Nieuwbouwhuis: verf op de muren?

28-08-2010 18:49 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort wordt mijn nieuwe woning opgeleverd. Erg leuk, kan het helemaal naar eigen smaak inrichten.

Nu worden de muren "behangklaar" opgeleverd. Dit betekent dat de betonnen muren, op wat betonspetters na, egaal zijn.

Wie heeft er ervaring met dergelijke muren? Kan ik er overheen gaan verven met bijvoorbeeld structuurverf? Wordt verven op een grote, lange muur (een muur is net zo lang als het hele huis, 9m) mooi?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen!
Volgens mij moet je er eerst voorstrijk op doen, anders zuigen de muren al je verf op. Check de site van VT wonen of Praxis ofzo, daar heb je allemaal van die handleidingen.

Gefeliciteerd met je nieuwe huis!!
Hebben wij ook gedaan. Even de ruwe plekjes gladschuren, wel goed voorstrijken en daarna latex op de muur. Wij hebben een acht meter lange spiegelgladde appeltjesgroene muur. Na 4 jaar nog steeds erg blij mee!
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Hier ook gedaan, wel de gaatjes in de muur opgevuld met plamuur, gladgeschuurd en daarna geschilderd (zonder voorstrijk). Gaat prima en ziet er netjes uit. Als we het hadden laten stucen waren er waarschijnlijk scheuren ontstaan door het 'werken'van het huis, en dat vond ik zonde.
Ik zou wel voorstrijk erop doen, anders zuigt de muur als een spons de verf op, en je krijgt waarschijnlijk ook een vlekkerig resultaat.
Allereerst van harte gefeli met je nieuwe huis!

Waar je op moet letten is het volgende; beton is een zuigende ondergrond. Dit betekent dat als je hier koud latex of muurverf opsmeert dat het vocht uit je verf getrokken wordt, met als gevolg dat je verf van de muur afkomt.

Dus eerst een goede voorstrijk voor sterk zuigende ondergrond erop, daarna een goede muurverf of latex. Voor een perfect resultaat zou je de muur eert licht kunnen laten afsmeren (stucken), dan weet je zeker dat ie perfect glad is!

Succes!
quote:layla1969 schreef op 28 augustus 2010 @ 19:08:

Hier ook gedaan, wel de gaatjes in de muur opgevuld met plamuur, gladgeschuurd en daarna geschilderd (zonder voorstrijk). Gaat prima en ziet er netjes uit. Als we het hadden laten stucen waren er waarschijnlijk scheuren ontstaan door het 'werken'van het huis, en dat vond ik zonde.Wij hebben meteen gestuct en geen scheur te zien.
Eerst voorstrijken en dan structuurverf o.i.d. Dan moet het goed zijn.
quote:Pammie schreef op 28 augustus 2010 @ 20:02:

[...]

Wij hebben meteen gestuct en geen scheur te zien.En hoe lang woon je daar? Scheuren ontstaan vaak niet direct.
Ons nieuwbouwhuis destijds was ook 'behangklaar' maar de binnenmuren waren gebouwd met betonblokken en daar kon je zeker niet overheen latexen omdat je de blokken er doorheen bleef zien.

Stucen kan trouwens wel, maar alleen met bepaalde soorten stucwerk, gewoon glad gipsen bijvoorbeeld gaat waarschijnlijk wel scheuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven