nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Alle reacties Link kopieren
Oké duidelijk.



Ik kan de hypotheek niet in mijn 1tje betalen. In ieder geval niet met allemaal andere rekeningen erbij

Mijn salaris is minder dan de helft van het salaris van mijn man....



Misschien naïef gedacht....( dus verbeter mij graag als dit zo is!)....Ik heb het idee, dat naast muur, raam en vloer bekleding, we niet veel meer kwijt zijn buiten het meerwerk.

Hoeveel dit meerwerk zal zijn, dat hangt af van welk type huis we "krijgen" (ervan uit gaand dat je ingeloot moet worden en wij de duurdere variant kunnen betalen). Bij de 1 vinden we een uitbouw van de woonkamer echt nodig, bij de ander niet bijv.

Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk van de prijs van simpele dingen als een loseleiding leggen en een wasdroger aansluiting.

De huizen worden vrij compleet geleverd, als ik de ervaringen hier lees.



In mijn hoofd is 20k ruim gerekend voor meerwerk met uitbouw. En 10/12,5k ruim gerekend voor meerwerk zonder uitbouw.

Beide incl. vloerbedekking, laminaat voor vloerverwarming.

Muren worden waarschijnlijk behang en verf.

Voor de ramen hebben we al vrij veel wat mee kan. En anders is het hallo IKEA, haha.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het kán allemaal wel, mits de badkamer en de keuken erbij geleverd worden. Maar dan moet je ook niks willen veranderen, want dan tikt het snel aan. Wij hebben bijv. al voor 1000 euro aan extra stopcontacten en het verleggen/uitbreiden van het leidingwerk in de keuken was ook ¤1500. Maar wij willen er wel lang blijven wonen, dus dat soort dingen doen we maar gelijk 'goed'.



Aankleding kan natuurlijk ook wel voor minder, als je goedkope vloer/wandbekleding neemt en dingen zelf doet. En het oppervlak is natuurlijk ook belangrijk. Ons huis wordt 200m2 en de tuin 60m2. Als huis/tuin maar de helft is, dan scheelt dat natuurlijk ook aanzienlijk. En laminaat op vloerverwarming vonden wij geen optie, vanwege de matige warmtegeleiding, maar het kan natuurlijk wel. Wij gaan voor tegels, en dat kost sowieso wat meer.



En raambekleding mag je sowieso niet betalen uit het bouwdepot, dus daar hoef je de hypotheek ook niet voor te rekken.
Alle reacties Link kopieren
@iedereen wat leuk dat dit topic zo nu en dan nog actief is.

Zelf even geen plannen om een huis te kopen. Dit met reden dat vriend bezig is met afstuderen en wachten totdat hij een baan heeft.

Ik kijk nog vaak genoeg naar een leuk nieuwbouw project. Nog even geduld. Maar onze tijd komt vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 17 juni 2015 @ 09:38:

Tja, het kán allemaal wel, mits de badkamer en de keuken erbij geleverd worden. Maar dan moet je ook niks willen veranderen, want dan tikt het snel aan. Wij hebben bijv. al voor 1000 euro aan extra stopcontacten en het verleggen/uitbreiden van het leidingwerk in de keuken was ook ¤1500. Maar wij willen er wel lang blijven wonen, dus dat soort dingen doen we maar gelijk 'goed'.



Aankleding kan natuurlijk ook wel voor minder, als je goedkope vloer/wandbekleding neemt en dingen zelf doet. En het oppervlak is natuurlijk ook belangrijk. Ons huis wordt 200m2 en de tuin 60m2. Als huis/tuin maar de helft is, dan scheelt dat natuurlijk ook aanzienlijk. En laminaat op vloerverwarming vonden wij geen optie, vanwege de matige warmtegeleiding, maar het kan natuurlijk wel. Wij gaan voor tegels, en dat kost sowieso wat meer.



En raambekleding mag je sowieso niet betalen uit het bouwdepot, dus daar hoef je de hypotheek ook niet voor te rekken.



Amby,



Dat tikt inderdaad flink aan, al die kleine dingen! Hoeveel extra stopcontacten hebben jullie voor die ¤1000. Die leidingen in de keuken... Hoe worden die verlegd? Gaat het om meters?

Flink huis, zou ik ook wel willen



Wij willen ook graag lang in het huis, wat we kopen, blijven wonen.



De wc, de badkamer en keuken worden compleet geleverd. De tegels vinden we klein, dus die willen we liever anders en de keuken willen we ook anders. Bij beide of aangepast, of we doen het zelf (afhankelijk van meer en minder prijzen).

Deze huizen worden ongeveer 130m2 met een tuin van 70m2.



Vandaag zijn er weer nieuwe huizen in de verkoop gezet, dus heb ons meteen ingeschreven en een voorkeur opgegeven.

We moeten nog een gesprek met een hypotheekadviseur hebben, dus ik weet helemaal niet of we deze huizen uit eindelijk kunnen betalen. Volgens de berekeningen op de site van VEH en de hypotheker wel....
Alle reacties Link kopieren
Kaartje,



Ik heb om financiële reden ook een tijd lang alleen kunnen kijken en dromen, met betrekking tot een koopwoning....

Of het nu wel gaat lukken is nog niet zeker, maar ik hoop het wel!

Zo zuur hoe al die mooie huizen aan je neus voorbij gaan!



Ik hoop dat wanneer de tijd rijp is voor jullie...er een mooi huis op jullie staat te wachten!
Alle reacties Link kopieren
Ja af en toe wel Fonteyn. Aan de andere kant nu mijn vriend zijn studie bijna klaar heeft komt het wel weer dichterbij.

Dat is wel een fijn gevoel. Maar geduld hebben we nog even nodig.

Tijdje geleden hadden we een huis op het oog die was te betalen op 1 salaris. Helaas waren wij niet de gelukkigen die een kans kregen om zo'n huis te kopen. Toen vond ik dat wel jammer, nu niet meer zo. Ik heb nu nog leukere huizen gezien. haha
Alle reacties Link kopieren
We krijgen 7 extra dubbele stopcontacten. Een dubbele kost zo'n 160¤, bestaande verplaatsen ¤70. Dat maakt het leidingwerk in de keuken dus ook al vrij duur, want daar moet alle stroom voor de apparatuur ook om. Ze rekenen niet in meters, verplaatsen heeft een vaste prijs. Afvoer naar buiten maken voor de afzuiging (via plafond) was ¤550, gas ¤125, water ¤375. Krachtstroom aanleggen kost nog eens ¤300, dus dat hebben we achterwege gelaten.



Wat andere kostbare dingen zijn om wanden te plaatsen boven deurkozijnen, want daar zitten standaard ramen, ¤120 per kozijn. Buitenstopcontact was ¤275, buitenkraan was gelukkig inclusief, maar een putje erbij kost ¤250. Extra lichtpunt kost tussen de 300 en 350 euro. Dimmer op een lichtschakelaar kost ¤145.



Bij ons kosten grotere vloertegels voor de badkamer ¤45 en de wandtegels ¤10 per m2 . Betekent zo'n ¤500 extra in ons geval per badkamer, dus we nemen waarschijnlijk de standaard tegels. De badkamer casco laten opleveren is voor ons geen optie, daar krijgen we zo weinig voor terug dat we onmogelijk voor dat geld een andere badkamer kunnen laten plaatsen.



Onze tuin is een grote zandbak bij oplevering, ook nog zonder schuttingen, dus vandaar dat we daar ook een paar duizend euro voor hebben uitgetrokken.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 18 juni 2015 @ 18:24:

Ja af en toe wel Fonteyn. Aan de andere kant nu mijn vriend zijn studie bijna klaar heeft komt het wel weer dichterbij.

Dat is wel een fijn gevoel. Maar geduld hebben we nog even nodig.

Tijdje geleden hadden we een huis op het oog die was te betalen op 1 salaris. Helaas waren wij niet de gelukkigen die een kans kregen om zo'n huis te kopen. Toen vond ik dat wel jammer, nu niet meer zo. Ik heb nu nog leukere huizen gezien. hahaHeel veel succes met de huizenjacht Kaartje! Hoop dat je vriend snel afgestudeerd en aan het werk is.
Alle reacties Link kopieren
Leuk al jullie updaten..

Wij wonen er inmiddels een klein half jaar.

Nu is onze tuin ook bijna klaar. Echt het is zo mooi geworden, al zeg ik het zelf.



Maar jemig wat een kostenpost ook die tuin!

Wij hebben eerst de grond helemaal laten afgraven en daarna vol laten gooien met zand en zwarte aarde, nav de indeling van de tuin.



Maar duizenden euro's gaan er wel in.



Nog heel even een dan is alles klaar.. Kan ik eindelijk weer eens sparen.



