ik niet zo groot meer
nemain kan ze dan nog in de schuur zetten
Dan heb je je konijnen dus net in een nieuw hok buiten staan (waar weer bevochten moet worden, wie de baas is), en dan ga ze daarna weer verplaatsen (in een klein hok, want het buitenhok kan meestal niet naar binnen). Weer stress en mot. Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar ik zou mijzelf en de konijnen de stress besparen en een aantal weken wachten.
Alle reacties Link kopieren
Een konijn heeft minimaal 1 vierkante meter permanente ruimte nodig. Voor twee konijnen is dit dus 2 vierkante meter. Verder zou ik persoonlijk niet voor plastic gaan, mijn nijnen zouden dat agort knagen. Verder gemoeg plekken tegen regen, kou en tocht. Bij 2 konijnen een wat groter nachthok of 2 kleinere voor het geval er ruzie is.

Tunnels zijn leuk ja! Ik heb mensen PVC buizen zien ingraven om echte gangenstelsels te krijgen.
Alecta schreef:
10-02-2019 22:08
Tja, mijn konijnen zitten bij vorst en sneeuw ook vrolijk buiten , maar dat kun je toch niet serieus vergelijken met een konijn dat van 20 graden komt? Alleen het verschil in vacht is al enorm.
de wintervacht is iets dikker maar de zomerpels is ook nog heel isolerend hoor, bovendien is het heel erg zacht
Alle reacties Link kopieren
Binnenkonijnen kunnen nu echt niet naar buiten hoor! Inderdaad pas in mei. De vacht van een binnenkonijn is echt zoveel minder dik dan van een buitenkonijn!

Als je een hok vindt, let er dan op dat het gaas wat vaak gebruikt wordt de steenmarters niet altijd tegenhoudt. Niet al het gaas is dus geschikt!

En konijnen hebben inderdaad flink de ruimte nodig. Ze moeten kunnen rennen en springen en dat gaat niet lukken in een hok van 1.20m.

Succes met je zoektocht!
Alle reacties Link kopieren
Lobeliaatje schreef:
10-02-2019 22:48
Binnenkonijnen kunnen nu echt niet naar buiten hoor! Inderdaad pas in mei. De vacht van een binnenkonijn is echt zoveel minder dik dan van een buitenkonijn!

Als je een hok vindt, let er dan op dat het gaas wat vaak gebruikt wordt de steenmarters niet altijd tegenhoudt. Niet al het gaas is dus geschikt!

En konijnen hebben inderdaad flink de ruimte nodig. Ze moeten kunnen rennen en springen en dat gaat niet lukken in een hok van 1.20m.

Succes met je zoektocht!
Onze konijnen zijn ‘winterhard’; die zitten eigenlijk altijd buiten en dat gaat prima; een keer was het -12 hier en toen zat ik inderdaad meer te stressen dan zij....

Kippengaas is niet geschikt want daar knagen steenmarters doorheen dus het moeten flinke tralies zijn.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Onze konijnen zijn ook buitenkonijnen en zitten daar ook met strenge vorst. Gaat prima! Lekker veel stro waar ze helemaal in kunnen kruipen en ze hebben een enorm dikke wintervacht.
Alleen binnenkonijnen moeten nu niet naar buiten worden gezet. Van 20 graden naar kou is echt niet goed. Ook al is het deze week zacht weer, ze maken geen wintervacht meer aan. Even wachten dus tot in mei!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven