nieuwbouwhuis
vrijdag 12 december 2014 om 23:12
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.
Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.
Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.
Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?
Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.
Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.
Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?
Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
zondag 27 maart 2016 om 21:44
Hoi! Ik lees al een tijdje mee, maar wil nu ook graag mee gaan schrijven als dat mag
. Mijn man en ik hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht. In oktober zijn ze begonnen met ons huis: eerst moest er een gebouw gesloopt worden, voordat ze konden beginnen met bouwen. In eerste instantie zou de oplevering in oktober van dit jaar zijn, maar we hebben vorige week gehoord dat het al voor de bouwvak opgeleverd wordt, dat is dus drie maanden eerder! Wij blij natuurlijk . Nu gaan we dus hard op zoek naar een mooie vloer en bedenken wat we op de muren doen: sauzen, behangen, stucen, lastige keuze! We willen ook nog nieuwe meubels, dus nog genoeg te doen de komende tijd...

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
zondag 27 maart 2016 om 22:29
Welkom Enitreg! Wat fijn dat de boel eerder opgeleverd wordt, en dat jullie dat ook tijdig weten. Bij ons is het ook twee maanden vooruit geschoven, superfijn. Nu de oplevering in de buurt vraag ik me af hoe ik het ooit nog uit had willen houden tot de oorspronkelijke opleverdatum. Je moet wel wat eerder gaan schakelen betreft de afwerking en inrichting, maar ik vind het zelf wel prettig om nu naar het einde toe te werken, alhoewel die tweede beslisronde toch best wel weer veel nieuwe keuzes met zich meebrengt.
zondag 27 maart 2016 om 22:44
Wij zijn vandaag even langs onze nieuwbouw locatie gereden, we hadden gehoord dat er begonnen was met graven. En inderdaad, de contouren van de wegen en de vijver achter ons huis waren al zichtbaar! Dus meteen maar weer foto's gemaakt en ook even in onze toekomstige tuin rond gelopen. Ik werd er meteen enthousiast van. Het perceel oogde wel klein, is dit herkenbaar voor jullie?
zondag 27 maart 2016 om 23:09
Leuk dat ze bij jullie zijn begonnen Noetje. Mag natuurlijk ook wel gezien de korte bouwduur. Ik herken het wel dat het perceel klein lijkt, eerste hadden we ook alleen luchtfoto's, dan lijkt het al helemaal minuscuul. Ik vind nu de tuin nog steeds klein lijken. Al die vierkante meters klinken in mijn hoofd misschien ook wel groter dan dat ze zijn. Maar aan de andere kant, lege huizen lijken ook vaak kleiner, misschien dat als het hele perceel uiteindelijk ingericht en in gebruik is, ik me besef dat het toch eigenlijk best wel groot is.
maandag 28 maart 2016 om 11:25
Leuk Noetje! Ik vond dat echt tof, dat na een paar maanden wachten ze echt gingen beginnen. De eerste stap vooruit. Inmiddels hebben we al veel stappen gehad en is het heel fijn om je huis te zien groeien . Hoeveel geld hebben jullie gereserveerd voor het afwerken van de muren? Vinden wij lastig in te schatten.
maandag 28 maart 2016 om 11:38
Wij hadden oorspronkelijk €20 p/m2 gereserveerd voor muurbedekking, in totaal ruim €6000. Nu laten we naadloos renovlies aanbrengen voor €11 p/m2, dat kost zo'n €3500 in totaal. Prijzen lopen heel erg uiteen, afhankelijk van wat je kiest. Je kan zelf alles schuren en sauzen voor minder dan €1000, maar als je de muren gaat laten doen dan moet je wel rekenen op €10-15 per m2 denk ik.
maandag 28 maart 2016 om 12:11
Zelf behangen scheelt ontzettend veel, dus heel fijn dat je een stel getalenteerde behangers in de familie hebt. Dan is het verder afhankelijk van je materiaal wat de uiteindelijke kosten zullen zijn. Je zal wel goed moeten voorstrijken, dus daar zou ik iig niet op besparen.
Voor ons is zelf behangen geen optie. We willen strakke naadloze muren, en ik heb niet de illusie dat wij met nul behang ervaring zo mooi kunnen behangen als professionals. Bovendien hebben we er ook niet echt de tijd voor, we hebben maar zo'n drie weken verlof om aan het huis te besteden.
Voor ons is zelf behangen geen optie. We willen strakke naadloze muren, en ik heb niet de illusie dat wij met nul behang ervaring zo mooi kunnen behangen als professionals. Bovendien hebben we er ook niet echt de tijd voor, we hebben maar zo'n drie weken verlof om aan het huis te besteden.
maandag 28 maart 2016 om 17:44
maandag 28 maart 2016 om 19:43
Wat denken jullie allemaal zelf te moeten/kunnen gaan doen in de weken dat je verlof hebt? Omdat ik lees dat jullie ook voor veel klussen mensen inschakelen? Ik heb het idee dat het de eerste weken vooral het coordineren van mannetjes is: eerst de murenman, dan de vloerenman, dan de keukenman en de kachelman. Dan kun je zelf toch weinig doen in huis? Natuurlijk is er daarna nog het nodige werk zoals het schilderen van deuren en trappen en het daadwerkelijke verhuizen, maar het lijkt me dat je daar geen 3 weken vrij voor hoeft te nemen. De tuin gaan wij pas aanpakken als we erin zitten. Zie ik iets heel erg over het hoofd?
maandag 28 maart 2016 om 21:05
Denk dat je niet veel over het hoofd ziet hoor, geloof dat Prik met 8 dagen over was of zo. Eerste twee weken is een kwestie van de vaklui binnen laten om aan de vloer/muren te werken. Wij moeten overigens wel thuis zijn om de tegels en keuken in ontvangst te nemen, die komen direct van de leverancier.
Ik reken wel een week voor de verhuizing, we moeten mogelijk nog schilderen en de vloer verwijderen in ons huurhuis, en ik wil ook weer snel uitgepakt zijn in het nieuwe huis. Ik reken ook 1-2 weken voor andere klussen in huis, zoals laminaat leggen, lampen (21 stuks) ophangen, gordijnen ophangen, nieuwe (badkamer)meubels in elkaar zetten en plaatsen, verven enz. Trappen wil ik eigenlijk bekleden met plakvinyl, en ik wil een paar muurschilderingen maken, maar denk dat ik dat voor later moet bewaren.
Misschien is die twee weken overdreven, maar ik wil ook niet knetterhard doorklussen om weer doodvermoeid op m'n werk terug te keren. Helaas mag ik ook niet meer dan drie weken achter elkaar weg, maar hoop dat door nog af en toe op m'n werk te verschijnen ik evt. over wat langere periode verlof op kan nemen.
Ik reken wel een week voor de verhuizing, we moeten mogelijk nog schilderen en de vloer verwijderen in ons huurhuis, en ik wil ook weer snel uitgepakt zijn in het nieuwe huis. Ik reken ook 1-2 weken voor andere klussen in huis, zoals laminaat leggen, lampen (21 stuks) ophangen, gordijnen ophangen, nieuwe (badkamer)meubels in elkaar zetten en plaatsen, verven enz. Trappen wil ik eigenlijk bekleden met plakvinyl, en ik wil een paar muurschilderingen maken, maar denk dat ik dat voor later moet bewaren.
Misschien is die twee weken overdreven, maar ik wil ook niet knetterhard doorklussen om weer doodvermoeid op m'n werk terug te keren. Helaas mag ik ook niet meer dan drie weken achter elkaar weg, maar hoop dat door nog af en toe op m'n werk te verschijnen ik evt. over wat langere periode verlof op kan nemen.
dinsdag 29 maart 2016 om 10:34
@enitreg welkom, leuk dat je mee schrijft.
@suuz ik had het dezelfde planning in mijn hoofd als jou:). Ik denk alleen dat ik een heleboel kleine dingen vergeet.
Verder was ik ook al bezig met wat wij in onze huurflat nog moeten doen. Wij hebben een extra wandje geplaatst. Die moet er waarschijnlijk weer uit, verfen, laminaat verwijderen. Net wat amby allemaal opnoemt. Onze flat wordt verbouwd als wij weg zijn. Dus alles terug in oorspronkelijke staat.
Verder begin ik behoorlijk ongeduldig te worden.
@suuz ik had het dezelfde planning in mijn hoofd als jou:). Ik denk alleen dat ik een heleboel kleine dingen vergeet.
Verder was ik ook al bezig met wat wij in onze huurflat nog moeten doen. Wij hebben een extra wandje geplaatst. Die moet er waarschijnlijk weer uit, verfen, laminaat verwijderen. Net wat amby allemaal opnoemt. Onze flat wordt verbouwd als wij weg zijn. Dus alles terug in oorspronkelijke staat.
Verder begin ik behoorlijk ongeduldig te worden.
dinsdag 29 maart 2016 om 10:37
@ amby en kaartje: OK, fijn om te horen . Wij hebben het geluk dat we vorig jaar al uit ons huurhuis zijn gegaan en dat al achter de rug hebben. Straks alleen alles uit opslag en van mijn ouders naar het nieuwe huis. Dat zijn gelukkig niet zo'n strenge huurbazen... .
@kaartje: wanneer staat voor jou de oplevering gepland? (sorry, kan het niet meer helemaal bijhouden bij iedereen).
@kaartje: wanneer staat voor jou de oplevering gepland? (sorry, kan het niet meer helemaal bijhouden bij iedereen).

dinsdag 29 maart 2016 om 12:47
Mag ik even inbreken?
Als jullie je wanden (laten) sturen en/of sauzzen, houd er dan rekening mee dat je gegarandeerd scheuren in je wanden krijgt. Door verharding en droging van het materiaal is dat niet te voorkomen. Als je laat stucen Let er dan goed op dat je stukadoor het stucwerk wel los snijdt aan de bovenkant, dus bij aansluiting wand/plafond. Doet ie dat niet dan loop je grote kans dat je stucwerk over de gehele lengte scheurt en opbolt.
Als jullie je wanden (laten) sturen en/of sauzzen, houd er dan rekening mee dat je gegarandeerd scheuren in je wanden krijgt. Door verharding en droging van het materiaal is dat niet te voorkomen. Als je laat stucen Let er dan goed op dat je stukadoor het stucwerk wel los snijdt aan de bovenkant, dus bij aansluiting wand/plafond. Doet ie dat niet dan loop je grote kans dat je stucwerk over de gehele lengte scheurt en opbolt.
dinsdag 29 maart 2016 om 12:54
Ja ik vind het ook nogal een ambiteuze planning! Jullie oplevering komt in zicht!
Wachten duurt nu wel lang zeker?
Hier geprobeerd te bellen met de aannemer. We zouden gebeld worden voor een afspraak om te kijken naar tegels voor in de badkamer. We kunnen kiezen uit 6 verschillende standaard tegels of tegen meer prijs luxere tegels.
Eind maart moesten we definitief beslissen. Maar tot op heden nog niks over gehoord. Behalve een paar keer dat we vanzelf gebeld worden... Vandaag maar eens proberen wel een afspraak in te plannen.
Wachten duurt nu wel lang zeker?
Hier geprobeerd te bellen met de aannemer. We zouden gebeld worden voor een afspraak om te kijken naar tegels voor in de badkamer. We kunnen kiezen uit 6 verschillende standaard tegels of tegen meer prijs luxere tegels.
Eind maart moesten we definitief beslissen. Maar tot op heden nog niks over gehoord. Behalve een paar keer dat we vanzelf gebeld worden... Vandaag maar eens proberen wel een afspraak in te plannen.
dinsdag 29 maart 2016 om 16:54
Leuk om zo iedereens ervaringen te lezen!
@Amby, laten jullie het door Janstotaal doen, de muren? Spannend, nog 9 weken!
@Kaartje, ik zou inderdaad even zelf erachteraan bellen.. Dat is wel snel in een half jaartje bouwen maar misschien zijn er niet zoveel huizen bij jullie? Dat scheelt ook weer.
@Case thanks voor de tip! Al laten wij renovlies aanbrengen, om die reden.
@Amby, laten jullie het door Janstotaal doen, de muren? Spannend, nog 9 weken!
@Kaartje, ik zou inderdaad even zelf erachteraan bellen.. Dat is wel snel in een half jaartje bouwen maar misschien zijn er niet zoveel huizen bij jullie? Dat scheelt ook weer.
@Case thanks voor de tip! Al laten wij renovlies aanbrengen, om die reden.
dinsdag 29 maart 2016 om 22:08
@Fffiene, Janstotaal gaat het idd doen, was het goedkoopste ivm collectieve korting.
@Kaartje, zou er zeker even achteraan bellen. Als je een standaard tegel neemt dan ben je wel snel klaar, maar het is toch wel fijn het voor de deadline rond te hebben.
@hier probeerden we vandaag de keuken te bestellen, maar ons aanrechtblad was niet meer leverbaar, dus ik baal als een stekker. Keukenboer probeert morgen een alternatief te vinden, maar goed, we betalen er €2500 voor, ik wil ons blad! Wordt vervolgd...
@Kaartje, zou er zeker even achteraan bellen. Als je een standaard tegel neemt dan ben je wel snel klaar, maar het is toch wel fijn het voor de deadline rond te hebben.
@hier probeerden we vandaag de keuken te bestellen, maar ons aanrechtblad was niet meer leverbaar, dus ik baal als een stekker. Keukenboer probeert morgen een alternatief te vinden, maar goed, we betalen er €2500 voor, ik wil ons blad! Wordt vervolgd...
dinsdag 29 maart 2016 om 23:15
Als de leverancier het niet meer maakt, dan houdt het helaas op. Ik snap ook niet waarom dit uit het assortiment is. Schijnbaar hebben ze wel een soortgelijk blad in een andere tint, dus ook ik duim. Is ook gewoon k*t dat dit nog even gaat spelen, 8 weken voor oplevering, we hebben al genoeg vertraging met de keuken vanwege de aannemer die ons niet liet inmeten. Ik word zo moe van al dit.
woensdag 30 maart 2016 om 13:01
Balen Amby! Wat stom! Heb je al iets gehoord van de keukenboer? Dit zijn echt van die dingen waar je van tevoren geen rekening mee houdt. Hopelijk gaat de rest wel volgens plan
.
@kaartje: wauw! Ze gaan heel snel bouwen ja. Ik zou dat nog even navragen, er zit ook nog bouwvak tussen tenslotte.

@kaartje: wauw! Ze gaan heel snel bouwen ja. Ik zou dat nog even navragen, er zit ook nog bouwvak tussen tenslotte.
woensdag 30 maart 2016 om 17:53
@amby echt balen van dat keukenblad. Vriend en ik hebben wel 10 keuken winkels bezocht voordat we opeens het keukenblad zagen waarvan wij dachten wauw! We vonden dat keukenblad allebei direct mooi.
Die nemen we dus ook.
@het maken van een afspraak voor onze tegels in de badkamer is niet gelukt. 2x gebeld 2x voice mail ingesproken en geen reactie terug. grr!@! Morgen ochtend vrij dan opnieuw een bel poging.
Die nemen we dus ook.
@het maken van een afspraak voor onze tegels in de badkamer is niet gelukt. 2x gebeld 2x voice mail ingesproken en geen reactie terug. grr!@! Morgen ochtend vrij dan opnieuw een bel poging.