Wij hebben ook niet op 1 salaris hypotheek genomen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat fijn Djoels, ik kan niet wachten tot wij over kunnen! En ja, daarna zal dat huis nog wel een tijdje een bodemloze put zijn. Wij hebben nu 3000¤ gereserveerd voor de tuin van 60m2, maar afgraven en zand/grond storten hoeft bij ons gelukkig niet. Hoop dat we voor dat geld tenminste wat bestrating, schutting en plantjes kunnen regelen.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn bij de notaris geweest, dus zijn nu eigenaar van de grond 😊 En ze zijn nu ook echt begonnen op de bouwplaats, vriend wil het liefst elke dag even kijken 😬



@ Djoels: leuk een update. De tuin gaat inderdaad veel geld in zitten. Alleen het bestraten is al een mega kostenpost!

@ amby: hoe staat het er bij jullie voor?
Alle reacties Link kopieren
Wauw bij jullie wordt de grond al afgegraven en volgegooid met zand? Dat is echt fijn!



Wij hebben een achtertuin van ca. 100 m2 en een voortuin / oprit van ca. 50 m2. Het afgraven en volgooien met zand en aarde was zo'n 1400 euro. Dan heb je nog niets leuks .



Bestrating waren wij 2500 euro kwijt, inclusief leggen. 100m2 bestrating .



Onze schutting, schuur , veranda komen op ca. 4000 euro



Voor 1000 euro bomen



En dan nog gras en planten.



En dan verf... Aaggghhh



Wij hebben een gepotdekselde schuur gebouwd, met douglas hout. Zo mooi,

En die Zweedse rabatdelen schilderen we allemaal teeeeer zwart



Kortom, bijna klaar.... Bijna
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd sneeuwwitje, met de grond!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Sneeuwwitje, leuk ook dat ze begonnen zijn! Dat ze iets aan het doen zijn geeft zo'n onwijs bevredigend gevoel, ga zeker af en toe even kijken. Wij komen nu eens per maand op de bouwplaats, maar gelukkig posten de nieuwe buren wekelijks foto's op de FB groep, en er hangt ook een timelapse camera aan een kraan waarvan de foto's regelmatig verschijnen. Deze week mogen we de bouwplaats op, dus ik ben heel erg benieuwd.



Bij ons staan inmiddels de eerste muren van onze kelder, binnen een week lag er opeens een vloer en stonden er muren, dus het lijkt opeens heel erg hard te gaan. Het is een gek idee dat we nog ruim een jaar moeten wachten, maar zoals ik al zei, het is fijn iets te zien groeien.



@Djoels, onze tuin op een parkeergarage komt te liggen, dus afgraven is letterlijk geen optie en de aannemer is bang dat we de garage beschadigen, dus er wordt al grond gestort en palen geplaatst voor de tuinafscheidingen.
Alle reacties Link kopieren
Dat is wel fijn!



Onder jullie tuin komt dus een garage of lees ik het verkeerd ?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt. Onder ons huis komt ook deels een kelder, en voor de rest onder het huis en de tuin parkeergarage. We hebben ook twee eigen parkeerplekken bij het huis, en lopen vanuit de garage zo onze kelder in. Ben wel jaloers op jullie oprit hoor, dat lijkt me nóg beter.
Alle reacties Link kopieren
Nou dit klinkt ook leuk!!!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Dames,



Sneeuwwitje gefeliciteerd!



Djoels, wat een tuin O_O! Heerlijk lijkt me dat! Jeetje wat een geld ben je kwijt aan de tuin...., maar het wordt vast heel mooi.



Amby, ik snap wat je bedoelt. Zulke huizen staan hier vrij veel. Lijkt me geweldig om je huis te zien ontstaan!



All,

We zijn ingeloot voor onze eerste keus!!!

Maandag een gesprek bij Vereniging eigen huis en donderdag bij de Hypotheker.

Maandag een afspraak maken met de makelaar voor een gesprek.

Heel spannend allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Wat leuk voor jullie zeg! Ben erg benieuwd hoe het allemaal uitpakt, hou ons op de hoogte als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Wat gaaf van inloten! Vertel vertel, super leuk!!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,



Ik lees graag mee met dit topic! Wij hebben een maandje geleden onze handtekening gezet onder onze nieuwbouwwoning. Een leuke rijwoning in een bijzonder project: twee straten nieuwbouw in een verder bestaande en sfeervolle wijk. Zo leuk!



Inmiddels is de hypotheek aangevraagd. De aannemer heeft aangegeven in september te willen starten met de bouw. En dan rekenen ze een jaar voor het bouwen (al hebben ze uitgesproken met een zachte winter voor de bouwvak 2016 klaar te willen zijn, maar daar durf ik niet op te hopen... )



Wij zouden de dubbele lasten in theorie kunnen dragen, maar moeten dan onze reserves aanspreken. We kiezen er dus voor om vanaf de start bouw bij mijn ouders te gaan wonen. Voor velen misschien een horrorscenario, maar wij hebben er wel vertrouwen in :-). En het vooruitzicht dat we lekker veel kunnen sparen, doet me goed.



Wij hebben een flink bedrag aan meerwerk opgegeven: huis is 204.000 VON, maar we lenen 250.000. We hebben vrij bewust voor een niet te duur huis gekozen, zodat we het wel helemaal naar onze zin kunnen maken (en daarna nog genoeg te besteden hebben voor leuke vakanties, dure hobbies, etc). We gaan binnenkort orienteren op keukens, dat lijkt me leuk én stressvol!



Al met al een super spannende tijd en ik vind het leuk om jullie ervaringen te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Fonteyn, gefeliciteerd met het huis naar jullie keuze, super!



Suuz, ook gefeliciteerd! Er staat je een hele mooie tijd te wachten, geniet ervan. Alles uitzoeken en vergelijken vond ik zo leuk, zeker als je een lekker budget hebt er gewoon kunt doen wat je wilt. Wij hebben ook niet bezuinigd en dit wordt echt ons droomhuis. Fijn dat jullie tijdens de bouw bij je ouders kunnen gaan wonen.





Ik heb ook goed nieuws, wij krijgen eindelijk een kijkdag! Nog 10 nachtjes slapen dan is het zover! Als het goed is staan de binnenmuren dan en is de buitenkant van het huis helemaal klaar. Voor de bouwvak willen ze in principe de steigers weghalen. Ik kijk er zo naar uit, eindelijk door ons huis lopen
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd Suuz! Fijn dat je bij je ouders terecht kan! Ik was ook met alle liefde een tijdje bij m'n moeder gaan wonen, die heeft zelfs een heel vrijstaand gastenverblijf. Helaas woont ze twee uur verderop.



Denk dat jullie een prima budget hebben gekozen voor het meerwerk, en als je zo lekker kan sparen de komende tijd, dan kan er altijd nog wat bij.



Ik vind persoonlijk het hele bouwproces en communiceren met de aannemer enz. vreselijk kut, in tegenstelling tot nil.nequit.amor, maar ik hoop dat jullie het wel leuk gaan vinden. Wens jullie in ieder geval een hele mooie tijd toe!



Nil, wat leuk dat jullie de bouwplaats op mogen! Ik was er ook afgelopen week, maar mocht helaas m'n huis to be nog niet in. Lijkt me echt fantastisch rond te mogen lopen om een gevoel te krijgen voor de oppervlakte en zo. :D
Alle reacties Link kopieren
Amby, hebben jullie ook een kopersbegeleider toegewezen gekregen? In het begin hadden wij dat nog niet, toen ging alles via de makelaar. Wat een frustratie! Maar sinds we die kopersbegeleider hebben gaan het top, ik kan haar 3 dagen per week bellen, ze weet wie we zijn en komt altijd met een antwoord. Echt fijn dat het bouwbedrijf dat heeft.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
quote:nil.nequit.amor schreef op 28 juni 2015 @ 11:55:

Amby, hebben jullie ook een kopersbegeleider toegewezen gekregen? In het begin hadden wij dat nog niet, toen ging alles via de makelaar. Wat een frustratie! Maar sinds we die kopersbegeleider hebben gaan het top, ik kan haar 3 dagen per week bellen, ze weet wie we zijn en komt altijd met een antwoord. Echt fijn dat het bouwbedrijf dat heeft.Oh ja, wij hebben een kopersbegeleider. Maar omdat ze versneld de tweede fase van het project zijn gaan bouwen heeft die man nu nog 40 andere kavels en is vreselijk overwerkt. Op emails reageren doet hij bijna nooit. Hij is bijna altijd in bespreking, dus bellen lukt ook 9 van de 10 keer niet. Maar goed, eind van dit jaar zijn de meeste beslismomenten wel geweest, dus dan is die frustratie hopelijk voorbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven